handdator

Visa fullständig version : Smärtor i främre trampdynan


Leopeobeo
2007-05-02, 22:25
Hejsan hejsan.

Har ett stort problem just nu, och har haft ett tag. Det är garanterat fotbollsrelaterat då det är där jag störs av smärtan. För någon månad sen var mina skor rejält slitna och det blev till slut så illa att det gick hål på högerskon vid trampdynan under stortån, i sömmen som håller ihop skons över- och underdel. Det gjorde, vad jag fårstått i efterhand, att foten delvis "halkade ut" ur skon där och nog gjorde att jag felbelastade ganska rejält, på båda fötterna. Effekten blev en smärta vid trampdynan under stortån frmäst på båda fötterna som märks främst på fotbollsplanen vid riktningsförändringar där man belastar den del utav foten. Ömmar även om man trycker på trampdynan och det kan ha blivit en tillstymmelse utav en förhårdnad, dock knappt märkbar.

Köpte nya skor, likadana, och hoppades att problemet skulle försvinna. Men, det har det inte gjort och det är ett riktigt störande moment som irriterar på planen. Varje förändring i riktning känns. Jag har försökt att ombelasta igen för att få smärtorna att gå över, men det har inte fungerat. Kortare uppehåll från fotbollen hjälper tillfälligt, men när man sätter igång igen smyger den sig på och beroende på hur ofta man tränar är den tillbaka ganska snabbt.

Värt att nämna också kan vara att jag använder specialgjorda inlägg för fötterna eftersom jag har höga fotvalv och tidigare haft problem med hälarna, var nyligen och kollade upp om jag skulle göra nya, men de i fotbollsskorna var enligt honom fortfarande bra. Kan dock inte riktigt släppa att de kan ha en del i problemet, men samtidigt låter det otroligt eftersom jag använt liknande i tre år nu, men då gjort nya i april månad varje år, något som nu alltså inte verkade behövas.

Oj, det blev väldigt långt och kanske omöjligt att svara på, vad vet jag. Dock tacksam om någon skulle göra ett försök.:)

Leopeobeo
2007-05-07, 16:18
Kompletterar med en bild, även om den nu kanske inte säger så mycket.

http://ww2.beffo.se/upload/pic~/dUahVRGdZOcB.jpg

westerbotten
2007-05-07, 19:06
Jag ser ingen fråga...

Leopeobeo
2007-05-07, 19:55
Frågan är varför jag får riktigt ont på just det stället på båda fötterna när jag kör fotboll, och vad det kan bero på samt om det finns något enkelt svar på en lösning.

Guddi
2007-05-07, 21:16
Hög belastning på just det stället. Nästan alla fotbollspelare har något ställe där de lättare får blåsor och blir ömma. Lösningen är andra sulor alternativt nya skor. Om det är möjligt kan det också vara en bra idé att undvika hårda underlag.

Det du beskriver är ganska vanligt när man har formade sulor och använder dem i andra skor än de som de var anpassade till från början. Gör du det? Ett par nya inlägg kostar ungefär 600kr utan recept och kan i så fall vara värt investeringen. De gamla kan du använda i dina vardagsskor.

Guddi
2007-05-07, 21:16
Hög belastning på just det stället. Nästan alla fotbollspelare har något ställe där de lättare får blåsor och blir ömma. Lösningen är andra sulor alternativt nya skor. Om det är möjligt kan det också vara en bra idé att undvika hårda underlag.

Det du beskriver är ganska vanligt när man har formade sulor och använder dem i andra skor än de som de var anpassade till från början. Gör du det? Ett par nya inlägg kostar ungefär 600kr utan recept och kan i så fall vara värt investeringen. De gamla kan du använda i dina vardagsskor.

Leopeobeo
2007-05-07, 21:39
Angående underlaget har det nästan uteslutande varit konstrgräs framtill nu, när vi går över på riktigt gräs. Sulor har jag ett par till mina vanliga skor också, det vill säga att fotbollssulorna är anpassade efter fotbollsskon, iochförsig efter de gamla men de är det samma storlek osv. på. Ett par sulor kostar 1500kr där jag gör mina, på Fotform som jag annars är nöjda med, för ursprungsproblemet var ont i hälarna som nu är ett minne blott.

De nuvarande sulorna är alltså 1 år gamla men jag var som sagt där nyligen och han sa att de skulle hålla i iallafall ett år till. Skorna är iochförsig ett möjligt problem då jag nog hade en antydan till detta problem förra året också, med likadan skor. Lite dålig tajming då att jag köpa nya för bara någon månad sen..