handdator

Visa fullständig version : NYTT GREPP - Yngves greppträning - NYTT GREPP


YTS
2003-03-20, 03:06
Efter ett påpekande från Chris, att det vore bra om jag inte starta en ny tråd varje gång jag posta en uppdatering, kommer jag nu att samla uppdateringarna under denna tråd. Mina träningsjournaler ligger samlade på min hemsida - www.nyttgrepp.cjb.net
Klicka på länken för uppdateringen onsdagen 19 Mars.


YNGVE

YTS
2003-03-21, 20:41
Igår var jag och skaffa vikter till mitt Heavy Hammer handtag, som man tränar skrumejselmusklerna med, så idag testa jag den för första gången. läs mer på www.nyttgrepp.cjb.net

Yngve

YTS
2003-03-24, 20:26
Idag började jag på tredje veckan i min 4 veckors periodiserings cykel. Nästa vecka maxar jag alla övningar. Körde även skruvmejselmusklerna på min Heavy Hammer idag.
Kolla www.nyttgrepp.cjb.net

Yngve

YTS
2003-03-26, 22:23
Idag började jag passet med Pinch, vilket är en övning i första hand för tummens muskler. Det kändes alldelles för tungt, så jag gissar att jag tränar för få set per vecka. Nästa vecka maxar jag i alla övningar, så då får jag svart på vitt hur jag ligger till.

Läs mer om passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-03-28, 22:31
Idag startade jag upp träningen med Rolling Thunder, vilket kändes mycket lätt med vänsterhand. Dessutom öka jag i FingerTinCan och Heavy Hammer. Läs mer på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-03-31, 21:58
Idag maxa jag i gripper och wristroller. Hade ökat med ca 9% i supergrippern och dubblat styrkan i wristroller.
Läs mer på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-04-05, 03:27
I onsdags testa jag max i pinch (22 kg) och wristroller för handsträckarna (28kg) och igår fredag testa jag max i Rolling Thunder (57,5 kg) och wristroller för handböjarna (28kg) höjde dessutom belastningen i FingerTinCan till 2,1 kg. Gå in på www.nyttgrepp.cjb.net och se hela tränningspasset inkl. ett snyggt diagram över de senaste 4 veckornas belastning i de tre stora greppövningarna, gripper, pinch och Rolling Thunder.

YNGVE

YTS
2003-04-07, 23:03
Idag började jag passet med att köra supergripper, vilket är en gripper som är ställbar i 40 lägen. Körde riktigt tungt på handledssträckarna för första gången, jag hade klart undervärderat deras kapacitet tidigare, så nu körde jag 44 mm's wristroller på 19,6 kg för sträckarna och 22,4 kg för böjarna.
Läs mer på www.nyttgrepp.cjb.net


YNGVE

YTS
2003-04-11, 18:23
Onsdagens träning ligger i träningsarkivet och Dagens träning ligger på Indexsidan. Sen jag börjat köra wristroller för handledssträckarna lika tungt som för böjarna har jag kunnat eliminera fingerextensorträningen.
Läs mer på
www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-04-21, 22:20
Förra veckan hade jag ingen träningslust alls, men körde ändå ett halvdant pass på fredagen, detta har jag dock inte registrerat på min hemsida, då jag ändå inte körde en komplett vecka. Men idag hade jag bättre gnista och körde igenom passet ordentligt, samt något tyngre vikter på nästan alla övningar. Allt kändes okey, utom pinchen som jag inte orkade hålla full tid i vissa set.

Yngve

YTS
2003-04-24, 01:54
Detta pass körde jag mycket sent på kvällen, då jag varit upptagen tidigare under kvällen. Passet kändes mycket bra, speciellt pinchen, vilken tidigare kännts mycket tung. Jag kan också nämna att jag är hyfsat bra på vertical bar lifting, vilket jag klarat 90 kg i, med vänster hand. Det lägsta resultatet på Löddeköpinge Grip Challenge i Mars var 100 kg, så jag börjar komma i närheten av att platsa i crushing grip. Övriga övningar ligger lite mer efter dess värre, men jag ökar fortfarande bra i det mesta.

Kolla hela passet www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-04-26, 20:36
Skulle kört detta pass igår, men ena handleden molade, så jag gav den en extra dag att återhämta sig. Startade detta pass med Rolling Thunder och i tyngsta seten, kändes det att vänsterhanden är väsentligt starkare än högern, trots att jag är högerhänt. Jag tränar ändå på samma belastning, på bägge händer, eftersom det skulle komplicera träningen, att skifta vikter hela tiden.

Se hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net


YNGVE

jwzrd
2003-04-27, 16:55
Jag är helt fascinerad av att du bara tränar underarmarna/greppet. (Eller tränar du resten av kroppen med?)

YTS
2003-04-27, 20:25
Jag är 182 cm lång och idealvikten ligger på 90 kg, även om jag just nu väger 100 kg. Så jag ser ingen anledning att lägga på mig mer muskler, styrkan i resten av kroppen är fullt tillräcklig för den styrka jag har i greppet. Däremot så tränar jag magmuskulaturen varje gång jag tränar greppet, eftersom jag vill balansera den styrka korsryggen får i de tyngre grepplyften. Jag ser greppstyrka mer som en sport, än nåt annat. Men om underarmarna blir tjockare än överarmarna börjar jag nog träna resten av kroppen.

Yngve

jwzrd
2003-04-27, 21:21
ok:bpump:

YTS
2003-04-30, 01:53
Idag började jag med Supergrippern och i det tyngsta setet körde jag på 85% av max, kändes lätt.

Hela passet på nyttgrepp.cjb.net
Läs också kursen i greppanatomi, länk överst på denna sida.

YNGVE

YTS
2003-05-02, 23:33
Idag började jag med Pinch och i det tyngsta setet körde jag på 85% av max, kändes lätt, det märks att styrkan ökat, sen jag testa max, för 3 veckor sen.

Se hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-05-04, 01:20
Idag prioriterade jag Rolling Thunder och i det tyngsta setet körde jag på 85% av max, liksom pinch och grippers kändes det lätt på denna nivå, skall bli intressant att se hur mycket styrkan ökat under dessa 3 veckor, när jag testar max nästa vecka. Wristroller hoppa jag över, då en av vänstra handens sträckarfästen visat tecken på överträning. I Heavy Hammer träningen för supination och pronation av händerna höjde jag belastningarna med 0,25 kg vardera.

Läs hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-05-06, 01:00
Idag började jag med att testa max i supergripper, tyvärr var resultatet exact samma som för 3 veckor sen, men det är sånt man får räkna med, tänker höja 1 set per pass och se om det hjälper. Ena lillfingret tog mycket stryk vid maxningen och värker en del. Maxningen påverka också prestationen i pinch, svårt hålla tiderna ut. Wristroller hoppa jag över även detta pass, då en av vänstra handens sträckarfästen visat tecken på överträning. Nästa pass testar jag max i Pinch.

Hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-05-08, 00:17
Idag började jag med att testa max i pinch, tyvärr var resultatet precis som för supergrippern exact samma som för 3 veckor sen.

Jag började med ett nytt programupplägg för 8 veckor sen, baserat på tyngdlyftningsprinciper, dels för att jag ville prova periodisering och dels för att jag, inte var helt säker på att failure träning var så bra för senor, muskler och ligament, även om den för mig, visat goda resultat på både styrka och volym. Min utvärdering av detta är att iaf. för mig är failureträning nödvändig. Fördelarna med tyngdlyftningsprinciperna, är den nogranna uppvärmningen, även seten som rekommenderats för uppvärmningseten har visat sig bra. Tidigare har jag inte vågat köra på tyngre vikter än ca 75% av max. Tack vare den nogranna uppvärmningen i det här programmet, har jag kunnat träna på 85% av max, utan att få ont. I det här programmet har jag kört alla greppövningar varje pass, i mitt tidigare programm alternera jag grippers, Rolling Thunder och pinch. Eftersom dessa greppövningar har var sitt mål, när det gäller vilka muskler som skall tränas, men ändå påverkar varandras huvudsakliga muskler, så tycker jag att det fungerade bättre med det tidigare upplägget, där jag alternera. Detta upplägg gjorde det också lättare att reglera träningsdosen, för de enskilda övningarna.

Kontentan är att nogrann uppvärmning i tre steg är nödvändigt för tung träning och skall behållas. Fortsätter alltså att köra på 85% av max. Att köra en greppövning per pass är att föredra. I arbetsseten på 85% av 1rm, kommer jag att köra till failure. Antalet arbetsset i mitt tidigare program, var perfekt, därför fortsätter jag med dem.

På fredag skall jag testa max i Rolling Thunder. Eftersom programmet inte gett några ökningar i grippers och pinch, så antar jag att även denna övning kommer att visa plus minus noll. På fredag kommer jag att lägga ut hela mitt nya träningsupplägg under rubriken TRÄNINGSPROGRAM FÖR GROVA UNDERARMAR

Se hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YTS
2003-05-16, 02:52
Idag gick jag över till min ursprungliga metod, att prioritera en av tre renodlade greppövningar per pass. Jag kör arbetsseten tyngre än jag gjorde förut - ca 85% av max. Alla arbetsset till failure, som jag gjorde från början. Allt kändes bra, men efter passet hade jag kramp i vänster underarm. Har aldrig haft sån grym pump i underarmarna tidigare, tror det beror på att jag körde både handledens böjare och sträckare riktigt tungt. Kolla måttet på underarmarna i texten nedan.

Träningsbilder http://w1.300.telia.com/~u30010580/greppbilder.html

passet finns på www.nyttgrepp.cjb.net


YNGVE

YTS
2003-05-20, 06:22
Började passet med att lägga på AC~DC's "STIFF UPPER LIPP" en kanonplatta. Greppövningen som skulle prioriteras idag var Pinch och ser jag på tiderna i arbetsseten, så hade jag bra tryck i tummarna idag. Wristrollerträningen för handlederna har gett resultat, höjde arbetsbelastningen till 27 kg, en höjning med 3,25 kg. Vilade 5 minuter efter wristrollerträningen, då jag fick kramp i vänsterunderarms handledssträckare, efter att ha kört Heavy Hammer, förra passet. Denna strategi funkade, fick ingen kramp idag. Heavy Hammer för supination av handen, kändes ganska lätt idag, så jag kommer att höja med 0,25 kg i nästa pass. Hela passet tog 1h och 10 min.

Nu ännu fler träningsbilder på http://w1.300.telia.com/~u30010580/greppbilder.html

Hela passet hittar du på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE

YTS
2003-05-23, 00:18
Förra gången lyssnade jag på AC~DC, så idag blev det ZZ Top's First Album (skivtiteln) och Rio Grande Mud, också ZZ-Top. Rolling Thunder verkar belasta handledsböjarna mycket, för Wrist Roller träningen för handböjarna, kändes mycket tyngre än efter andra pass, trots detta klarade jag nästan lika många reps, som för sträckarna. Crunch träningen kändes mycket lätt, speciellt i första setet, där jag kunde lyfta överkroppen rejält högt. Passet tog 1h o 12 min.

Se hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

Yngve

YTS
2003-05-27, 01:14
Detta pass skulle jag egentligen kört i lördags, men som du kanske minns, så tog Rolling Thunder, så hårt på handledsböjarna, att wristrollern kändes mycket tung. Jag fick en rejäl träningsvärk, som inte släppte för än igår. Om du tittar i träningsmanualen "TRÄNINGSPROGRAM FÖR GROVA UNDERARMAR" så ser du att jag tagit bort wristrollerträning för handledsböjarna, på 3:e passet, då jag tränar Rolling Thunder. Som träningsmusik valde jag på Gun's N' Roses Appetite for Destruction, vilket jag anser är den bästa platta de gjort. Mag muskulaturen känns rejält stark, men för att jag skall kunna höja vikterna bör jag nog börja träna korsryggen också. Jag har kommit på ett sätt att göra det, utan att passen tar längre tid, återkommer om det, näst nästa pass.

Se hela passet på www.nyttgrepp.cjb.net

YNGVE