handdator

Visa fullständig version : Lägg ner kardioträningen


tigerofsweden
2007-05-03, 19:15
"Föreställ dig din ämnesomsättning som en bilmotor. Det går åt mycket bränsle att accelerera från 0-130 km/h, men när du når 130 kan du mer eller mindre glida och hålla dig nära 130, utan att ens hålla foten kvar på gaspedalen. Detta innebär att det krävs mycket kraftresurser att dra igång bilen, men det är relativt lätt att hålla den i rullning när den väl nått rätt hastighet. Ungefär detsamma gäller med ämnesomsättningen och fettförbränningen. Det må krävas en del stimulans för att få kroppen att börja bränna fett. Men när förbränningen väll satt igång, så behöver du inte anstränga dig lika hårt för att den ska fortsätta. Med andra ord kan du ta bort foten från förbränningspedalen och låta kroppen glida. Detta är vad som händer när du lägger ned kardioträningen; du stannar kvar i ett fettförbrännande tillstånd, även när den adderade stimulansen - kardioträningen - tas bort. Faktum är att kroppen ofta svarar bättre och släpper ifrån sig mer fett när du tar bort foten från pedalen. En delförklaring har att göra med att när du pressar kroppen för hårt så stänger den ibland av sig, och misslyckas med att svara på det du försöker få den till. I detta fall, med ständig kardioträning, kommer det inte att ske några förändringar."

Ovanstående är citerat från Body's Chris Aceto

Frågan är ju om det ligger någon sanning i det han säger, dvs någon vetenskaplig undersökning som styrker hans teorier?!

nubbe
2007-05-03, 19:20
Jag må dock inte själva kunna stödja detta, men efter att ha läst omkring på forumet lite kan jag ganska säkert säga att det där inte stämmer... Gör inget om du kör kardio eller inte, det blir samma resultat (fettminskning) om du ökar/minskar kalorie intaget för att motsvara.

tigerofsweden
2007-05-03, 19:27
Jag må dock inte själva kunna stödja detta, men efter att ha läst omkring på forumet lite kan jag ganska säkert säga att det där inte stämmer... Gör inget om du kör kardio eller inte, det blir samma resultat (fettminskning) om du ökar/minskar kalorie intaget för att motsvara.

Jo har också sett de diskussionerna :) Jag skulle kunna citera fler stycken i den artikeln där han t.ex. påstår att man bör inta olika mängder kolhydrater periodvis för att på så vis bränna mer fett. Klurigt att det finns så många olika uppfattningar om vad som är rätt sätt.

Men har Grub hänvisat till studier där man visat att kroppen bränner samma mängd fett om man kör kardioträning VARJE dag i 3mån som om man skulle ta en vilovecka från kardio lite då och då?!

A.Steinbach
2007-05-03, 19:28
Tycker det låter väldigt underligt.

Den energiförbrukning som väl uppstår när du kör kardioträning är ju just relaterad till det arbete som utförs då. Kardioträning leder varken till ökad fettförbränning eller energiförbrukning över dygnet som helhet.

En sak är kanske om man tränar extremt mycket och inte äter så mycket så att det leder till någon form av träningsanorexia vilket kanske kan påverka ämnesomsättningen lite men ett energiunderskott är fortfarande ett energiunderskott och ser man till att få i sig tillräckligt med protein för att undvika för stor muskelförlust kommer man att förlora fett.

Eddie Vedder
2007-05-03, 19:45
Chris Aceto är inte okunnig, verkligen inte, men han har en tendens att skriva väldigt klyschiga artiklar baserade på myter tycker jag. Att skriva en artikel om att du går ner i vikt genom att äta mindre än du gör av med och att all form av energiförbrukande aktivitet i slutändan ger likvärdiga resultat för vikten säljer ju inga jättemängder av lösnummer direkt.;)

I den här tråden diskuterades en annan artikel av honom:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87673&highlight=Aceto

Tycker man bör ta dom flesta artiklarna med en nypa salt, den enda jag personligen verkligen tar på allvar av skribenterna på BODY är Martin Berkan (alias Grandmaster). Jag tycker väldigt mycket om tidningen och är prenumerant dock.:thumbup: