handdator

Visa fullständig version : Mönstring!


mettlica
2007-05-03, 11:32
Ska iväg o mönstra den 22, alltså ca 3 veckor från nu. Vill snabbt få upp min kondition och styrka som behövs till testerna. Har haft hyfsad kondition och tränat mycket på gym tidigare. Tacksam för tips!

Piranha
2007-05-03, 11:35
Tråd flyttad.

raQblad
2007-05-03, 13:43
Ska iväg o mönstra den 22, alltså ca 3 veckor från nu. Vill snabbt få upp min kondition och styrka som behövs till testerna. Har haft hyfsad kondition och tränat mycket på gym tidigare. Tacksam för tips!Styrketestet är ungefär som ett marklyft, fast där du fortsätter med att dra stången till hakan. Enkel slutledningsförmåga säger mig att om du tränar marklyft och drag till hakan så får du dig lite träning där.

Konditionstestet går ut på att du cyklar med succesivt ökande belastning. Enkel slutledningsförmåga säger mig att om du cyklar i bra fart och ökar belastningen eftersom så får du dig lite träning där också...

Speedy
2007-05-03, 14:55
håller med föregående talare...cykla och marklyft + drag till hakan så är du ju väl förberedd...för mönstringen iaf...ska du sen göra nåt tuffare i lumpen är det ju mer träning som tillkommer...:)

Jontez
2007-05-03, 15:00
Ang. styketestet så tyckte jag att biten där man kommer till "drag till hakan". Där var det riktigt tungt! Men jag hade inte börjat med styrketräning innan jag möstrade så fick inte så bra ändå ;)

krilleh
2007-05-03, 15:10
när jag skulle göra den där styrkeövningen så var typ folk från hela världen där för att se hur vi gör i Sverige. Alla hade riktiga uniformer så man blev lite skraj att köra när dom glodde. Tur som de va kunde jag vänta och ett par kineser(ganska stora faktiskt) fick prova på. dom fick 7a, som mig så ganska nöjd ändå :)

Nithian
2007-05-03, 15:35
Vad fick du krille på styrke resultatet?

krilleh
2007-05-03, 15:37
Vad fick du krille på styrke resultatet?

7a som sagt!

Nithian
2007-05-03, 15:40
aha trodde det var kineserna som fick 7a!

krilleh
2007-05-03, 15:54
aha trodde det var kineserna som fick 7a!

jag med :)

raQblad
2007-05-03, 17:55
när jag skulle göra den där styrkeövningen så var typ folk från hela världen där för att se hur vi gör i Sverige. Alla hade riktiga uniformer så man blev lite skraj att köra när dom glodde. Tur som de va kunde jag vänta och ett par kineser(ganska stora faktiskt) fick prova på. dom fick 7a, som mig så ganska nöjd ändå :)Hehe, det var ett par amerikaner som var på besök när jag mönstrade. Kanske får besök ofta, mönsringsanläggningarna...

Fartman
2007-05-03, 22:30
Kondistestet är cykling så en god idé är att just cykla när du tränar inför det. Styrketestet borde du utan problem få minst iaf en sjua på om du tränat på gym tidigare och inte dissat benträningen helt. Jag tror typ alla mina vänner som hade styrketränat någorlunda fick minst 7or, och flera fick 9. (jag också, just for the record!)

Prankie
2007-05-04, 06:53
aha trodde det var kineserna som fick 7a!

Skulle det vara mobbing eller? Jag fick 9:a! :D
F.ö tycker jag det skiljer rätt mycket på marklyft och det man håller på med där. Vid marklyft kör man med en konstant vikt och man måste klara sin svagaste punkt för att kunna lyfta upp vikten. Mönstringen har man inte vikt, stången förflytta sig i en konstant fart och man räkna ut kraftutvecklingen genom hela rörelsen. Därför kan man göra marklyft i en lugn och kontrollerade rörelse där explosiviteten inte är så viktig, under mönstringen är styrkemoment räknad på medeltal av kraftutvecklingen, där explosivitet ge lite högre "poäng" än råstyrka. Jag varvade frivändning med marklyft. :)

Vinter
2007-05-04, 06:59
Pressa dig själv med kondtionscykel på gymmet, och öva tekniken med stången för dragtestet, bra teknik hjälper ganska långt.

stigson
2007-05-04, 08:22
Jag drog en 9a på styrketestet, jag körde rätt mycket marklyft före. :)