handdator

Visa fullständig version : Projektarbete i skolan!


Dreas
2007-05-03, 21:35
Hej!Går tvåan teknik och vi ska nu välja vad vi vill göra som projektarbete i trean. Ska sticka till rektorn här nån dag och snacka med han om vad jag vill göra för projektarbete i trean.

Vill hålla på med träning men vet inte vad eller hur jag ska formulera mig då det jag ska göra som projektarbete måste ha något med teknik att göra. Nån som har tips på vad jag kan göra inom träning som kan tänkas ha med teknik att göra? Funderade på att göra kurvor på mitt kaloriintag från dag till dag men tror inte det godkänns. Tips mottages gärna:)

Projektarbetet ligger på 100 poäng och är obligatoriskt!

Andreas

Granatgiraffen
2007-05-03, 21:37
Hej!Går tvåan teknik och vi ska nu välja vad vi vill göra som projektarbete i trean. Ska sticka till rektorn här nån dag och snacka med han om vad jag vill göra för projektarbete i trean.

Vill hålla på med träning men vet inte vad eller hur jag ska formulera mig då det jag ska göra som projektarbete måste ha något med teknik att göra. Nån som har tips på vad jag kan göra inom träning som kan tänkas ha med teknik att göra? Funderade på att göra kurvor på mitt kaloriintag från dag till dag men tror inte det godkänns. Tips mottages gärna:)

Projektarbetet ligger på 100 poäng och är obligatoriskt!

Andreas

haha. Kraven är höga!

hahavaffan
2007-05-03, 21:38
Några polare utvecklade en återhämtningsdryck. Iofs naturare, men borde funka för en teknikare också.

Dumleman
2007-05-03, 21:40
Du har väl läst endel fysik/mekanik/cad osv. Gör en eller flera ritningar på träningsmaskiner :). Hör med något gymföretag om de är intresserade att medverka... lärare gillar när elever samarbetar med andra utanför skolan.

simpan
2007-05-03, 21:43
Jag har just gjort klart mitt projektarbete. Byggde en bänkpress ställning och en bänk. Gjorde ritning i CAD och skrev en ganska lång rapport på allt så hoppas jag får bra betyg. Var skoj att bygga det oxå :)

Dreas
2007-05-03, 21:53
Återhämntningsdryck är inte så dumt, inte att rita och sen bygga nåt heller. Synd att jag bor långt bort från nåt företag som sysslar med sånt, men det är nog fan värt ett försök! Släng in mer förslag, behöver alla jag kan få ifall han inte går med på dom jag fått!

Andreas

LadyInsane
2007-05-03, 22:00
Var det inte någon här på forumet, vars projektarbete gick ut på att gå igenom alla BB-stadier?:Virro

Dreas
2007-05-21, 20:59
Byggde en bänkpress ställning och en bänk

Kan inte varken svetsa eller svarva. Cad var det två år sen jag höll på med nu! Nån som har fler tips på arbeten?

Andreas

Lexidos
2007-05-21, 21:01
Ha jag smiskar era projektarbeten med hästlängder..
Jag o några polare anornade och spelade paintball en heldag... MVG direkt kan jag säga :D
Vår handledare var förövrigt med o fick smisk 2k ;)

Thorwaldsson
2007-05-21, 21:02
Var det inte någon här på forumet, vars projektarbete gick ut på att gå igenom alla BB-stadier?:Virro

Brinken om inte minnet sviker.

On topic: Strunta i CAD-delen då och utför hållf-beräkningr på din konstruktion istället.

Brooklyn
2007-05-21, 21:02
Var det inte någon här på forumet, vars projektarbete gick ut på att gå igenom alla BB-stadier?:Virro

jo, kommer dock inte på vad han "nickade" här på kolo *screwy* brinken kanske?

edit: 2slow :D

Dreas
2007-05-22, 14:25
Strunta i CAD-delen då och utför hållf-beräkningr på din konstruktion istället
Det är just det att jag går inte mekanikinriktningen utan går data och tycker att det suger! Fundera på att göra en hemsida med lite träningsutföranden,tips,myter mm! Men bomba mig med tips:) Ju fler jag har desto bättre!

Scratch89
2007-05-22, 14:58
Jag har precis kommit hem från en dag där vi har suttit och lyssnat på klassens alla redovisningar, jag går TE3.

De som kommer få klara MVG, är de som har fått ritningar (eller sprungit och mätt upp egna) på hus eller byggnader, för att sedan rita upp det först i CAD, sen Inventor och till sist 3dStudio (eller liknande varianter). Man kan vara sjukt detaljrik, och om man sedan ljussätter det finfint i 3dStudio samt renderar ihop en film, så blir det ett klockrent teknikarbete.

Andra varianter jag har sett är folk som gör hemsidor; en gjorde en flashhemsida där han gjorde egna bilder samt egna övningar för Photoshop, Premier, Flash osv. Några andra bara gjorde en hemsida där de baserade allt (ALLT!!) i Flash.

Finns mycket, om man är intresserad av det.

deztron
2007-05-22, 15:42
Ett proejkt som tyvärr har blivit nekat tidigare med motiveringen att det skulle ta mer än 100h:
*Undersöka om man kan leva på banan och öl under en vecka.
Självklart ska du då köra lite lättare mätningar på dig själv under tiden, typ blodtryck, blodglukos, vilopuls, temperatur och liknande. Även saker såsom mättnadskänsla, ölsug och liknande bör registreras och analyseras i slutsatsdelen. Kanske mer natur/medicin-arbete, men fan så intressant!

Raggis
2007-05-22, 15:44
Ett proejkt som tyvärr har blivit nekat tidigare med motiveringen att det skulle ta mer än 100h:
*Undersöka om man kan leva på banan och öl under en vecka.
Självklart ska du då köra lite lättare mätningar på dig själv under tiden, typ blodtryck, blodglukos, vilopuls, temperatur och liknande. Även saker såsom mättnadskänsla, ölsug och liknande bör registreras och analyseras i slutsatsdelen. Kanske mer natur/medicin-arbete, men fan så *intressant!

*Sorgligt.

Dreas
2007-05-22, 16:50
Undersöka om man kan leva på banan och öl under en vecka
Hehe kanske ett projektarbete för mina kompisar som dricker varje helg! Själv skulle jag aldrig offra träningen för ett sånt test! Tycker det luktar lite ironi över dit inlägg;)

Är tyvärr inte så intresserad av det där med att göra hemsidor då våran lärare tvingar och skriva allt själva och utan program som kan underlätta att göra en hemsida. Tyvärr så går jag inte kursen med inventor! Ska ta ett snack med gympaläraren imorgon och se vad han har för tips! Bomba på med tips, alla jag fått hittills är faktiskt helt okej!

Andreas

Sundsarn
2007-05-22, 17:15
Tycker det är synd att du inte valde teknikintriktningen då jag själv ska göra ett projektarbete till hösten och går teknikinriktningen. Tänkte att vi kunde spåna om lite olika produktutvecklingsalternativ :D Det är vad jag tänkt mig iaf; att börja från idé till att ta fram prototyp med alla stadier inblandande.

Edit: pridukten är tänkt att läsa eller förbättra en lösning på ett problem.

Any ideas? *tar tråd från hylla och springer mot utgången*

Dreas
2007-05-22, 17:28
Mm jag ångrar mig också grymt mycket! Om jag fick göra om hade jag valt Inventorkursen iaf! Jag är helt tom på ideér faktiskt!

Andreas

Scratch89
2007-05-22, 18:45
Hehe kanske ett projektarbete för mina kompisar som dricker varje helg! Själv skulle jag aldrig offra träningen för ett sånt test! Tycker det luktar lite ironi över dit inlägg;)

Är tyvärr inte så intresserad av det där med att göra hemsidor då våran lärare tvingar och skriva allt själva och utan program som kan underlätta att göra en hemsida. Tyvärr så går jag inte kursen med inventor! Ska ta ett snack med gympaläraren imorgon och se vad han har för tips! Bomba på med tips, alla jag fått hittills är faktiskt helt okej!

Andreas

Din lärare kan inte tvinga dig att skriva allt själv; ta ett snack med rektorn om det isåfall. Det finns inga klara direktiv om vad ditt projektarbete måste innehålla; det enda som har tillkommit är att det ska vara något som tangerar din linje. Vilket innebär, du får ta Inventorarbete om du vill. Det finns gratisversioner man kan ladda hem (lagligt!) där det finns massor av tutorials som man kan göra. Inventor är världens roligaste program, så fort man lärt sig grunderna.

Dreas
2007-05-22, 21:41
Men jag menar ifall jag tränar och väger mig och gör grafer över in/ut energi,vikt,styrkeökning mm. Och sen även skriver typ som en journal vad jag tränat och varför. Även strechövningar myter mm. Då borde jag kunna få ett godkännande! Ska snacka med gympaläraren imorgon sen dra till rektorn! Wish me luck:)

Andreas

Dumleman
2007-05-22, 21:49
Jag har precis kommit hem från en dag där vi har suttit och lyssnat på klassens alla redovisningar, jag går TE3.

De som kommer få klara MVG, är de som har fått ritningar (eller sprungit och mätt upp egna) på hus eller byggnader, för att sedan rita upp det först i CAD, sen Inventor och till sist 3dStudio (eller liknande varianter). Man kan vara sjukt detaljrik, och om man sedan ljussätter det finfint i 3dStudio samt renderar ihop en film, så blir det ett klockrent teknikarbete.

Andra varianter jag har sett är folk som gör hemsidor; en gjorde en flashhemsida där han gjorde egna bilder samt egna övningar för Photoshop, Premier, Flash osv. Några andra bara gjorde en hemsida där de baserade allt (ALLT!!) i Flash.

Finns mycket, om man är intresserad av det.
Jag modellerade i 3d åt tre kompisars projektarbeten i gymnasiet så jag kan skriva under på att det är populärt :D.

Sundsarn
2007-05-23, 22:00
Japp Inventor ftw *flex*

Johan_P
2007-05-23, 22:07
Jag och en kompis funderar lite på att göra eget chassi först som 3d-modell och sedan tillverka i verkligheten, men å andra siden går vi än bara ettan, så det är ett bra tag tills dess. Dessutom känns det inte så spektakulärt :/

Några treor på min skola gjorde en zeppelinar some de fyllde med helium, och styrde med fläktar. Rätt cool uppvisning i skolans idrottssal :hbang:

Raggis
2007-05-23, 22:11
Jag och en kompis funderar lite på att göra eget chassi först som 3d-modell och sedan tillverka i verkligheten, men å andra siden går vi än bara ettan, så det är ett bra tag tills dess. Dessutom känns det inte så spektakulärt :/

Några treor på min skola gjorde en zeppelinar some de fyllde med helium, och styrde med fläktar. Rätt cool uppvisning i skolans idrottssal :hbang:

Måste vara ganska simpelt dock :P?

Sundsarn
2007-05-23, 22:51
Jag och en kompis funderar lite på att göra eget chassi först som 3d-modell och sedan tillverka i verkligheten, men å andra siden går vi än bara ettan, så det är ett bra tag tills dess. Dessutom känns det inte så spektakulärt :/

Chassi är överskattat att göra. isf ska ni bygga ifrån scratch, dvs rita både kropp och skelettet själva. Det var en som gjorde ett i trä men använde ett annat skelett och det var inte imponerande. :)

Att ta fram en produkt är iaf lite av ett "main target" för oss tekniker. Den filosofin lever vårt PA på, gäller även Datainriktningen för det mesta.

Dreas
2008-05-07, 20:52
haha. Kraven är höga! Inte för att jag sett Granatgiraffen på ett tag men kan väl tala om att jag fick MVG för projektarbetet som tillslut blev att Bulka och Deffa för att sen redovisa tillvägagångsätt osv*flex*

saml
2008-05-07, 21:32
Grattis Dreas! Hur lyckades du koppla det till programmet? Jag går te2 nu och tänkte köra nått liknande till hösten så det vore mycket tacksamt om du berättade :) Du kan väl kanske lägga upp rapporten så alla kan få se vad du gjort? :)

Dreas
2008-05-07, 22:12
Tackar:) Jag frågade idrottsläraren ifall det skulle gå bra och visst skulle det gå bra. Jag visade ju grafer på hur mitt kcal-intag sett ut, hur många cm bröst,biceps,ben och mage minskat och ökat under perioderna. Hur mycket av allt som jag gått ner och gått upp var fett osv.

Kan skicka den på PM ifall det går:)