handdator

Visa fullständig version : 300 kcal kvar, klockan är 22!


Bibacstyle
2007-05-07, 15:41
Ligger ju i deffperiod nu, så jag kom att tänka på en sak i lördags kväll.

Vi säger att jag en dag under deffen ska ligga på 2400 kcal. Jag har ätit under dagen utan att känna någon större hunger och efter mina 2 rågskivor med keso och lite protte klockan 21 på kvällen är jag uppe i 2100 kcal. Jag har nu 300 kcal att fylla med någonting.

Av ren kuriositet, går det att fylla dessa 300 med godis/choklad/läsk? Eller måste det vara nyttig mat, som under resten av dagen? Påverkar valet av energi resultatet av deffen (muskelnedbrytning och fettminskning)?

Blev så godissugen sen så ville nästan slänga i mig en 50g choklad :)

maxz
2007-05-07, 15:44
Nja, det ska väl inte första deffen något om du äter godis. Men grejen är ju att du kan bli "beroende" av godis och börja äta mer och sen skita i deffen. Mitt tips är att inte äta något snask (:

NisseEriksson
2007-05-07, 15:45
Hur stort underskott har du?
Om det inte är för stort så kan du skippa att äta snask (de resterande kalorierna) - så går deffen fortare.

Kolla denna tråden för info annars :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287&highlight=cola+muskler

King Grub
2007-05-07, 15:46
Påverkar valet av energi resultatet av deffen (muskelnedbrytning och fettminskning)?

Nej. Det påverkar inte mycket av något annat heller, om du redan täckt ditt behov av näringsämnen via maten du ätit.

Eddie Vedder
2007-05-07, 15:46
Av ren kuriositet, går det att fylla dessa 300 med godis/choklad/läsk? Eller måste det vara nyttig mat, som under resten av dagen? Påverkar valet av energi resultatet av deffen (muskelnedbrytning och fettminskning)?

Nej, har du marginal kvar att fylla ditt planerade intag så kan du fylla ut med vad du vill.

Det enda fallet jag skulle kunna se där det vore direkt negativt att välja exempelvis godis vore om du inte hade fått i dej nog med protein under dagen, då proteinbehovet är högre vid deff. I ett sånt läge vore ju nånting proteinrikt att föredra.

Men för vikten är valet av kcal ganska oväsentligt, det svåra kan ju vara att i praktiken få i sej önskvärt lågt intag om man äter för kaloririk mat men om man räknar du rätt är det inga problem.:)

Kan nog vara rentav positivt för psyket att få äta/dricka nåt "förbjudet" även under deff om man tycker om det och mår bra av det.:thumbup:

NisseEriksson
2007-05-07, 17:10
Risken att du överäter är ganska stor men om du har starkt psyke kan du väga upp din (dagliga?) dos godis och äta med gott samvete.

Bibacstyle
2007-05-07, 19:46
Alright schysst! Ska nog ta mig lite gott idag *rolleyes*

NisseEriksson, jag ligger på 500 kcal underskott.

Tack för svaren annars!