handdator

Visa fullständig version : Ont i Axlar


Hunttrader
2007-05-06, 22:27
Har ett problem med mina axlar. Varje gång jag tränar dem så får jag ont i axlarna efter träningspasset? det känns att jag har lätt och få skador i axlar.

Snälla hjälp mig vad ska jag göra för att undvika det, sista gången fick jag skada i axel blev jag borta ca två månader från träningen.

Jag börjar med stång bakom nacke 4 *10 och sedan militär press med stången, hantelpress , hantellyft åt sidor, hantellyft framåt alltså ca 5 övningar och alla gånger 4*6-10.




Tacksam på förhand!

westerbotten
2007-05-06, 22:43
ok. har själv problem med axlar.
För mig funkar det bättre om jag kör militärlyft etc framför huvudet. Tror det är mer ergonomiskt. Värm upp ordentligt. gå ev. inte till ytterlägena

blekfet2
2007-05-07, 06:33
rätt utförande, sänka vikterna, byte av övning,

Åse Columbus
2007-05-07, 15:18
http://www.google.se/search?hl=sv&q=rotator+cuff&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=


mycket info om allt som har att göra med axlarna...bara att läsa!:cool:

heffa
2007-05-07, 15:39
Gör färre set totalt per träningstillfälle. Axlar involveras i de flesta överkroppsövningar och kan därför bli övertränade. Gör en eller två övningar totalt max 40 reps. Nästa pass kör du andra övningar. Om du kör bröst på samma dag kan du minska lite på antal reps och vikter på bröstövningarna tills axlarna kommer i kapp lite. Kör inte militärpress bakom nacken utan framför. Det här har fungerat för mig som i flera år hade samma problem som du. Nu börjar det bli riktigt kul med axelträning och de har visat en mycket bra utveckling med betydligt mindre träning.

Fed up
2007-05-07, 15:39
Uppvärmning! Värm axlarna rejält innan du tränar dem (även när du kör bröst, rygg, dips, allt där axlarna belastas helt enkelt). Träna även rotatorcuffarna (lätt vikt), jag brukar göra det som en del av min uppvärmning.

Fed up
2007-05-07, 15:40
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=93858

JohnRick
2007-05-08, 09:14
Har ett problem med mina axlar. Varje gång jag tränar dem så får jag ont i axlarna efter träningspasset? det känns att jag har lätt och få skador i axlar.

Snälla hjälp mig vad ska jag göra för att undvika det, sista gången fick jag skada i axel blev jag borta ca två månader från träningen.

Jag börjar med stång bakom nacke 4 *10 och sedan militär press med stången, hantelpress , hantellyft åt sidor, hantellyft framåt alltså ca 5 övningar och alla gånger 4*6-10.




Tacksam på förhand!

Hej,

Nu talar jag bara utifrån egen erfarenhet. Jag fick också problem med axlarna för ett bra tag sedan, och för min del lär det ha varit (och kanske fortfarande är) supraspinatustendinit, dvs inflammation i en av rotatorcuffens muskler. Kanske med tillhörande inklämning då utrymmet under acromion blir än trängre med en inflammation. Två månader är ingenting. I alla fall -> Vad är det för typ av axelsmärta du har? Är det samma typ som du hade när du blev borta senast? Om du nu, vilket jag hoppas du inte har, liknande problem som jag har, borde (nej måste) du skippa övningar som utförs ovanför huvudet. Åtminstone för ett tag framöver. Det innebär: Inga militärpressar, eller hantelpressar. I vissa fall (som i mitt) borde man överväga att utesluta latsdrag ockå eftersom det är en rörelse som kan förvärra (men inte nödvändigtvis). Ska du göra lateral raises(hantellyft åt sidan) får du också vara medveten om att du ovanför 70graders vinkel ca gör gör det subarcromiala utrymmet mindre, dvs tajtar till området som löper under skulderbladsutskottet, vilket också kan orsaka inklämning och irritation av senor. Tumregel är ju annars att aldrig lyfta "beyond the point of pain".
Säger det igen: OM du nu har de problem jag hade...fokusera på att stärka rotatorcuffens muskler, om de nu inte är i hyfsad shape redan. Mkt rygg därtill. Kör inte tungt med axelsmärta, för helvete. Och fortsätt framför allt inte om du redan har ont. Det är vad jag ångrar.
Lycka till.

Rahf
2007-05-08, 12:54
Uppvärmning! Värm axlarna rejält innan du tränar dem (även när du kör bröst, rygg, dips, allt där axlarna belastas helt enkelt). Träna även rotatorcuffarna (lätt vikt), jag brukar göra det som en del av min uppvärmning.

Detta stämmer nog absolut bäst. Jag ser hela tiden folk som lägger sig på bänkpressen, stånkar upp stången ett par gånger och sen lägger på 90kg. Visst är man fräsch och frisk men jääääklar vad axlarna tar stryk.

Värm alltid upp ordentligt med lätta vikter, jag kör på 3kg. Får öka till 4 nu (Jippie!).

paintspot
2007-05-08, 13:30
Jag har haft samma problem, hade väldigt lätt att paja axlarna.
Men har lärt mig vilka övningar som funkar bäst för mig.
Fick/får ont av: raka hantellyft åt sidan, lutande hantelpress, militärpress bakom nacken, drag utåt med cablecross (svårt o förklara, vet inte vad övningen heter, men man står med kabeln vid motsatt höft och drar den uppåt diagonalt)

Övningar som funkar: Drag till hakan med skivstång, hantellyft åt sidan (ej raka), raka hantellyft framåt, militärpress.

sweet_sunny_south
2007-05-08, 18:20
Har ett problem med mina axlar. Varje gång jag tränar dem så får jag ont i axlarna efter träningspasset? det känns att jag har lätt och få skador i axlar.

Snälla hjälp mig vad ska jag göra för att undvika det, sista gången fick jag skada i axel blev jag borta ca två månader från träningen.

Jag börjar med stång bakom nacke 4 *10 och sedan militär press med stången, hantelpress , hantellyft åt sidor, hantellyft framåt alltså ca 5 övningar och alla gånger 4*6-10.




Tacksam på förhand!

Tycker du att det e nån övning som gör så att axlarna känns mer ont än någon annan övning? jag tycker att tipsen som getts i denna tråd varit mycket bra. övningar över horisontalplanet e enligt mej bara att utesluta, definitivt när du oxå kör bakom nacken. det du måste göra e att försöka träna på en sådan vikt som du inte får ont på. har du smärta av att bara lyfta armens tyngd så tror ja dock du måste börja med att bara vila axeln tills du kan börja träna lite lätt igen. sen e det oxå alltid bra att träna rotatorcuffen om du kan detta utan smärta.

x0nt
2007-05-09, 20:21
Jag hade vålsamma problem med axlarna förut, käkade massa antiinflamatoriskt, försökte vila bort de, o ändra axelövningar men inget hjälpe. Sen när jag började stretcha axlarna ordentligt så ha all smärta och problem försvunnit. Antagligen är folk för stela i allmänhet. Så de e mitt tips: stretcha!

Kendouy
2007-05-10, 08:10
Jag hade vålsamma problem med axlarna förut, käkade massa antiinflamatoriskt, försökte vila bort de, o ändra axelövningar men inget hjälpe. Sen när jag började stretcha axlarna ordentligt så ha all smärta och problem försvunnit. Antagligen är folk för stela i allmänhet. Så de e mitt tips: stretcha!

Förslag på hur man ska stretcha axlarna ordentligt?

Rahf
2007-05-10, 09:15
Följande stretchövningar kan du med fördel använda:

http://www.trickstutorials.com/images/s115.jpg

Viktigt att fingrarna pekar ifrån dig och att du sjunker ner i stretchen, framsidan av axlarna är träffpunkten.

http://www.trickstutorials.com/images/s120.jpg

Tänk på att det ska stretcha i musklerna och inte i leden! Var försiktig och experimentera tills du hittar rätt träffpunkt.

http://www.trickstutorials.com/images/s123.jpg

En personlig favorit, det är theraband som syns i bilden men en handduk duger lika bra. Kom ihåg att den övre handen är den som drar och den undre är den som stretchas.

Det borde hjälpa inledningsvis, kom tillbaka om du behöver mer.

Taget från en annan tråd med likartad efterfrågan.

Kendouy
2007-05-10, 10:44
Taget från en annan tråd med likartad efterfrågan.

Underbart, man tackar! Detta ska testas idag! :hbang:

x0nt
2007-05-10, 16:07
Finns lite här också

x0nt
2007-05-10, 16:08
http://www.ryggochmuskelakuten.se/