handdator

Visa fullständig version : Kalciumöverskott


Gädda
2007-05-04, 17:10
Satt och funderade på en sak igår. Jag dricker säkert minst en liter mjölk om dagen, käkar uppåt tio ostskivor, sen så är det visst en hel del kalcium i gainern också. Är det inte väldigt lätt hänt att få i sig skadliga mängder kalcium på det här sättet?

Både mjölk, ost och gainers (även multimineraler) är ju väldigt många styrketränande storkonsumenter av.

Eddie Vedder
2007-05-04, 17:13
Satt och funderade på en sak igår. Jag dricker säkert minst en liter mjölk om dagen, käkar uppåt tio ostskivor, sen så är det visst en hel del kalcium i gainern också. Är det inte väldigt lätt hänt att få i sig skadliga mängder kalcium på det här sättet?

Med det intaget överstiger du med råge RDI, ja. Sen är det ju ditt eget val om för-eller nackdelarna överväger.

Racso
2007-05-04, 17:31
Jag är också bekymrad över mitt kalciumintag. Dricker 4 liter standardmjölk om dagen...

Cerberus
2007-05-04, 17:38
sluta drick så mkt mjölk ? :P

Eddie Vedder
2007-05-04, 17:43
Jag är också bekymrad över mitt kalciumintag. Dricker 4 liter standardmjölk om dagen...

Jag vet inte hur stor risken är för hyperkalcumi och njurskador vid intag av för mycket kalcium via kosten då kroppen är ganska bra på att reglera absorbtionen efter intag (högre absorbtion om man får i sej lite och lägre om man får i sej mycket) men 2500mg per dag under längre tid anses som en övre gräns av SNR iaf och det lär du uppnå med den enorma mjölkkonsumtionen då du ju får i dej kalcium från andra källor i kosten oxå.

King Grub har ju dessutom visat ett flertal studier där man påvisat samband mellan för högt kalciumintag och prostatacancer.

4 liter är ju faktiskt extrema mängder mjölk och det kan knappast vara särskilt svårt att minska radikalt på, har du svårt att fylla ditt kaloribehov via mat lr vad beror det på att du dricker såna jättemängder standardmjölk?

Racso
2007-05-04, 18:03
King Grub har ju dessutom visat ett flertal studier där man påvisat samband mellan för högt kalciumintag och prostatacancer.

Det är det jag är orolig för. Inte kul att åka på ett plommon i röven...


4 liter är ju faktiskt extrema mängder mjölk och det kan knappast vara särskilt svårt att minska radikalt på, har du svårt att fylla ditt kaloribehov via mat lr vad beror det på att du dricker såna jättemängder standardmjölk?

Främst är det kalorierna, men tycker även att mjölk är ruskigt gott.

westerbotten
2007-05-04, 18:05
Har själv samma problem... jag bara älskar mjölkprodukter. Usch... cancer är otrevligt! Det undviker man helst.
Har hört att det ska vara mkt transfetter i mjölk också. Undrar om det stämmer månntro...?
Älskar er alla... :Virro

Gädda
2007-05-04, 18:06
Det var det där med prostatacancer jag blev lite orolig över. Ända sedan jag började styrketräna (med ändrade kostvanor) så har jag haft dessutom haft problem med magen. Ska försöka dra ner på osten, synd att jag tycker både ost och mjölk är så jäkla gott.

Eddie Vedder
2007-05-04, 18:10
Har själv samma problem... jag bara älskar mjölkprodukter. Usch... cancer är otrevligt! Det undviker man helst.
Har hört att det ska vara mkt transfetter i mjölk också. Undrar om det stämmer månntro...?
Älskar er alla... :Virro

Ja mjölk innehåller transfettsyror, debatten gäller väl om dom är ofarliga lr om det är samma sak som transfettsyror som uppkommit på industriellt vis.

Det bildas transfettsyror i våmmen hos idisslare och fråfan är som sagt om det är transfett som transfett.

Sverker vet.

Racso
2007-05-04, 18:10
Kan man inte minska upptaget av kalcium på något sätt? Överdosering av zink ska ju försämra upptaget av andra spårämnen, men det kanske är pest eller kolera?

Racso
2007-05-04, 18:12
Snorren och hjärnan är två ställen man INTE vill få cancer i...

Gädda
2007-05-04, 18:13
Jag vill helst inte få det nånstans...

Racso
2007-05-04, 18:15
Jag vill helst inte få det nånstans...

Det klart, men det finns ju organ man hellre offrar än ovannämnda...

Eddie Vedder
2007-05-04, 18:17
Kan man inte minska upptaget av kalcium på något sätt? Överdosering av zink ska ju försämra upptaget av andra spårämnen, men det kanske är pest eller kolera?

Inte för att det är nåt att sträva efter, men dricker du té lr kaffe i samband med kalciumintag så hämmas det, oxalater som förekommer i grönsaker såsom broccoli och spenat och i sojaprodukter, fytinsyra som förekommer i fullkornsprodukter har oxå den (bi-)effekten.

Men som sagt, betydligt bättre att du skär ner på din mjölkproduktion än att du försöker "jämna ut" genom att medvetet stoppa i dej sånt som hämmar absorbtionen.

Racso
2007-05-04, 18:21
Men som sagt, betydligt bättre att du skär ner på din mjölkproduktion än att du försöker "jämna ut" genom att medvetet stoppa i dej sånt som hämmar absorbtionen.

Givetvis har du rätt...

Sverker
2007-05-04, 19:51
...att mjölkfettet är så unikt att det till största delen innehåller transfettsyran cis-9-11-trans som verkar anticancerogent.

Det går alltså inte att direkt jämföra transfett i mjölk med transfettet som bildas vid delvis härdning av fett. Där bildas nämligen en härlig sopps av olika transfettsyror.






Men jag vet inte ifall mjölk och smör kan skydda mot cancer:D

King Grub
2007-05-04, 19:53
Men jag vet inte ifall mjölk och smör kan skydda mot cancer:D

Kanske. :)

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/82/4/894

King Grub
2007-08-21, 17:59
Ny analys.

We have previously found a positive association between milk consumption and prostate cancer risk using meta-analysis to analyze published case-control studies. In the present study, further meta-analysis was conducted to estimate the summary relative risk (RR) between the consumption of milk and dairy products and prostate cancer from cohort studies published between 1966- 2006. We found 18 relevant articles and 13 independent studies were available for our analysis. The summary RR was 1.13 (95% confidence interval = 1.02-1.24) when comparing the highest with the lowest quantile of consumption. The summary RRs by study stratification showed a positive association. A dose-response relationship was identified when combining the studies that partitioned the consumption by quintiles. We also evaluated the effects of some limitations, such as dairy classification, prostate cancer stages and publication bias, in the present study. These findings, together with the previous study, suggest that the consumption of milk and dairy products increases the risk of prostate cancer.

Asia Pac J Clin Nutr. 2007;16(3):467-76. Milk consumption is a risk factor for prostate cancer in Western countries: evidence from cohort studies.

tano
2007-08-22, 08:29
För prostata cancer ska man väl testa sig?
Då får det väl bli så att amn dricker sin mjölk, men testar sig regelbundet.

Sadde
2007-08-22, 08:44
jag är tvärtom, är rädd för att jag ligger på för LÅGT kalciumintag. Jag dricker typ aldrig mjölk under deff då jag tycker det känns lite tråkigt att bli av med ätbara kalorier om man dricker mjölk(får lätt i mig 1L). Någon som vet något annat man kan äta/dricka om man inte vill dricka mjölk? Har hört att broccoli är bra, stämmer detta?

Mvh

Alfred Nobel
2007-08-22, 09:37
kvarg sadde

Eddie Vedder
2007-08-22, 09:40
jag är tvärtom, är rädd för att jag ligger på för LÅGT kalciumintag. Jag dricker typ aldrig mjölk under deff då jag tycker det känns lite tråkigt att bli av med ätbara kalorier om man dricker mjölk(får lätt i mig 1L). Någon som vet något annat man kan äta/dricka om man inte vill dricka mjölk? Har hört att broccoli är bra, stämmer detta?

Mvh

Om broccoli är bra? Ja. Är det en bra källa till kacium dock? Nej det kan man nog inte säga. Du får äta ganska enorma mängder till att börja med, sedan innehåller broccoli en del oxalsyra som påverkar absorbtionen av kalcium negativt.

Men att använda broccoli som en komplementerande källa till mejeriprodukter är ju absolut inte fel. Fisk där du får i dig benen såsom t.ex. strömming är även bra kalciumkällor.

Men det är, vilket du kan läsa i grubs abstract, en ganska tydlig koppling mellan just mjölkprodukter och prostatacancer men om just kalcium är den mest avgörande faktorn är inte helt klart. Jag läste bl.a. en undersökning av svenskar och finnar där man fick ange sina matvanor (självrapporterade matvanor ska dock alltid tas med en nypa salt) och då trodde man snarare att laktosen kunde vara bidragande. Man såg mer konsekvenser av lättmjölk än fet mjölk eller ost, yoghurt, fil o.s.v.

Lactase persistence, dietary intake of milk, and the risk for prostate cancer in Sweden and Finland.: Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 May;16(5):956-61.

Jag menar inte att säga varken bu eller bä här utan påpekar bara att just kalcium inte måste vara den främsta faktorn till ökad risk för prostatacancer vid intag av mycket mjölkprodukter.

Anders The Peak
2007-08-22, 09:44
Högt intag av kalcium kan påverka muskelutvecklingen/ kroppsammansättningen i positiv riktning.
-Det här med prostatapåverkan tror jag är vanligare hos feta personer än hos aktiva idrottare.

z_bumbi
2007-08-22, 09:53
jag är tvärtom, är rädd för att jag ligger på för LÅGT kalciumintag. Jag dricker typ aldrig mjölk under deff då jag tycker det känns lite tråkigt att bli av med ätbara kalorier om man dricker mjölk(får lätt i mig 1L). Någon som vet något annat man kan äta/dricka om man inte vill dricka mjölk? Har hört att broccoli är bra, stämmer detta?

Mvh

Ost är en utmärkt källa för kalcium.

Kung Bruno
2007-08-22, 10:56
Högt intag av kalcium kan påverka muskelutvecklingen/ kroppsammansättningen i positiv riktning.

Hur då menar du? Att mjölk innehåller energi och fullvärdigt protein är ju givetvis bra för muskelutvecklingen, men själva kalciumet?

Sadde
2007-08-22, 11:11
kvarg sadde

Om broccoli är bra? Ja. Är det en bra källa till kacium dock? Nej det kan man nog inte säga. Du får äta ganska enorma mängder till att börja med, sedan innehåller broccoli en del oxalsyra som påverkar absorbtionen av kalcium negativt.

Men att använda broccoli som en komplementerande källa till mejeriprodukter är ju absolut inte fel. Fisk där du får i dig benen såsom t.ex. strömming är även bra kalciumkällor.

Men det är, vilket du kan läsa i grubs abstract, en ganska tydlig koppling mellan just mjölkprodukter och prostatacancer men om just kalcium är den mest avgörande faktorn är inte helt klart. Jag läste bl.a. en undersökning av svenskar och finnar där man fick ange sina matvanor (självrapporterade matvanor ska dock alltid tas med en nypa salt) och då trodde man snarare att laktosen kunde vara bidragande. Man såg mer konsekvenser av lättmjölk än fet mjölk eller ost, yoghurt, fil o.s.v.

Lactase persistence, dietary intake of milk, and the risk for prostate cancer in Sweden and Finland.: Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 May;16(5):956-61.

Jag menar inte att säga varken bu eller bä här utan påpekar bara att just kalcium inte måste vara den främsta faktorn till ökad risk för prostatacancer vid intag av mycket mjölkprodukter.

Ost är en utmärkt källa för kalcium.

tack för svaren! :)

Sverker
2007-08-22, 16:33
Hur då menar du? Att mjölk innehåller energi och fullvärdigt protein är ju givetvis bra för muskelutvecklingen, men själva kalciumet?

Högt kalcium -> mindre bildat D-vitamin -> prostatacancer. Som jag förstått det.
En tränad person har större belastning på benvävnaden och troligen större behov av kalcium för att hålla upp benmassan = större mängd D-vitamin för att säkra upptaget av kalcium i kosten.

Jag tror att Anders The Peak tänker som jag här att risken för prostatacancer kanske är mindre hos aktiva;)