handdator

Visa fullständig version : Massa och uthållighet..


Insidedoubt
2007-05-03, 15:41
Jag började träna thaiboxningen i början av året och har förbättrat min fysik något otroligt sedan dess. Från att ha varit relativt passiv fysiskt tränar jag stenhårt 3-4 dagar i veckan, har gått ner 4-5 kg och har trots detta fått mycket starkare mage och ben (speciellt vader), även bröst, axel och nackmuskulatur börjar titta fram men fokus ligger mycket på bålen och nedåt eftersom att de delar används mest i sportens utförande.

Jag har därför börjat komplettera hemma med armar, bröst och axlar (nacke får vi en en hel del träning av på thaiboxningen också, för clinch och allmän stabilitet).

Uthållighet är det absolut viktigaste för att prestera i muay thai, det spelar ingen roll om man slår eller sparkar stenhårt i 30 sekunder när man har 5 x 3 minuter framför sig.

I längden vinner man på uthållighet, men proffsen är ju rätt välbyggda ändå, titta på Buakaw Por Pramuk t.ex. Ingen enorm volym, men otroligt väldefinierade, synliga muskler, trots detta ligger han på ca 70 kg och är 173 cm lång, det är alltså inte så att han deffat ner sig till någon extremt låg vikt utan han måste helt enkelt bestå av en ganska stor andel muskler jämte fett?

Hur uppnår man detta, dessa killar lär ju styrketräna ändå. Men om man vill bygga volym för att sedan vara uthållig på den volymen?

Jag tänkte själv och kom fram till att man skulle kunna gymma tills man stigit till önskade vikter på skivstången och sedan istället för att öka i vikt börja öka repsen för att bygga uthållighet på samma volym. Funkar det så eller är jag ute och cyklar?

Jag förstår inte hur de kan ha de muskler de har trots att de konditionstränar så sjukt mycket?

(Ledsen att det blev så långt, hoppas någon orkat läsa)

Här är idéalet:
http://www.muaythai-geneve.com/BUAKAW/%20pages%20photos/%20pages%20photos-Images/3.jpg
:D

Nithian
2007-05-03, 15:46
Ja dom är sjuka helt enkelt

Jacksatan
2007-05-03, 15:54
Bra gener. Hård träning. Sen är det många som inte är rena heller.

Insidedoubt
2007-05-03, 15:59
Jo, självklart ligger hård träning och bra gener bakom detta, men jag har svårt att tänka mig att de verkligen går in för att bulka t.ex, de slutar ju inte konditionsträna som monster, det är fortfarande prioritet 1. Och de kan ju inte köra allt för tunga vikter då skulle de till slut lägga på sig för mycket massa.

Hur lyckas de träna så extremt hårt och ändå vara så lagom?

jeanclaudevandamme9
2007-05-03, 16:00
Buakaw löper 10 km bara på morgonen. Otroligt hård träning sysslar han med!

jeanclaudevandamme9
2007-05-03, 16:01
Jo, självklart ligger hård träning och bra gener bakom detta, men jag har svårt att tänka mig att de verkligen går in för att bulka t.ex, de slutar ju inte konditionsträna som monster, det är fortfarande prioritet 1. Och de kan ju inte köra allt för tunga vikter då skulle de till slut lägga på sig för mycket massa.

Hur lyckas de träna så extremt hårt och ändå vara så lagom?


Varför jämför du han med en bodybuilder?

regus
2007-05-03, 16:03
. Och de kan ju inte köra allt för tunga vikter då skulle de till slut lägga på sig för mycket massa.


Nej. Massan kommer med maten, styrka/explosivitet med vikter.

jeanclaudevandamme9
2007-05-03, 16:06
Nej. Massan kommer med maten, styrka/explosivitet med vikter.



Jag hade loggat ut och tänkte dra men jag bestämde mig för att kika in i denna tråd ändå och då får jag se detta svar!!! Ska jag gå in och skriva eller ska någon säga till honom tänker jag!?!?!?!?!?!?

Men nej jag tar mitt sunda förnuft till rätta och nu skriver jag till dig att det du skrev är rent skitsnack och sprid inte din skit till folk som kanske inte vet bättre!

MVH// EN SUR JCVD9

Insidedoubt
2007-05-03, 16:13
Buakaw löper 10 km bara på morgonen. Otroligt hård träning sysslar han med!

Det är just därför det är så otroligt att han lyckas behålla sin muskelmassa. Han måste äta något otroligt? Eftersom att han tränar så mycket lär väldigt mycket gå till musklerna och en stor del av det han förbränner är fett?

Han måste vara väldigt optimal när det gäller muskel/fett-förhållande?

Tycker det är väldigt imponerande att det finns individer som klarar av bägge delar på det sättet. Funderar på att åka till Thailand och träna en månad så får jag ett smakprov på hur de tränar där borta =)

nutz
2007-05-03, 16:15
Angående uthållighet bör du beakta att den där killen tränar boxning flera timmar om dagen, och inte tre eller fyra pass i veckan och sen lägga till det faktum att han är bäst i världen på K-1 Max. Han har nog också generna på sin sida.

Gpajpen
2007-05-03, 16:16
Det är just därför det är så otroligt att han lyckas behålla sin muskelmassa. Han måste äta något otroligt? Eftersom att han tränar så mycket lär väldigt mycket gå till musklerna och en stor del av det han förbränner är fett?

Han måste vara väldigt optimal när det gäller muskel/fett-förhållande?

Tycker det är väldigt imponerande att det finns individer som klarar av bägge delar på det sättet. Funderar på att åka till Thailand och träna en månad så får jag ett smakprov på hur de tränar där borta =)

så jävla ofantliga mängder behöver han inte äta. han ligger på 70kilo och det blir inte mycket kcal, sen släng på 1000kcal-1500 extra energiförbrukning från konditionsträning. slutar på vad många äter här inne under bulk max.

Runda Grodan
2007-05-03, 16:17
Jag hade loggat ut och tänkte dra men jag bestämde mig för att kika in i denna tråd ändå och då får jag se detta svar!!! Ska jag gå in och skriva eller ska någon säga till honom tänker jag!?!?!?!?!?!?

Men nej jag tar mitt sunda förnuft till rätta och nu skriver jag till dig att det du skrev är rent skitsnack och sprid inte din skit till folk som kanske inte vet bättre!

MVH// EN SUR JCVD9
Då kanske du kan förklara hur det ligger till?


Någon som vet vad de käkar på thaiboxnings-skolorna? Jag trodde det var mest ris och grönsaker.


Så stor är väl inte Buakaw, han har grym form men inte är han väl särskilt krallig? Ingen som tävlar i K1 Max är väl det?

Insidedoubt
2007-05-03, 16:19
Angående uthållighet bör du beakta att den där killen tränar boxning flera timmar om dagen, och inte tre eller fyra pass i veckan och sen lägga till det faktum att han är bäst i världen på K-1 Max. Han har nog också generna på sin sida.

Ja, det förstår väl jag också. K-1 Max är för övrigt ett jippo, kul att titta på men han har intressantare meriter inom traditionell thaiboxning där han även får använda armbågarna vilka är bland hans vassaste vapen.

Jag påstår inte att jag skulle kunna uppnå hans fysik på 3-4 pass i veckan men man måste börja någonstans.

nutz
2007-05-03, 16:34
intressantare meriter inom traditionell thaiboxning

Nja, jag håller inte med, han är ju trots allt - bevisligen - inte bäst där.

Jag påstår inte att jag skulle kunna uppnå hans fysik på 3-4 pass i veckan men man måste börja någonstans.

Visst, självklart, men det är väl kanske lite onödigt att sikta mot stjärnorna direkt.


Jag förstår inte hur de kan ha de muskler de har trots att de konditionstränar så sjukt mycket?

Ihärdig träning sedan barnsben.

Insidedoubt
2007-05-03, 16:43
Visst, självklart, men det är väl kanske lite onödigt att sikta mot stjärnorna direkt.

Jag tog väl snarare Buakaw som ett exempel på vilken typ av fysik jag vill uppnå, inte att jag väntar mig bli lika extrem. Mest för folk som inte hade pejl på vilken fysik en thaiboxare eftersträvar då den skiljer sig mycket från tyngdlyftare och bodybuilders.

Jacksatan
2007-05-03, 16:51
Jag tog väl snarare Buakaw som ett exempel på vilken typ av fysik jag vill uppnå, inte att jag väntar mig bli lika extrem. Mest för folk som inte hade pejl på vilken fysik en thaiboxare eftersträvar då den skiljer sig mycket från tyngdlyftare och bodybuilders.

Men alltså du måste förstå att om han är ren där så är hans genetiska förutsättningar sjukt bra. Han kanske skulle väga 90-100kg i bra form ifall han satsade på styrketräningen nåra år. Ni kan inte träna som de gör och tro att ni ska få samma kroppar. Lika lite som man får samma kropp som en bodybuilder bara för att man tränar som en. Det skiljer ofta ljusår i genetiska förutsättningar.

Yes
2007-05-03, 16:56
Även om man har samma muskelmassa och fettprocent är det få som kan se ut sådär. Han har helt enkelt jäkligt bra förutsättningar för en snygg kropp. Det är något man föds med.

Fast det är ju egentligen ointressant om man tränar för att bli bra i sin sport och inte har tänkt att bli byggare eller strandraggare.

Insidedoubt
2007-05-03, 16:57
Nja, jag håller inte med, han är ju trots allt - bevisligen - inte bäst där.


Urvalet av fighters är ett annat i K-1 Max. Fighters väljs, sponsras och lanseras som "produkter", det är populärt där borta i Japan, de tjänar pengar på stora profiler inom fighting. Titta bara på vad de gjorde med Bob Sapp i K-1. Jag tror att det är en större utmaning att gå titelmatcher i thaiboxning än i K-1. K-1 handlar mer om spotlights och kameror, det finns många duktiga fighters som inte ger sig in i det.

Att han är bäst i sammanhanget tror jag inte handlar om tävlingstypen, således tycker jag inte heller att hans framgångar i K-1 Max är mer imponerande bara för att han är bäst där.

Insidedoubt
2007-05-03, 17:05
Men alltså du måste förstå att om han är ren där så är hans genetiska förutsättningar sjukt bra. Han kanske skulle väga 90-100kg i bra form ifall han satsade på styrketräningen nåra år. Ni kan inte träna som de gör och tro att ni ska få samma kroppar. Lika lite som man får samma kropp som en bodybuilder bara för att man tränar som en. Det skiljer ofta ljusår i genetiska förutsättningar.

Självklart inte, jag väntar mig inga mirakel heller, men jag vill bygga muskler och träna uthållighet efter egna villkor och även om jag aldrig kan förvänta mig samma resultat som Buakaw så har han tränat med liknande prioriteringar.

Jag tänkte inte ens nämna honom överhuvudtaget men tyckte väl att tråden kanske skulle bli lite intressantare om jag visade upp ett idéaliskt exempel.
Jag har inte sagt att jag förväntar mig samma resultat.

Jag vill helt enkelt bygga muskelmassa utan att bli osmidig och sedan behålla den massan trots väldigt mycket konditionsträning och det var väl det jag ville ha tips på, ledsen om jag var otydlig med det.

Insidedoubt
2007-05-03, 17:10
Varför jämför du han med en bodybuilder?

Var gör jag det? Menar du eftersom att jag använde termen bulka?
Isf så var det för att det mig veterligen effektivaste sättet att bygga muskler på är genom att just bulka, att lyfta tungt och äta mycket, och sedan sikta på att bränna fett efter muskeluppbyggnad. Medans thaiboxare inte verkar ha den uppdelningen, utan styrketränar och konditionstränar (bränner fett) samtidigt. Låter svårt.

Insidedoubt
2007-05-03, 17:19
Tack för alla svar iaf. Att det krävs hård träning visste jag visserligen, och genetik hade jag väl mina aningar om också men nu har jag ju verkligen fått bekräftat att det är viktigt.

Däremot förstår jag inte varför jag verkar bemötas av en massa pessimism, nedlåtande ton och ifrågasättande?

Min tråd var inte skapad för att jämföra mig med Buakaw eller någon annan med ultimata förutsättningar. Min tråd var inte menad som ett påstående utan jag var nyfiken på hur det går till och söker helt enkelt lite tips för att träna effektivare. Jag skapade tråden för att jag vet att jag har dålig kunskap i ämnet och vill ha tips från er som vet mer.

Hursomhelst, tack för de svar jag fått.

ilikeu
2007-05-04, 11:54
testa superset eller triset .. lite pulshöjandes,samt uthållighet, bygger bra på det också .. ligg på ca 10 reps på varje övning.

*whistle*

kallholm
2007-05-04, 14:05
egentligen så fattar ja inte riktigt,
varför skulle de vara så svårt att lägga på sej så pass med muskler och behålla den muskelmassan. Han har ju inte överdrivet stora.

Och som en annan sa: att han skulle väga 90-100kg om man var styrketränande,
Varför? en styrketränande kan vell också se ut så om man väger 70kg?

MVH

Insidedoubt
2007-05-04, 16:23
egentligen så fattar ja inte riktigt,
varför skulle de vara så svårt att lägga på sej så pass med muskler och behålla den muskelmassan. Han har ju inte överdrivet stora.

Och som en annan sa: att han skulle väga 90-100kg om man var styrketränande,
Varför? en styrketränande kan vell också se ut så om man väger 70kg?

MVH

Jag tänkte väl mest på att det är så extremt mycket konditionsträning, men det är väl bara att se till att äta ordentligt, hålla samma energi in som ut. Fast det verkar ju vara lite av en balansakt.

Det som jag inte riktigt förstod var väl hur de lyckas gå upp i muskelmassa och ner i fett utan att periodisera, vad jag hört så kör de styrka parallellt med kondition. Och det är väl rätt knepigt att bränna fett och bygga muskler samtidigt? Men jag har säkert missat bitar också, jag har ju ingen direkt insikt i hur de tränar :em:

Insidedoubt
2007-05-04, 16:26
De bygger iofs inte så jättemycket massa heller, mest uthållighet, men de har ju en del volym ändå.
Eventuellt så ser det ut som att de har mer massa än vad de har för att de saknar underhudsfett?

Insidedoubt
2007-05-04, 16:39
Men nu minns jag knappt var jag ville komma..

Jag kan inte tänka på mycket annat än träningen just nu och när jag nått dagens kvot och inte vill riskera överträning så ställer jag väl dumma frågor här istället :smash:

nutz
2007-05-04, 16:49
Men snälla nån.

Man måste inte GRISA sig upp i vikt för att bygga muskelmassa. Det är precis som du säger en balansakt, ibland är Buakow sugen på efterrätt och det kommer att resultera i en marginell viktökning - samtidigt kanske han inte har hungern på sin sida dagen efter och då går han ner fem gram i fettvikt. Upprepar du detta dag efter dag i 25 år så kommer du förr eller senare att bli muskulös vare sig du vill eller inte så länge du håller en normal syn på kosten och äter dig mätt som du bör.

Det är också enklare om du har fyra eller fem coacher som sköter ditt liv in i detalj.

Ett utdrag från ett reportage som hette "Den Oåtkomlige" i tidningen Fighter:



Så tränar Buakaow
(sex dagar i veckan)

Uppstigning kl 06.00 och tolv kilometers löpning.

200 knän på säck.

Mittsträning: en 20 minuter lång rond med två korta vattenpauser eller fem femminutersronder. Han avslutar morgonpasset med konditionsövningar utan vikter.

Buakaow sover på dagen för att orka med eftermiddagsträningen som startar med åtta kilometer löpning samt säck- och mittsträning enligt samma rutin som på morgonen.

Mer säckträning, denna gång två tiominutersronder med armhävningar i rondvilan och efteråt.

Slag och boxningsteknik med hjälp av en internationell boxningscoach som håller handmitts.

Clinch och knän. Chokdee Por Pramuk och Namsaknoi Yuthgarngamthon turas om att köra mot Buakaow i 45 minuter utan vila.

Efter clincharbetet knäar Buakaow på säcken 200 gånger till och sparkar 100 sparkar med varje ben. Han avslutar dagen med styrketräning utan vikter som inkluderar armhävningar, 100 pullups och 300 situps.

Insidedoubt
2007-05-04, 16:59
Okej, tack nutz.