handdator

Visa fullständig version : Blåsor efter löpning?


nubbe
2007-05-03, 18:49
Har inte kutat på ett tag, men då jag började nu igen fick jag redan efter drygt 5 minuter ont i hålfoten. Efter 20 min klarade jag det inte längre, och insåg att jag fått rättså stora blåsor just i hålfoten. Jag är lite plattfotad och har därför löpskor med uppbyggnad just där, annars får jag värk vid allt annat än simpelt gående. Någon som har några idéer om varför dessa blåsor uppkommer? Behöver jag nya skor, eller är det helt enkelt pga jag inte sprungit på länge?

Mvh

Noodles
2007-05-03, 18:54
Min spontana reaktion är att det bara är ovana. Om foten inte är van vid trycket från löpningen blir det lätt blåsor. Jag kan fortfarande få det på en del långpass. Om det är skavsår du får så undviker du dem bäst genom att ha riktiga löparstrumpor (Seger är prisvärda och finns i de flesta sportaffärer).

nubbe
2007-05-03, 18:58
Min spontana reaktion är att det bara är ovana. Om foten inte är van vid trycket från löpningen blir det lätt blåsor. Jag kan fortfarande få det på en del långpass. Om det är skavsår du får så undviker du dem bäst genom att ha riktiga löparstrumpor (Seger är prisvärda och finns i de flesta sportaffärer).

Iofs när jag tänker efter väger jag nästan 10kg mer sedan jag slutade springa.. Aja, bara o fortsätta ett par gånger o hoppas det blir bättre?

Jax
2007-05-03, 19:04
En plattfotad person ska inte ha uppbyggnad i hålfoten. Man ska inte ha en sula som ligger och trycker mot hålfoten, det ska kännas naturligt och vara en jämt tryck. Med andra ord, sulan ska vara formad efter foten. En person med hög hålfot ska alltså ha en sula som går upp vid hålfoten just för att ge stöd.

Det en plattfotad person däremot ska ha är ofta pronationsstöd. Det p.g.a. att plattfothet ofta leder till att man får för mycket tryck på insidan av skon. Ett pronationsstöd är inte en extra uppbyggnad utan består i att sulan är hårdare på insidan av foten än vad det är på utsidan. Om du trycker på sidan av dina sulor så kommer du att känna att en del på insidan är hårdare; den är oftast grå (och har ibland ett namn skrivit på sig. DuoMax om det är en Asics). Om du nu har pronationsstöd vill säga.

Det här är i alla fall viktigt att skilja på och det är många som tänker fel. Om man som plattfotad har en sko med för hög uppbyggnad i hålfoten så kommer det att leda till problem, och då inte bara blåsor. Det går nämligen en sena vid hålfoten som kan ställe till med en hel del.

Nu svarade jag egentligen inte på din fråga utan såg bara ett annat problem som du eventuellt har eftersom du verkar tro att du behöver en sko med hög uppbyggnad. Om du nu inte har en för hög uppbyggnad (och kanske även ändå) så håller jag med Noddles.

nubbe
2007-05-03, 19:23
Nu är det så att råkat skriva lite fel där *whistle*. Jag har såklart hålfot och därför jag har upphöjningen.

Noodles
2007-05-03, 19:30
Nu är det så att råkat skriva lite fel där *whistle*. Jag har såklart hålfot och därför jag har upphöjningen.

Haha. Det förklarar lite. Jax inlägg var ändå intressant och lärorikt. :D

Mitt råd är att vara försiktig när du trappar upp löpningen och om du inte har riktiga löparstrumpor ska du ha det. Du kan förebygga många eventuella skavsår med sådana.

Jax
2007-05-03, 20:07
Nu är det så att råkat skriva lite fel där *whistle*. Jag har såklart hålfot och därför jag har upphöjningen.
Ajt, det var väl för väl.

Hur tycker du att skon sitter annars?

Ett tips, som är särskilt bra om du har smal fot, är att du provar att knyta på ett sätt som gör att skon sitter bättre i hälen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55160&page=3&highlight=skosn%F6ren

I första inlägget på den sidan finns en länk i texten jag citerar. Där finns en beskrivning på hur du knyter. I andra inlägget har Jompan lagt in en bild på hur det ska se ut.

Inte säkert att skon sitter dåligt i hälen på dig, men va tusan, att prova skadar inte. Dessutom är det här sättet att knyta tämligen användbart att kunna och jag tycker att du bör prova det i vilket fall.

nubbe
2007-05-03, 21:11
Ok tack för tipset, ska prova och se hur det går :) Annars kan man alltid försöka härda foten eller nått ;)

Caixa**
2007-05-03, 22:19
Annars finns det bra tejp att köpa på apoteket:thumbup: Tejpar alltid fötterna på känsliga ställen inför långpass.

Jax
2007-05-04, 15:16
Annars finns det bra tejp att köpa på apoteket:thumbup: Tejpar alltid fötterna på känsliga ställen inför långpass.
Elastoplast kan rekommenderas (den breda). Tejpa tvärs över hela framfoten. Värm med handen i två minuter och den sitter riktigt bra.

Jag har bara provat för vandring, men fungerar antagligen alldeles utmärkt även till löpning.

nubbe
2007-05-04, 20:18
Har inte testat o springa ännu (varit styrka ett par dagar just nu) men ska nog prova imorn. Får jag fortfarande problem ska jag testa med tejp! Tackar :)

champion
2007-05-07, 10:56
Köp nya skor som passar dina fötter och börja gå med skorna lite så du inte springer direkt då risken finns att blåsorna kommer.

westerbotten
2007-05-07, 13:36
Det kan också vara någon typ av tropisk parasithttp://www.stanford.edu/class/humbio103/ParaSites2006/Dracunculiasis/IMAGES/Blister.gifsjukdom.