handdator

Visa fullständig version : Barn och mejeriprodukter


Lellan
2007-05-05, 21:46
Har någon nojja att ge sonen saker som inte känns "naturliga", så om han ska ha matfett på smörgåsen så blir det Bregott ekologiskt istället för smörgåsmargarin (oftast får han messmör eller leverpastej, men som omväxling alltså).. Några åsikter om det, fel/rätt?


Däremot så får han lättmjölk istället för fet mjölk, lättfil istället för fet etc.. har ingen bra motivering till det, mer än att jag inte vill att han ska få smak för den feta mjölken eftersom han kan få i sig fett på annat håll. Men då känns det ju fånigt med Bregottet..typ som att sila mygg och svälja kameler.

Alltså, vad är bäst för barn, vad gäller mejeriprodukter? :confused: Någon som har några tankar om det?

Zakath
2007-05-05, 23:54
Lätt eller fet mjölk är inte mer eller mindre naturligt. De tillsätter ändå fettet efteråt, så om du vill ge honom det mest "naturliga" så får du se till att skaffa opastöriserad mjölk.

Mättat fett är inte heller någonting man nödvändigtvis behöver undvika för en sund kost och aktiv livsstil.

L-Sami
2007-05-06, 00:24
Laga övrig mat i rapsolja, ge barnet fisk som innehåller en del fett och nötter så behöver du knappast oroa dig för fett från mejeriprodukter.

Sverker
2007-05-06, 06:30
Inga som heslt synpunkter. Ett växande barn har helt andra energi och näringsbehov än vuxna. Tycker ni om Bregott så kör på det.


Du är ju inte ensam som mamma. Barnet får ju intryck från dagis/skola/kamrater. Det är upp till dig att jämka och lirka fram något som kommer att fungera för barnet hela livet ( läs en varierad kost ).

Mina egna barn har under sin uppväxt hela tiden ändrat sina preferenser. En period åt de bara det ena för att nästa period äta något annat som de tidigare hatade. I slutändan gäller det bara att se att barnen växer och utvecklas.

maRRtin
2007-05-06, 10:20
Jag vet ju inte om jag skulle ge mitt barn opastöriserad mjölk iofs.

pragmatist
2007-05-06, 10:30
Mjölkfett reducerar bland annat risken för astma hos barn, och är bra för hjärnan och nervsystemets utveckling när barnen är riktigt små. Röd mjölk ftw. :thumbup:

CoolHandLuke
2007-05-06, 19:51
Inga som heslt synpunkter. Ett växande barn har helt andra energi och näringsbehov än vuxna. Tycker ni om Bregott så kör på det.


Du är ju inte ensam som mamma. Barnet får ju intryck från dagis/skola/kamrater. Det är upp till dig att jämka och lirka fram något som kommer att fungera för barnet hela livet ( läs en varierad kost ).

Mina egna barn har under sin uppväxt hela tiden ändrat sina preferenser. En period åt de bara det ena för att nästa period äta något annat som de tidigare hatade. I slutändan gäller det bara att se att barnen växer och utvecklas.
Sverker är mannen!

Annars tänker jag bara att det är synd att plocka bort naturligt bra fett med naturligt vitamin och tillsätta syntetiska vitaminer till en matprodukt som lättmjölk.

Jax
2007-05-06, 20:30
Är inte rekommendationen att barn ska ha röd eller grön mjölk? Röd mjölk, smör och vispgrädde ftw, en normal unge blir inte tjock på vanlig (fet) mat utan inaktivitet.

Annars är jag helt med dig om att inte bjuda på matvaror som inte är "naturliga". Jag vill själv inte äta matlagningsgrädde och liknande p.g.a. att konserveringsmedlet är helt onödigt. Kan lika väl ta vispgrädde och späda istället. Försöker att äta så "rena" produkter som möjligt.

maRRtin
2007-05-06, 20:47
Annars är jag helt med dig om att inte bjuda på matvaror som inte är "naturliga". Jag vill själv inte äta matlagningsgrädde och liknande p.g.a. att konserveringsmedlet är helt onödigt.
Så vitt jag vet är karragenan den enda tillsatsen som i vissa fall används till matlagningsgrädde, en stabiliseringstillsats som utvinns ur rödalger.

Om vi nu ska vara petiga.

Lellan
2007-05-07, 00:05
Är inte rekommendationen att barn ska ha röd eller grön mjölk? Röd mjölk, smör och vispgrädde ftw, en normal unge blir inte tjock på vanlig (fet) mat utan inaktivitet.



Vårt bvc rekommenderar lätta mejeriprodukter, för att barn inte ska vänja sig vid den runda feta smaken. Han dricker iofs inte mjölk särskilt ofta, till mannagrynsgröt (dinkelmanna, jättegott!) på helgen typ. Han dricker bara vatten.

Han har aldrig haft något riktigt babyhull med veck å sånt, men verkar absolut frisk å kry ändå. Han har periodat mkt med maten, men rör sig massor..

Han brukar få en tesked rapsolja i sin mat när han äter liten mängd, å lax och avocado är favoriter så bra fetter får han i sig. Det är väl mer om vi ska fortsätta köpa det där bregottpaketet jag funderar över..

Exakt vad är det med smörgåsmargarinerna som inte är särskilt bra?

Kul med alla svar förresten! :)

L-Sami
2007-05-07, 00:46
Exakt vad är det med smörgåsmargarinerna som inte är särskilt bra?



Vissa margariner innehåller transfetter.

Cerberus
2007-05-07, 00:50
Vissa margariner innehåller transfetter.

har de inte tagit bort de flesta nu?


jag brukar normalt undvika allt som det står "härdat fett" på eftersom ja inte vet om det är transfetter lr ej.

Eddie Vedder
2007-05-07, 04:33
[QUOTE=Lellan;2275325]Det är väl mer om vi ska fortsätta köpa det där bregottpaketet jag funderar över..QUOTE]

Vrför skulle du inte köpa Bregott? Finns ju ingenting i Bregott som inte är bra, särskilt inte för ett växande litet barn. Tycker han om sitt Bregottsmör tycker jag inte ens det finns nånting att ens fundera över, smör är nyttigt inte onyttigt.
Att man sen inte bör sitta och äta upp ett smörpaket med sked är ju en annan sak, men vem gör det? Man brer på mackan, man har det i maten, man steker i det etc. andra extremiteter är ju ganska ointressant att diskutera.;)

Lellan
2007-05-07, 21:26
[QUOTE=Lellan;2275325]Det är väl mer om vi ska fortsätta köpa det där bregottpaketet jag funderar över..QUOTE]

Vrför skulle du inte köpa Bregott?

Äh, jag har lite svårt att hålla tassarna bort själv.. visste inte att det var så gott..*drool* :em: *whistle*

Äh, jag får väl ha lite karaktär - klart grabben ska få smör på mackan. Växa å bli stor å stark! *flex*

machine gun
2007-05-08, 20:37
Är inte rekommendationen att barn ska ha röd eller grön mjölk?

Upp till 2 års ålder, sen lättmjölk. Vad gäller måltidsdryck så rekommenderas i första hand vatten.


Att man sen inte bör sitta och äta upp ett smörpaket med sked är ju en annan sak, men vem gör det?

Emn.. barn gör det? :D

mikaelj
2009-11-06, 10:19
Ur dagens GP, debattsidorna.

Den senaste tidens åsiktsyttringar om vilken mjölksort som bör serveras i skolan behöver nyanseras för att värdera vad som ligger till grund för Livsmedelsverkets rekommendationer om att servera lättmjölk i skolan. Livsmedelsverkets undersökning om barns matvanor från 2003/2004 visade att 4-, 8- och 11-åringar äter för mycket mättat fett, socker och salt. Mättat fett finns i mejeriprodukter, kött och charkuteriprodukter.

Barnen får en fjärdedel av det dagliga energiintaget från godis, glass läsk och bakverk och de äter för lite frukt och grönsaker. Med andra ord: barn firar lördag varje dag.

I de nordiska näringsrekommendationerna från 2004 rekommenderar man att från 2 års ålder bör 30–35 procent av det totala energiintaget komma från fett samt att maximalt 10 procent av energiintaget bör komma från mättat fett. Idag representerar denna del cirka 14 procent hos både barn och vuxna.

För att bidra till ett sänkt intag av mättat fett rekommenderar Livsmedelsverket att man serverar lättmjölk till skolbarn. Den främsta hälsomässiga aspekten för att begränsa mättat fett i kosten är risken för fettinlagring i blodkärl som kan leda till hjärtkärlsjukdom. Om man samtidigt lider av övervikt eller fetma ökar denna risk ytterligare.

I en avhandling från Göteborgs universitet om barns matvanor ingick 120 8-åringar. En stor del av föräldrarna till dessa barn var högutbildade som vanligtvis har hälsosammare matvanor och lägre förekomst av övervikt och fetma än grupper med lägre utbildning och inkomst. Den ansvariga dietisten har uttalat sig i försiktiga ordalag om sambandet man fann mellan fet mjölk och lägre kroppsvikt då det skulle kunna vara andra faktorer än mjölk som bidrog till en lägre vikt. Det är därför olyckligt att sambandet mellan fet mjölk och kroppsvikt fått sådan uppmärksamhet utan närmare analys.

Skolbarn serveras lättmjölk av hälsomässiga skäl och detta bör fortsätta tills den samlade forskningen ger underlag för ändrade rekommendationer.

Ingrid Larsson Leg dietist med dr
Obesitasmottagningen
Sahlgrenska universitetssjukhus

(min emfas, vad har har fet mjölk med läsk och godis att göra?)

Trapper Buzz
2009-11-06, 10:23
Mellanmjölk etc brukar anses bra. Man bör inte ge barn lättmejeriprodukter.

Lellan
2009-11-06, 10:24
Mellanmjölk etc brukar anses bra. Man bör inte ge barn lättmejeriprodukter.

Pga? (nu dricker han aldrig mjölk hemma, bara till havregrynsgröten iofs - men på dagis serverar de mjölk till maten, vet inte vilken sort el om han hellre dricker vatten där med)

King Grub
2009-11-06, 10:26
Enligt våra officiella näringsrekommendationer är det lämpligt att barn börjar använda lättmejeriprodukter så tidigt som möjligt, för att minska sitt intag av mättat fett.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Hur-mycket-mjolk-behover-barn/