handdator

Visa fullständig version : Mäta återhämtning?


Insidedoubt
2007-05-04, 16:53
Nu kanske jag ställer den dummaste frågan i Kolozzeums historia:
Finns det något sätt att mäta sin återhämtning på?

Eller får man helt enkelt prova gå upp i träning och se hur resultaten förändras? Det tar ju ett tag och om det visar sig att kroppen inte hunnit återhämtat sig så kan väl bristningar dyka upp?

Eller ska det vara tyngre att träna om man inte låtit musklerna återhämta sig?

Jag känner mig sugen på att träna var dag men tränar i nuläget bara thaiboxning mån-ons-lör, kompletterar med lite styrka (hantlar och skivstång) hemma om jag inte känner att jag tagit ut mig på den fronten.

För övrigt så försöker jag se till att ha en så idéalisk kost som möjligt, mycket långsamma kolhydrater och protein, varierade källor.

Jag känner mig bekväm med att bara vila resterande dagar om jag har någon typ av träningsvärk eller på annat sätt känner av att jag behöver vilan men vissa dagar känner jag mig så pigg, energisk och träningssugen att det blir frustrerande.:smash:

Vore det dumt att prova lägga in en dag till? Finns det något jag kan göra varadagligen utan att störa återhämtningen för mycket, konditionsträning som att springa t.ex? Eller fördröjer det återhämtningen mycket?

Jag är ganska vilsen så jag uppskattar alla råd jag kan få. Som det känns nu är träningen verkligen ingen last utan snarare ett nöje, och det känns nästan beroendeframkallande, vill ha en fix var dag *drool*

Hur ökar jag min träning utan att det blir kontraproduktivt? :em:

major Pectoralis
2007-05-04, 17:16
Nu kanske jag ställer den dummaste frågan i Kolozzeums historia:
Finns det något sätt att mäta sin återhämtning på?

Eller får man helt enkelt prova gå upp i träning och se hur resultaten förändras? Det tar ju ett tag och om det visar sig att kroppen inte hunnit återhämtat sig så kan väl bristningar dyka upp?

Eller ska det vara tyngre att träna om man inte låtit musklerna återhämta sig?

Jag känner mig sugen på att träna var dag men tränar i nuläget bara thaiboxning mån-ons-lör, kompletterar med lite styrka (hantlar och skivstång) hemma om jag inte känner att jag tagit ut mig på den fronten.

För övrigt så försöker jag se till att ha en så idéalisk kost som möjligt, mycket långsamma kolhydrater och protein, varierade källor.

Jag känner mig bekväm med att bara vila resterande dagar om jag har någon typ av träningsvärk eller på annat sätt känner av att jag behöver vilan men vissa dagar känner jag mig så pigg, energisk och träningssugen att det blir frustrerande.:smash:

Vore det dumt att prova lägga in en dag till? Finns det något jag kan göra varadagligen utan att störa återhämtningen för mycket, konditionsträning som att springa t.ex? Eller fördröjer det återhämtningen mycket?

Jag är ganska vilsen så jag uppskattar alla råd jag kan få. Som det känns nu är träningen verkligen ingen last utan snarare ett nöje, och det känns nästan beroendeframkallande, vill ha en fix var dag *drool*

Hur ökar jag min träning utan att det blir kontraproduktivt? :em:

Jo, man kan mäta återhämtning - åtminstone över kortare perioder. Oftast märker man tydligt om man är återhämtad eller inte. Om man klart och successivt tappar i styrka för varje pass har man inte återhämtat sig. Om man presterar samma eller bättre resultat som föregående pass har man i regel återhämtat sig. Dock kan man inte vara säker på detta. Det finns olika saker som behöver återhämtas och som tar olika tid. Ofta skadar man sig när resultatutvecklingen är som bäst. Toppform ligger väldigt nära utbrändhet/skador och det är lätt att trilla över kanten. Vissa program kan även fungera bra och ge stora resultatförbättringar över kortare perioder på t.ex. en månad. Om man kör på med samma tuffa metoder under längre perioder kan däremot förslitningsskadorna successivt komma krypande.
För att komma kring detta problem kan man dela upp såväl pass, som veckor, som perioder (mikro- och makrocykler) i tunga, medel och lätta. T.ex.

vecka 1: tung - 2 "tunga pass" (+ övriga pass)
vecka 2: medel - 1 tungt pass
vecka 3: lätt - inga tunga pass vecka 4: som vecka 1

Detta kallas periodisering och kan naturligtvis göras på otaliga andra sätt och är egentligen avsevärt mer komplext än det förenklade exempel jag gav.

Lättare konditionsträning påskyndar återhämtningen och är rehabiliterande. På lång sikt är en bra kondition alltid bra för återhämtningen. Emellertid har dock intensiv konditionsträning en negativ effekt på styrketräningsresultatet i allmänhet och på muskelvolymsbygget i synnerhet.

Insidedoubt
2007-05-04, 17:19
Där lärde jag mig en del, tusen tack för ett väldigt bra svar!