handdator

Visa fullständig version : Bulk/Deff


Bell@
2007-05-06, 23:43
Tjo Alla Kollo!

Jo min fåga lyder;
Om man tränar mycket och käkar mycket det är = Bulk?! Får man käka vad som helst eller är det mycket men inge godis osv...
Nu är min riktiga fråga, om man deffat som tex RasK, 9v cirkus 9kg av.
Och om man börjar äta normalt igen, går man inte upp på 9v samma vikt som man börja?
Eller är det bra att hålla jämn cal per dag än deffa och bulka. Som tex jag är sjukt dålig på hålla karaktär när det gäller deff... Skulle nog ej klara av 9v på låg cal.

Öh, dom som ej vill svara låt bli... Vet att det går söka men orka *rolleyes*

Annars Tacksam för svar:thumbup:

L-Sami
2007-05-06, 23:48
Bulk innebär att du ligger på kaloriöverskott samtidigt som tränar styrketräning. Bäst är att få i sig så mycket näring som möjligt under bulken, när näringsbehovet är täckt då kan man stoppa i sig lite godis och sånt. Huvud delen av kosten ska främst bestå av näringsrika livsmedel.

Om du vill bygga muskler så måste du bulka, om inte så kan du ligga på kaloribalans. Om du vill tappa fett, så måste du ligga på underskott.

Bell@
2007-05-06, 23:56
Ja, ja okej med vad är bäst för mig da? Har du bra tipps Sami?

L-Sami
2007-05-07, 00:05
Ja, ja okej med vad är bäst för mig da? Har du bra tipps Sami?

Hehe, jag kan inte veta det :) Vad vill du själv, vad har du för mål med träningen? Hålla igång, tappa fett eller bygga muskler?

RassK
2007-05-07, 12:08
Jag kommer gå upp de 10 kilona igen men på längre tid. (ca 5-10 månader)
Under den tiden kommer jag bygga satana med muskler!
Sen kommer jag deffa igen :D

Rinse and Repeat!

Sniggel
2007-05-07, 12:51
Om man går upp lika snabbt igen kan man inte veta i förväg (om man inte har koll på kalorierna).

Bulk är i princip att äta mer än vad som behövs att täcka energibehovet. Om det är nyttig mat eller skräp spelar ingen roll, det är bulk iaf. Självklart bättre att bulka med nyttig mat eller iaf låta basen vara nyttig och därtill unna sig skräp (godis, chips, läsk osv. Pizza och hamburgare får man avgöra själv om man anser det vara onyttigt eller ej, det innehåller ju trots allt en hel del bra grejer som t ex godis inte gör) ibland om man vill det.

Parallellt med detta ätande så styrketränar man för att se till att så mycket som möjligt av viktuppgången blir till muskelmassa.

Deff är som ovan fast man äter mindre än sitt energibehov och styrketränar för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Dessutom bör man ha en ansenlig mängd muskelmassa innan man kan kalla det för "deff" tycker jag. Syftet är ju att definiera fram den muskelmassa man skaffat sig under några års träning.

Bell@
2007-05-07, 20:50
Tack för svar :)
Jo, ska fundera på vad jag ska göra... Känner mig virrig med allt :Virro

Johan_P
2007-05-07, 21:53
Tack för svar :)
Jo, ska fundera på vad jag ska göra... Känner mig virrig med allt :Virro

Bulk och deff är bara begrepp för att det ska vara lättare att prata om det. Du tvingas inte att välja något av det, det finns massor som tränar t.ex. bara för det är kul :) Vi har olika mål för våran träning.