handdator

Visa fullständig version : Problem med brösten samt hur ofta helkropp?


Zulan
2003-03-20, 10:16
Tjena!

Jag har 2 små frågor.

Finns det någon vetting motivering varför man inte bör köra 3ggr/vecka helkropp? Detta har jag hört lite här och där och jag kör så. Detta har jag blivit rekommenderad av min gymtränare, mina resultat är goda tycker jag men jag har ju inget att jämföra med. Jag kör bara basövningar och syftet är att bygga upp mig. Hade jag tränat annorlunda kanske jag hade haft ännu mer resultat? Med annorlunda menar jag då att dela upp kroppen.

Nu kör jag:

Benpress i smithmaskin 2x10

Chins övning 3x10
Axel press med hantlar 3x8

Hantelpress för brösten 3x8
Roddmaskin 3x8

Triceps 3x8
Biceps 3x10

Mage
Korsrygg.


Jag har tränat en bit över 1 år nu och har alltid haft problem med brösten. Problemen visar sig när jag är i det läget att jag har händerna närmast kroppen, alltså typ nervägen, eller längst ner. Just nu kör jag hantelpress för brösten med bänken liggandes plant och så fort jag kommer ner så knäcker det till i musklerna vid framsidan av axlarna? Det är lite svårt att beskriva, det gör lite småont, men inte alls så att jag blir alarmerad av det just när det sker. Det händer även om jag inte har några vikter alls och gör rörelsen men då inte lika kraftigt. Problemet minskar efter att jag gjort övningen ett par gånger. Så när jag är i slutet på den 3e gången så märks det knappt av. Vad bör jag göra åt detta, vad kan det vara?

Tack för hjälpen!

Åse Columbus
2003-03-20, 11:55
Jag tycker att du kan börja dela upp kroppen lite och utöka o variera ditt schema.......kolla lite trådar här så kan du försöka med lite olika scheman o sedan avgöra vad som passar dig..

Karl_alfred
2003-03-20, 13:54
Prata med din gymtränare.

cdjs
2003-03-20, 16:43
Det där "knäckandet" vid axlarna du pratar om är vanligt symptom på överträning. dela upp schemat och ta det lite lugnt me smithen på ett tag! :rolleyes:

Wilson
2003-03-20, 16:50
jag tror personligen att det är svårt att bygga upp ett par bra bröstmuskler utan att köra många och hårda övningar för brösten.
en övning är rent för lite enligt mitt tycke...

Pez
2003-03-20, 16:55
Originally posted by cdjs
Det där "knäckandet" vid axlarna du pratar om är vanligt symptom på överträning. dela upp schemat och ta det lite lugnt me smithen på ett tag! :rolleyes:

Vet inte vad du menar med överträning i detta fallet... utveckla gärna hur det skulle kunna vara ett symptom på överträning att axlarna knakar/knäcker?

/pez

Survivor
2003-03-20, 19:34
Originally posted by Zulan
Tjena!

Jag har 2 små frågor.

Finns det någon vetting motivering varför man inte bör köra 3ggr/vecka helkropp? Detta har jag hört lite här och där och jag kör så. Detta har jag blivit rekommenderad av min gymtränare, mina resultat är goda tycker jag men jag har ju inget att jämföra med. Jag kör bara basövningar och syftet är att bygga upp mig. Hade jag tränat annorlunda kanske jag hade haft ännu mer resultat? Med annorlunda menar jag då att dela upp kroppen.

Nu kör jag:

Benpress i smithmaskin 2x10

Chins övning 3x10
Axel press med hantlar 3x8

Hantelpress för brösten 3x8
Roddmaskin 3x8

Triceps 3x8
Biceps 3x10

Mage
Korsrygg.


Jag har tränat en bit över 1 år nu och har alltid haft problem med brösten. Problemen visar sig när jag är i det läget att jag har händerna närmast kroppen, alltså typ nervägen, eller längst ner. Just nu kör jag hantelpress för brösten med bänken liggandes plant och så fort jag kommer ner så knäcker det till i musklerna vid framsidan av axlarna? Det är lite svårt att beskriva, det gör lite småont, men inte alls så att jag blir alarmerad av det just när det sker. Det händer även om jag inte har några vikter alls och gör rörelsen men då inte lika kraftigt. Problemet minskar efter att jag gjort övningen ett par gånger. Så när jag är i slutet på den 3e gången så märks det knappt av. Vad bör jag göra åt detta, vad kan det vara?
Tack för hjälpen!
Jag ser att du kör "axelpress" före "hantelpress för bröst", det är knappast positivt eftersom att du då antagligen tröttar ut axlarna (främre delen) väldigt mycket innan du tränar bröst (plan hantelpress tar ju på axlarna också) så lägg hantelpressen före.
Sen så kan jag väl hålla med resten om att det kan vara tid att lägga om träningsschemat. Motiveringen är att när du blir starkare så kan du också träna hårdare, stressa kroppen mer, och då behöver den längre tid på sig att återhämta sig och bygga resultat. Du kan ju fortsätta med att träna 3 ggr/vecka, men inte helkroppspass, om jag får säga min mening. Halvkroppspass varannan dag kan ju vara en väg. Fortsätt med att hålla dig till basövningar bara.
Vad gäller "knäckandet" i axeln så är du nog bara stel, eftersom att det blir bra efter du tränat dem lite, stretchar du ordentligt?

MVH Survivor

Zulan
2003-03-21, 09:17
Tack för alla bra svar!

Survivor, du har helt rätt I att jag tränar axlarna före brösten, det var en bra ide att vända på dessa 2 övningar. Jag ska genast prova. Jag köper även din motivering varför man bör dela upp programmet men var ska jag dela på det för att köra halvkropp?

När det kommer still streching så är jag värdelös, jag slarvar med det nästan varje gång. Men om du tror att det kan ha med streching att göra, så ska jag skärpa mig och se om det hjälper.

Cdjs, som nämnts tidigare så får du gärna utöka det här med överträning. För det första så har jag länge undrat vad det här med överträning är och hur man identifiera att man är övertränad. Knäckande i musklerna säger du?

Survivor
2003-03-21, 21:05
Originally posted by Zulan
var ska jag dela på det för att köra halvkropp?

När det kommer still streching så är jag värdelös, jag slarvar med det nästan varje gång. Men om du tror att det kan ha med streching att göra, så ska jag skärpa mig och se om det hjälper.

Hur du ska dela upp ett program på halvkroppspass måste du anpassa efter vilka övningar du väljer att träna, hur många övningar du vill träna/muskelgrupp och vilka muskelgrupper som involveras så att de får tillräcklig vila, säkert en del andra nämnare jag inte kommer på nu. Håll dig till basövningar (i stort sett i alla fall).
T.ex kan du träna...

Må: Knäböj, Marklyft, Vadpress, Sit Ups (eller crunches)
Ons: Hantelpress, Chins, Axelpress, Shrugs, Dips, Bicepscurl
Fre: samma som Måndag och sedan Måndagen därpå blir det onsdagspasset.. Alt. rullande schema; Må, Ons, Fre, Sö, Ti, o.s.v...

Eller om du vill köra fler övningar...

Må: Bröst, Axlar, Triceps
Ti: Rygg, Biceps
Ons: Lår, Vader
To: Börja om... (vila söndag)

Själv tycker jag det är klart bättre att köra bara några få "kvalitetsövningar" och hålla ner på passen som översta exemplet. Svårt att få till det bra om man ska träna muskelgrupperna 2 ggr/vecka med 2+ övningar/muskelgrupp utan att det blir många långa "maratonpass". Men en basövning/muskelgrupp räcker bra.

MVH Survivor

cdjs
2003-03-29, 21:43
Vet inte vad du menar med överträning i detta fallet... utveckla gärna hur det skulle kunna vara ett symptom på överträning att axlarna knakar/knäcker?

/Pez


Läst på nårra ställen om det, en läkare påstod det när jag hade det problemet.... Står nåt om nåt liknande i en artikel på AF:s hemsida! http://www.athletic-fitness.com/artiklar/012.asp

Big_Vik
2003-03-30, 11:40
ska du träna 3 ggr i veckan testa det här schemat
bort med axlarna från bröstpasset
Fördel: axlarna föruttröttas inte du kan öka vikten ganska bra. ökade 5 kg i militärpress under viloveckan av den anledningen
schemat:

Rygg, axlar, underarmar

Ben, Vader, Mage (möjlighet att supersetta mage och ben om man får ont om tid, om man gillar sånt förstås)

Bröst, triceps, biceps, traps (lätt att flytta biceps och traps till ett 4e pass om du har tillgång till en stång hemma eller liknande)