handdator

Visa fullständig version : Bästa benövning för nybörjare?


mastermungo
2007-05-02, 21:59
Jag är i behov av att slänga ihop ett träningsprogram för nybörjare och har endast tillgång till fria vikter.

Har läst lite i andra trådar och där rekommenderas främst benpress som nybörjarövning för benen. Som jag förstått det för att knäböj skall vara för svårt.
Vi snackar nu ett allround program som skall duga både för barn och för gamla tanter.

Så vilken övning är den bästa för en absolut nybörjare med endast tillgång till fria vikter.

Hacksquat? Knäböj? Utfall? Knäböj med hantlar? Utfall med hantlar?


Alla åsikter är välkommna.

major Pectoralis
2007-05-02, 22:03
Jag är i behov av att slänga ihop ett träningsprogram för nybörjare och har endast tillgång till fria vikter.

Har läst lite i andra trådar och där rekommenderas främst benpress som nybörjarövning för benen. Som jag förstått det för att knäböj skall vara för svårt.
Vi snackar nu ett allround program som skall duga både för barn och för gamla tanter.

Så vilken övning är den bästa för en absolut nybörjare med endast tillgång till fria vikter.

Hacksquat? Knäböj? Utfall? Knäböj med hantlar? Utfall med hantlar?


Alla åsikter är välkommna.


Är dom rena nybörjare klarar de sig bra med utfall, enbensböj och knäböj utan vikter.

Deceiver85
2007-05-02, 22:35
Major: Enbensböj för en absolut nybörjare med endast tillgång till fria vikter? :D

raQblad
2007-05-02, 23:07
Jag är i behov av att slänga ihop ett träningsprogram för nybörjare och har endast tillgång till fria vikter.

Har läst lite i andra trådar och där rekommenderas främst benpress som nybörjarövning för benen. Som jag förstått det för att knäböj skall vara för svårt.
Vi snackar nu ett allround program som skall duga både för barn och för gamla tanter.

Så vilken övning är den bästa för en absolut nybörjare med endast tillgång till fria vikter.

Hacksquat? Knäböj? Utfall? Knäböj med hantlar? Utfall med hantlar?


Alla åsikter är välkommna.

Ett program för både barn och gamla tanter? Barn (vilken åldersgrupp är det vi snackar om?) kanske har lite bättre förutsättningar att klara av knäböjar än gamla tanter som rehabtränar...

Dumleman
2007-05-02, 23:19
Väldigt lätta knäböj där de har fått riktiga instruktioner angående djupet osv. tror jag är bra. Sen är det ju bara att lägga på vikt eftersom.

Kardiluss
2007-05-03, 07:33
Tror aldrig det är bra att göra ett "allround" program som du kallar de. Man måste ju se till vad var och en har för förutsättningar

z_bumbi
2007-05-03, 07:36
Major: Enbensböj för en absolut nybörjare med endast tillgång till fria vikter? :D

För barn funkar det faktiskt, om man kör från en bänk eller annan upphöjning så begränsar inte rörligheten på samma sätt och man kan öka djupet vartefter de blir starkare.

Deceiver85
2007-05-03, 09:08
För barn funkar det faktiskt, om man kör från en bänk eller annan upphöjning så begränsar inte rörligheten på samma sätt och man kan öka djupet vartefter de blir starkare.
Jag tänkte annars på den här:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSquat.html

z_bumbi
2007-05-03, 09:41
Jag tänkte annars på den här:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSquat.html

Den där skulle jag aldrig rekommendera. :D

Clyde
2007-05-03, 14:57
Jag tänkte annars på den här:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSquat.html


Den där är skräp, med den här däremot:http://exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSplitSquat.html

Är en bra nybörjarövning, man börjar normalt utan vikt.

mastermungo
2007-05-04, 08:53
Kul att ha startat en diskussion men väldigt få konkreta exempel med uppbackning.

Utfall har jag själv tänkt på som ett reltaivt lätt och bra alternativ.

Knäböj med hantlar då? kan inte det vara bra?

Ingen utav enbensböjarna känns speciellt aktuella för en tant av modell äldre... Allra minst Deceivers förslag =)

z_bumbi
2007-05-04, 08:57
Det finns inget allroundprogram som passar alla men kör knäböj utan vikt som start, begränsa djupet för var och en så att de klarar av 10-15 reps utan problem och öka sen djupet till en rimlig nivå i varje enskilt fall.

Timme
2007-05-04, 08:58
Knäböj...

Pepz
2007-05-04, 10:10
knäböj med boll mot vägg.
Dvs med bollen mellan ryggen och väggen.
Extra belastning ka ske med hantlar eller skivstång.

Yankeee
2007-05-04, 12:36
Frontböj är relativt lätt att utföra, inte mycket att tänka på för en nybörjare.

jwzrd
2007-05-04, 12:39
Frontböj är relativt lätt att utföra, inte mycket att tänka på för en nybörjare.

Hörde jag någon föreslå stfu n squat?

Timme
2007-05-04, 12:42
Hörde jag någon föreslå stfu n squat?

Jag föreslåt den varianten. Den bästa ben övningen för en nybörjare är att lära sig att knäböja med hjälp av kunnig person.

edit: din signatur är sjuk :D

mastermungo
2007-05-04, 15:26
Hörde jag någon föreslå stfu n squat?

Tycker jag själv låter som en bra idé men i en annan tråd om nybörjarprogram var självaste Arne P =) emot detta.
Som jag förstått det så har Arne väldigt goda kunskaper om sånt här men han föreslog som sagt benpress. Vilket det inte finns tillgång till.

Motorbreath
2007-05-04, 15:56
Har ett förslag (taget ur Tammers naturliga uppbyggnadskurs) som alla borde klara. Helt utan vikter.

"Stå på golvet med fötterna något särade och tårna något utåt. Böj knäna till sittande samtidigt som armarna lyftes till axelhöjd. Sträck och böj knäna 15ggr. Vila och slappna av cirka 15 sek. Upprepa, vila och upprepa igen (15 + 15 + 15)."
"Håll ryggen rak hela tiden och stöd på hela fotbladet."

Denna övning tar främst på lårmusklerna.