handdator

Visa fullständig version : Tips om dietmetoder.

eandersson
2007-05-05, 14:15
Hej.

Jag ska göra ett skolarbete där jag väljer ut en intressant dietmetod och berätter om den inför klassen. Men jag är dåligt insatt i dietmetoder och GI-metoden som verkar vara rätt hypad och ifrågasatt osv är upptagen.

Jag spontanvalde Atkinson som jag inte direkt vet vad den går ut på. Men iallafall, jag skulle uppskatta tips och en kort resumé av en relativt känd dietmetod. Tyvärr har jag inte listan med de olika dietmetoderna som är upptagna i närheten, men kör på!

Tack på förhand!

NisseEriksson
2007-05-05, 14:21
Atkins innebär förenklat att man stryper kolhydratsintaget till minimalt i x antal veckor.
Kroppen får därför vänja sig med protein och fett som energi, det kan ta ett tag för kroppen att vänja sig.
Fettet omvandlas till ketonkroppar som hjärnan kan få energi av, hjärnan får vanligen energin från glukos i kolhydrater.

Folk kan bli tröttare och få mindre ork till att träna/göra annat pg.a att kroppen tar tid på sig med omställningen, det finns de som klarar sig jättebra på ketodiet medan vissa inte gör det.

Sverker
2007-05-05, 14:59
Är det inte bättre att du gör ditt egna skolarbete ?

z_bumbi
2007-05-05, 15:02
Är det inte bättre att du gör ditt egna skolarbete ?

Jo det är mycket bättre.

Sverker
2007-05-05, 15:08
Det är ju bara till att skumma igenom Kolozzeum. Hitta spännande trådar och söka vidare på alla fina länkar som finns där.