handdator

Visa fullständig version : Hopprep för träning av kondition


lindo
2007-05-05, 17:44
Tjo!

Har tränat motioncykel i ungefär ett halvår. Har tränat det 3 gånger i veckan ganska så hårt. Tränat cirka 45 minuter per pass.
Men när jag är ute och springer så kan jag i början bli väldigt trött i vaderna det går ju över när jag sprungit en bit men ändå. Så kanske man får en mer komplett motionsträning om man springer.
Så jag tänkte börja springa med hopprep, asså man står stilla och snurra repet och så springer man fast man står stilla. Är detta en bra kondiotions träning nån som gör på detta vis? Anledningen till att jag vill köra hopprep istället för att springa är att jag tränar lite boxning och annat samtidigt.

Tacksam för svar.

Daniel_S
2007-05-05, 22:13
Min ringa erfarenhet av hopprep är att pulsen och andningen blir lika anstängd som av lätt joggning. Dessutom väldigt praktiskt, billigt och utrymmeseffektivt. Fenomenal uppvärmning, men mer tveksamt som stöttepelare i ett konditionsprogram.

beckman88
2007-05-06, 00:30
Beror sjalvklart pa hur hart du kor. Att sta och smahoppa for att fa upp din kondition ar val ingen super ide'. Jag hoppar i intervaller, varannan fot snabbt tempo. sen hoppar jag hogt och hoppar over repet 2 ganger i 1 hopp i typ 20 sek.

Kravs endel ovning dock:thumbup: