handdator

Visa fullständig version : Omfördelning av fett vid spinning


mikeey
2007-05-05, 19:22
Eftersom man kan omfördela fett så att fett från magen istället hamnar någon annanstans så kan det väl hända att fettet som tas från magen hamnar på nåt ställe där man inte vill ha det alltså?

King Grub
2007-05-05, 19:26
Det "flyttas" aldrig fett. Men om du menar att inlagringen kan bli större på andra ställen, om den regionala förbränningen på ett ställe också ökar, stämmer det.

loztdignity
2007-05-05, 19:55
Innebär det att spinning skulle kunna ha effekten att fett försvinner från benen till andra ställen?

Grub, det du precis sa är totalt motsägelsefullt. Du sa just att punktförbränning är möjligt

King Grub
2007-05-05, 19:57
Det är det också.

Men det är inte vad saken handlar om, utan om regionell lipolys.

Det har varit känt länge att konditionsträning minskar fettdepåerna i buekn, t o m utan viktnedgång.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1924472&postcount=15

loztdignity
2007-05-05, 20:08
Detta var JÄKLIGT intressant! Tack för infon Grub, du är fantamej fenomenal på det här med träning, näring och fysiologi.

Dock måste jag säga att det är otroligt förvirrande med alla rön till höger och vänster i träningsvärlden. Punktförbränning för magen existerar alltså, om man med det avser konditionsträning för att åstadkomma underskottet?

Jag antar att promenader inte räknas till konditionsträning i den bemärkelsen?

Intressant för jag har alltid märkt i perioder när jag sprungit och/eller spinnat att visst fan blir magen platt snabbt jämfört med när jag bara promenerar och knappt kör kondition, fastän jag ligger på ett energiunderskott.

Och till sist, min föregående fråga: "Innebär det att spinning skulle kunna ha effekten att fett försvinner från benen till andra ställen?"

Borde inte spinning isf inte vara att föredra om man vill t ex bli av med fett på överkroppen?

Eddie Vedder
2007-05-05, 20:10
Intressant för jag har alltid märkt i perioder när jag sprungit och/eller spinnat att visst fan blir magen platt snabbt jämfört med när jag bara promenerar och knappt kör kondition.

Det gäller dock främst den viskerala fettmassan runt dom inre organen mer än underhudsfettet som täcker rutorna vad jag förstått.

Bättre ur hälsosynpunkt, sämre ur estetisk synpunkt.;)

King Grub
2007-05-05, 20:11
Klicka länken i förra inlägget.

Konditionsträningen effekt på bukfetma är inte punktförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80520&highlight=visceral

Däremot existerar punktförbränning också, alltså fettförbränningen är större kring arbetande muskulatur:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152

loztdignity
2007-05-05, 20:29
Men Grub, läste du mitt inlägg? Jag förstod båda de sakerna...

Eddie, Grub skrev för övrigt i en av länkarna att lipolysen (duktig jag är) ökade i magregionen vid konditionsträning både uppmätt i tester och synligt, vilket den inte skulle gjort om det bara handlade om den viskerala fettmassan.

westerbotten
2007-05-05, 20:29
Motion lär ju funka på samma sätt som typ metformin vid diabetes. :hbang: :hbang: Muskelkontraktion aktiverar dels signalvägar som förbättrar insulinkänsligheten i muskeln, dels AMPK som direkt tar in mer glukos, dels ett kinas MAPK, som i sin tur ökar glukosupptaget i muskler.

Ett ökat muskelupptag sänker blodnivåerna glukos = sänker nivåerna av insulin = höjer insulinkänsligheten både perifert och i levern. Detta ger minskad produktion av VLDL-blodfetter och ökad fettnedbrytning i levern. Detta ger minskad fetttsyrafrisättning, ssk från abdominell fetma vilket leder till än mindre insulinresistens.

Eftersom just bukfetma tycks särskilt känslig för insulinresistens kan man ju tänka att motion får bort kulan och att det ev i framtiden byggs fett på mindre insulinresisten-typiska ställen.

Har aldrigt tänkt så dock. Bara tänkt att den totala fettmängden minskar! Smart!

Eddie Vedder
2007-05-05, 20:37
Eddie, Grub skrev för övrigt i en av länkarna att lipolysen (duktig jag är) ökade i magregionen vid konditionsträning både uppmätt i tester och synligt, vilket den inte skulle gjort om det bara handlade om den viskerala fettmassan.

Och just därför använde jag ordet "främst" och inte "bara" som du skriver.

loztdignity
2007-05-05, 20:59
Och just därför använde jag ordet "främst" och inte "bara" som du skriver.

Okej, my bad.

mikeey
2007-05-08, 15:42
Fungerar punkförbräning endast vid spinning? eller ifall jag tex tränar benen punktförbränns det då?

King Grub
2007-05-08, 15:44
Menar du punktförbränning där fettvävnaden kring aktivt arbetande muskulatur frisätter mer energi, handlar det om att man förbränner 1-2 tusendels gram extra fett per 100 gram fettvävnad på det stället per halvtimme...

Sniggel
2007-05-08, 17:31
Fungerar punkförbräning endast vid spinning? eller ifall jag tex tränar benen punktförbränns det då?

Jag tror det du är ute efter är:

Kan min kagge bli mindre av konditionsträning om jag börjar röra på mig genom att utöva konditionsträning (inte bara spinning)?

Svar: Ja, via regionell lipolys.

King Grub
2007-05-08, 17:34
Men att en ung, frisk, icke-överviktig person har viskerala fettdepåer som överstiger dom som skall finnas är inte troligt.

loztdignity
2007-05-08, 19:03
Men innebär det att fettet från benen flyttar sig till överkroppen om man kör mycket spinning?

King Grub
2007-05-08, 19:32
Nä...

loztdignity
2007-05-08, 19:43
Okej, allt jag behövde veta. Vart flyttar sig fettet då om nu spinningen innebär att benmusklerna får arbeta hårt?

King Grub
2007-05-08, 19:50
Det FLYTTAR sig inget! :confused: En fettcell sitter där den sitter; den blir större eller mindre.

mikeey
2007-05-08, 19:57
så alltså ifall man spinnar så kan fettinlagringen bli mindre på magen men kan bli större på tex benen? om man inte vill ha en större fettinlagring på benen tex? ska kan avstå att spinna?

Eddie Vedder
2007-05-08, 20:00
Men herregud!

Hur stor skilnad tror du det gör i praktiken om det nu skulle vara så!?

Vilka "problem" en del har, lite distans till allt sånt här är inte fel. Absolut inget illa menat men tror du på allvar att du får fetare lår genom att förbränna fett!?

mikeey
2007-05-08, 20:01
Men herregud!

Hur stor skilnad tror du det gör i praktiken om det nu skulle vara så!?

Vilka "problem" en del har, lite distans till allt sånt här är inte fel. Absolut inget illa menat men tror du på allvar att du får fetare lår genom att förbränna fett!?



nee men det kanske inte förbränner lika mycket på just det området

loztdignity
2007-05-08, 20:04
Vad jag menar är att fettförbränningen kanske inte blir lika stor på övriga delar av kroppen som just benen vid spinning och därför borde man kanske välja en annan slags variant av konditionsutövning där hela kroppen jobbar mer?

Hur är spinning vs löpning? Kan ju säga att jag blir tröttare vid spinning, för att det är mer intensivt.

Eddie Vedder
2007-05-08, 20:07
nee men det kanske inte förbränner lika mycket på just det området

Nej jag förstår att det var det du menade och därför undrade jag hur stor skilnad du tror det kan göra i praktiken? Det handlar om ytterst små skillnader och vi människor har genetiskt olika förutsättningar att förbränna/lagra in mer lr mindre på olika delar av kroppen.:)

Finns ingen anledning att börja söka efter den "optimala" metoden för att förbränna här lr där, vill man förlora fett får man se till att förbruka energi som sedan inte fullt ut ersätts av mat.

Svårare än så är det inte och att överanalysera mer än så är totalt onödigt.


Så träna vad du tycker är det roligaste, den bästa träningen är ju den du genomför regelbundet och orkar med.:thumbup:

King Grub
2007-05-08, 20:11
Hur är spinning vs löpning? Kan ju säga att jag blir tröttare vid spinning, för att det är mer intensivt.

Just "omfördelningen" är inte undersökt i den sammanhanget, men löpning förbränner mer fett än cykling, under aktiviteten, över alla intensiteter.

Maximal fat oxidation rates were significantly higher during running compared with cycling (0.65 +/- 0.05 v 0.47 +/- 0.05 g. min(-1)). However, the intensity, which elicited maximal fat oxidation, was not significantly different between the cycle ergometer and treadmill test (62.1 +/- 3.1 v 59.2 +/- 2.8% Vo(2)max, respectively). Fat oxidation rates were significantly higher during the treadmill test compared with the cycle ergometer test from 55 to 80%Vo(2)max. Maximal oxygen uptake and maximal HR were significantly higher during the treadmill test.

Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.

Över dygnet som helhet påverkas dock inte fettförbränningen alls av motion, vid en viss kaloribalans, jämfört med en vilodag.

mikeey
2007-05-08, 20:16
Just "omfördelningen" är inte undersökt i den sammanhanget, men löpning förbränner mer fett än cykling, under aktiviteten, över alla intensiteter.



Metabolism. 2003 Jun;52(6):747-52. Fat oxidation rates are higher during running compared with cycling over a wide range of intensities.

Över dygnet som helhet påverkas dock inte fettförbränningen alls av motion, vid en viss kaloribalans, jämfört med en vilodag.


vad tjänar man på att öka fettoxidationen?

det står att fettoxidationen höjs när man löper men alltså vad spelar det för roll ? varför ska man hålla på och ta koffein för att det ökar fettoxidationen om fettförbräningen ändå inte förbränner över dagen?

King Grub
2007-05-08, 20:18
Blandar du in koffein nu? Det var det inte tal om. Koffein ökar energiförbrukningen och plussar alltså på "energi ut", vilket kan bidra till en (lite) större vikt- och fettförlust.

loztdignity
2007-05-08, 20:22
Ok Grub. Så med andra ord spelar det ingen roll att löpning bränner mer fett än cykling om man i slutändan hamnar på samma energiminus?

Eddie Vedder
2007-05-08, 20:22
Dessutom innebär ju en högre procentuell fettoxidation att mindre kolhydrater förbrukas, koffein är på så sätt glykogenbesparande.

Det innebär ju att det tar längre tid innan glykogendepåerna töms, således kan ju detta indirekt leda till högre energiförbrukning då man kanske orkar längre.

Det är iaf anledningen till att jag dricker mycket kaffe innan löpträning, för att kroppen ska ha tillgång till kolhydrater under längre så jag kanske orkar nån kilometer extra.

King Grub
2007-05-08, 20:23
Ok Grub. Så med andra ord spelar det ingen roll att löpning bränner mer fett än cykling om man i slutändan hamnar på samma energiminus?

Precis. Och hamnar du på samma energiminus går du ner lika mycket även om du inte konditionstränar alls. Men då får du ju äta mindre. :(

loztdignity
2007-05-08, 20:26
Okej, tack! Men bränner löpning då mer fett på magen än cykling förmodar jag?

Ja precis och då kanske man inte får i sig tillräckligt med näring och vitaminer. Dessutom förlorar man ju effekten av konditionsträning på magfettet!

King Grub
2007-05-08, 20:32
Kom ihåg att "magfettet" du pratar om är det viskerala fettet, fettet kring dom inre organen i bukhålan. Det är inte underhudsfettet, det som täcker magrutorna , det handlar om. Det är främst överviktiga personer med insulinresistens och fettinlagring inne i bukhålan som har nytta av saken, och då för hälsans skull, inte främst utseendet.

loztdignity
2007-05-08, 20:35
Ah okej, det visste jag inte. Tack för informationen!

Eddie Vedder
2007-05-08, 20:37
Ah okej, det visste jag inte. Tack för informationen!

Det har ju t.o.m. nämnts redan i tråden då du påstod att jag hade fel.

Läs #6 till #11 (tror jag?)

loztdignity
2007-05-08, 21:01
Ja jag missförstod det hela lite märker jag. Svårt med alla termer och rön till höger och vänster men jag försöker hänga med =)