handdator

Visa fullständig version : Slutarbete?! /Gör ett nytt försök


Angel
2007-05-03, 21:11
Gör ett nytt försök till att få lite tips ang vad jag kan göra mitt slutarbete om.
Men denna gången har jag tänkt till själv också. Egentligen skall man koncentrera sig på en sjukdom och följa en patient på alla undersökningar behandlingar osv som görs på en vårdavdelning. Men eftersom jag är inom primärvården så blir det skitknepigt. Så jag tänkte skriva om..ett kroniskt tillstånd (diabetes) en barnsjukdom (atopisk deramti) och något preventionsarbete (rökavvänjning). Tyckte dessa tre sammarfattar ganska så bra vad för arbete som bedrivs på en vårdcentral? Eller vad tycker ni? Har ni förslag på annat? Behöver lite tips från alla studenter/frekventa vårdtagare...

Granatgiraffen
2007-05-03, 21:28
Finns väl dietister inom primärvården? Skriv ett arbete om någon överviktig som ska gå ner i vikt, eller så. Resan i livet, vatten under bron osv.

Passar ju både dig, kolozzeum och världen.

Eller hur det fungerar egentligen i primärvården med återfall, väntetid, uppföljning osv. Undersökande journalistik för fan!

E-hälsa inom primärvården. Där borde det ju finnas hur myckt som helst att skriva om? Cutting edge! Var kungen i djungeln.

Angel
2007-05-03, 21:32
Hehe, men det skall ju handla om en sjukdom...tycker ja svävat ut ändå med tre saker istället för en...

Granatgiraffen
2007-05-03, 21:35
Eller vafan?! Alla mina punkter fungerar om det handlar om en sjukdom. Tänk nu lite och återkom om några dagar

Trance
2007-05-03, 21:38
Jag gav ju dig ett grymt förslag, fast kan vara lite svårt att hitta någon att leka med. Morbus Bechterew, både vård i form av rörelse och piller. Mystisk sjukdom som man inte vet jättemycket om.
http://bechterew.nu/

Angel
2007-05-03, 21:42
Jag gav ju dig ett grymt förslag, fast kan vara lite svårt att hitta någon att leka med. Morbus Bechterew, både vård i form av rörelse och piller. Mystisk sjukdom som man inte vet jättemycket om.
http://bechterew.nu/


Känner till den, trodde min pappa hade den, men det var Polymyalgia.
Grejjen är att jag då inte kan komma med egna reflektioner och erfarenheter vilket är ett krav på mvg-nivå :(

Tolkia
2007-05-03, 23:16
Valen tycker jag verkar vettiga, dock kanske det blir svårt att hålla sig inom ramarna med tre fall istället för ett? Risken finns ju att det blir uppsats*3, så var inte rädd för att begränsa dig om du känner att det börjar spreta ut åt alla håll.

Ang. atopisk dermatit så ta upp skillnaden mellan patienter med "äkta" atopisk genotyp och patienter med enbart fenotypen, d.v.s. eksemet. Det är ju intressant att man inte har bättre koll på det än vad man har, med tanke på att det är så pass vanligt.

Stoltz
2007-05-03, 23:36
Reumatism

Osten80
2007-05-04, 05:02
Dödshaschpsykos

Angel
2007-05-04, 08:24
Valen tycker jag verkar vettiga, dock kanske det blir svårt att hålla sig inom ramarna med tre fall istället för ett? Risken finns ju att det blir uppsats*3, så var inte rädd för att begränsa dig om du känner att det börjar spreta ut åt alla håll.

Ang. atopisk dermatit så ta upp skillnaden mellan patienter med "äkta" atopisk genotyp och patienter med enbart fenotypen, d.v.s. eksemet. Det är ju intressant att man inte har bättre koll på det än vad man har, med tanke på att det är så pass vanligt.

Tack Tolkia, det ska ja undersöka närmare, ja har noll koll vad som gäller barnsjukdommar heller faktiskt. Men ska börja på barn och ungdomsmottagningen nu så förhoppningsvis lär man sig nått...