handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång muskler men fett minskar


ArcTiC
2007-05-07, 13:09
Tjena
Försökt läsa mig till det här men går lite halvbet.

* Tog upp träningen i feb och kört mellan 3-4 ggr/v sen dess.
* Försökt äta ordentligt för energiöverskott men inte gjort någon större analys, kikar vågen regelbundet. Gått upp ca 5 kilo på 2.5 månader.
* Hade bilring innan jag startade nu ser jag hur fettet försvinner för varje vecka.
* Musklerna växer i volym (mäter mig 1 gång i månaden) och jag ökar i styrka.

- Ligger jag på energiöverkott? Det jag undrar är att om jag ligger på ett visst överskott (säg konstant) kommer jag tappa i fett tills jag får en BF som motsvarar överskottet? Är det kanske så att jag ligger på underskott och "defftränar"?

- Är det min nybörjarfas som spökar?

:confused:

Rahf
2007-05-07, 13:20
Klart bilringarna har blivit mindre om du lagt på dig mer muskler och fyllt glykogendepåerna. Din totala andel kroppsfett sjunker om du lägger på dig mer muskler än fett. Du har förmodligen inte tappat något fett utan har kvar ungefär samma mängd som innan.

Nina L
2007-05-07, 13:29
Är det min nybörjarfas som spökar?I say yes.

ArcTiC
2007-05-07, 13:36
Klart bilringarna har blivit mindre om du lagt på dig mer muskler och fyllt glykogendepåerna. Din totala andel kroppsfett sjunker om du lägger på dig mer muskler än fett. Du har förmodligen inte tappat något fett utan har kvar ungefär samma mängd som innan.

I say yes.

Jag kan alltså inte utröna om jag ligger på energi + eller -? Hmm, tricky det här. :)

Eddie Vedder
2007-05-07, 13:47
Jag kan alltså inte utröna om jag ligger på energi + eller -? Hmm, tricky det här. :)

Är det då verkligen så noga att veta i en fas då du uppenbarligen gör goda resultat ändå?:)


Kör på precis som du gjort hittills tills du märker att resultaten avstannar, att musklerna och styrkan inte riktigt utvecklas som du vill lr om vågen går åt fel håll jämfört med va du själv vill, ja då kanske det kan vara på sin plats att börja blir mer detaljinriktad.

Finns nog ingen anledning att analysera och gräva för mycket i detaljer när det flyter och går bra, då kan nog snarare risken vara att du ändrar upplägget som funkar bara för förändringens skull, va tror du själv?:)

ArcTiC
2007-05-07, 13:53
^^ Ja precis. Jag kommer att köra på som nu men blev lite nyfiken på hur det låg till egentligen. Den dagen jag uppmärksammar att jag inte ökar i vikt eller bilringarna tittar tillbaks igen så får jag väl se över mitt tillvägagångssätt i detalj :)

*popcorn*

Nina L
2007-05-07, 13:58
Jag kan alltså inte utröna om jag ligger på energi + eller -? Hmm, tricky det här. :)Skitsamma. Det går ju bra! Kör hårt & sånt! Tänk inte för mycket. Det tar energi från musklerna. ;)