handdator

Visa fullständig version : utveckling


katzeklo
2007-05-04, 18:27
nu råkar det vara såhär att jag och en nära till mig diskuterat om att enligt " experter" så kommer lillfingret att växa in i handen och försvinna helt om typ 1000 år för att det inte får tillräckligt med aktivering.
vad har ni andra att tillägga om dethär ? :D

Torsk_ole
2007-05-04, 18:56
1. Tråden bör flyttas.

2. Det fungerar inte så att om man har ett lillfinger som är inaktivt så kommer det efter generationer att krympa ihop. Förändring sker vid mutation. Är förändringen positiv så kommer anlagen att spriddas.

3. Vad är det för "experter"

katzeklo
2007-05-06, 20:41
nu råkar de vara såhär att JAg inte tror på det heller. Har försökt förklara att det är mutation som påverkar. Men hon vill ha lite starkare bevis, just VARFÖR det inte sker *gah!*

Hon hävdar att redan nu finns det en del organisationer som försöker få oss att aktivera lillfingret mer så det inte ska försvinna.*bs* Om nu detta stämmer så lär ju ALLT försvinna för skrivbordspojkarna som varken tränar eller arbetar med nåt på gården, aight ?

tossefar
2007-05-06, 20:50
Svenne Banan använder väl lillfingret mycket mer nu än för 100 år sedan? Dattamaskiner, gitarrer och pianon aktiverar lillfingret en hel del.

Jag kan för övrigt inte påstå att jag använder ringfingret mer än lillfingret. Har vi bara tummen kvar snart?

mini
2007-05-06, 20:58
Haha, det är någon som blåst dig och sitter och fnissar över din blåögdhet.

Lexidos
2007-05-06, 21:01
Större chans att lilltån försvinner än lillfingret tror jag

Mart|n
2007-05-06, 21:01
Svenne Banan använder väl lillfingret mycket mer nu än för 100 år sedan? Dattamaskiner, gitarrer och pianon aktiverar lillfingret en hel del.

Jag kan för övrigt inte påstå att jag använder ringfingret mer än lillfingret. Har vi bara tummen kvar snart?

Tror nog att det var fler som använde händerna lite mer ordentligt för 100 år sedan.

tossefar
2007-05-06, 21:02
Tror nog att det var fler som använde händerna lite mer ordentligt för 100 år sedan.

Jaså, vad gjorde de med lillfingret?

Allan
2007-05-06, 21:05
Sluta leka moderatorer. Har ni synpunkter använder ni REPORT. Och vi har släppt fram sämre trådar än den här genom åren.

Fatalist
2007-05-06, 21:07
Haha låter som om någon behöver styra upp tråden med lite grundläggande evolutionslära, jag är för trött.

Klart att lillfingret inte kommer växa in i handen. Varför skulle det göra det? Dummaste på länge :laugh: :laugh: :laugh:

Mart|n
2007-05-06, 21:08
Jaså, vad gjorde de med lillfingret?

Hur tänker du egentligen?

Vad fanns det mest av för hundra år sedan, hantverkare eller datornissar?

tossefar
2007-05-06, 21:09
Hur tänker du egentligen?

Vad fanns det mest av för hundra år sedan, hantverkare eller datornissar?

Det finns otroligt många fler datoranvändare idag än vad det fanns hantverkare då. Det förstår väl vem som helst?

edit: Sen fanns det väl aldrig särskilt många hantverkare som använde lillfingret. Textilarbetare är det enda jag kommer på.

Mart|n
2007-05-06, 21:10
Det finns otroligt många fler datoranvändare idag än vad det fanns hantverkare då. Det förstår väl vem som helst?

Suck.

tossefar
2007-05-06, 21:11
Suck.

Du tycks inte läsa tråden. Frågan var om lillfingret används mer nu än för 100 år sedan av gemene man.

Mart|n
2007-05-06, 21:13
Du tycks inte läsa tråden. Frågan var om lillfingret används mer nu än för 100 år sedan av gemene man.

Jag läser inte tråden, jag har läst den.


Lillfingret användes säkerligen mer ordentligt för hundra år sedan än vad det gör nu.

Allt är så mycket mer anpassat och förenklat nu än vad det var då.

katzeklo
2007-05-06, 21:21
saker som är onödiga försvinner inte av sig självt, visst ? ^^
nu är denhär diskusionen igång på högvarv!! behöver fet back-up!

Mago
2007-05-06, 21:22
I vilket fall skulle det säkerligen inte ske på bara 1000år.

katzeklo
2007-05-06, 21:23
kan någon ge en detaljerad anledning till just VARFÖR det inte KAN hända så jag kan kopiera ?

Purren
2007-05-06, 21:24
Evolution bryr sig inte om aktivering. Det är endast om avsaknaden av ett lillfinger, alternativt en minskad storlek på lillfingret, skulle gynna arten att få framgångsrik avkomma som lillfingret skulle försvinna.

Just nu ser jag inte hur det skulle hjälpa varken till eller från.

Fagen
2007-05-06, 21:26
nu råkar det vara såhär att jag och en nära till mig diskuterat om att enligt " experter" så kommer lillfingret att växa in i handen och försvinna helt om typ 1000 år för att det inte får tillräckligt med aktivering.
vad har ni andra att tillägga om dethär ? :D

Detta bör innebära att en person som är hundra år gammal och aldrig använt sitt lillfinger har ett lillfinger som till en tiondel är inväxt i handen. Och en man som är femtio år och aldrig fått ligga...

Dav0d
2007-05-06, 22:05
Lillfingret används flitigt av alla människor som har ett eller två.
Därför är påståendet absurd.

Trance
2007-05-06, 22:48
Lillfingret används flitigt av alla människor som har ett eller två.
Därför är påståendet absurd.

Nej, det är inte därför det är absurt. Evolutionen är inte intelligent utan tanken med urvalet är att den som är bäst på att föra sina gener vidade också gör det. Hur vet generna om vad som används eller inte?

Kurash
2007-05-06, 23:08
Om blindtarmen fått vara kvar så länge så går nog inte lillfingret någonstans. Speciellt inte sen de släppte Gutiar Hero.

Dav0d
2007-05-06, 23:38
Nej, det är inte därför det är absurt. Evolutionen är inte intelligent utan tanken med urvalet är att den som är bäst på att föra sina gener vidade också gör det. Hur vet generna om vad som används eller inte?

Du menar alltså att våra två ben kan sakta men säkert sluta existera eftersom generna inte vet att vi använder dem? Ben eller lillfingret används båda två väldigt mycket, tvivlar på att urvalet skulle göra så de försvinner med tiden. Kroppen vet mycket väl indirekt vad för delar vi använder under flera tiotusen års tid.

Om blindtarmen fått vara kvar så länge så går nog inte lillfingret någonstans. Speciellt inte sen de släppte Gutiar Hero.

Är väl relativt bevisat att blindtarmen har en funktion i kroppen.

Jola Bero
2007-05-07, 07:27
Dav0d de är inte direkt så det funkar, evolutionen är ju slumpartad, dvs. om en individ råkar födas med någonting som gynnar den så mycket att den får större avkomma än de utan det. Då blir det en förändring i arten. Detta tar ju långt tid...
Människan har ju lite på nått sätt kommit runt evolutionsteorin, om en människa föds utan ben t.ex. då skulle han ju, om vi levde i naturen, dö ganska snabbt. Men eftersom att vi människor tar hand om precis alla individer så blir det andra egenskaper som bestämmer om vi får många/få/inga ungar. Och jag tror knappast avsaknad av lillfinger gör att du får ****** mer.

Om våra ben skulle försvinna så skulle det vara av att vi fick någon stor fördel av det som gjorde att dom med ben dog ut.

Loke
2007-05-07, 08:05
kan någon ge en detaljerad anledning till just VARFÖR det inte KAN hända så jag kan kopiera ?

Varför skulle folk utan lillfinger får så många barn att alla människor på hela jorden skulle vara släkt med någon utan lillfinger inom 1000 år? För det är precis det som krävs, minst.

Visst föds det folk utan lillfinger till och från, men de får knappast mer barn än någon annan, och det är hur många barn man får som avgör om ens egenskaper kommer spridas till många människor i framtiden.

Idag finns det inte ens en enda stad där det är vanligt med folk utan lillfinger. Varför skulle då den egenskapen plötsligt börja spridas till hela jordens befolkning?

Sen för att göra en lite humoristisk anmärkning: Rockstjärnor brukar vara ganska bra på att ****** runt och göra folk med barn, och hur många bra gitarrister tror ni det finns som aldrig använder sitt lillfinger? ;)

krebbe
2007-05-07, 08:25
**sorry, såg att Jola Bero postat typ samma**

Sedan så är det väl så att evolutionen inte bara styrs av mutationer utan även urval. Nu har vi ju knappast något som hotar oss människor och dödar de som är mindre gynnade genetiskt utom just svält i diverse U-länder.

Så OM svälten skulle fortsätta härja runt i världen är det inte helt omöjligt att om en sisådär miljon år eller något så har vi människor som knappt behöver någon mat alls för att fungera. Detta som en produkt till att alla människor som behöver "mer" mat för att inte dö, redan har dött och kan inte föra sina gener vidare vilket gör att bara de med låg ämnesomsättning överlever och k*****r runt.