handdator

Visa fullständig version : Mometason/kortison och träning


Akilles
2007-05-04, 19:32
Jag skulle vilja läsa någonting om hur nasalt intagen mometason (eller någon liknande typ av kortison) påverkar proteinbalansen/-syntesen/-nedbrytningen (eller annat som har med träningsprestation att göra).

Någon som vet någonting om detta? Jag tänkte först att det borde vara lugnt för det är ju bara lite nässpray, men sedan länkade Grub till en artikel som visade att vanliga Alvedon sänkte FSR (Frivilliga skytterörelsen) från 87% ända ned till 22%. Och kortison vet man ju är dåligt för musklerna. Så jag vill gärna kolla upp exakt hur dåligt, för att kunna avgöra vilket av mometason och pollenallergi som är värst för min prestationsförmåga.

http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf





Trivia: Såna här trådar brukar postas i kostforumet, men det tycker jag är knäppt, så jag postar i träningsforumet istället.

Torre
2007-05-05, 11:03
Eftersom kortisonnässpray verkar lokalt, till skillnad från alvedon som verkar centralt borde det väl inte vara några problem?

Däremot är jag lite nyfiken på hur antihistamintabletterna påverkar.

Akilles
2007-05-05, 13:00
Eftersom kortisonnässpray verkar lokalt, till skillnad från alvedon som verkar centralt borde det väl inte vara några problem?

Tolkia har i och för sig skrivit ett par gånger att hon har bekanta som får magproblem av antiinflammatorisk gel - gel som är tänkt att verka lokalt. Men oavsett detta, så skulle jag vilja läsa någonting om hur det ligger till med nasal mometason och och träningsrelaterade biverkningar, för jag tycker inte att det är självklart att man kan överföra några som helst effekter från värktabletter till kortisonspray.