handdator

Visa fullständig version : Donera Sperma !?!


porja
2007-05-05, 17:17
fick detta mailet:

Hej hej!

Tänkte gå rakt på sak och ställa en kanske lite mindre vanlig fråga... Det är nämligen så att jag och min sambo vill få barn, men kan av biologiska skäl inte få det för att vi är två kvinnor. Vi letar därför efter friska män med vackra drag och goda förutsättningar för att donera sperma. Eller ja, du ger, vi betalar...



för o nackdelar?
vad skulle ni gjort?
man riskerar inte något?
hur mkt pengarna kan få för sånt?

Vin Diesel
2007-05-05, 17:20
Jag hade kunnat donera gratis om ni hade varit några jag kände osv...

isato
2007-05-05, 17:24
Jag skulle inte gjort det då jag inte tycker homosexuella skall ha barn över huvudtaget!

hejhopp
2007-05-05, 17:25
Beror på hur mycket pengar..

blekfet2
2007-05-05, 17:26
Jag hade skickat burken som jag har stående i garderoben direkt.

skämt åsido, inte hade jag skickat dom en droppe av sperman min.

mini
2007-05-05, 17:27
Det där är ett konstigt mail. Låter som om de inte känner dig? Man kan få insemination som lesbisk/ensamstående i Danmark, varför leta egna donatorer?

Trance
2007-05-05, 17:27
Skulle inte ha några problem att göra det om det var seriöst och proffsigt skött.

Racso
2007-05-05, 17:31
Ni som skulle göra det, skulle ni inte vara besvärade över att din son/dotter inte växer upp med dig som förälder?

Yankeee
2007-05-05, 17:34
Ni som skulle göra det, skulle ni inte vara besvärade över att din son/dotter inte växer upp med dig som förälder?

Min son eller dotter är det barn som lever och växer upp med mig. Jag skulle inte anse att ett barn som kom från spermadonation vara mitt(även om det är det biologiskt).

Deceiver85
2007-05-05, 17:36
Jag skulle inte gjort det då jag inte tycker homosexuella skall ha barn över huvudtaget!
+1

det är nog illa att heterosexuella kan få små snorungar!

DanielF
2007-05-05, 17:36
Riskerar man inte att bli underhållsskyldig också? Trist att donera och sedan bli krävd på massa pengar i 18 år.

Racso
2007-05-05, 17:36
Min son eller dotter är det barn som lever och växer upp med mig. Jag skulle inte anse att ett barn som kom från spermadonation vara mitt(även om det är det biologiskt).

Ofrivillig donation ala glömt regnrocken då?

Yankeee
2007-05-05, 17:37
Ofrivillig donation ala glömt regnrocken då?

Inte en relevant jämförelse.

Racso
2007-05-05, 17:40
Inte en relevant jämförelse.

Iof inte, eftersom du inte ansåg att biologisk faderskap hade nån koppling till legalt faderskap.

Jägermeister
2007-05-05, 17:41
Som DanielF skriver: om du ska göra det, koppla in en jurist så att ingen i efterhand kommer o kräver underhåll.
Sånt har hänt och det kan ju vara lite surt.....

Nitrometan
2007-05-05, 17:41
Riskerar man inte att bli underhållsskyldig också? Trist att donera och sedan bli krävd på massa pengar i 18 år.
Jo. Du är ju biologisk far till barnet.

Yankeee
2007-05-05, 17:43
Iof inte, eftersom du inte ansåg att biologisk faderskap hade nån koppling till legalt faderskap.

Visst har det en koppling (lagen t.ex), men jag tycker inte att jämförelsen är intressant.

Trance
2007-05-05, 17:44
Ni som skulle göra det, skulle ni inte vara besvärade över att din son/dotter inte växer upp med dig som förälder?

Inte det minsta.

blekfet2
2007-05-05, 17:53
Ni som skulle göra det, skulle ni inte vara besvärade över att din son/dotter inte växer upp med dig som förälder?

Om jag inte haft barn sedan tidigare så hade jag nog resonerat liksom många av er andra genom att tänka att barnet inte var mitt, men efter att ha en unge på 2 år och en som växer till sig i sambons mage så har mitt tankesätt ändrat sig rätt så kraftigt gällande just sådana här frågor.

Zakath
2007-05-05, 17:55
Skickade två helt okända personer bara ett mail till dig sådär? Låter ju lite lurigt.

JJ
2007-05-05, 18:01
Om jag inte haft barn sedan tidigare så hade jag nog resonerat liksom många av er andra genom att tänka att barnet inte var mitt, men efter att ha en unge på 2 år och en som växer till sig i sambons mage så har mitt tankesätt ändrat sig rätt så kraftigt gällande just sådana här frågor.

Jag kan inte annat än att hålla med. En sak kan jag ju säkert säga, man vet inte hur man reagerar innan barnet faktiskt är fött.

olle lindblad
2007-05-05, 18:14
Jag är väldigt tveksam till det, inte minst med tanke på detta: http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyhe...artikel=714096
"Spermadonator varnar för privat donation

Den spermadonator från Örebro som donerade sperma till ett lesbiskt par och som av Högsta domstolen dömts att betala underhållsstöd för de tre barn som blev till genom donationen, hoppas nu att hans fall skall stoppa personer som arrangerar privata befruktningar.
Hör örebroaren som donerade sperma

Han ger rådet till alla som funderar på att hjälpa barnlösa, att aldrig skriva under något papper och att inte göra det privat.
Det var för att hjälpa ett lesbiskt par att skaffa barn som spermadonatorn från Örebro gick med på att att hans sperma skulle insimineras.
Han säger att han aldrig kunde drömma om att han en dag skulle bli skyldig att betala underhåll för barnen, utan när han skrev på ett papper där han erkände sitt faderskap, var det bara för att de tre barnen skulle veta sitt biologiska ursprung.
Enligt uppgifter från Försäkringskassan kan det handla om drygt 450 000 kronor som mannen får betala retroaktivt och sen måste han dessutom fortsatt betala underhåll tills barnen är 18 år eller 20."

Jag vet inte rådande rättsläge, men det här är väl nog för att inte ens överväga någon donation?

Piranha
2007-05-05, 18:15
Jag skulle neka dem av lite olika skäl.

1. Det finns andra sätt för dem att gå tillväga för att bli gravida, jag blir då rent suspekt.

2. Du är biologisk far till barnen i sverige skyldig till underhåll om så krävs.

3. Hur kommer du själv hantera det, när du vet att du har ett barn någonstans, om du senare får egna barn, syskon moraliska dilemmor osv osv.

Baan
2007-05-05, 18:23
Själv skulle jag behöva ett seriöst "deal" för att överväga det, bl.a. just det med underhållet men även att man även ska kunna träffa barnet och vice versa (även om ingen kan hindra ungen egentligen antar jag). Är generellt sätt tveksam till donera sperma. Även om barnet växer upp med andra föräldrar så är det ändå mitt kött och blod, så jag är lite konservativ och klassisk i frågan, även om jag inte har några ungar själv som blekfisen och jj

Shakemynuts
2007-05-05, 18:27
Jag skulle bara radera mailet.
Men donera sperma på ett sjukhus är något jag överväger då man får rätt så bra betalalt. Då jag kollade upp det då jag bodde i Stockholm kunde man få donera på karolinska sjukhuset. Man fick gå dit, runka i en burk, var sperman okej blev man godkänd att komma på 1 besök i veckan i 10 veckor och för det fick man 500kr per gång.

JJ
2007-05-05, 19:10
Jag skulle bara radera mailet.
Men donera sperma på ett sjukhus är något jag överväger då man får rätt så bra betalalt. Då jag kollade upp det då jag bodde i Stockholm kunde man få donera på karolinska sjukhuset. Man fick gå dit, runka i en burk, var sperman okej blev man godkänd att komma på 1 besök i veckan i 10 veckor och för det fick man 500kr per gång.

Hmmmm.. Money down the toilet.

NisseEriksson
2007-05-05, 19:22
Jag skulle bara radera mailet.
Men donera sperma på ett sjukhus är något jag överväger då man får rätt så bra betalalt. Då jag kollade upp det då jag bodde i Stockholm kunde man få donera på karolinska sjukhuset. Man fick gå dit, runka i en burk, var sperman okej blev man godkänd att komma på 1 besök i veckan i 10 veckor och för det fick man 500kr per gång.

Mitt nya heltidsjobb.

Eddie Vedder
2007-05-05, 19:23
Mitt nya heltidsjobb.

:laugh: :laugh: :laugh:
SL är nedlagt för dej nu Nisse:D

L-Sami
2007-05-05, 19:46
för o nackdelar?
Fördel du får pengar, nackdel är att det är en del av dig som du säljer.

vad skulle ni gjort?
Om jag skulle få 100 000, då skulle jag nog tänka mig att donera några miljoner spermier till ett par.

Kabuto
2007-05-05, 19:50
Jag skulle bara radera mailet.
Men donera sperma på ett sjukhus är något jag överväger då man får rätt så bra betalalt. Då jag kollade upp det då jag bodde i Stockholm kunde man få donera på karolinska sjukhuset. Man fick gå dit, runka i en burk, var sperman okej blev man godkänd att komma på 1 besök i veckan i 10 veckor och för det fick man 500kr per gång.

Det är kortare för dig att dra till Umeå's spermabank :D Tror man fick 2k per gång men man fick bara lämna 1 gång varje 4 månader eller nåt i den stilen...

NisseEriksson
2007-05-05, 19:52
Dags att flytta till Umeå!

porja
2007-05-05, 20:07
Jag skulle neka dem av lite olika skäl.

1. Det finns andra sätt för dem att gå tillväga för att bli gravida, jag blir då rent suspekt.

2. Du är biologisk far till barnen i sverige skyldig till underhåll om så krävs.

3. Hur kommer du själv hantera det, när du vet att du har ett barn någonstans, om du senare får egna barn, syskon moraliska dilemmor osv osv.


¤ riskera bli skyldig till barnets underhåll

¤ och de många moraliska svårigheterna

därmed raderar jag mailet nu
fick mailet i beautifulpeople.se


Olle, tack för artikeln

mmm det kan bli svårt att leva med vetskapen om detta barn osv...

hahavaffan
2007-05-05, 20:21
Men kan man verkligen bli skyldig till underåll av barnet? Borde ju vara jävligt lätt att avsäga sig med ett påskrivet dokument?

mini
2007-05-05, 20:27
Men kan man verkligen bli skyldig till underåll av barnet? Borde ju vara jävligt lätt att avsäga sig med ett påskrivet dokument?

Nopes. Du kan inte avtala bort det. Det är inte ett beslut mellan föräldrarna, det är barnets rätt till underhåll.

Shakemynuts
2007-05-05, 21:02
Det är kortare för dig att dra till Umeå's spermabank :D Tror man fick 2k per gång men man fick bara lämna 1 gång varje 4 månader eller nåt i den stilen...

Ja nu ja! :D

strong-man
2007-05-05, 21:21
Jag skulle inte gjort det då jag inte tycker homosexuella skall ha barn över huvudtaget!

+1

Mantus
2007-05-06, 00:39
http://forum.body.se/showthread.php?t=13961

Och det här är hur tråden kan se ut utan en moderator närvarande och med helt fel folk inloggat, bläddra förbi sidan två.

Coldsmith
2007-05-06, 01:35
http://forum.body.se/showthread.php?t=13961

Och det här är hur tråden kan se ut utan en moderator närvarande och med helt fel folk inloggat, bläddra förbi sidan två.

Haha... nattens underhållning alltså. GUD! Jag dör av skratt *flex*

Stripperella verkar inte ha många hela skaft på lager.

Jag tycker att det är fruktansvärt egoistiskt att skaffa barn om man är homo och lever med en person av samma kön.. Man ska väl ändå TÄNKA på barnet och inte sig själv. Hur blir det första dagen i skolan när den kommer med pappa och pappa ? Lr när den tar hem kompisar och pappa och pappa ligger och pussas i soffan ? Alla vet hur världen funkar idag.. Den är Grym så jag kan nästan konstatera att det barnet kommer INTE att må bra. Väldigt många kommer förmodligen vara jävlig mot den. Men det är vad jag tror. För jag skulle då inte vilja ha en mamma o mamma lr pappa o pappa.. Då får jag själv fel syn på hur det ska vara sen.. Och det jag menar med hur det ska vara är.. På det naturliga sättet kille tjej det är så man förökar sig (det är så vi är skapta ).. Är man konstig i djurens värld så dör man.!

Vilken frisk hjärna som helst förstår själv hur barnet skulle må. Jag tror inte någon här skulle vilja ha leif och ulf som mamma o pappa då ena bögen spelar mer kvinnlig än den andra

BAHAHAHA! Då har man koll på läget alltså.
En sak är då säker. Hon är onaturligt dum och jag vill INTE ha henne som förälder. Med hennes logik ska hon alltså inte bli förälder :).

Och ja, jag hade inte haft nåt emot om mamma skaffade sig flickvän, skulle tycka det var tufft. Eller om pappa var läderbög. :Virro

Cerberus
2007-05-06, 01:56
skulle kännas weird att mitt barn växer upp någonstans :s

skulle va en helt otrolig summa om ja skulle göra det, typ 1 miljon kronor minst.