handdator

Visa fullständig version : Lumpen för oss 2008 Januari


Spawn
2007-05-07, 09:01
Hej alla lumpen-fanatiker har ni någon koll på när man får veta om man kommer in 2008 då de har gjort mkt nedskärningar runt 800man om jag ej misstar mig. Är lokaliserad i Boden

Mvh/Spawn

raQblad
2007-05-07, 09:50
Hej alla lumpen-fanatiker har ni någon koll på när man får veta om man kommer in 2008 då de har gjort mkt nedskärningar runt 800man om jag ej misstar mig. Är lokaliserad i Boden

Mvh/SpawnJag hörde att de drabbade kommer att få ett brev i maj månad, så det kan ske inom en snar framtid.

Moonstrikes
2007-05-07, 14:00
Jag ska också till boden 2008 och jag hade redan glömt bort det där :P

Hoppas man kommer in annars så måste jag planera framtid igen och det, det är jobbigt *gah!*

Brandten
2007-05-07, 14:19
Jag åker också till boden januari 2008. Vad rycker ni in som?

Dissector
2007-05-07, 14:24
Undras om nu är rätt tidpunkt för att maska sig ur isåfall...

exenom
2007-05-07, 14:39
Hmm om man är 90a och snart får dem där lumpen breven.
Om man klarar testet och de fysiska och psykiska testen, när gör man lumpen då? Är det efter 3an eller?

flakkz
2007-05-07, 14:41
Hmm om man är 90a och snart får dem där lumpen breven.
Om man klarar testet och de fysiska och psykiska testen, när gör man lumpen då? Är det efter 3an eller?

Borde det vara, gjorde lumpen direkt efter gymnasiet

Timmi
2007-05-07, 15:36
Hmm om man är 90a och snart får dem där lumpen breven.
Om man klarar testet och de fysiska och psykiska testen, när gör man lumpen då? Är det efter 3an eller?

Året du fyller 19 är det första året du FÅR göra värnplikten, så bara att räkna på det, men efter trean är en ganska så bra riktlinje ja ;)

Thewind
2007-05-07, 15:38
Är själv skriven i Arvidsjaur, K4 vid det nämnda tillfället. Tror ej att de ska utbilda fler efter min kull. Har hört det iaf.

Lelle Pelle
2007-05-07, 17:13
Är själv skriven i Arvidsjaur, K4 vid det nämnda tillfället. Tror ej att de ska utbilda fler efter min kull. Har hört det iaf.
Så det blev ingen kustjägare av dig ändå? Antar att det är samma Thewind som på halso.info?

Jag blir stridsfordonplutonsbefäl i Boden. Nära hem:)

Erik__
2007-05-07, 17:16
Boden -> Halmstad -> Boden

Spawn
2007-05-10, 08:27
Jag åker också till boden januari 2008. Vad rycker ni in som?

Skyttegruppsbefäl för stridsfordon 90
Kommer fan bli knäckt om jag ej kommer in. Fick reda på igår att en polare inte kommer in fan vad sugigt!

Litecore
2007-05-10, 10:43
Är själv skriven i Arvidsjaur, K4 vid det nämnda tillfället. Tror ej att de ska utbilda fler efter min kull. Har hört det iaf.
det heter AJB/I19, passa dig för att säga fel.. då blir det ho chi mihn-leden direkt ;)

Snafu
2007-05-10, 10:47
Synd att T3 är nedlagt nu, där utbildades det hårda jävlar!

Spawn
2007-05-10, 12:36
Har någon koll på hur det är med nedläggningarna i boden? Där de har utbildningen skyttegruppsbefäl för stridsvagn 90

burkmat
2007-05-10, 13:38
Vad jag hörde vare flest tjänster i stockholm som skulle läggas ner,,,, tur att man ska dit då:S:)

XroW
2008-01-20, 11:08
Startar upp denna tråd då det börjar bli plågsamt nära nu.

28e januari har försvarsmakten tänkt göra soldat av mig och många fler.
Är det fler än dom som skrivit i tråden som skall till boden nu den 28e?

Vad rycker ni som ?
Själv rycker jag in som ammunitionsröjsoldat.

Börjar även bli orolig att jag ska gå och sjunga på denna redan första veckan :D

H10Ep0F8Z7A

En till fundering, jag har slarvat bort min lista på grejjer man ska ha med sig ditt bort. Någon som vet om man kan hitta den på nätet? Finns inte på lumpen.se

sunkan
2008-01-20, 11:14
Startar upp denna tråd då det börjar bli plågsamt nära nu.

28e januari har försvarsmakten tänkt göra soldat av mig och många fler.
Är det fler än dom som skrivit i tråden som skall till boden nu den 28e?

Vad rycker ni som ?
Själv rycker jag in som ammunitionsröjsoldat.

Börjar även bli orolig att jag ska gå och sjunga på denna redan första veckan :D

H10Ep0F8Z7A

En till fundering, jag har slarvat bort min lista på grejjer man ska ha med sig ditt bort. Någon som vet om man kan hitta den på nätet? Finns inte på lumpen.se

Ta med dig alla papper dem skickat, löparskor om du har, hygienartiklar, eventuella körkort. Det komme du klara dig på de första veckorna. Vi ses i boden.:D

Lallle
2008-01-20, 11:18
Ryckte in i måndags som bevakningssoldat, har grundutbildningen i kungsholmen i Karlskrona. Idag är det tillbaks igen :).

foxx
2008-01-20, 11:23
Inryck om 15 dar, 4e februari på T2 som skyttesoldat.

Angående nerskärningarna hade jag en lista på vilka regement som drabbades, skall försöka leta upp den.

Muskelmannen
2008-01-20, 11:48
Jag tar bara en kort fråga.
Jag har hört att till mönstringen behöver jag ingen kodition nästan. Det är bara uthålligheten i benen som testas.
Sedan har de ju sina övningar de tipsar om i "luckan", men fungerar det verkligen om jag ska mönstra. Jag har väll enbart nytta av maxstyrka inför marklyftstestet?
Blir resultaten lovande, börjar jag springa mycket inför inryck och slutar helt gymma, istället för gym gör jag armhävningar osv.

Vad jag menar kortfattat är: Jag börjar gå på spinning och gymmar inför mönstringen. Kommer jag in, börjar jag springa och göra övningar som situps armhävningar osv.
Har jag rätt taktik? :confused:

Lallle
2008-01-20, 11:52
Jag tar bara en kort fråga.
Jag har hört att till mönstringen behöver jag ingen kodition nästan. Det är bara uthålligheten i benen som testas.
Sedan har de ju sina övningar de tipsar om i "luckan", men fungerar det verkligen om jag ska mönstra. Jag har väll enbart nytta av maxstyrka inför marklyftstestet?
Blir resultaten lovande, börjar jag springa mycket inför inryck och slutar helt gymma, istället för gym gör jag armhävningar osv.
Har jag rätt taktik? :confused:


Jag körde ingen som helst konditionsträning och fick utan problem en 8:a på det testet. Angående styrketräningen så är det framförallt bra att köra marklyft och drag till hakan. (Något som jag inte heller gjorde, men fick ändå en 9:a utan problem eftersom jag tränat mycket annars.)

foxx
2008-01-20, 11:54
Jag tar bara en kort fråga.
Jag har hört att till mönstringen behöver jag ingen kodition nästan. Det är bara uthålligheten i benen som testas.
Sedan har de ju sina övningar de tipsar om i "luckan", men fungerar det verkligen om jag ska mönstra. Jag har väll enbart nytta av maxstyrka inför marklyftstestet?
Blir resultaten lovande, börjar jag springa mycket inför inryck och slutar helt gymma, istället för gym gör jag armhävningar osv.

Vad jag menar kortfattat är: Jag börjar gå på spinning och gymmar inför mönstringen. Kommer jag in, börjar jag springa och göra övningar som situps armhävningar osv.
Har jag rätt taktik? :confused:


Uhm har du ingen kondition kommer du inte göra bra ifrån dig på "uthållighets" testet då musklerna, den uthålliga biten i benen antagligen är underutvecklad.

Clarkolofsson
2008-01-20, 11:55
Ryckte in i måndags som bevakningssoldat, har grundutbildningen i kungsholmen i Karlskrona. Idag är det tillbaks igen :).

Vilket J'vla skämt att ni får ledigt första helgen.. Inte kommer det bli några män av er inte.

Englund
2008-01-20, 12:05
Rycker in den 28:e som röjdykare i Karlskrona.

phrack
2008-01-20, 12:14
Rycker också in den 28:e, jag ska dock till Umeå.

Muskelmannen
2008-01-20, 12:17
Uhm har du ingen kondition kommer du inte göra bra ifrån dig på "uthållighets" testet då musklerna, den uthålliga biten i benen antagligen är underutvecklad.

Jag har kondition, då jag har sprungit mycket. Men mitt mål är att komma in i lumpen, så då antar jag att jag ska byta bort jogging mot spinning för att lyckas bäst.

Viktor_Balck
2008-01-20, 12:18
Startar upp denna tråd då det börjar bli plågsamt nära nu.

28e januari har försvarsmakten tänkt göra soldat av mig och många fler.
Är det fler än dom som skrivit i tråden som skall till boden nu den 28e?

Vad rycker ni som ?
Själv rycker jag in som ammunitionsröjsoldat.

Börjar även bli orolig att jag ska gå och sjunga på denna redan första veckan :D

H10Ep0F8Z7A

En till fundering, jag har slarvat bort min lista på grejjer man ska ha med sig ditt bort. Någon som vet om man kan hitta den på nätet? Finns inte på lumpen.se

Det är den här du ska sjunga på

eCLc8cZdhLI

Jax
2008-01-20, 12:23
Inte lika hög klass som Viktors låt, men här kommer en annan för er pansarsluskar.

11t9_h1uo0w

747
2008-01-20, 15:17
Vilket J'vla skämt att ni får ledigt första helgen.. Inte kommer det bli några män av er inte.

Inte helt oväntat att det var bevakningssoldater det handlar om. Lika bra de börjar öva på att vara lediga tidigt, för det kommer bli mycket av det.

The_RobRoy
2008-01-20, 15:30
Inte lika hög klass som Viktors låt, men här kommer en annan för er pansarsluskar.

11t9_h1uo0w

Ahh the memories

Demoneyes
2008-01-20, 15:34
Någon som har lite koll på vart man kan hitta cheman på när man får ledigt om det finns?

foxx
2008-01-20, 15:53
Jag har kondition, då jag har sprungit mycket. Men mitt mål är att komma in i lumpen, så då antar jag att jag ska byta bort jogging mot spinning för att lyckas bäst.

Absolut inte, tror du man cyklar mycket i lumpen? Ända gången man cyklar är vid konditionstestet vi mönstringen. Och har du som du säger "bra kondition" så behöver du inte oroa dig.

Träna på saker du kommer göra i lumpen istället, tex marschering med feta kängor & packning på 12-15kg, spring även lite lätt med packning på ryggen.

Självklart kan dom komplettera med spinning, men det skall inte utgöra basen för din konditionsträning, inte enligt mig iaf. Man blir bra på det man tränar på, alltså spring och marschera mycket.

foxx
2008-01-20, 15:55
Någon som har lite koll på vart man kan hitta cheman på när man får ledigt om det finns?

Det skiljer sig väldigt mycket, i början kanske du inte får ledigt på 4a veckor, då det är en stor omställning att rycka in, vissa kanske får ledigt efter första eller andra veckan. Det varierar.

Annars är det helgpermis som vanligt antar jag, såvida ni inte har någon fet övning eller något moment i utbildningen som gör att man måste stanna längre.

Lallle
2008-01-20, 16:06
Inte helt oväntat att det var bevakningssoldater det handlar om. Lika bra de börjar öva på att vara lediga tidigt, för det kommer bli mycket av det.

Precis ;)

phrack
2008-01-20, 16:12
Någon som har lite koll på vart man kan hitta cheman på när man får ledigt om det finns?

Jag fick det på posten. Vet inte om det är planerat på samma sätt överallt dock. Har helgpermis andra helgen själv.

Demoneyes
2008-01-20, 16:54
Jag fick det på posten. Vet inte om det är planerat på samma sätt överallt dock. Har helgpermis andra helgen själv.

Okey lycko :P jag har inte fått något chema. Men har hört att det brukar bli 2 veckor sen ledig tycker det verkar lite kort. Jag hade tänkt mig 1 månad men klart det lär väl finnas folk som blir knäckta snabbt :)

Demoneyes
2008-01-20, 18:00
Har en liten fråga till er erfarna.

Jag vet inte riktigt vart jag har förlagt mina betyg från skolan tänkte bara höra om de är nödvändiga och ta med. De står att man ska ha med dem men till vad?

phrack
2008-01-20, 18:00
Okey lycko :P jag har inte fått något chema. Men har hört att det brukar bli 2 veckor sen ledig tycker det verkar lite kort. Jag hade tänkt mig 1 månad men klart det lär väl finnas folk som blir knäckta snabbt :)

Jo, det är en hel del som blir knäckta fort hehe. Tror de allra flesta har helgpermis andra veckan efter inryck. Jag ligger i fält tredje veckan/helgen.
Ska fixa inlägg till kängorna, tofflor, rakblad och lite annat nu i veckan.

Jax
2008-01-20, 18:22
Har en liten fråga till er erfarna.

Jag vet inte riktigt vart jag har förlagt mina betyg från skolan tänkte bara höra om de är nödvändiga och ta med. De står att man ska ha med dem men till vad?
Till inryck? Verkar konstigt.

Demoneyes
2008-01-20, 18:23
Till inryck? Verkar konstigt.

Därav frågan

The_RobRoy
2008-01-20, 18:26
Jo, det är en hel del som blir knäckta fort hehe. Tror de allra flesta har helgpermis andra veckan efter inryck. Jag ligger i fält tredje veckan/helgen.
Ska fixa inlägg till kängorna, tofflor, rakblad och lite annat nu i veckan.

Ömtåliga fötter --> sommarvärme --> svettiga fötter --> mjuk hud --> hårda kängor --> hus lossnar --> aj aj aj

Min räddare i början.
http://www.sport8.no/butikk/images/uploads/compeed.JPG

Yankeee
2008-01-20, 18:43
Sådana plåster är tämligen värdelösa. Tacka vet jag silvertejp.

The_RobRoy
2008-01-20, 18:47
Sådana plåster är tämligen värdelösa. Tacka vet jag silvertejp.

Ok, Rambo.

Yankeee
2008-01-20, 18:50
Ok, Rambo.

Har inget med omgimhardcorerambo att göra utan att sådana "plåster" brukar lossna ganska snabbt. Har man tagit av och på strumpor och skor ett par gånger så sitter det inte kvar, särskilt inte när det är fuktigt (vilket det ofta är i kängor). Silvertejp däremot: sitter kvar, finns i oändligt antal meter och skyddar huden utmärkt.

Cilia
2008-01-20, 18:56
Okey lycko :P jag har inte fått något chema.
ett litet tips, det stavas schema
kan vara bra att veta även om vi förstår vad du skriver.



Har inget med omgimhardcorerambo att göra utan att sådana "plåster" brukar lossna ganska snabbt. Har man tagit av och på strumpor och skor ett par gånger så sitter det inte kvar, särskilt inte när det är fuktigt (vilket det ofta är i kängor). Silvertejp däremot: sitter kvar, finns i oändligt antal meter och skyddar huden utmärkt.
Men hur känns det när man tar av tejpen?
Biter den sig inte fast i skinnet och äter sig liksom in?

Yankeee
2008-01-20, 18:57
Men hur känns det när man tar av tejpen?
Biter den sig inte fast i skinnet och äter sig liksom in?

Det är inte alltid så skönt att ta bort tejpen.

The_RobRoy
2008-01-20, 18:58
Har inget med omgimhardcorerambo att göra utan att sådana "plåster" brukar lossna ganska snabbt. Har man tagit av och på strumpor och skor ett par gånger så sitter det inte kvar, särskilt inte när det är fuktigt (vilket det ofta är i kängor). Silvertejp däremot: sitter kvar, finns i oändligt antal meter och skyddar huden utmärkt.

Det krävs lite teknik för att använda dom, man måste värma upp den ordentligt och sen se till att den fastnar första gången man sätter dit den. Sen växer den faktiskt nästan fast, blir som hud och sitter som berget.

Pudzianovski
2008-01-20, 19:03
Angående tejp osv: Det beror väl lite på vad man gör med. Samt väder och så vidare. Jag använde compeed en gång "civilt" och det var otroligt bra! Men om du ska ut o gå långt är det nog inte så lyckat skulle jag tippa på.

phrack
2008-01-20, 19:07
Sådana plåster är tämligen värdelösa. Tacka vet jag silvertejp.

http://st.blog.cz/t/temnyhvozd.blog.cz/obrazky/10972631.jpg
Jag tycker Leukoplast fungerar väldigt bra. Har aldrig haft något problem med den, och jag har vandrat en hel del. Lite overkill med silvertejp?

Jax
2008-01-20, 19:10
Okej n00bs, nu ska vi ha lite utbildning.

Innan man ska bege sig på en övning där man vet att man kommer att plåga fötterna så tejpar man dem ordentligt med elastoplast som finns på apoteket och i bra sportbutiker:
http://www.sportsmediproducts.com/images/elastoplast.JPG

Någon vänlig själ hade varit snäll nog att göra en sådan bild som jag behöver för att visa hur man tejpar:
http://www.teres.fi/toiminta/koulutus/kuvat/Elastoplast_esimerkki.gif

Som ni ser på den främre tejpen så är den dragen runt om, det tycker inte jag behövs utan man kan lämna en glipa på hela överdelen av foten.

När man tejpar är det viktigt att tänka på följande:
- Foten ska vara torr
- Vill du vara riktigt duktig filar du bort förhårdnader
- Det får absolut inte bli några veck i tejpen. För att lyckas med det på hälen så skär man antingen bort den delen som viker sig eller gör ett snitt i den och ser till att få en fin överlappning.
- När tejpen sitter håller man händerna om foten och värmer upp tejpen i 2-3 minuter.

Nu ska det sitta klockrent och om du inte vadar utan bara utsätter tejpen för vanlig fotsvett och kanske lite vatten ibland så sitter det i en vecka eller så. Även efter en vecka när du kommer hem så sitter det som faen. Då kommer det allra viktigaste: dra bort den utan att gnälla.

Jägermeister
2008-01-20, 20:32
Ett tilläg är väl att applicera elastoplast helst kvällen innan man går ut så den verkligen hinner "suga fast" och om man ska fila bort något göra det ytterliggare en dag innan, sen är det en övningssak hur bra man får till det så var inte rädd att slänga bort en bit om den blir dålig.
För övrigt fick vi på K3 både elastoplast och compid (som fungerar alldeles utmärkt om man gör rätt), så helt fel är det nog inte. Har själv inte prövat silvertejp men det låter som nått man kan göra i fält om det andra lossnar o man inte har tillgång till nått bättre...

Jax
2008-01-20, 21:27
Ett tilläg är väl att applicera elastoplast helst kvällen innan man går ut så den verkligen hinner "suga fast" och om man ska fila bort något göra det ytterliggare en dag innan, sen är det en övningssak hur bra man får till det så var inte rädd att slänga bort en bit om den blir dålig.
Bra där!

plattenbullen
2008-01-20, 21:36
Rycker in 28 januari, Radiolänkman i Enköping.. Någon som vet något om denna utbildning :D?

Demoneyes
2008-01-20, 23:06
Rycker in 28 januari, Radiolänkman i Enköping.. Någon som vet något om denna utbildning :D?

Polare ska på samma utbildning han sa den skulle vara rätt slapp all I know sry

plattenbullen
2008-01-21, 00:46
Polare ska på samma utbildning han sa den skulle vara rätt slapp all I know sry

gött.. alltså han rycker in nu den 28 me?

shut teh face
2008-01-21, 01:11
Istället för att tejpa fötterna har jag hört ett rykte om att man kan skita i att gå lumpen och byta strumpor och duscha varje dag hemma,

Jax
2008-01-21, 09:11
Istället för att tejpa fötterna har jag hört ett rykte om att man kan skita i att gå lumpen och byta strumpor och duscha varje dag hemma,
Tejpningen kan användas vid vanlig civil vandring, långdistanslöpning eller what ever där man gör något som sliter ordentligt på fötterna. Sitter man och krigar på Internet hela dagarna så kommer det förvisso aldrig att behövas så du kan ignorera posten.

XroW
2008-01-21, 09:14
Istället för att tejpa fötterna har jag hört ett rykte om att man kan skita i att gå lumpen och byta strumpor och duscha varje dag hemma,

Kände du att ditt inlägg tillförde mycket?

Demoneyes
2008-01-21, 09:21
gött.. alltså han rycker in nu den 28 me?

aa

Istället för att tejpa fötterna har jag hört ett rykte om att man kan skita i att gå lumpen och byta strumpor och duscha varje dag hemma,

Whats the funn in that :S

phrack
2008-01-23, 13:01
Då ska man iväg och handla lite då, här är dagens lista:


Tofflor, enkla badtofflor
Skavsårstejp
Tvål
fotfil
Iläggsulor
Gilette fusion-rakblad, lödder


Sen är man fit for fight, förhoppningsvis. Någonting annat ni tycker man ska köpa? Jag har löpskor, nagelsax och de andra hygienartiklarna klara redan.

Clarkolofsson
2008-01-23, 13:02
Då ska man iväg och handla lite då, här är dagens lista:


Tofflor, enkla badtofflor
Skavsårstejp
Tvål
fotfil
Iläggsulor
Gilette fusion-rakblad, lödder


Sen är man fit for fight, förhoppningsvis. Någonting annat ni tycker man ska köpa? Jag har löpskor, nagelsax och de andra hygienartiklarna klara redan.

Köp nål o tråd

XroW
2008-01-23, 13:51
Då ska man iväg och handla lite då, här är dagens lista:


Tofflor, enkla badtofflor
Skavsårstejp
Tvål
fotfil
Iläggsulor
Gilette fusion-rakblad, lödder


Sen är man fit for fight, förhoppningsvis. Någonting annat ni tycker man ska köpa? Jag har löpskor, nagelsax och de andra hygienartiklarna klara redan.

Har du fått hem en lista där det står exakt vad du ska ha med?
I need that :em:

Snafu
2008-01-23, 13:53
OBS, köper du en fingerborg modell stor blir du allas bästa kompis första kvällen då ni antagligen skall sy fast diverse märken på uniformerna. Tyget är hårt som fan och blodvite kan väntas utan fingerborg.

Athlete
2008-01-23, 14:02
Synd att T3 är nedlagt nu, där utbildades det hårda jävlar!

Sollefteå dog efter de lagt ner T3 och I21. Sämsta beslutet nånsin *grr27*

Snafu
2008-01-23, 14:03
Sollefteå dog efter de lagt ner T3 och I21. Sämsta beslutet nånsin *grr27*

Vad hände med alla pizzerior? Finns dom kvar?

Athlete
2008-01-23, 14:06
Vad hände med alla pizzerior? Finns dom kvar?

Haha, det är det du minns bäst av staden? Det finns antagligen fler nu också ;)

Snafu
2008-01-23, 14:11
Haha, det är det du minns bäst av staden? Det finns antagligen fler nu också ;)

Jag tror jag tog min in till staden 3 gånger under tiden jag var där...

Catar
2008-01-23, 14:57
Rycker in som sjukvårdsplutonbefäl på A9 i Boden nästa vecka, börjar bli lite nervöst trots att jag bara har 3km hem när jag börjar...
Xrow: Var de A9 eller I19 du skulle ryck in hos? I19 har nämligen lagt upp sitt välkomstbrev på sin hemsida: http://www.i19.mil.se/attachments/inryinfo_internet_2008.pdf

XroW
2008-01-23, 15:53
Rycker in som sjukvårdsplutonbefäl på A9 i Boden nästa vecka, börjar bli lite nervöst trots att jag bara har 3km hem när jag börjar...
Xrow: Var de A9 eller I19 du skulle ryck in hos? I19 har nämligen lagt upp sitt välkomstbrev på sin hemsida: http://www.i19.mil.se/attachments/inryinfo_internet_2008.pdf

i19 måste det väl vara, Tack.

Demoneyes
2008-01-23, 18:07
Tänkte göra en lista för alla här som ska in nu inom dessa 2 veckor och frammåt. Saknas det något som kompletera gärna.

Tvål
Tandborste
Rakhyvel
Raklödder "om man nu behöver det"
Mat på resan upp
Träningsskor Ej ett måste
Mjukbyxor Ej ett måste
Schampo
Nål,tråd"fingerborg extra stor"
1 par strumpor,kalsonger,byxor, t-shirt,tjocktröja
Varma byxor
Underställ Ej ett måste
Varm och tjock jacka
Överställ om man vill ha det Ej ett måste
Plåster för att linda fötterna

Kan inte komma på så mkt mer än detta ni erfarna raddera och lägg till vad som behövs.

Johan_S
2008-01-23, 18:21
Bra saker att tänka på:
http://soldf.com/saker.html

Allmänt läsande:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=14900

Ska möstra den 18 feb i Göteborg! Bor själv i Västerås....

Mvh
Johan

Demoneyes
2008-01-23, 18:40
1 sak jag tänkte extra på var de där vandrar inläggen de måste jag nog fixa

för övrigt tack för länkarna

747
2008-01-24, 13:26
Tänkte göra en lista för alla här som ska in nu inom dessa 2 veckor och frammåt. Saknas det något som kompletera gärna.

Tvål
Tandborste
Rakhyvel
Raklödder "om man nu behöver det"
Mat på resan upp
Träningsskor Ej ett måste
Mjukbyxor Ej ett måste
Schampo
Nål,tråd"fingerborg extra stor"
1 par strumpor,kalsonger,byxor, t-shirt,tjocktröja
Varma byxor
Underställ Ej ett måste
Varm och tjock jacka
Överställ om man vill ha det Ej ett måste
Plåster för att linda fötterna

Kan inte komma på så mkt mer än detta ni erfarna raddera och lägg till vad som behövs.

Vad ska du med varma byxor, underställ, varm jacka och överställ till? De andra grejorna ser vettiga ut. Nål skulle jag ha tagit med mig. MP3-spelare är ett måste, för att inte dö av tristess. Flera par underkläder är att rekommendera. Egen kudde är guld värt, fast det ska man nog vänta med tills det har lugnat ner sig. Egna träningsskor är snudd på måste, de ni får ut är sådana man köper på ÖB för 19 kr.

Snafu
2008-01-24, 13:29
Vad ska du med varma byxor, underställ, varm jacka och överställ till? De andra grejorna ser vettiga ut. Nål skulle jag ha tagit med mig. MP3-spelare är ett måste, för att inte dö av tristess. Flera par underkläder är att rekommendera. Egen kudde är guld värt, fast det ska man nog vänta med tills det har lugnat ner sig. Egna träningsskor är snudd på måste, de ni får ut är sådana man köper på ÖB för 19 kr.

Japp, träningsskorna är inget att använda. Totalt värdelösa.

Om ingen nämnt det redan egna träningsbyxor också, annars får du kronans smurfblåa utan passform.

747
2008-01-24, 13:30
Såg att du redan hade skrivit nål och tråd.

747
2008-01-24, 13:31
För att inte tala om Shortsen ni får :) Fast det behöver du inte tänka på än, ty dröjer innan det blir shortsväder i Boden.

Trance
2008-01-24, 13:31
OBS, köper du en fingerborg modell stor blir du allas bästa kompis första kvällen då ni antagligen skall sy fast diverse märken på uniformerna. Tyget är hårt som fan och blodvite kan väntas utan fingerborg.

Ja fyfan, det var krångligt.

XroW
2008-01-24, 13:33
För att inte tala om Shortsen ni får :) Fast det behöver du inte tänka på än, ty dröjer innan det blir shortsväder i Boden.

snöstorm nu :)

sunkan
2008-01-24, 13:36
snöstorm nu :)

ligger du på insats?

plattenbullen
2008-02-06, 21:23
Hur har ni haft det nu efter första veckan/veckorna i lumpen ? Själv har de vart riktigt bra, nöjd med det mesta. Trossplutonen is the shit. Befälen är riktigt bra och roliga, logomenten kunde inte blir bättre :) Det som är lite kasst är att jag har problem med fötterna.

747
2008-02-06, 23:47
Om man tycker att befälen är bra de första veckorna är det bara åt helvete fel på deras uppträdande. Det är säkert inget ovanligt om man ligger på trossen iofs.

plattenbullen
2008-02-07, 10:50
Om man tycker att befälen är bra de första veckorna är det bara åt helvete fel på deras uppträdande. Det är säkert inget ovanligt om man ligger på trossen iofs.

Varför är det fel på deras uppträdande?

747
2008-02-07, 15:30
Ni utbildas för krig och jag tror inte det är speciellt effektivt med en kompisrelation till sina befäl, speciellt inte i ett inledande skede.

plattenbullen
2008-02-07, 21:36
Ni utbildas för krig och jag tror inte det är speciellt effektivt med en kompisrelation till sina befäl, speciellt inte i ett inledande skede.

Vem sade något om kompisrelation?, dem är roliga och det gör bara att de blir lite roligare att göra övningar osv, bra på så sätt att dem inte blir helt galna om man gör fel utan berättar på ett lugnt och sansat sätt hur man gör, funkar helt perfekt.

Trekker
2008-02-08, 17:10
Ni utbildas för krig och jag tror inte det är speciellt effektivt med en kompisrelation till sina befäl, speciellt inte i ett inledande skede.

Menar du att rädsla och hat fungerar som en inlärningskatalysator? Eller är det så att dina befäl var elaka mot dig?

Dom första veckorna i värnplikten ligger oftast soldaten konstant på arbetspuls, han är förvirrad och främmande. Det är en helt ny kultur att lära, hundratals moment som ska bankas in i en redan adrenalinfylld skalle och dessutom sitta kvar i minst 11månader. En tuff och elak attityd kan omöjligtvis leda till att man lär sig mer.

Jax
2008-02-08, 17:14
En tuff och elak attityd kan omöjligtvis leda till att man lär sig mer.
Jag är emot idioti och överdrivet dryga befäl, men det är svårt att säga emot att de som har det hårt oftast är de som är mest drillade. Sen behöver inte hårt och tufft vara kopplat till elakt.

Trekker
2008-02-08, 17:24
Lika lite som hårdhet är kopplad till förmåga att genomföra drill. Det handlar snarare om lathet hos instruktörerna.

Jax
2008-02-08, 17:27
Lika lite som hårdhet är kopplad till förmåga att genomföra drill. Det handlar snarare om lathet hos instruktörerna.
Lite kärvhet från instruktörernas sida leder lätt till att soldaterna är mer uppmärksamma och gör som de blir tillsagda utan att knorra.

Trekker
2008-02-08, 17:31
Lite kärvhet från instruktörernas sida leder lätt till att soldaterna är mer uppmärksamma och gör som de blir tillsagda utan att knorra.

Jag tror faktiskt inte på det. Speciellt inte under de första veckorna när huvuddelen av soldatens energi går åt till att överleva och hitta rätt i gruppen.
Att hävda att jägare (som oftast har hårdare utbildning) blir bättre just pga. hårdheten, är att inte ta hänsyn till inskrivningsvärden eller motivation, som inte går att jämföra med tex. en skyttesoldat.

phrack
2008-02-08, 21:26
Då var det permis då. Hur har det gått för er? Har en jävligt häftig löjtnant på SkyddC: http://www.varnpliktsnytt.se/reportage.php?id=1107.

747
2008-02-08, 23:12
Menar du att rädsla och hat fungerar som en inlärningskatalysator? Eller är det så att dina befäl var elaka mot dig?

Dom första veckorna i värnplikten ligger oftast soldaten konstant på arbetspuls, han är förvirrad och främmande. Det är en helt ny kultur att lära, hundratals moment som ska bankas in i en redan adrenalinfylld skalle och dessutom sitta kvar i minst 11månader. En tuff och elak attityd kan omöjligtvis leda till att man lär sig mer.

Rädsla och hat? Spela inte dum.
En sån extrem omställning är det inte heller. Det är inte direkt så att man inte vet hur man ska bete sig när man kommer hem på permis.
Att det ställs höga krav på soldatembryon ser jag som ett måste om det ska bli något av dem. Min erfarenhet är att de som hade slappa oseriösa befäl hade betydligt sämre resultat i slutändan.
Skulle inte kalla mina befäl för elaka, men de såg till att man skötte sig och gjorde sitt bästa i alla situationer oavsett om det var i strid eller om det handlade om att man inte skulle se ut som en hemvärnsman.

Trekker
2008-02-09, 10:32
Jag spelar inte dum. De första veckorna jag gjorde som värnpliktig var jag rädd. Jag var livrädd för mina befäl och de var elaka. Blev jag en bättre soldat än de som utbildas idag med ett betydligt modernare och humanare ledarskap, nej det blev jag inte. Att ställa krav och pressa soldater har ingenting med vilken ledarskapstil man har, det är en fundamental funktion i soldatensliv. Det löser man bättre med respekt och ett leende än med skrik och hot.

Jo, det är faktiskt en extrem omställning att gå från en ganska kravlös, individuell skola till ett militärt system som ställer höga krav på dig och din funktion i en grupp. För huvuddelen är det dessutom första gången man inte har tillgång till skydd i form av familjen. Just nu undrar jag verkligen hur "tuff" ditt inryck var om du inte var stressad och rädd.

Clarkolofsson
2008-02-09, 13:13
HAHa vilket j*vla skämt. Permis första helgen och dom tycker om sina befäl. Kul sen när det blir krig, "näääää fänrik jag är lite trött så jag vill inte ligga vid linjen.... bääää". Alla som gjort lumpen vet hur det fungerar! De första månaderna skall soldaterna brytas ner maximalt psykiskt, så att man sedan kan bygga upp dem till den sorts soldat man vill ha.

Och ja, den första tiden är förjävlig, sova 2-3h per natt och konstant vara pressad + ta emot nya intryck och bearbeta dom. Har man inte gjort lumpen har man fan missat mycket och bör inte klada på vardagen.

renad
2008-02-09, 14:54
ja första halvåret ska man iaf inte våga kolla på sitt befäl och ett hat ska uppstå som sedan övergår till ömsesidig respekt när soldaten visat sig värdig.

PowPow
2008-02-09, 14:58
Har man inte gjort lumpen har man fan missat mycket och bör inte klada på vardagen.

Hur tänker du nu?

Scratch89
2008-02-09, 15:06
HAHa vilket j*vla skämt. Permis första helgen och dom tycker om sina befäl. Kul sen när det blir krig, "näääää fänrik jag är lite trött så jag vill inte ligga vid linjen.... bääää". Alla som gjort lumpen vet hur det fungerar! De första månaderna skall soldaterna brytas ner maximalt psykiskt, så att man sedan kan bygga upp dem till den sorts soldat man vill ha.

Och ja, den första tiden är förjävlig, sova 2-3h per natt och konstant vara pressad + ta emot nya intryck och bearbeta dom. Har man inte gjort lumpen har man fan missat mycket och bör inte klada på vardagen.

Nä, du har rätt. Lumpen är det ultimata manlighetstestet. Chuck Norris och Weng Weng kan slänga sig i väggen. Har man inte gjort lumpen är man fortfarande en fnissmödis som inte vet någonting om hur livet fungerar. Livet ska vara precis som det är i Full Metal Jacket; har man inte ett befäl som skriker eller en tjockis att slå med tvålar så är livet inte värt att leva.

Clarkolofsson
2008-02-09, 15:42
Nä, du har rätt. Lumpen är det ultimata manlighetstestet. Chuck Norris och Weng Weng kan slänga sig i väggen. Har man inte gjort lumpen är man fortfarande en fnissmödis som inte vet någonting om hur livet fungerar. Livet ska vara precis som det är i Full Metal Jacket; har man inte ett befäl som skriker eller en tjockis att slå med tvålar så är livet inte värt att leva.

Helt allvarligt så, JA. Kunde inte sagt det bättre själv.

Trekker
2008-02-09, 16:45
ja första halvåret ska man iaf inte våga kolla på sitt befäl och ett hat ska uppstå som sedan övergår till ömsesidig respekt när soldaten visat sig värdig.

Hat kan aldrig övergå till respekt, hat kan övergå i rädsla som inte är samma sak som respekt. Att skapa rädsla eller hat runt sig är ju ett säkert sätt att få soldater som inte litar på dig eller som du kan lita på.

Ni som tror att rädsla och hat är positiva ledarskapsförmågor kan gärna studera vad som händer i krig med sådana chefer. Vietnamkriget är ju ett praktexempel.

747
2008-02-09, 19:38
Jag spelar inte dum. De första veckorna jag gjorde som värnpliktig var jag rädd. Jag var livrädd för mina befäl och de var elaka. Blev jag en bättre soldat än de som utbildas idag med ett betydligt modernare och humanare ledarskap, nej det blev jag inte. Att ställa krav och pressa soldater har ingenting med vilken ledarskapstil man har, det är en fundamental funktion i soldatensliv. Det löser man bättre med respekt och ett leende än med skrik och hot.

Jo, det är faktiskt en extrem omställning att gå från en ganska kravlös, individuell skola till ett militärt system som ställer höga krav på dig och din funktion i en grupp. För huvuddelen är det dessutom första gången man inte har tillgång till skydd i form av familjen. Just nu undrar jag verkligen hur "tuff" ditt inryck var om du inte var stressad och rädd.

Vad tråkigt för dig att de var elaka. Elaka på vilket sätt? Var det någon som skrek om ni glömde knäppa en knapp på jackan? Bra isåfall. Alla kanske inte blir rädda pga av att man förväntas uppträda på ett annat sätt än under en krogkväll med falskleg.
Har inget att jämföra med så jag vet inte hur det tufft det var. Jämfört med de plutoner som blev det sämsta var det betydligt mer påfrestande för oss.

Trekker
2008-02-09, 20:25
Vad tråkigt för dig att de var elaka. Elaka på vilket sätt? Var det någon som skrek om ni glömde knäppa en knapp på jackan? Bra isåfall.

Vilken dålig fantasi du har. Jag gjorde lumpen för många år sedan, idag är jag löjtnant i armén. Jag har blivit utsatt för betydligt värre saker än någon som skrikit på mig. Men jag tar det som en referens på var du tycker är elakt beteende.


Alla kanske inte blir rädda pga av att man förväntas uppträda på ett annat sätt än under en krogkväll med falskleg.
Har inget att jämföra med så jag vet inte hur det tufft det var. Jämfört med de plutoner som blev det sämsta var det betydligt mer påfrestande för oss.

Återigen, just nu ger jag inte sådär jättemycket för dina erfarenheter som baseras på ett utbildningsår. Jag har sett ett antal inryck, jag vet att så gott som alla nyinryckta är otroligt stressade och förvirrade. Det är helt normalt. Jag vet också att mina soldater kommer ha mer förtroende och presterar bättre om jag inte spelar idiot inför dom. Respekt är inget man får, det är något man förtjänar!

Timmi
2008-02-09, 21:02
Löjtnant och Location Skövde, P4 kan man ju bara anta, vilket komp. har du hand om för året? Har två polare som ryckte in nu i januari på just P4

Trekker
2008-02-09, 21:09
P4 stämmer, ingen kompani i år ska på mission.

Timmi
2008-02-09, 21:17
Ahh, synd, hade varit kul att höra hur de sköter sig där nere ;) Tydligen fältvanevecka nu veckan som kommer.

747
2008-02-09, 22:14
Vilken dålig fantasi du har. Jag gjorde lumpen för många år sedan, idag är jag löjtnant i armén. Jag har blivit utsatt för betydligt värre saker än någon som skrikit på mig. Men jag tar det som en referens på var du tycker är elakt beteende.



Återigen, just nu ger jag inte sådär jättemycket för dina erfarenheter som baseras på ett utbildningsår. Jag har sett ett antal inryck, jag vet att så gott som alla nyinryckta är otroligt stressade och förvirrade. Det är helt normalt. Jag vet också att mina soldater kommer ha mer förtroende och presterar bättre om jag inte spelar idiot inför dom. Respekt är inget man får, det är något man förtjänar!

Jag frågade ju vad du menade med elakt men du vägrade svara, gick inte ens att provocera fram ett svar.
Precis, men man får/förtjänare heller ingen respekt genom att låtsas att det är ett sommarkollo.

Trekker
2008-02-10, 00:48
Elakt är våld, hot om våld, fysisk bestraffning, undanhållande av information, obefogad bestraffning osv. Det var inte ovanliga företeelser speciellt från officerare med fullmakt (omöjliga att säga upp).
Jag har kanske en naiv syn men jag tror verkligen ingen officer anser att utbildningen ska liknas vid ett kollo. Däremot är det ju ingen hemlighet att inlärningsförmågan är låg när man känner sig osäker, rädd eller saknar respekt. 11månader skapar ingen bra soldat, 5-10år gör det. Soldaten måste lära sig så mycket som möjligt under en väldigt begränsad tid, varför göra det svårare än vad det redan är.

Jag var också ett svin och säkert hatad av många när jag var fänrik, mina plutoner var inte dom bästa. Dom senare åren har jag ändrat inställning, jag använder mig av samma pedagogik och ledarskap som jag använder när jag har en pluton för mission. Guess what? dom blir bättre, jag kan pusha mina soldater betydligt mer när jag vet att dom har respekt och förtroende för mig. Det ledarskapet som många befäl använder under GU skulle aldrig fungera vid skarp insats.

747
2008-02-10, 03:01
Elakt är våld, hot om våld, fysisk bestraffning, undanhållande av information, obefogad bestraffning osv. Det var inte ovanliga företeelser speciellt från officerare med fullmakt (omöjliga att säga upp).
Jag har kanske en naiv syn men jag tror verkligen ingen officer anser att utbildningen ska liknas vid ett kollo. Däremot är det ju ingen hemlighet att inlärningsförmågan är låg när man känner sig osäker, rädd eller saknar respekt. 11månader skapar ingen bra soldat, 5-10år gör det. Soldaten måste lära sig så mycket som möjligt under en väldigt begränsad tid, varför göra det svårare än vad det redan är.

Jag var också ett svin och säkert hatad av många när jag var fänrik, mina plutoner var inte dom bästa. Dom senare åren har jag ändrat inställning, jag använder mig av samma pedagogik och ledarskap som jag använder när jag har en pluton för mission. Guess what? dom blir bättre, jag kan pusha mina soldater betydligt mer när jag vet att dom har respekt och förtroende för mig. Det ledarskapet som många befäl använder under GU skulle aldrig fungera vid skarp insats.

Om det är det du har menat med elakt så håller jag med till 100%. Det jag har försökt säga är att jag inte gillar den slappa stilen som jag upplevde att vissa befäl hade under min värnplikt, vilket resulterade i oseriösa vpl som jag absolut inte skulle vilja vara i närheten av i en krigssituation. Vet inte hur utbildningen ser inför en mission, men jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på att ubilda soldater som redan har gått igenom 11 månader värnplikt.

GolvMupp
2008-02-10, 09:08
Hejsan alla, detta kanske är lite OffT men ni kanske kan hjälpa mig iaf :)

Jag gör min värnplikt i Karlskrona nu. Problemet är att jag har fått halsont, feber och ont i huvudet nu under helgpermisen. Hur ska jag göra för att få vara sjuk i hemmet istället för att ligga inne på luckan och svettas?

Räcker det att gå till vårdcentralen och be om ett sjukintyg?

Trekker
2008-02-10, 09:59
Om det är det du har menat med elakt så håller jag med till 100%. Det jag har försökt säga är att jag inte gillar den slappa stilen som jag upplevde att vissa befäl hade under min värnplikt, vilket resulterade i oseriösa vpl som jag absolut inte skulle vilja vara i närheten av i en krigssituation. Vet inte hur utbildningen ser inför en mission, men jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på att ubilda soldater som redan har gått igenom 11 månader värnplikt.

Absolut, håller med dig. Den största skillnaden mellan grundutbildning och missionsutbildning är att i det senare fallet är soldaterna där frivilligt, vilket kanske inte borde ge någon skillnad i ledarskap, tycker inte jag ialla fall.

Trekker
2008-02-10, 10:01
Hejsan alla, detta kanske är lite OffT men ni kanske kan hjälpa mig iaf :)

Jag gör min värnplikt i Karlskrona nu. Problemet är att jag har fått halsont, feber och ont i huvudet nu under helgpermisen. Hur ska jag göra för att få vara sjuk i hemmet istället för att ligga inne på luckan och svettas?

Räcker det att gå till vårdcentralen och be om ett sjukintyg?

Ja, om läkaren anser att du är så pass sjuk att du inte kan ta dig till Karlskrona. Hade du varit så sjuk hade du redan varit på vårdcentralen. Så du får snällt åka till Karlskrona och ligga där och svettas.

phrack
2008-02-23, 21:49
Permis igen då, hur går det för alla?

plattenbullen
2008-02-23, 22:44
Permis igen då, hur går det för alla?

Det går riktigt bra, har träffat fett sköna människor och vi har riktigt skojj tilsammans. Fick ledig i torsdags efter 7 dagar i fält, det var lite små tufft. Fick se en show där dom srängde lite minor osv, grymt coolt

phrack
2008-02-25, 16:32
Det går riktigt bra, har träffat fett sköna människor och vi har riktigt skojj tilsammans. Fick ledig i torsdags efter 7 dagar i fält, det var lite små tufft. Fick se en show där dom srängde lite minor osv, grymt coolt

Har också legat i fält i ungefär 5 dagar. Var inte så jättetufft, förutom kylan och sömnen så var det inga större problem. Vi gick bara några kilometer till förläggningsplatsen. Hände det något kul för er då? Några sovsäckar började brinna/smälta och en kille brände fötterna för oss, sen betedde sig väl alla (inkl. mig själv) rätt skumt under nätterna. Hände att man bara satte sig upp och stirrade etc. Jävligt kul såhär i efterhand :thumbup:

Snafu
2008-02-25, 16:39
Har också legat i fält i ungefär 5 dagar. Var inte så jättetufft, förutom kylan och sömnen så var det inga större problem. Vi gick bara några kilometer till förläggningsplatsen. Hände det något kul för er då? Några sovsäckar började brinna/smälta och en kille brände fötterna för oss, sen betedde sig väl alla (inkl. mig själv) rätt skumt under nätterna. Hände att man bara satte sig upp och stirrade etc. Jävligt kul såhär i efterhand :thumbup:

Sovsäckar? Vi fick ha vinterjackorna som täcke.

Sen snodde jag ett gäng filtar modell 1950 (gamla gråa härken) som jag broderligt delade med mig av.

Har ni tagit med sovsäckarna själva eller? Måste ju finnas en viss brandfara.

Clarkolofsson
2008-02-25, 16:46
Har också legat i fält i ungefär 5 dagar. Var inte så jättetufft, förutom kylan och sömnen så var det inga större problem. Vi gick bara några kilometer till förläggningsplatsen. Hände det något kul för er då? Några sovsäckar började brinna/smälta och en kille brände fötterna för oss, sen betedde sig väl alla (inkl. mig själv) rätt skumt under nätterna. Hände att man bara satte sig upp och stirrade etc. Jävligt kul såhär i efterhand :thumbup:

Driver du med mig? Sovsäck i tältet? Jag fick sova i m90n i ensama vargen mitt i vintern o gå upp var 30eminut för att inte frysa ihjäl.. Låt mig gissa, du ligger på t2??

747
2008-02-25, 18:57
Sovsäckar? Vi fick ha vinterjackorna som täcke.

Sen snodde jag ett gäng filtar modell 1950 (gamla gråa härken) som jag broderligt delade med mig av.

Har ni tagit med sovsäckarna själva eller? Måste ju finnas en viss brandfara.

Sovsäcken var väl inte uppfunnen på din tid. Men det är den nu.

phrack
2008-02-25, 19:11
Driver du med mig? Sovsäck i tältet? Jag fick sova i m90n i ensama vargen mitt i vintern o gå upp var 30eminut för att inte frysa ihjäl.. Låt mig gissa, du ligger på t2??

Ja, jag blev väl lite förvånad själv men vi hade tillgång till trossen under denna övning. Tvivlar på att det kommer att vara lika slappt i framtiden. Vi har två sovsäckar, en lätt och en vinter.