handdator

Visa fullständig version : Doseringshjälp för GainerPro+Kreatin Monohydrat


Walt
2007-05-03, 21:18
Jag ber om ursäkt, för att den här frågan finns säkert på flera ställen här på forum men inkompetent som jag är så hittar jag det inte.

Det är så att jag har köpt STAR nutrion's Kreatin Monohydrat samt deras Gainer Pro och nu funderar jag hur jag ska dosera.

På Kreatinet står tag 4 gånger per dag de första 5 dagarna och ta sedan 1 gång per tag och att en portion är 6g (1 1/2 tesked). Det jag undrar på det här är det vanliga lilla teskedsmått, alltså 5 ml?

Min andra fråga hur jag ska ta gainer pro? Där står det att en portion är 3 skopor (1.5dl) men hur många gånger per dag ska jag ta denna?

Tack på förhand,
Walty.

Handcuff
2007-05-03, 21:22
På Kreatinet står tag 4 gånger per dag de första 5 dagarna och ta sedan 1 gång per tag och att en portion är 6g (1 1/2 tesked). Det jag undrar på det här är det vanliga lilla teskedsmått, alltså 5 ml?

Kör på det eller en vanlig tesked...inte så noga :)


Min andra fråga hur jag ska ta gainer pro? Där står det att en portion är 3 skopor (1.5dl) men hur många gånger per dag ska jag ta denna?

Tack på förhand,
Walty.

Förslagsvis före/efter träning. Enda tillfället som en sk. gainer är vettigt att ta :thumbup:

Motorbreath
2007-05-04, 15:04
Jag doserar enligt följande:
Kreatin: 1 tsk kreatin / 3-4dl vatten. Dricker denna just efter jag ätit för bäst upptag.
Gainer Pro: 1.5dl Gainer Pro / 4dl mjölk. Dricker denna direkt efter träning.

Orsaken till min låga kreatindos är att jag läst att överdosering kan hämma kroppens egna produktion av ämnet. Detta skulle jag gärna se bekräftat eller dementerat av någon kunnig inom ämnet.

Handcuff
2007-05-04, 15:15
Jag doserar enligt följande:
Kreatin: 1 tsk kreatin / 3-4dl vatten. Dricker denna just efter jag ätit för bäst upptag.
Gainer Pro: 1.5dl Gainer Pro / 4dl mjölk. Dricker denna direkt efter träning.

Orsaken till min låga kreatindos är att jag läst att överdosering kan hämma kroppens egna produktion av ämnet. Detta skulle jag gärna se bekräftat eller dementerat av någon kunnig inom ämnet.

Som jag förstår det så "produceras" inget kreatin i kroppen. det kreatin du får i dig naturligt kommer från kött mm. Och en allt för låg dos monohydrat känns lite bortkastat - samma med en onödigt stor. Följ rekomendationen från tillverkaren :thumbup:

Det funkar bra att ta kreatin tillsammans med snabba kolhydrater. T ex i din gainer före/efter träning.

Motorbreath
2007-05-04, 15:27
Som jag förstår det så "produceras" inget kreatin i kroppen. det kreatin du får i dig naturligt kommer från kött mm. Och en allt för låg dos monohydrat känns lite bortkastat - samma med en onödigt stor. Följ rekomendationen från tillverkaren :thumbup:

Det funkar bra att ta kreatin tillsammans med snabba kolhydrater. T ex i din gainer före/efter träning.

Okej. Jag äter rätt mycket kött och kör 1/2 tesked mindre tillskott än rek. Kanske får börja ta ett rågat mått istället. Har dock skippat uppladdningsperioden med kreatinet (pga. känslig mage).

Rahf
2007-05-04, 15:30
Okej. Jag äter rätt mycket kött och kör 1/2 tesked mindre tillskott än rek. Kanske får börja ta ett rågat mått istället. Har dock skippat uppladdningsperioden med kreatinet (pga. känslig mage).

Jag skulle tro att de har räknat in en normal kost när de mätte de förslagna doseringarna. Det är vad jag tror dock.

Orris123
2007-05-07, 18:07
Tänkte bara dubbelkolla, Har hört att man inte ska blanda kreatin mono med vatten för att dricka det vid ett senare tillfälle, utan att man ska blanda det direkt innan det skall förtäras. Men Gainer Pro går väl bra att blanda och sedan ta med sig och dricka direkt efter man gymmat?

Går det kanske att blanda i Kreatin Monohydrat i Gainer Pro som man blandat med mjölk?

Sista frågan. Om man äter en rejäl middag ca en halvtimme innan träning är det då onödigt att ta gainern innan man tränar?

Motorbreath
2007-05-08, 16:24
Tänkte bara dubbelkolla, Har hört att man inte ska blanda kreatin mono med vatten för att dricka det vid ett senare tillfälle, utan att man ska blanda det direkt innan det skall förtäras. Men Gainer Pro går väl bra att blanda och sedan ta med sig och dricka direkt efter man gymmat?

Går det kanske att blanda i Kreatin Monohydrat i Gainer Pro som man blandat med mjölk?

Sista frågan. Om man äter en rejäl middag ca en halvtimme innan träning är det då onödigt att ta gainern innan man tränar?

Du kan ju annars ha med mjölk i en flaska och blanda det på plats efter träningspasset. Kanske känns lite fräschare med nyblandat.

Jag har börjat blanda Kreatinet i Gainer Pro + mjölk de dagar jag tränar. Kom ihåg att dricka vatten bara.

westerbotten
2007-05-08, 16:30
Tänkte bara dubbelkolla, Har hört att man inte ska blanda kreatin mono med vatten för att dricka det vid ett senare tillfälle, utan att man ska blanda det direkt innan det skall förtäras. Men Gainer Pro går väl bra att blanda och sedan ta med sig och dricka direkt efter man gymmat?

Går det kanske att blanda i Kreatin Monohydrat i Gainer Pro som man blandat med mjölk?

Sista frågan. Om man äter en rejäl middag ca en halvtimme innan träning är det då onödigt att ta gainern innan man tränar?

För det första bör du inte äta en middag så nära träningen och om du gör det behöver du absolut ingen gainer efter det.

Vissta kan du blanda med mjölk...men det blir mer praktiskt med vatten..

Motorbreath
2007-05-08, 16:42
Vissta kan du blanda med mjölk...men det blir mer praktiskt med vatten..

Jo, hade oxå blandat Gainer med vatten om min mage klarat av det. Dels för att det är billigare men mest för att det är mer praktiskt då vatten finns överallt. Så det är absolut inget måste att blanda Gainer med mjölk.

Rahf
2007-05-08, 16:45
Kreatin bör inte ligga och skvalpa i vätska under passet då det omvandlas till kreatinin, och det vill ni inte (ingen effekt och frestar lite på njurarna). Blanda den 5 minuter innan ni ska dricka den. Den informationen tackar jag PowPow för.

Våga blanda protein/gainer med vatten!