handdator

Visa fullständig version : Hårt jobb och träning


whern
2007-05-04, 08:50
Jag jobbar som Lastare ute på Gardermoen flygplats och det är ett rätt tungt jobb, du slänger mellan 8-20 ton väskor per dag fram och tillbaka, hit och dit, ja ni fattar. Detta frestar enormt på axlar, underarmar och rygg. Dessa muskelgrupper får aldrig vila för mig, jag jobbar runt 200 timmar varje månad och sliter innan/efter mina gympass. Jag har känt mig övertränad i underarmarna 3 gånger på ett halvår. Detta kan ju inte på något sätt vara optimalt. Så jag funderar på hur jag ska lägga upp träning/vila för just dessa muskelgrupper, för just nu sitter jag och det bara molar i axlar/rygg och jag ska ner och ta mig an ett axel-pass. Jag har bytt ut vissa "hårda" press-övningar och börjat köra mkt rotator cuffs och liknande "lätta" övningar.

Ja, förstår ni mitt dilemma och/eller har något liknande fysiskt krävande jobb och har några tips att komma med så skulle jag uppskatta det!

Yes
2007-05-04, 09:20
När jag jobbade som lastare på Arlanda var det bara korta träningspass som funkade, och inte särskilt ofta. Du får väl känna efter vad du klarar, men jag skulle tro att det är mindre än vad di egentligen vill träna.

Underarmarna hade jag själv inte så stora problem med, men du kanske ger dina underarmar lite mer träning än de klarar i gymet? Isåfall är det väl dragremmar eller helt enkelt mindre träning som gäller.

Det jag hade störst problem med var axlarna. Tränade jag dem inte alls fick jag problem och tränade jag för mycket eller på fel sätt blev det också problem. Av någon anledning kunde jag inte utföra sittande pressar med hantlar - så fort jag ökade till en viss vikt fick jag ont i axlarna. Stående, strikta, militärpressar funkade däremot som en dröm. Jag har ingen aning om varför, men fan vad mycket bättre axlarna mådde efter jag började med det.

Idag skulle jag dock vara lite försiktigare med att lägga för mycket arbete på framsida axlar och se till att baksidan får jobba lite mer.

Det bästa man kan göra är dock att byta jobb snarast. Din kropp kommer tacka dig för det.

eandersson
2007-05-04, 11:16
Just underarmarna har jag hört behöver endast 12 timmar att återhämta sig. Vet ej om det bidrar något till diskussionen, inte heller har jag källor förutom en vän.

Jontez
2007-05-04, 12:54
Jag körde förra sommaren, och kommer göra det i sommar igen, på ett lager och lyfter ca 10-16 ton vinkartonger om dagen och jag känner lite nu att jag är orolig för träningen =/ Vet att jag konstant var trött i korsryggen förra året, men har försökt träna upp ryggen nu under året och hoppas på bättring!
Om du tycker att du blir övertränad i underarmarna, måste du ens träna dom på gymmet? Jag tycker att mitt jobb räcker för träningen på underarmarna men men.