handdator

Visa fullständig version : Viktigt med protein på kvällen?


Slartibartfast
2007-05-05, 08:44
Om man fått i sig all protein man behöver redan tidigare under dagen, är det ändå viktigt att få i sig rejält med protein innan man går och lägger sig så att inte kroppen blir katabol och what not under natten?

Ulf A Big
2007-05-05, 09:12
Om du äter normalt som du ska räcker maten till men om man är under energirestriktion så är det bra att kanske ha något proteinrikt såsom ett kasein/vassle tillskott.

Om man pratar protein under energibalans eller på överskottsenergi så håller sig kroppen i anabolt tillstånd kring 10-15E% protein. Men om man har hjärnspöken kring proteinet så lägger man sig kring 20-30E% protein.

Ulf A Big
2007-05-05, 09:15
Viktigt med protein är det före under och efter träningspasset.... Förslag EsaPro eller något annat liknande tillskott enligt doseringen 6-12 gr gärna utblandat med maltodextrin och kreatin....

Ganymedes
2007-05-05, 14:53
Inte för att jag vet egentligen, men jag tar ändå protein innan jag lägger mig, även om jag fått i mig tillräckligt. Just av den anledningen du själv anger. Men om det är rätt eller fel vette tusan. Det är psykiskt rätt iaf! :)

L-Sami
2007-05-05, 15:51
Om man får i sig en del kasein under dagen, så lär man kanske inte behöva protein på kvällen och innan läggdags. 30g kasein räcker i 7 timmar, om jag inte minns fel.

Rahf
2007-05-05, 15:52
Jag mår och sover gott med keso i magen innan läggdags.

maRRtin
2007-05-06, 10:24
Magsäckstömningen tar ju tid också...

paddanboy
2007-05-06, 18:02
Viktigt och tänka på tiden. Näringsupptaget har ingen klocka utan det är människor som gett namn på olika måltider såsom frukost, mellanmål och så vidare.

På sådant sätt är troligen inte sömn något avsevärd speciell händelse för kroppen utan kan räknas som man vilar djupt över ett längre tidsperspektiv. Det är ju detta tidsperspektivet folk reducerar med hjälp av kasein osv...

Jag har faktiskt ingen aning ändå...:cool:

Racso
2007-05-06, 19:41
Om man fått i sig all protein man behöver redan tidigare under dagen, är det ändå viktigt att få i sig rejält med protein innan man går och lägger sig så att inte kroppen blir katabol och what not under natten?

Per defenition, nej isåfall.

Jag tänker såhär: om man inte deffar, så lär ju en keso/kesella/drink inte göra någon skada iaf. (Om något, nytta?)

Eddie Vedder
2007-05-06, 20:02
Jag förstår inte riktigt varför man just vill ha i sej protein innan läggdags om vi nu säger att man fått i sej tillräcklig mängd under dagen, vilket är utgångspunkten i Slartibartfasts frågeställlning.

Jag försöker snarare få i mej nån form av kolhydrater innan jag lägger mej, delvis för att jag tycker sömnen blir bättre men även för proteinsyntesens skull.:thumbup: Jag resonerar såhär:

Jag har styrketränat under dagen varför proteinsyntesen av sej självt är stimulerad och förhöjd. Den mesta nybildningen av muskelprotein är, såsom jag förstått det, redan befintliga aminosyror som återanvänds i muskulaturen och under dagens gång har jag redan tillfört mer än nödvändigt av essentiella aminosyror via min kost. Då ser jag det som viktigare att kroppen har tillgång till glukos under nattetimmarna för att proteinbalansen skall kunna vara positiv och inte onödigt mycket protein skall gå oxidera till förmån för glukostillförsel åt hjärnan och musklerna.

Är man inte livrädd för att äta sent och typ äter en sallad klockan 18:00 å sen fastar tror jag inte kataboliseringen hinner bli nåt problem om man totalt sett ligger i energibalans/överskott. Nedbrytningen pågår ju ständigt så om den överstiger uppbyggnaden ett par timmar under natten kommer ju detta kompenseras när fastan bryts och slutresultatet över tid blir förhoppningsvis positivt.:)