handdator

Visa fullständig version : I hur god tid bör man lägga ner stryketräningen inför match?


Olof
2007-05-05, 19:10
I hur god tid bör man lägga ner stryketräningen inför match (kickboxning), så att musklerna är helt utvilade? Räcker det med en vecka eller är det för tidigt/sent?

I nuläget funderar jag på att byta ut mina stryketräningspass mot lite extra säck och skuggboxning i nästa vecka. Låter det vettigt? Vore tacksam råd.

Rahf
2007-05-05, 20:19
En vecka innan match så är du garanterad fräsch. Då har du marginalen också. Jag skulle tro att du behöver minst 3 dygn utan tung träning för att vara absolut fräsch i kropp och knopp, då är det vad jag föredrar personligen.

beckman88
2007-05-06, 00:36
Ar du radd for att ha traningsverk eller att musklerna inte ar utvilade nog?

regus
2007-05-06, 00:47
Jag skulle säga Minst en vecka, gärna två.

Jag tycker det låter vettigt att dra ner på styrketräningen och lägga lite mer krut på sandsäck, skuggboxning osv. Fila lite extra på själva kampen sista veckorna.

z_bumbi
2007-05-06, 10:45
Kör sista tunga passet senast två veckor innan och sen några lättare pass med fart fram till 5-7 dagar innan match.

Ska man vara noga (och det ska man om man tävlar) så bör man kanske dra ner volymen på styrkan sista månaden innan match för att få mer återhämtning över för själva kampträningen.

Edit: Självklart måste man känna efter själv vad som funkar så man får laborera lite inför varje match och se hur det känns.

Fagen
2007-05-06, 22:28
Hur du periodiserar din träning vanligtvis skulle jag vilja ha med i beräkningen. Rent generellt så säger jag träningsfritt veckan innan match, men ett explosivt (kort, men tungt och få reps) pass två-tre dagar innan tävling. Inte så mycket vetnenskapligt stöd för detta, mer erfarenhetsbaserat. Ta det för vad det är. Rekomendar annars att kolla med någon friidrottare (McCartney?) hur de brukar köra.