handdator

Visa fullständig version : Skavsår insida lår - löpning


Frantic
2007-05-07, 21:50
Var nyss ute och sprang för första gången på länge och fick ganska rejäla skavsår på insidan av låren. Vad gör man för att undvika detta? Speciella underkläder? Cykelbyxor under de vanliga byxorna?

Fick ganska ont i knäna också. Sprang runt 8 km på asfalt. Det kanske går över när jag blivit mer van? Jag har nyss köpt nya skor som jag fick hjälp med att välja ut så det borde inte vara dem.

Rahf
2007-05-07, 21:52
Usch för att springa på asfalt, mina knän pallar inte med det, bra joggingskor eller ej. Gällande skavsåren så kan du testa med cykelbyxor om du har det. Det viktiga är att du har nånting imellan dina lår som absorberar friktionen, sen kan du pudra innan du drar ut och löper också.

Tolkia
2007-05-07, 22:11
Löpartaaaaaajts ... oslagbart.

Johan O
2007-05-08, 00:45
Löpartights är det optimala. Men är du blyg, så funkar typ cykelbyxor eller kalsonger med längre ben och "glidigt" material, under byxorna/shortsen. Nike Pro kalsongerna är ett bra exempel på sådana.

vacco
2007-05-08, 05:27
Mot infanteri-eld så funkar: cykelbyxa, tejp, kroppspuder

Jag brukar också löpa på asfalt, inte 8km utan ungefär hälften, men för mig brukar det gå över i knäna efter ett par rundor.

Noodles
2007-05-08, 05:56
En etablerad lösning (förutom rätt kläder) är vaselin för att slippa skavsåren. Använd vitt vaselin från Apoteket.

Angående knäna borde du se över dina skor.

z_bumbi
2007-05-08, 08:14
Angående knäna borde du se över dina skor.

Eller mycket enklarare, att inte springa 8 km på asfalt första gången han springer på länge.

Ironwoman
2007-05-08, 08:16
Man ska inte springa så man får ont i knäna...

Prova mjukt underlag, varje gång jag drar igång med mer löpträning än jag är van vid kör jag på mjukt underlag för att minska risken för skador.

Frantic
2007-05-08, 10:33
Tack för svaren!

Löpartights är jag lite tveksam till men jag får dra in till stan och kolla på cykelbyxor. Det gör ont när jag går nu pga av skavsåren.

Noodles - Jag har verkligen verkligen inte råd att köpa nya skor. Har använt de här två ggr nu och får testa att springa på gräset där det är möjligt

Fredriiik
2007-05-08, 20:07
testa sånna där joggig byxor som finns exempelvis på stadium.
vet inte riktigt va de e för material. de e nästan som vindbyxor eller va man ska säga. andas mycket bra och de sitter bra mellan låren :)

BigForre
2007-05-08, 20:25
Köpte boxershorts från Under Armor på Stadium...alltså istället för vanliga underkläder, riktigt långa ben och underbara att löpa i.

Supercharger
2007-05-08, 20:39
Tack för svaren!

Löpartights är jag lite tveksam till men jag får dra in till stan och kolla på cykelbyxor. Det gör ont när jag går nu pga av skavsåren.



Det finns korta löpartights. Cykelbyxor brukar ha blöja, lite klumpigt när man springer.

Korta tights med sgorts över borde funka.

marcus_ec
2007-05-08, 20:55
Hemma doktorn strör potatismjöl på låren. :hbang:

edvin
2007-05-08, 21:09
Jag tycker Crafts kallingar, Gunde (http://www.craft.se/index.php?id=221&L=2) är grymma. Speciellt den vindskyddade varianten, med windstopper framtill. Se till att få en storlek som sitter bra bara.

Eftersom det är tunna boxer som går ned en bit på låren funkar dessa fint som skavsårsdämpare. Sedan är windstoppern så krymmt bra. Det är så jag drar mig för att göra ett pass när alla paren är skitiga...