handdator

Visa fullständig version : Orolig mage

nickodemus
2007-05-07, 12:58
Min mage är lite utav ett mysterium.
För att göra en väldigt lång historia kort.
Jag fick Glutenintollerans när jag var 17, tarmarna blev antagligen helt förstörda.
Detta var 3½ år sedan och mina tarmar fungerar fortfarande inte till 100%.
Detta innebär att utan tabletter så har man konstant diarrè. (i 3½ års tid)

Behövs inget snille för att förstå att detta suger rätt rejält.

Vad skall man äta för att underlätta för tarmarna?
Eftersom de inte är 100%iga så tar jag självklart inte upp all näring, eller så har jag en fruktansvärd förbränning.

Äter riktigt riktigt bra, och riktigt riktigt mycket. (4mål + mellanmål + frukost)

Så hur kan man förbättra sin kost samtidigt som den är skonsam för magen?
Och är det någon som vet någon produkt som innehåller laktasbaciller, utom Proviva där de har tryckt i Korn vilket gör att jag inte tål det.

westerbotten
2007-05-07, 13:09
Tycker åtminstone att du ska äta så mycket fiber som möjligt. Även om man lätt sammankopplar fiber med diarré så tycks det faktiskt som att fiber både motverkar förstoppning och diarré... dvs skär av topparna av dålig mage. stabiliserande...

I övrigt vet jag inte. Du kanske äter vetebullar i sömnen?:Virro

Fripper
2007-05-07, 14:08
Har du provat psylliumfrön ?

TylerDurden84
2007-05-07, 14:30
För mig fungerar stora mängder broccoli mot diarré. Det blir tvärstopp i rumpan.

Förresten. Du har inga problem med laktosintrollerans?

nickodemus
2007-05-07, 16:14
psylliumfrön? Aldrig hört talas om.
Någon speciell funktion på dem? Jag äter idag solrosfrön/sojabönor/jordnötter/cashew osv.

Broccoli, hur gott är det på en skala? -5 ?
Jag borde tåla laktos nu, eftersom det ofta kommer i samband med gluten och att tarmludden försvinner.
Äter/dricker dock laktosfritt och ha så gjort länge.

CoolHandLuke
2007-05-07, 17:24
Inte helt ovanligt att kasein och glutenproblem går hand i hand. Har du mycket allergier i övrigt? Jag själv skulle försöka en vecka utan alla mjölkprodukter och se vad som händer. Alltså avstå allt med mjölkprotein. Låter enkelt men det är svårare än man tror. :P

Det kan även vara så att de 'glutenfria' produkter du äter inte är 'helt' bra för dig heller. Havre är ett problem för många glutenkänsliga. Majs, speciellt om den är genmodifierad, kan irritera också. Finns även ovanliga allergier mot risproteiner. Potatis är ganska säker dock. Det gäller att skärskåda det man äter mest av.

Fripper
2007-05-07, 17:40
psylliumfrön är bra om man har problem med magen , om man har lös mage så gör den fastare och om man har hård lösare , de hjälper också till att rengöra tarmen så du får en bättre fungerande tarm, det funkar jätte bra för mej

De finns nog att köpa i dom flesta hälsokostaffärer och varuhus.

Apos78
2007-05-07, 17:49
Är du säker på att du äter 100% glutenfritt? Inte ovanligt att personer med celiaki äter glutan, kanske utan att själv veta om det. Vad gäller t.ex. vete så var noga med att endast använda dig av helt rent vete och inte vete från någon av de vanliga, stora producenterna där renheten inte alltid går att garantera. Om du äter helt glutenfritt så verkar det lite konstigt att du ändå skulle ha de besvär du beskriver. Du säger att du äter väldigt mycket men inte går upp i vikt (underförstått) vilket kan tyda på att tarmarna inte är helt åpterställda. Det kan ta flera år i vissa fall att återställa tarmluddet och under tiden så kan även laktosen vara ett bekymmer.

westerbotten
2007-05-07, 17:52
Är du säker på att du äter 100% glutenfritt? Inte ovanligt att personer med celiaki äter glutan, kanske utan att själv veta om det. Vad gäller t.ex. vete så var noga med att endast använda dig av helt rent vete och inte vete från någon av de vanliga, stora producenterna där renheten inte alltid går att garantera. Om du äter helt glutenfritt så verkar det lite konstigt att du ändå skulle ha de besvär du beskriver. Du säger att du äter väldigt mycket men inte går upp i vikt (underförstått) vilket kan tyda på att tarmarna inte är helt åpterställda. Det kan ta flera år i vissa fall att återställa tarmluddet och under tiden så kan även laktosen vara ett bekymmer.

hmm... nån som fått detta om bakfoten?
Vete innehåller gluten... det är en del av veteproteinet. Går nog inte att tvätta bort det hör du :smash:

Tolkia
2007-05-07, 17:53
Låter som om det borde göras en ordentlig utredning; det finns ju andra tarmsjuktomar/dysfunktioner som kan ställa till det (typ crohns). Är du ordentligt "genomgången" eller har man bara kollat gluten?

nickodemus
2007-05-07, 18:01

När du skriver vete här, så antar jag att du menar Havre?
Och jag äter endast Havre från Semper, där Semper har utvalda tillverkare som ej får odla vete/korn/råg inom 3 års tid.
Det enda jag äter som innehåller laktos är glass, ibland ost.
Annars så är det laktosfria livsmedel.

CoolHandLuke: Jag har inga som helst andra allergier, vad gäller laktos så se ovan.

Lite utav sista utvägen som jag skrev här på kollo, så alla tips är välkomna!

nickodemus
2007-05-07, 18:03
Låter som om det borde göras en ordentlig utredning; det finns ju andra tarmsjuktomar/dysfunktioner som kan ställa till det (typ crohns). Är du ordentligt "genomgången" eller har man bara kollat gluten?

Har kollat de flesta tarmsjukdomar.
Vet inte vad undersökningarna heter just nu, men fått slang från båda håll så att säga.

Apos78
2007-05-07, 18:44
hmm... nån som fått detta om bakfoten?
Vete innehåller gluten... det är en del av veteproteinet. Går nog inte att tvätta bort det hör du :smash:

När du skriver vete här, så antar jag att du menar Havre?
Och jag äter endast Havre från Semper, där Semper har utvalda tillverkare som ej får odla vete/korn/råg inom 3 års tid.
Det enda jag äter som innehåller laktos är glass, ibland ost.
Annars så är det laktosfria livsmedel.

Precis...havre ska det vara. Får skylla på en nybliven paltkoma...:em:

CoolHandLuke
2007-05-08, 20:54
CoolHandLuke: Jag har inga som helst andra allergier, vad gäller laktos så se ovan.

'Kasein' dvs mjölkprotein, inte 'laktos'.

ribby_girl
2007-07-26, 19:09
Jag har också ganska orolig mage, väldigt gasig, har vart i kontakt med läkare flera gånger de senaste åren men de har inte gett mycket. Gjorde ett test om ja tålde mjölk för ett par år sedan, men de gjorde jag.
Gjorde inte de när ja var liten, tålde knappt någonting, ens inte bröstmjölk.

Jag är ganska dålig på att äta rätt
Så här ser min kost ut
6.00
Grov macka med lätt och lagom smör på, ost (hushålls ost), skinka, sallad
Fil och musli, havregryn, knäcke, corn flakes, solrosfrön och liknande.
Nyponsoppa eller blåbärs soppa

10
Ungefär samma igen

13
ungefär samma igen (har inte så stor möjlighet att äta värmd mat här då, jag verkligen hatar uppvärmd mat).

17-18-19
Lagad mat på vilo dagar
Köttbullar, hamburgare, korv (hotdogs) med bröd, pasta (fullkorn).
Sallad till detta

21-22
Någon frukt

Har funderat på att kanske ändra lite på det ungefär så här
6.00
Nypon, blåbärssoppa
Macka med ost, skinka, smör och sallad på
Någon frukt

10.00
fil och havregryn, knäcke, osv.....
Någon frukt

13.
Lite både och....

17-18-19
Lagad mat

21-22
Frukt

de dagar jag tränar äter jag vid 16 och tränar runt 18
så äter jag lagad mat sen vid 21-22
Kanske även någon frukt till de då.

Vet dock inte vad de är som gör att ja bli kass i magen, stressen vet jag och den jobbar ja skit mycket med på jobbet, efter en helg är magen bra men när ja kommer till jobbet är de skit kasst igen, även fast ja inte stressar, men är ute efter att byta jobb (inte bara på grund av detta), så får se de kanske går bättre då.
Kan ju vara typ musli som ja äter en del, är väl en del socker i detta som inte är så bra.