handdator

Visa fullständig version : Organisera mp3


Apos78
2007-05-07, 20:03
Jag har en hel del Mp3:or som ligger huller om buller på datorn och skulle vilja städa upp lite. Är det någon som vet något vettigt program för att ladda hem ID3-taggar till mp3-filer. Det jag vill slippa är att sitta och manuellt skriva om all information om låtarna. När jag lägger över musik till ipoden så blir det en del oordning och det skulle vara skönt att slippa...*mini*

PowPow
2007-05-07, 20:04
tag&rename

Förutsatt att du har hela album, inte bara lösa mp3:or. Laddar ner sprnamn, spårnummer, artist, skiva, år, albu art - ja hela mojängen (oftast).

Sjukt bra. Någon här som tipsade mig om det. Kommer inte ihåg vem dock. Tack i alla fall :)

Apos78
2007-05-07, 20:21
Superprogram! Tackar!

Litecore
2007-05-07, 21:28
tag&rename

Förutsatt att du har hela album, inte bara lösa mp3:or. Laddar ner sprnamn, spårnummer, artist, skiva, år, albu art - ja hela mojängen (oftast).

Sjukt bra. Någon här som tipsade mig om det. Kommer inte ihåg vem dock. Tack i alla fall :)
vad gör programmet om man har mycket lösa låtar då..
kan man säga åt det att gå igenom en hel mapp med
blandat, både album & singlar, och så styr den upp albumen iaf ?

PowPow
2007-05-07, 21:31
vad gör programmet om man har mycket lösa låtar då..
kan man säga åt det att gå igenom en hel mapp med
blandat, både album & singlar, och så styr den upp albumen iaf ?

Nej, det tror jag inte. Den ansluter till amazon och hämtar infon därifrån, så då är det ju album (alt. ep:s och singlar) som gäller.

Johan_P
2007-05-07, 21:33
Själv har jag döpt mina 7000+ ID3-taggar till ett egen mönster som tillåter riktigt bra sökning i Winamp's Media Library *skryt skryt*. Men det är faktiskt riktigt användbart om man lyssnar mkt på musik.

PowPow
2007-05-07, 21:39
Själv har jag döpt mina 7000+ ID3-taggar till ett egen mönster som tillåter riktigt bra sökning i Winamp's Media Library *skryt skryt*. Men det är faktiskt riktigt användbart om man lyssnar mkt på musik.

Själv har jag döpt om mina 10000+ ID3-taggar till _rätt_ mönster, och införskaffat rätt albumart till samtliga låtar, som vidare är delar av album (i den utsträckning album finns) och anget utgivnignsår, skivbolag, genre och rätt spårnummer. Optimal Browsing och sökning i iTunes, och hela tiden koll på skivornas omslag.

http://img338.imageshack.us/img338/2108/ownedbabyclonelr8.jpg

chidde
2007-05-07, 22:24
själv har jag döpt om mina mp3or MANUELLT!!!
ska det gå åt helvete så ska det gå ordentligt

neeeeeext! ;)

PowPow
2007-05-07, 22:49
själv har jag döpt om mina mp3or MANUELLT!!!
ska det gå åt helvete så ska det gå ordentligt

neeeeeext! ;)

Manuellt? Du menar med en dator? När jag döpte om mina så fanns det inga datorprogram. Jag fick sitta med a4-blad efter a4-blad med binärkodning, tipex och kulspetspenna!

Litecore
2007-05-07, 22:51
OMG ! jag döpte om alla mina låtar innan *.mp3 ens fanns !!!11 11 ett"!!!1one

raZmus
2007-05-07, 22:58
Jag har alla mina mp3or på kasettband.

PowPow
2007-05-07, 23:06
Jag har alla mina mp3or på kasettband.

På kasettband? Pffss! Jag har inte ens några mp3or.

Taragon
2007-05-08, 07:58
Stereo 8 !!

http://blog.vehiclevoice.com/8Track.jpg

ante
2007-05-08, 08:27
tag&rename

Förutsatt att du har hela album, inte bara lösa mp3:or. Laddar ner sprnamn, spårnummer, artist, skiva, år, albu art - ja hela mojängen (oftast).

Sjukt bra. Någon här som tipsade mig om det. Kommer inte ihåg vem dock. Tack i alla fall :)

Hur får man hem album art genom tag&rename? Har version 3.3

Slimfit
2007-05-08, 10:00
Jag har suttit med en trasig hålslagare och konverterat alla mina 100 000+ MP3'or till hålkort som jag kan köra i min dator som jag varit tvungen att hyra en hangar för att få plats med. Ljudkortet jag använder är på 0,004 bitar och klarar 0.0045 kanaler. Det kallar jag analt ;)

PowPow
2007-05-08, 12:40
Hur får man hem album art genom tag&rename? Har version 3.3

Markera filerna och tryck f10 (eller tools -> get album titles from amazon. same shit). Kolla så att informationen stämmer, sök, välj rätt album, se till att album art är ikryssat och tryck på write tags.

mangs
2007-05-08, 21:51
Hanterar den även FLAC, då merparten av mina 25000 låtar är i FLAC och inte MP#. Jag har rätt taggar på nästan alla album men tyvärr inte alla ännu.

PowPow
2007-05-08, 22:27
Hanterar den även FLAC, då merparten av mina 25000 låtar är i FLAC och inte MP#. Jag har rätt taggar på nästan alla album men tyvärr inte alla ännu.

Yes box. Ska göra iaf.

Löjtnant Blank
2007-05-08, 23:07
tag&rename

Förutsatt att du har hela album, inte bara lösa mp3:or. Laddar ner sprnamn, spårnummer, artist, skiva, år, albu art - ja hela mojängen (oftast).

Sjukt bra. Någon här som tipsade mig om det. Kommer inte ihåg vem dock. Tack i alla fall :)
You're most welcome. Jag har hållt ordning på mina mp3:or med T&R så länge jag kan minnas.

PowPow
2007-05-08, 23:13
You're most welcome. Jag har hållt ordning på mina mp3:or med T&R så länge jag kan minnas.

Ja, det var du! Just det! :thumbup:

mangs
2007-05-09, 13:59
Tack för tipset, det verkar fungera bra. :thumbup:

Litecore
2007-07-13, 01:35
åh, hohoho! media center i windows blev plötsligt mycket roligare med albumart och rätt namn på albumen :D

PowPow
2007-07-13, 16:51
åh, hohoho! media center i windows blev plötsligt mycket roligare med albumart och rätt namn på albumen :D

Är det något att ha egentligen?
Funderar på att göra om min stationära till mediacenter, och vet inte om jag ska köra xp mediacenter eller om jag ska försöka få in macOS och hacka in så jag får mjukvaran från appleTV. Det förstnämnda är ju sådär 60 miljoner gånger lättare.

Är det bra översikt bland mp3:or och sånt? Bra spellistmöjligheter?

Löjtnant Blank
2007-07-13, 16:54
I ärlighetens namn är Windows Media Center inget vidare till musik, men det är bra till film, förutsatt att du har fjärrkontrollen. Fjärrkontrollen är ett måste. Bästa uppfinningen sedan musen.

PowPow
2007-07-13, 17:08
Tips på andra mediacenter man kan använda sig av till en PC då? appleTV är ju opti, men jag vet inte om jag klarar av att mecka in det på min PC. Kanske med lite hjälp.

Lite off topic, men det handlar ju ändå om att organisera mp3-or.

MasterChief
2007-07-13, 17:16
I ärlighetens namn är Windows Media Center inget vidare till musik, men det är bra till film, förutsatt att du har fjärrkontrollen. Fjärrkontrollen är ett måste. Bästa uppfinningen sedan musen.

Krävs lite tålamod men nu när allt är sin ordning är det jäkligt mulligt. Kör Media Center på HTPC:n och iTunes på datorn :-/

Fjärrkontrollen älskar jag (hade tom sex med den häromdagen).

PowPow
2007-07-14, 00:49
Krävs lite tålamod men nu när allt är sin ordning är det jäkligt mulligt. Kör Media Center på HTPC:n och iTunes på datorn :-/

Fjärrkontrollen älskar jag (hade tom sex med den häromdagen).

Dialektala missöden här. Var vänlig att definiera "mullig", så jag får ihop meningen :D

Litecore
2007-07-14, 20:45
FETT! när allt är i ordning är det FETT. aight?

FETT aka hur jävla bra (läs: fett) som helst ;)

Solros
2007-07-14, 21:17
Tips på andra mediacenter man kan använda sig av till en PC då?
MediaPortal (http://en.wikipedia.org/wiki/MediaPortal) använder jag mig av. Opensource, så många kul plugins att ladda hem. Jag kör bla med MyLyrics, laddar hem och visar texten till alla låtar, samt MyComics, som får hem en ny Rocky-strip varje dag.

MyTv-Series får heller inte glömmas. Laddar hem "albumart" och beskrivning för varje serie samt avsnitt, och organiserar dom. Grymt bra mediacenter.
http://www.ichbinleise.de/screenshots/galleries/images/Mediaportal/mp-start.jpg
Finns på svenska.

malakai
2007-07-15, 12:57
tagscanner är bra. funkar på album och lösa mp3or. :)

PowPow
2007-07-15, 15:33
MediaPortal (http://en.wikipedia.org/wiki/MediaPortal) använder jag mig av. Opensource, så många kul plugins att ladda hem. Jag kör bla med MyLyrics, laddar hem och visar texten till alla låtar, samt MyComics, som får hem en ny Rocky-strip varje dag.

MyTv-Series får heller inte glömmas. Laddar hem "albumart" och beskrivning för varje serie samt avsnitt, och organiserar dom. Grymt bra mediacenter.
http://www.ichbinleise.de/screenshots/galleries/images/Mediaportal/mp-start.jpg
Finns på svenska.

Funkar ganska bra faktiskt. Synd att vissa plugin bara funkar med orginalskinen (som är fruktansvärd). 2 frågor bara:

1. Hur tusan väljer man shuffle all? Hittar inte det nånstans.
2. Om man skaffar nya album, måste man då scanna igenom hela sitt bibliotek för att det ska komma in, eller kan man lägga in det manuellt?
3. Finns det något sätt att få den att gå till layouten "Now playing" automatiskt om man är idle i x antal sekunder?