handdator

Visa fullständig version : Tar emot när jag andas/sväljer


Huffo the A-LagaRe
2007-05-05, 22:26
Tjenna.

Jag har ett problem, när jag sväljer eller drar ett stort andetag smärtar det till innanför bröstet vilket är ganska jobbigt då det blir mer eller mindre omöjligt att äta.

Min Mor säger att detta antagligen beror på mins tyrketräning, jag säger emot men nu vänder jag mig hit och frågar, vad tror Ni att det kan vara för något fel på mig?

Fettecke
2007-05-05, 22:36
förkyld?

kallholm
2007-05-05, 22:55
att det beror på styrketräningen, skulle jag ha svårt att tro :S

Fettecke
2007-05-05, 22:57
jag har fått några sådana känningar när jag tuktat sönder mig när jag löpt "längre" sträckor när det blåst ute... men det har bara varit någon enstaka dag efteråt

Bondlurk
2007-05-05, 23:37
Jag fick liknande symtom innan, först en gång så det varade i 3 dagar, sen släppte det, nästa gång var det lunginflammation.

Damien Thorne
2007-05-05, 23:40
Jag gissar på lunginflammation. Far till doktorn och kolla upp det.

westerbotten
2007-05-05, 23:41
Funktionell dyspepsi är nog troligast. Läs igenom detta + kolla på bifogad symtomtabell för att kolla om nåt av dom passar in...

Dyspepsi

Dyspepsi (från grekiskan, dålig matsmältning) definieras som kronisk eller återkommande smärta och obehag belägen i övre delen av buken. Patientens smärta och obehag är av varierande intensitet och varaktighet. Ofta förekommer dyspepsi i anslutning till måltid. Uppspändhets- och fyllnadskänsla eller illamående är andra besvär som ingår i dyspepsibegreppet.

Dyspepsi är ett vanligt symtom bland befolkningen och det har beräknats att ca 25 % har dyspepsi i någon form. Emellertid är det endast en mindre del av dessa individer som söker läkare för sina besvär. Trots detta är gruppen patienter som anlitar framför allt primärvården stor.

Vid handläggning av dyspepsi är det viktigt att särskilja organiska sjukdomar i övre delen av mag-tarmkanalen. I 20-25 % av fallen är orsaken gastroesofageal refluxsjukdom (GERD), i omkring 20 % av fallen är orsaken ulcus och under 1 % malignitet. Resten, ca 50 %, utgörs av det tillstånd som går under namnet funktionell dyspepsi.

http://www.nexium.nu/upload/magskolan/sjukv%C3%A5rden/funkdys.jpg

Annars finns ju också GERD
Gastroesofageal refluxsjukdom är vanlig. Det har uppskattats att 15–20 % har besvär minst en gång per vecka och att 4–7 % har besvär dagligen. GERD är något vanligare hos män och fördelningen mellan man och kvinna är 1–1,5:1.
Prevalens av GERD symtom:

* 15-20 % har symtom minst 1 gång per vecka
* 4-7 % har dagliga besvär
* män : kvinnor = 1-1,5 : 1

Sjukdomen förekommer i alla åldrar och det finns ingen tydlig ålderstopp [4]. De två senaste decennierna har visat ökande prevalens av sjukdomen, och i en engelsk undersökning hade GERD-incidensen ökat hela 5 gånger från 1977 till 1996 [5].

Faktaruta: Vanliga symtom vid GERD

* Halsbränna (bröstbänna, "heartburn", pyrosis)
* Sura uppstötningar (regurgutationer)
* Dysfagi (svårighet att svälja föda)
* Odynofagi (sväljningsutlösta smärtor)
* Centrala bröstsmärtor
* Ökad salivation ("water brush")

Faktaruta: Mindre vanliga symtom vid GERD

* Heshet
* Nattlig hosta
* Obstruktiva lungsymtom
* Anginaliknande bröstsmärtor
* Dyspepsi
* Globuskänsla
* Hicka

Om du tycker något stämmer in kan du ju alltid söka vidare på det ordet. Om funktionell dyspepsi blir det till att undvika kaffe, rökning, tunga lyft (!), alkohol mm ( det hjälper iallafall om du har stora problem)

Lycka till. Kan vara andra grejer också så klart. Men troligen nåt av dessa alternativ.

Skywalker
2007-05-05, 23:51
Funktionell dyspepsi är nog troligast. Läs igenom detta + kolla på bifogad symtomtabell för att kolla om nåt av dom passar in...



http://www.nexium.nu/upload/magskolan/sjukv%C3%A5rden/funkdys.jpg

Annars finns ju också GERD




Om du tycker något stämmer in kan du ju alltid söka vidare på det ordet. Om funktionell dyspepsi blir det till att undvika kaffe, rökning, tunga lyft (!), alkohol mm ( det hjälper iallafall om du har stora problem)

Lycka till. Kan vara andra grejer också så klart. Men troligen nåt av dessa alternativ.


Killen beskriver sitt problem i en mening och du raddar upp ett par altenrnativ som det troligen kan vara. Hur har du kommit fram till dessa alternativ?

westerbotten
2007-05-05, 23:57
Som du ser drabbas 25% av befolkningen av dyspeptiska besvär någon period i livet. Dessutom passar symtomen in bra. Detta gör att jag tror att det är rätt stor sannolikhet att nån typ av dyspepsi ligger bakom. Jag gav bara ett tips. Jag kan ju klargöra att han självklart ska gå till doktorn om han är orolig, eller om det påverkar honom så negativt som det verkar. Ville bara hjälpa....

westerbotten
2007-05-06, 00:02
Annars kan det självklart vara lungsäcksinflammation eller hjärtsäcksinflammation eller annat andningsrelaterat. Tycker bara att svårigheterna att äta låter typiska. Beskriv symtomen mer utförligt så blir det lättare att ge tips på vad det kan vara ex:

Har du varit sjuk nyligen?
Äter du några mediciner?
Blir du illamående efter måltid?
Känns det som att du får en klump i halsen?
Rapar du mycket?
Får du ont i vissa kroppslägen?
Brännande - stickande smärta?
Något ihållande obehag etc?
Har du ofta problem med magen?
osv.

Huffo the A-LagaRe
2007-05-06, 08:13
Tackar för alla svar, speciellt Westerbotten! Dock tror jag inte att det är så allvarligt, det är ingen jättesmärta direkt och det går att pressa ner maten i alla fall.
Jag skrev mest upp frågan för att morsan ville att jag skulle sluta med styrketräningen på grund av det*cry*.
Så vitt jag förstått verkar det ju dock itne ha något direkt samband i alla fall:D

Richard85
2007-05-06, 08:25
låter som em förkylning...

Huffo the A-LagaRe
2007-05-06, 12:00
låter som em förkylning...

Nja, åtminstone när jag är förkyld så är jag lite småsvullen i halsen.
Det här är längre ner, innanför bröstet.

Skywalker
2007-05-06, 12:08
Tackar för alla svar, speciellt Westerbotten! Dock tror jag inte att det är så allvarligt, det är ingen jättesmärta direkt och det går att pressa ner maten i alla fall.
Jag skrev mest upp frågan för att morsan ville att jag skulle sluta med styrketräningen på grund av det*cry*.
Så vitt jag förstått verkar det ju dock itne ha något direkt samband i alla fall:D

Men för fan. Gå till en doktor om du har så svårt att svälja, du ska fan inte behöva pressa ner maten. Westerbotten är säkert en bra kille/tjej som är kunning och vill bara väl, men ett besök hos en läkare kanske hade varit bättre på plats än att fråga på ett träningsforum.

westerbotten
2007-05-06, 12:28
Men för fan. Gå till en doktor om du har så svårt att svälja, du ska fan inte behöva pressa ner maten. Westerbotten är säkert en bra kille/tjej som är kunning och vill bara väl, men ett besök hos en läkare kanske hade varit bättre på plats än att fråga på ett träningsforum.

Håller med skywalker helt och hållet. Gå till doktorn. Ville bara lugna med att det inte behöver vara nåt livsfarligt. ( Ibland kan man ju bli FÖR orolig för att ens våga gå till farbror doktorn)

InaIna
2007-06-26, 08:39
Jag tycker att det låter som om du har fått någon form av låsning i övergången mellan revben och bröstben. Det kan haka upp sig där ibland och kännas som om det låser sig och är svårt att vidga bröstkorgen ordentligt. Jag har själv samma symtom och får ofta som knakningar och upphakningar när jag tar djupa andetag. Jag får även som ett tryck över bröst och upp mot halsen, så det kan kännas svårt att svälja och andas.
Låt en läkare titta på det och kanske göra någon form av röntgen (MR?) om det inte släpper av sig själv.

Lycka till.

/Ina

Nina L
2007-06-26, 08:41
Tjenna.

Jag har ett problem, när jag sväljer eller drar ett stort andetag smärtar det till innanför bröstet vilket är ganska jobbigt då det blir mer eller mindre omöjligt att äta.

Min Mor säger att detta antagligen beror på mins tyrketräning, jag säger emot men nu vänder jag mig hit och frågar, vad tror Ni att det kan vara för något fel på mig?Mitt ex hade det och det var en blodpropp i lungan som hade lett till en lunginflammation. (Han trodde själv att det var en sträckningen.) Du skall absolut ringa vårdcentralen för en akuttid. Better safe than sorry.

Edit: wtf? Posted 05-05-2007, 22:26

Nu vill jag i alla fall veta vad det var!