handdator

Visa fullständig version : brutal överätning


timpaw
2007-05-05, 00:56
Är lite nyfiken på hur kroppen fungrerar vid brutala överätningar, som t ex dom få gånger man dödar en buffé o trycker i sig uppskattningsvis 5-6000 kcal?
Har säkert lyckats med det nångång..

Men smäller man på sig den där vikten på en gång eller skruvas kroppens ämnesomsättning upp ett par snäpp o förbränner extra mycket eller hur ser det ut?

Eddie Vedder
2007-05-05, 03:27
Men smäller man på sig den där vikten på en gång eller skruvas kroppens ämnesomsättning upp ett par snäpp o förbränner extra mycket eller hur ser det ut?

TEF är i stort sett linjär i förhållande till kcalmängd, alltså skruvas ämnesomsättningen upp ganska ordentligt men samtidigt tar ju kroppen upp den största mängden av kcal.

Men sen blir inte allt fett, du kommer ju troligtvis fylla glykogendepåerna till bredden och bilda fettfri massa.

Det som verkar skilja mellan att vissa personer kan grisa i sej utan att gå upp så mycket som man "borde" utifrån det överskottet man hamnar på är spontanaktiviteten som det extra energiintaget innebär, s.k. NEAT (Non-exercise Activity Thermogenesis), man rör helt enkelt på sej och är mer aktiv utan att egentligen tänka på det. Dessutom finns ju teorier om att vissa personers kroppar är bättre på att "slösa" överskottsenergi genom att omvandla kcal till värme samt att man vid normal aptitreglering i regel har nedsatt aptit ett tag efter att ha överätit väldigt.
Själv brukar jag bli varm som en kamin och nästan få hjärtklappning och sen inte va hungrig på flera dagar efter exempelvis en sån där "ät-så-mycket-du-vill-lunchbuffé" lr ett julbord när det utan tvekan blir 4-5000kcal på ett bräde.:eating: :eating: Men även om energiförbrukningen då höjs ordentligt så lägger jag ju givetvis på mej mer än om jag ätit en normal lunch med betydligt färre kcal, det säger ju sej självt.;)

Danny Devito
2007-05-05, 06:04
Lyle skrev någonstans att i en studie fick försökspersonerna ett kaloriöverskott på 1000 kcal per dag i 100 dagar. Vissa av försökspersonernas "NEAT" gjorde att dom brände bort över 700 av dom kalorierna, medans vissa av dom inte brände bort nåt. Skillnaderna i fettökning nästam 10-dubblades hos dom med "dålig NEAT". Dom som hade sämst NEAT var tydligen kvinnor.

Det kan vara en av förklaringarna till varför vissa människor lättare går upp i vikt; dom har en sämre NEAT. Alltså dom bränner bort mindre av kaloriöverskottet vid en överätning.

timpaw
2007-05-05, 21:27
alright.
Igår var dagen då jag smällde i mig brutalt med kcal. Tänkte mig en halvlugn
ätardag i början, sen tänkte jag "äh what the.." kan lika gärna se till att bli av med allt sug o ge mig lite killerinstinct motivation för kommande veckor, så det blev rätt många kcal. Idag däremot har jag fortfarande varit mätt, käkat 3 mål mat som i stort sett har motionerats bort. En frukost på ca 380kcal som promenerades bort på jobbet efter 1.15 timmes promenad. Sedan en middag på ca 700kcal som jag sprang bort nu på kvällen, förmodligen lite till också. Tröck i mig ca 450kcal efter den löprundan nu, så idag har jag antagligen i helhet legat på ett underskott på ca 1500kcal. Vaknade iofs kl 13 idag efter en natts dålig sömn. Kan det bero på en proppfull mage måntro? jag antog det iaf.
Hur som helst så är jag snarare mätt efter kvällsmålet än hungrig så gårdagens lager ligger väl kvar en del kan jag tänka mig.