handdator

Visa fullständig version : Svårigheter med frukost -> "Gainer" istället


Officer
2007-05-03, 18:39
Hur jag än försöker får jag inte i mig en stor frukost på morgonen innan jobbet. Jag måste vara vaken i minst 1.5 timme innan jag blir tillräckligt hungrig för att som exempel kunna få i mig de kalorierna jag behöver (obs: JAG). Jag orkar trycka i mig max 70 gram müsli / havregryn och tillhörande prottedrink liksom.
Det är riktigt jobbigt att blanda frukost i mixern också, då det är nästintill riktigt äckligt att dricka den smörjan varje morgon hur jag än smaksätter det.


Om jag drar i mig en gainerdrink istället bestående av maltodextrin (så jag får i mig lite drygt 100 gram kolisar, för det är det jag behöver och vill ha) och proteinpulver, och kanske någon banan till för att få lite biologiskt näringsrika ämnen?

Detta gäller alltså enbart frukosten, så att jag slipper gå till jobbet med vetskapen om att jag inte har fått i mig tillräckligt. Resten av dagen är det bara riktigt näringsrik mat som gäller förstås.

Vad säger ni? Jag vet att det är det totala som spelar roll, men hur "hälsosamt" är det att dra i sig en megagainer varje morgon och få insulinspik på det sättet, 365 dagar om året? Förutsatt att man "sköter" kosten i övrigt (om detta nu kan kallas misskötsel..)

Ryska_raketen
2007-05-03, 18:42
5 dl havregryn, 40 gram vassle+2 dl minimjölk, 10 knäcke. Där har du det. ÄT för helvete.

z_bumbi
2007-05-03, 19:07
Funkar inget annat så kör på det, annars går det att fixa till den mixade drinken så att den inte smakar rävgift längre.

Officer
2007-05-03, 19:12
Funkar inget annat så kör på det, annars går det att fixa till den mixade drinken så att den inte smakar rävgift längre.

Hur?

nåra dl yoghurt/mjölk, protte, havre, banan, frysta bär/jordgubbar... det har jag redan testat. Vad hade du tänkt dig?

Allan
2007-05-03, 19:22
Fun Light? Funkar på det mesta

z_bumbi
2007-05-03, 19:22
Hur?

nåra dl yoghurt/mjölk, protte, havre, banan, frysta bär/jordgubbar... det har jag redan testat. Vad hade du tänkt dig?

Skippa havregrynen för det är de som gör att man får den skumma smaken och konsistensen, ersätt de kolhydraterna med maltodextrin och släng i en skvätt glass. Extra oboy funkar om man gillar choklad, även arracspunch funkar tillsammans med choklad och speciellt om man har jordgubbar i, några polkagrisar kombinerat med mintchoklad är inte helt fel osv.
Lite mer vätska kan vara bra också så blir det inte så tjockt och delar du på drinken i två omgångar blir det i alla fall inte så mycket att få i sig per omgång.

eandersson
2007-05-03, 19:52
Fun Light? Funkar på det mesta

Fun Light dödar all smak. Bara blanda ner allt äckligt du kan hitta med Fun Light och du har nästa generations gottisdryck!

Runda Grodan
2007-05-04, 12:11
Fullkornsvälling och vassle. Använd shaker och vanligt, kallt kranvatten. Går fort att göra och fort att dricka. Bättre näring än i motsvarande mängd kolhydrater från maltodextrin.

Jag tror det är tredje tråden jag skriver detta tipset i en tråd på ca en vecka men det är ett bra tips. Jag tycker också det är dygt med frukost direkt när man ar vaknat.

KniveN
2007-05-04, 14:23
jag kör på 2dl havregryn, 30g protte, 1 tesked kakao, 1 banan, glass och 4dl mjölk. tycker inte att det blir så tjockt.
Jag tror att tricket är att mixa havregrynen först sen i med resten och mixa igen.

Strongman
2007-05-04, 18:34
lärde mig halsa drinken direkt ur burken ja blanda i idag

1dl havre
lite yoghurt
några jordgubbar
lite mjölk
lite saft
banan

säkert nåt mer... men bara man häller i sig det fort som fan så hinner man inte känna eftersmaken så mkt, gjorde misstaget första gången att ta det mun för mun, hade spyan i halsen när ja gick in på andra glaset, dock annorlunda blandning än ovanstående

edit: jag slänger i allting samtidigt och tar fram mixerstaven, blir faktiskt jävligt tunnt, trodde det skulle bli nästan som fil men det känns tunnare än mjölk t.om

mangs
2007-07-08, 12:35
Ha ha,

Det påminner mig om min (lata) frukost.

Jag häller upp 4dl minimjölk i shakern, häller i 1 dl vassle (chokladsmak) och sedan 2-3 dl havregryn. Sedan shakar jag och dricker.

Inga problem att suga i sig den tycker jag.

Rahf
2007-07-08, 12:54
En hyfsat god smoothie/shake:

OBS! Lägg i ingredienserna i den ordning som skrivs, översta först osv.

2dl Mjölk
1½dl yoghurt eller en redig sked keso
En näve frysta blåbär
50g fryst ananas (valfri)
En näve frysta hallon/jordgubbar
En skivad banan (valfri)
En portion valfri protte
En klick glass (valfri).

Mixa ihop och se till att allting blir nermalt. Om konsistensen blir för tjock, lägg till lite mer mjölk och yoghurt (ingen mer keso).

Smaken är väldigt fräsch och färgas till stor del av vilken smak du har på proteinpulvret. Ananasen ger en fräsch eftersmak och blåbär/hallon/jordgubbar kommer man även känna av lite grann.

Banan skall användas ifall man behöver extra kolisar av någon anledning. Den färgar smaken betydligt så om du inte är något större fan av banan, skippa den.

Hoppas den funkar, det är värt ett försök.

groddddaan
2007-07-19, 11:45
jag kör på 2dl havregryn, 30g protte, 1 tesked kakao, 1 banan, glass och 4dl mjölk. tycker inte att det blir så tjockt.
Jag tror att tricket är att mixa havregrynen först sen i med resten och mixa igen.


för mig blir den inte tjock. jag kan fan inte dricka det. de är som att dricka sand de är korning och fastnar i halsen trots att jag mixar väldigt länge med en stavmixer ;/

gimpster
2007-07-19, 12:19
Så var det för mig med för ett par år sedan. Men som man brukar säga, övning ger färdighet. Börja äta mer och mer varje morgon. Till slut sitter du där med en tallrik gröt, ett par mackor och några ägg! :eating:

groddddaan
2007-07-19, 20:14
Så var det för mig med för ett par år sedan. Men som man brukar säga, övning ger färdighet. Börja äta mer och mer varje morgon. Till slut sitter du där med en tallrik gröt, ett par mackor och några ägg! :eating:


men finns det inget sätt att mixa 2 dl havregryn så de blir som en drink med mera trögflytande konsistens. för jag måste sitta med ett vattenglas för att skölja ner kornen som fastnar i halsen när jag dricker den hahaha :P

Ulf A Big
2007-07-19, 20:20
Man måste inte äta på morgonen utan man kan skjuta fram det till en brunch om det känns lättare. Om man sedan inte fungerar så bra pga lågt blodsocker elller liknande då kanske man måste tvinga i sig något näringsriktigt.

gimpster
2007-07-19, 20:42
men finns det inget sätt att mixa 2 dl havregryn så de blir som en drink med mera trögflytande konsistens. för jag måste sitta med ett vattenglas för att skölja ner kornen som fastnar i halsen när jag dricker den hahaha :P

Gröt är trögflytande. :)

Handcuff
2007-07-19, 21:06
men finns det inget sätt att mixa 2 dl havregryn så de blir som en drink med mera trögflytande konsistens. för jag måste sitta med ett vattenglas för att skölja ner kornen som fastnar i halsen när jag dricker den hahaha :P

Mixa havregrynen innan så de blir ett pulver. Jag häller alltid ner ett paket havregryn i min mixer och har sedan "havrepulver" för hela veckan :thumbup: