handdator

Visa fullständig version : Vild strejk i norr


kreator
2007-05-07, 18:36
intressant för oss uppe i norr
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1063045,00.html

westerbotten
2007-05-07, 18:46
Länge har vi väntat, men nu har det gått dithän
att nu så får ni faktiskt ta och öppna portmonnän
för vi som bor häruppe i Norrbottens län
vi är inte så pigga att ligga och tigga på vår bara knän

Malmen som vi hade den tog LKAB
skogen tog en annan och inte nog med det
för sen kom sxtiotalets deporteringar
ja se din politik den har vare sej lik oavsett regeringar

Baha
2007-05-07, 18:46
Sånt där gillar jag

Go gruvarbetarna!

Cilia
2007-05-07, 18:57
*yawn*

Cilia
2007-05-08, 20:10
Gruvarbetarnas logik är lika logisk som Lars Törnman himself.


Jag lyssnade en gång på en debatt mellan honom och Göteborgs Göran Johansson och med var även IKEs proffessor Ernst Jonsson. Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket i hela mitt liv. Den var totalt galen och Ernst såg helt förstörd ut. Göran bara helt matt och uppgiven och Lars totalt lost ut och sabbade hela debatten. Men den blev kul, det var som en parodi

westerbotten
2007-05-08, 20:28
Gruvarbetarnas logik är lika logisk som Lars Törnman himself.


Jag lyssnade en gång på en debatt mellan honom och Göteborgs Göran Johansson och med var även IKEs proffessor Ernst Jonsson. Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket i hela mitt liv. Den var totalt galen och Ernst såg helt förstörd ut. Göran bara helt matt och uppgiven och Lars totalt lost ut och sabbade hela debatten. Men den blev kul, det var som en parodi

Det är inte så mycket att snacka om. Let the fight begin. Dom har 27.000 i månan INKLUSIVE gruvtillägg och OB, detta i ett företag som går med ofantlig vinst. Tycker inte deras krav är orättmätiga på något sätt, och företaget får väl själva värdera vad dom vill göra. Tycker inte någon annan ska lägga sig i. Företaget får väl göra ett ekonomiskt överslag vad det skulle kosta att sparka alla och utbilda nya arbetare... bara att räkna på saken.

Men... det är väl bara arbetarnas "maffiametoder" mot dom stackars företagarna som vädrar morgonluft...

HAHA...tycker ni borgares logik är rätt puckad om jag får säga det själv.

Cilia
2007-05-08, 20:36
Du tycker inte någon annan ska lägga sig i? I vilka frågor ska vi ha rätt att ha åsikter om och inte och vem ska bestämma det?

Jag tror inte på ett anarkistiskt samhälle och jag har ingen förståelse för deras brist på logik. Dom går ut i vild strejk. Arbetsgivaren säger lugnt att dom ska kolla upp vilka som arbetar och inte för att kunna göra löneavdrag på dom som inte arbetar och ev vidta andra åtgärder vilket dom har rätt till enligt lag. Då blir gruvarbetarna sura och säger att dom tycker att arbetsgivaren ska lugna ner sig och att det är bättre om dom sätter sig vid förhandlingsbordet istället för att hota?

Angående deras lön så har jag ingen åsikt om den är rätt eller inte. Överlag kan jag väl säga att dom är inte låginkomsttagare. Ditt sätt att resonera kring företagens vinst etc påminner dock mig om LOs resonemang ala 70-tal som jag trodde vi hade kommit förbi

Baan
2007-05-08, 20:38
Vet inget om jobbet. Om det är tufft fysiskt och sliter på kroppen så tycker jag absolut man ska få ut det i lön...

westerbotten
2007-05-08, 20:38
HAHA...tycker ni borgares logik är rätt puckad om jag får säga det själv.

citerar blygsamt mig själv. denna gång med eftertryck ;)

Cilia
2007-05-08, 20:39
citerar blygsamt mig själv. denna gång med eftertryck ;)
meningen är så konstigt formulerad så man knappt förstår vad du menar.
Vem tycker vad?

Yankeee
2007-05-08, 20:40
citerar blygsamt mig själv. denna gång med eftertryck ;)

Förklara gärna varför lilla du, eller är det nu det är dags att hitta på en massa saker för att ens ha en chans att vinna diskussionen?

Dumleman
2007-05-08, 20:42
Kan ingenting om jobbet i fråga men något säger mig att anledningen till den vilda strejken beror inte enbart på arbetsvillkoren och de "låga" lönerna. Den beror nog på att många av deras föräldrar framgångsrikt strejkade vilt för ett tiotal år sen och detta har de nog fått höra ungefär 1 miljard gånger sen de föddes.

westerbotten
2007-05-08, 20:52
Har inte tid diskutera. Kan väl bara säga att svenska arbetares reallöneökningar är bland de sämsta i hela europa trots vad media låter påskina. Konservativa har alltid varit emot arbetares rättigheter, så det är väl inget konstigt att man håller kvar vid det oavsett dom kallar sig nyliberala eller kristdemokrater.
Tycker att den borgliga logiken är puckad. Detta pga att man inte vill att folk ska få del av vinster - nej, pengarna ska av någon outgrundlig anledning stanna inom "ekonomin" så dom kan göra "mer nytta". Ett samhälle utan organiserade arbetare skulle innebära gigantiska vinster och minimala löner - en återgång till statarsystemet. Men det är just ett sånt samhälle kapitalisterna och deras trotjänare vill ha.

Har LKAB "råd" - Ja
Låt dom sköta det där själva så blir det nog bra. Problemet med svenska arbetsmarknaden är att facket tyglar arbetarna - mer vilda strejker!

Magnus
2007-05-08, 20:52
"mycket vill ha mer" är det jag tänker på. dom har inte bara en bra hög lön, utan andra förmåner tydligen, det måste man väga in.

bara min åsikt med heltidslön på 15700 inom vården.

Yes
2007-05-08, 20:57
Låt dom sköta det där själva så blir det nog bra. Problemet med svenska arbetsmarknaden är att facket tyglar arbetarna - mer vilda strejker!
Japp, låt domstolarna ta hand om det istället och döma strejkarna för kontraktsbrott och göra dem ersättningsskyldiga för den skada de åsamkat företaget.

westerbotten
2007-05-08, 21:10
Japp, låt domstolarna ta hand om det istället och döma strejkarna för kontraktsbrott och göra dem ersättningsskyldiga för den skada de åsamkat företaget.

stackars stackars LKAB
Å andra sidan valde dom ju själva att denna situation skulle uppstå genom att lägga ned förhandlingarna och komma med skambud

Röda_Lacket
2007-05-08, 21:11
Klart dem ska ha mer i lön! Hur fasiken tror ni att vi har dem lönerna vi har idag? tror ni att arbetsgivarna av ren snällhet gett oss lönerna vi har idag?


Sedan är det upp till alla arbetare att engagera sig om man vill ha förändring i sina vilkår vilka dessa nu gjort. Facket måste förändras av medlemmar för som det är nu är dem alldeles för passiva och nästan anti-strejk. Företagen i Sverige går bra och så får arbetare rena skambud till löneökning! något är fel med denna bilden.

Yes
2007-05-08, 21:20
stackars stackars LKAB
Å andra sidan valde dom ju själva att denna situation skulle uppstå genom att lägga ned förhandlingarna och komma med skambud
Jag har då inte tyckt synd om någon. Däremot är jag förvånad att en enkel princip som att hålla sig till det man avtalat är så svår att förstå. Bryter man ett avtal, som t.ex. ett anställningskontrakt, ska man givetvis bli ersättningsskyldig för eventuell skada - spelar ingen roll om man tycker andra parten varit elak.

Nitrometan
2007-05-08, 21:50
Å andra sidan är det rätt roligt att de i ledningen för LKAB höjer sina löner (för att LKAB gör en vinst på runt 30% på eget kapital) och sen säger till gruvarbetarna att de får ta en liten höjning för att trygga företagets framtid. Varför gäller samma resonemang inte alla i företaget?

Nåja.

I vilket fall som helst ska det bli intressant att se hur de löser det hela.

Känns som det är dumt agerat av båda parter. Både den vilda strejken och att vägra förhandla.

Yes
2007-05-09, 00:23
Varför gäller samma resonemang inte alla i företaget?

För att gruvarbetarna är antagligen ganska lätta att byta ut. Ledningen är svårare att ersätta. Sen är det väl klart att en strejk inte är det bästa som kunnat hända...