handdator

Visa fullständig version : Har jag blivit diskriminerad eller nåt?


pilt77
2007-05-07, 15:03
har en hyresvärd rätt enligt lag att neka en person som hyresgäst? jag hade precis gjort upp med en kille idag om att att över hans lägenhet, men hyresvärden godkänner mig inte, och vill inte ens säga varför?

jag har inga betalningsanmärkningar eller skulder, aldrig fått något klagomål att jag skulle vara en störande granne eller liknande när jag bott hos andra hyresvärdar. jag har fast jobb och en årsinkomst på 350 000:- vad mer kan dom begära?

*mini* *grr27* *gah!*

Piranha
2007-05-07, 15:05
har en hyresvärd rätt enligt lag att neka en person som hyresgäst? jag hade precis gjort upp med en kille idag om att att över hans lägenhet, men hyresvärden godkänner mig inte, och vill inte ens säga varför?

jag har inga betalningsanmärkningar eller skulder, aldrig fått något klagomål att jag skulle vara en störande granne eller liknande när jag bott hos andra hyresvärdar. jag har fast jobb och en årsinkomst på 350 000:- vad mer kan dom begära?

*mini* *grr27* *gah!*

Kontakta hyresgästföreningen, dem har svar på exakt sådana frågor och kan hjälpa dig (om du är medlem antar jag)

Snake
2007-05-07, 15:06
Tja, jag skulle nyligen ta över min brors lägenhet...trodde jag. Men hyresvärden hade som policy att man inte kan skriva över lägenheter bara så där (trots blodsband), därför att det inte ska förekomma några svarta pengar i bakgrunden.

Griip
2007-05-07, 15:06
Kanske för att han vill ha tillbaka lägenheten för inspektion och möjligheten att ge den till någon annan som kanske stått i kö länge?

pilt77
2007-05-07, 15:08
Kontakta hyresgästföreningen, dem har svar på exakt sådana frågor och kan hjälpa dig (om du är medlem antar jag)

det var dte jag gjorde först men dom hade stängt för dagen och jag ville veta idag om hyresvärden har rätt eller fel

pilt77
2007-05-07, 15:08
Kanske för att han vill ha tillbaka lägenheten för inspektion och möjligheten att ge den till någon annan som kanske stått i kö länge?

den står tom och flyttstädad redan och väntar bara på att nån ska flytta in.

Handcuff
2007-05-07, 15:19
den står tom och flyttstädad redan och väntar bara på att nån ska flytta in.

Och du har längst kötid?

pilt77
2007-05-07, 15:19
Och du har längst kötid?

finns inga kötider i jönköping

Baan
2007-05-07, 15:26
Varför skulle han inte kunna ha den rätten menar du?

Metal_boy_
2007-05-07, 15:30
Kan han säkert. Tänk alla ggr nån som hyresvärden känner får smita före i kön då? Det skulle nästan kunna likna ditt fall ifall du fick ta över.

pilt77
2007-05-07, 16:15
Kan han säkert. Tänk alla ggr nån som hyresvärden känner får smita före i kön då? Det skulle nästan kunna likna ditt fall ifall du fick ta över.

je men det finns ingen kö, det är ingen annan som ska ha lägenheten. Den står ju tom.

HerrArne
2007-05-07, 16:24
Hyresvärden är såvitt jag vet fri att hyra ut eller inte hyra ut enligt eget godtycke. Precis som det bör vara.

Det du bör fråga dig är om du med tanke på dennes agerande verkligen vill ha denne hyresvärd som just din hyresvärd?

Palm
2007-05-07, 16:24
Hyresvärden kanske också har en bror som vill ha den (från Juni).

Tigerkotten
2007-05-07, 16:27
Men vaddå tom, om den hade varit tom och ledig hade du ju isåfall inte haft möjligheten att "göra upp" med han som hade lägenheten tidigare.

Eftersom han nyss flyttat ut och fortfarande står på den låter det som i.a.f.

Metal_boy_
2007-05-07, 16:35
je men det finns ingen kö, det är ingen annan som ska ha lägenheten. Den står ju tom.

Jo, men det var bara ett exempel. Det är så det brukar kunna vara. Och det brukar ju inte vara några problem.

hahavaffan
2007-05-07, 16:37
je men det finns ingen kö, det är ingen annan som ska ha lägenheten.Och detta vet du med 100% säkerhet?

chidde
2007-05-07, 17:16
angel har blåst dig på lägenheten ;)

Allan
2007-05-07, 17:21
Självklart har en hyresvärd rätt att neka vem som helst. Kommunala/allmännyttiga bostadsbolag har en mer generös tolkning, men privata hyresvärdar har rätt att behålla en viss del av beståndet för att dela ut själva. Du har knappt rätt att få veta varför, om du inte uppenbart diskriminerats, beroende på kön, sexuell tillhörighet etc.
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm
Dessutom kan problemet ligga hos den som haft lägenheten före dig.