handdator

Visa fullständig version : Optimering av sportflaskan


Toddes
2007-05-05, 10:11
Hejhej,

Jag pluggar produktutveckling och då jag har ett förflutet som personlig tränare, så valde jag som uppgift i ett projekt att optimera sportflaskan för träning på gym.
Då det ingår att undersöka vad användare tycker är bra/dåligt med nuvarande sorters sportflaskor, så tänkte jag höra med er på forumet vad ni skulle vilja ha för funktioner på sportflaskor?

vad retar ni er på med nuvarande flaskor?
föredrar ni hårda eller mjuka flaskor?
är ni nöjda med hur mycket vatten ni får ut ur flaskan när ni dricker?
greppbarheten runt flaskan?
vilket material föredrar ni? varför?

vore kul om det fanns någon/några som svara på det här. annars får jag tacka så mycket för er tid. :)

/Tobbe

Jax
2007-05-05, 10:12
Jag skulle vilja ha en kopia av försvarets vattenflaska med den skillnaden att man bara behöver skruva ett varv och inte 78 för att öppna den. Hård flaska med stor öppning ftw.

Handcuff
2007-05-05, 10:17
Störiga saker:

Tappar ständigt bort flaskor
Blir nötta = smuts fastnar och de ser skitiga ut
Otympliga

vega
2007-05-05, 10:21
Hygienproblemen... De blir snabbt äckliga i/runt korken enl mig. Har för mig jag läst att det är den största bakteriehärden...

Hockeyplayer
2007-05-05, 10:23
Gummi eller något annat runt de, med greppvänlig och "ergonomisk" yta.. Jag skulle vilja ha så man inte behövde öppna pluppen, om det är möjligt.. Alltså att det inte finns någon plupp, men att vattnet ändå inte rinner ut i väskan. Utan att man måste pressa på sidorna så vattnet kommer ur flaskan.. :)

Handcuff
2007-05-05, 10:24
Gummi eller något annat runt de, med greppvänlig och "ergonomisk" yta.. Jag skulle vilja ha så man inte behövde öppna pluppen, om det är möjligt.. Alltså att det inte finns någon plupp, men att vattnet ändå inte rinner ut i väskan. Utan att man måste pressa på sidorna så vattnet kommer ur flaskan.. :)

Precis! Finns ju en del som har backventil =mycket bra :thumbup:

Hockeyplayer
2007-05-05, 10:26
Precis! Finns ju en del som har backventil =mycket bra :thumbup:

Ja :) nike hade en sån förut..

Solros
2007-05-05, 10:27
Om vi snackar shaker:

Locket kan lossnar om man har för varmt vatten, eller när man minst behöver det, vilket resulterar att man ser ut som man har spytt ner sig. Skruvvarianterna är bättre, men där får man suga på en anknäbb för att få ut gainern. Ett lock som skruvas upp, med traditionell rund bastant öppning vore bra.
Greppbarheten får gärna vara bättre, kanske någon form av räffling på sidorna?

Jag personligen skulle vilja ha en helsvart shaker, plasten börjar lätt se sunkig ut efter ett tag och reklamtrycket slits bort på olika ställen.
Hårdplast är ett ok material, även om jag föredrar guld (det är hiphop).

Snafu
2007-05-05, 10:41
Jag skulle nog ha tänkt på vad för ytterligare funktioner en vattenflaska kan ha.

Folk brukar ha nycklar med sig men vet aldrig vart man skall lägga dom, kanske ett litet hölster (removable) kring flaskan där man kan fästa nycklarna? typ som en liten nyckelring som redan sitter på flaskan eller nåt?

Kanske ett litet myntfack eller nåt?

Jag hade tänkt föreslå något om mobiltelefonen men vätska och mobiler brukar ju inte höra ihop, unless du kan komma fram med en bra lösning på det.

shadowfire
2007-05-05, 10:51
Ska vara lätta att diska ur... inte för djupa så man inte får ner en vanlig diskborste... ett litet clips runt flaskan där man kunnat sätta träningskort eller nycklar hade varit kiing

flakkz
2007-05-05, 11:07
Ett måste är ju som Nike hade på sina, backventil? Iaf så man slipper skruva av och på locket. Sen som andra sa att kanske ha något ställe att fästa nycklar osv på. Kanske bara ett sorts fäste som man kan knipsa fast nyckelringen i.

Sen gärna någon form av greppmöjlighet, typ mjukare plast där man greppar den. Vissa vattenflaskor är enorma och har man inte händer a'la toalettlock så är det inte alltid så lätt att använda dem.

Granatgiraffen
2007-05-05, 11:18
Ja! Nycklar på vattenflaskan är grymt! Plus clips träningskortet med sitt namn på helst. Kanske även adress? Och bankomatkort också.

Bra idéer grabbar.

Jax var dock lite smart! Stor öppning är bra.

Zakath
2007-05-05, 11:18
Mina flaskor läcker, alla, det är väldigt jobbigt. Det är såna av mjuk plast som man skruvar på locket på.

Arf Pingvin
2007-05-05, 11:28
Det var ju en tjej som designade en sportflaska och fick nåt patent på den. Alla har problem att fylla dem i ett handfat. Så hon satte en extra öppning infälld på sidan. Det är ju så smart att man baxnar.

Friluftsfolk kör med okrossbara lexanflaskor med stort skruvlock.

Nitrometan
2007-05-05, 11:39
Jopp. Binibottle kan man fylla i ett vanligt handfat.

http://www.sportflaskor.nu/SF/SFweb.nsf/c3c81ebd1bf1fc86c1256c4300330377/d9ed26c5c0ffa4ddc12572a4002c381c/fdPageContent/0.BA2?OpenElement&FieldElemFormat=jpg
http://www.sportflaskor.nu

Kabuto
2007-05-05, 11:57
Om ni vill ha bra flaskor är det Nalgene som gäller :)

http://www.nalgene-outdoor.com

Arf Pingvin
2007-05-05, 12:04
Fast allvarligt. Ta en överbliven halvliters pet. Håller bättre än reklamflaskorna ni får av ert gym och håller tätt. I princip är dem gratis då ni kan panta dem när ni vill ha en ny och fräsh. Förutsatt att ni nån gång köper en dricka eller mineralvatten i annat syfte. Ni kan ju hälla ut colan om ni ska vara opti.

mela
2007-05-05, 12:36
Det ska kunna gå att dricka fort ur skiten utan att klämma sönder den. Alltså hellre en öppning som på en Ramlösaflaska, men jag vill inte stå och skruva på korken hela tiden heller.

En shaker känns som Partik 14 år :D Iaf där jag tränat :confused:

regus
2007-05-05, 12:39
What Arf Pingvin said:thumbup:
Dock föredrar jag 1,5 litersflaskor

Whistler
2007-05-05, 14:38
Kör alltid med shaker. Finns ingen anledning att inte göra det, eftersom jag alltid tar en portion Esa-Pro före träningen, fyller bara upp shakern med vatten och häller i mitt Vitargo när jag går in på gymmet.

Som någon annan sade så vore shaker med runt lock och skruvfunktion det optimala.

z_bumbi
2007-05-05, 14:59
Material som tål att diskas i maskin.

Ganska korta så att man kan fylla den i en vanlig kran, många gym har av någon anledning oftast inte något bra ställe för att fylla en större flaska.

Öppningen bör vara ungefär som på en petflaska eller större så man kan dricka rejält med vatten på en gång.

Spritflaskor av den välvda typen är bra, de är inte så klumpiga om man behöver stoppa ner vattenflaskan i fickan när man är ute och går samt är tillräckligt korta för att fylla under de flesta kranar. De brukar vara en halvliter men det borde gå att öka volymen en del utan att de blir sämre.

Att skruva av korken har jag aldrig upplevt vara något större problem, jag behöver i alla fall vila mellan seten etc men finns det någon annan lösning som är lika tät som en bra kork så är det ingen nackdel.

Numera kör jag oftast med petflaskor eller funligtflaskor, festis har en storlek som är ganska bra men jag köper aldrig festis.

mela
2007-05-05, 15:01
Att skruva av korken har jag aldrig upplevt vara något större problem, jag behöver i alla fall vila mellan seten etc men finns det någon annan lösning som är lika tät som en bra kork så är det ingen nackdel.

Jag kör max 30sek vila mellan seten. Ibland mindre. Därför är det för mig jobbigt att skruva kork hela dagarna.

Nitrometan
2007-05-05, 15:22
Jag kör max 30sek vila mellan seten. Ibland mindre. Därför är det för mig jobbigt att skruva kork hela dagarna.
Och det tar mer än 15 sekunder att skruva på eller av korken?

Kabuto: Nalgene-flaskorna var sjukt snygga!

Lellan
2007-05-05, 15:39
har inte kollat övriga förslag, men på sonens vattenflaskor finns droppskydd, dvs att man måste suga för att det ska komma något, om de välter eller vänds upp och ner så kommer inget. Finns en sort som har bra, som man bara behöver suga lätt för att ska komma.

Inte för tjocka heller, vissa av oss är tjejer utan jättehänder.. :-) Ska de vara tjocka kan de gärna ha gummigrepp.

Så hygienisk konstruktion som möjligt också, och gärna att de tillverkas i olika färger så att flarran, om den blir poppis, inte måste inspekteras innan man vet om det är ens egen.

Dissector
2007-05-05, 16:16
Kan inte komma på något annat än större drickhål. Det är ganska jobbigt med små pissestrålar ibland.

Musselbank
2007-05-06, 09:34
Jag skulle vilja ha en kopia av försvarets vattenflaska med den skillnaden att man bara behöver skruva ett varv och inte 78 för att öppna den. Hård flaska med stor öppning ftw.

Ja, vad är fördelen med cylinderformen egentligen, eftersom "alla" flaskor ser ut så? Är de bara billigare att tillverka? Med en kort flaska kommer man under kranar, utan att krångla med två öppningar.

Och få varv på korken är ju bra. Vanliga pet-flaskor har helt ok kork, men kan de vara så att de inte håller i längden? Det verkar vara svårt att få till en snabböppnad kork som är pålitligt tät.

Man kanske kan göra såhär: korken är snabböppnad, typ ett halvt varv. Men sen finns dessutom en "transportsäkring", som gör flaskan supertät. Kanske för krångligt...

z_bumbi
2007-05-06, 10:13
Ja, vad är fördelen med cylinderformen egentligen, eftersom "alla" flaskor ser ut så?

Två gissningar

Lättare att sätta tillbaka på cykeln om man inte behöver fundera på åt vilket håll man ska sätta den.

Verktygen för ketchup och senapsflaskor fanns redan så man behövde inte göra nya utan det räckte att bara byta färg på plasten.

hahavaffan
2007-05-06, 10:26
Inbyggd MP3-spelare?

Srednq
2007-05-06, 15:16
en vanlig halvliters petflaska från coca-cola. bra å dricka ur och håller tätt. billiga att byta när dom blir sunkiga. ända problemet kan var att fylla dom om det är en normal toalettvask-kran

Pingu
2007-05-06, 15:28
man måste suga för att det ska komma

Åhh vad trevligt det lät

Jag har en metall vattenflaska (vann den på jobbet) och den är ok, stryktålig i alla fall.

Whistler
2007-05-06, 16:56
Halvliters går helbort, då får jag gå och fylla på flaskan mellan varje övning ju...

Garnax
2007-05-06, 17:00
Den får inte vara för djup för man måste enkelt kunna diska den, enkelt kunna få in den under diverse olika kranar i handfat osv.

Den ska ha gummibeklädnat för greppet, det ska vara estetiskt tilltalande i design.

Det ska komma mycket vatten ur den

Extra funktioner:

lyxmodellen ska ju absolut ha 1GB+ MP3 med bluetooth så man kan lyssna med trådlösa hörlurar/pluggar

Toddes
2007-05-07, 12:59
tack så jättemycket för alla svar! vissa saker hade jag redan tänkt på och vissa var helt nya :) ni får gärna fortsätta posta här om ni kommer på något mer, för jag tittar till den här tråden dagligen. :)

ang. bimibottle så såg jag den först häromdagen, men har en f.d kollega som fick en och hade testat den i ca 2 veckor innan den nedre korken började läcka rejält. vet inte om det var fel på just hennes flaska eller om det bara är en mindre bra genomförd idé. idén är ju strålande och jag kommer ha med den funktionen, dock så kommer den inte sitta så nära botten på flaskan och jag ska försöka göra den så att man slipper använda skruvkork till den. jag uppdaterar den här tråden när jag mer har slutliga skisser och prototyp så att alla som är intresserade kan se.

tack än en gång!

/Tobbe

Musselbank
2007-05-07, 16:09
tack så jättemycket för alla svar! vissa saker hade jag redan tänkt på och vissa var helt nya :) ni får gärna fortsätta posta här om ni kommer på något mer, för jag tittar till den här tråden dagligen. :)

ang. bimibottle så såg jag den först häromdagen, men har en f.d kollega som fick en och hade testat den i ca 2 veckor innan den nedre korken började läcka rejält. vet inte om det var fel på just hennes flaska eller om det bara är en mindre bra genomförd idé. idén är ju strålande och jag kommer ha med den funktionen, dock så kommer den inte sitta så nära botten på flaskan och jag ska försöka göra den så att man slipper använda skruvkork till den. jag uppdaterar den här tråden när jag mer har slutliga skisser och prototyp så att alla som är intresserade kan se.

tack än en gång!

/Tobbe

Korken är svaga punkten... feltänkt att ha två. Tycker jag. En flaska ska inte heller tillåtas vara så värst komplicerad, det är så icke-zen. Fast sånt biter väl inte på produktutvecklare förstås ;-) och möjligen inte på andra heller :-/.

Lycka till i alla fall.

paddanboy
2007-05-07, 16:18
1,5 liters Ciderflaska transparent i mjukplast är oftast bäst. Det rinner fort ur och mycket vatten. Kan trycka.

Neg: välter, skruvkork.

Metal_boy_
2007-05-07, 16:53
Det finns shakers med rund pip och skruv funktion redan. Till er som pratade om det.

Jag kör med halvlitersflaskor som det har varit läsk eller mineralvatten i. Funkar bra.