handdator

Visa fullständig version : Köpa hus - vilket?


abbe
2007-05-02, 20:47
Jag och min fru har bestämt oss för att köpa ett hus. Största anledningen till det är för vår son och möjligheterna att vara utomhus men även för att vara mindre "isolerade" från grannar/grannbarn, som vi är i lägenheten.

Nu står vi inför tre alternativ och eftersom jag behöver argument samt tips så använder jag mig av detta förträffliga forum.

Hus nr 1:
Färdigbyggt 2-plansvilla med 20 andra hus i september på 148 kvm. Endast barnfamiljer i vår ålder och många kompisar till vår son. Kan påverka vitvaror och trädgård men inte mkt annat. Får själv betala trädgård (mindre kostnad). Sådär wow-faktor då alla hus är lika och de ligger tätt på 440 kvm tomt. Extremt underhållningsfritt. Lite minus för att projektorn inte riktigt passar in i planlösningen.

http://photos1.blogger.com/x/blogger2/5678/3791/1600/z/432407/image-upload-22-730008.jpg

http://photos1.blogger.com/x/blogger2/5678/3791/1600/z/266222/image-upload-15-710235.jpg

Bottenplan - alternativet med full utbyggnad (9,6 kvm):
http://bp3.blogger.com/_Iu75P2ksEa4/RinxCxMNOJI/AAAAAAAAAEo/kzqyNfNDmHc/s1600-h/fenix_bottenvaning.jpg

Ovanvåning:
http://bp0.blogger.com/_Iu75P2ksEa4/RinxTBMNOKI/AAAAAAAAAEw/7uhIvuld3VY/s1600-h/fenix_ovanvaning.jpg

Hus nr 2 aka lyxvillan:
Unikt hus byggt 1991 på 164 kvm - 1-plansvilla. Allt är i mycket bra skick, bortsett från vitvaror som snart får bytas ut (mindre kostnad). 3 kaklade badrum, 5 rum, öppen spis. Hög wow-faktor med 810 kvm tomt. Lite minus för att det inte finns ngt bra rum för datorer och arbetsrum. Risk för att det blir mycket dyrt då det är budgivning.

Framsidan:
http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=27350/SFDF1F43B384FA54BAF8CAF32681131DCF7.jpg&sizex=520

Garage:
http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=27350/SFD2FA3D3F730BB44A39A7E12709330E5ED.jpg&sizex=520

Kök:
http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=27350/SFD0CB6768359E6440CACB791A8A0758691.jpg&sizex=520

Allrum:
http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=27350/SFDDD4301509C5B4FB8B5932CC728B26B86.jpg&sizex=520

Stora badrummet:
http://pics.objektdata.se/pic/pic.dll/image?url=27350/SFDB8F7731A94D149EAB73EB16225F96A66.jpg&sizex=520

Hus 3:
Beställa ett helt nytt hus på ett område som ska vara klart om 14 månader. 2-plansvilla i rött tegel. Kommer ligga på ett område med exakt likadana hus. Mycket barnfamiljer och kompisar till vår son. Kan påverka allt själv. Minus för att det är två våningar och att det inte blir klart i år. Sådär wow-faktor då alla hus är lika och de ligger tätt. Inga bilder...

PS. Jag skriver inte för att impa eller ngt... vill bara ha feedback.

stenis
2007-05-02, 20:54
Hur är området där "villa 2" står ? Familjeområde?

Yes
2007-05-02, 20:56
När jag ser hus nr1 vill jag spontant skjuta arkitekten, eller i varje fall skrika fula saker åt honom/henne(på avstånd förstås, ifall h*n råkar bli sur).

Hus nr2 ser trevligt ut, har du råd så röstar jag på det.

Hus nr3 verkar inte så lovande. Områden med exakt likadana hus ser sällan särskilt trevliga ut.

abbe
2007-05-02, 20:58
Hus 2 ligger på ett område som också byggdes 1991 där det endast är trafik till husen, dvs mycket lugnt. Ligger längst ut precis där staden slutar, vid en gröning. Dock är det inte troligen inte barn i vår sons ålder i grannhusen utan 10 år+. Nästan samtliga hus i området är unika.

Fed up
2007-05-02, 21:02
Hus 1 är snyggt och ljust, färdigbyggt, ni kan påverka lite själva och kanske blir det bättre pris än tvåan? Bra med jämnåriga omkring.
Tvåan ser ut som ett beverly hills-wannabe-hus från 90talet, lågt i tak, fula valv inne. Tycker inte det ser lyxigt ut, bara wannabe-lyxigt. Bra dock med stor tomt (men jobbigt att pyssla med iof) och öppen spis+flera badrum.
För mig är iallafall valet solklart, jag skulle gärna bo i ett hus som 1an men aldrig betala för ett hus som 2an.

Alternativ 3 har ju fördelen att ni kan påverka mer själva och nackdelen att ni får vänta länge. Men ja, det fanns det inga bilder på så...ja det var ju svårt att veta hur det skulle bli.

abbe
2007-05-02, 21:02
Ska kanske tilläggas att bilderna på Hus 1 är tagna med mobilen. Hus 2 har använt en proffsfotograf.

Granatgiraffen
2007-05-02, 21:10
Hus 1 är snyggt och ljust, färdigbyggt, ni kan påverka lite själva och kanske blir det bättre pris än tvåan? Bra med jämnåriga omkring.
Tvåan ser ut som ett beverly hills-wannabe-hus från 90talet, lågt i tak, fula valv inne. Tycker inte det ser lyxigt ut, bara wannabe-lyxigt. Bra dock med stor tomt (men jobbigt att pyssla med iof) och öppen spis+flera badrum.
För mig är iallafall valet solklart, jag skulle gärna bo i ett hus som 1an men aldrig betala för ett hus som 2an.

Alternativ 3 har ju fördelen att ni kan påverka mer själva och nackdelen att ni får vänta länge. Men ja, det fanns det inga bilder på så...ja det var ju svårt att veta hur det skulle bli.

Lågt i tak? Kanske det är. Tycker det ser ganska högt ut.

Jorgen
2007-05-02, 21:12
Jag hade valt alt två eller tre. Om alt två blir för dyrt i budgivningen så alt tre.
Jag håller på att bygga hus i ungefär den stilen som alt ett (på nya Linero) och jag skulle inte vilja flytta dit. Extremt tråkiga och själlösa villor som ligger packade. Tråkigt helt enkelt.
Större tomt är ett plus för barnet(en?) och ett hus byggt 1991 behöver man inte göra några större saker på på flera år. Plus att du får garage.

Jag säger 2.

Pingu
2007-05-02, 21:15
Svårt att säga vad du ska köpa för hus

abbe
2007-05-02, 21:15
Jag hade valt alt två eller tre. Om alt två blir för dyrt i budgivningen så alt tre.
Jag håller på att bygga hus i ungefär den stilen som alt ett (på nya Linero) och jag skulle inte vilja flytta dit. Extremt tråkiga och själlösa villor som ligger packade. Tråkigt helt enkelt.
Större tomt är ett plus för barnet(en?) och ett hus byggt 1991 behöver man inte göra några större saker på på flera år. Plus att du får garage.

Jag säger 2.

Aha, vi har varit och tittat på husen på Linero och det tilltalade oss inte det minsta. Verkligen tråkigt område och extremt packat. Annehem är mer tilltaladen, tycker vi, även om det är lite packat.

Fed up
2007-05-02, 21:17
Lågt i tak? Kanske det är. Tycker det ser ganska högt ut.

Alltså, inte lågt som typ mina föräldrar som bor i gammal skånelänga och har typ 180 i tak eller nåt, men inte luftigt och högt heller. på 80- och 90-talet tyckte man av nån anledning att högt i tak var överskattat, verkar det som.

Jag håller med Jörgen om att tvåan har med själ än ettan. Ettan är lugnare och luftigare.

Pingu
2007-05-02, 21:17
Aha, vi har varit och tittat på husen på Linero och det tilltalade oss inte det minsta. Verkligen tråkigt område och extremt packat. Annehem är mer tilltaladen, tycker vi, även om det är lite packat.

Då går ni efter det

tossefar
2007-05-02, 21:17
Hus 1 är inte snyggt utanpå, men verkar trevligt inuti.
Hus 2 var fint, men med hemsk färg (lätt åtgärdat) och hemsk inredning (ännu lättare åtgärdat). Köp om budgivningen inte sticker iväg för långt.

Det tråkiga med hus 3 (och i viss mån 1) är att nybyggda områden oftast är heldöda. Inget jättespännande klimat att bo i.

Summa summarum, köp hus 2 om du har råd.

Lizard
2007-05-02, 21:19
Estetiskt är jag helt inne på Fed ups linje; det första är snyggt och tegelvillor...hmmm.....det andra vill jag helst inte tänka på...
Nu är det ju mer saker att ta hänsyn till än hur ett hus ser ut som läge, värdeutveckling mm. Är det fast pris på nybygget och det är en solid firma bakom som Skanska eller Peab t ex så kan det bli en god affär på flera plan. Dels så sätts priset i dagens värde medan priserna stiger till morgondagens (om och när ni vill sälja), dels så vet du vad du bor med skolor, grannar, kompisar etc. Du kanske tvekar över utseendet på villa 1? Jag kan ta Stockholm som exempel (men samma sak skedde några år tidigare i hamnen i Helsingborg). Ingen ville ha nybyggena i Hammarby Sjöstad och de som flyttade in fick både småbilar, gratis el och möbelcheckar som muta. De flesta var osäkra på den moderna arkitekturen och levde inte så lite i gårdagens vurm för slipade furugolv och takspröjsar. Idag är det kö innan husen ens har blivit byggda och allt går åt innan dörrarna är på plats. Gissningsvis så har jag bara gjort dig mer förbryllad?

Lizard

abbe
2007-05-02, 21:20
Hus 2 var fint, men med hemsk färg (lätt åtgärdat) och hemsk inredning (ännu lättare åtgärdat).

Tror det är fel för huset är gult i verkligheten. Det blir grisfärgat på bilderna.

abbe
2007-05-02, 21:24
Det är NCC som bygger Hus 1 och 3.

I Lund behöver man inte bry sig om värdet på huset då det alltid går upp. Vill man spekulera är det en annan sak.

Ang utseende så är det inte lätt. Det blir ju alltid bättre när växter och träd har växt upp.

Snabel
2007-05-02, 23:46
2an såg ju ut att vara ett fint hus, men måste kännas tråkigt att flytta till ett hus där "allt är färdigt", alltså inredningsmässigt, trädgård osv.

abbe
2007-05-03, 07:17
Pja, ser det bara bra ut så tycker jag det är en fördel att allt är klart. Jag är inte speciellt bra på att tänka ut vilka färger som passar bra i ett badrum i ett hus som inte är byggt. Trädgården är ofta ingen höjdare i ett nytt hus de första åren.

eleni
2007-05-03, 07:21
Hus 1: Är det borta vid Annehem eller?

abbe
2007-05-03, 07:41
Japp, Hus 3 kommer också att ligga på Annehem.

JJ
2007-05-03, 07:47
Många barnfamiljer i området är en stor fördel tycker jag, större än jag trodde innan jag flyttade in i mitt hus. Stor tomt kan ju vara trevligt, men har du tid för den? Det beror ju också mycket på hur den ser ut.
Hus är kul men det är mycket som skall köpas in och det är alltid saker att göra, även om man köpt ett nytt hus som jag. Fundera lite på hur mycket tid du har över och räkna ordentligt på kostnaderna, det är oftast dyrare än man tror.

eleni
2007-05-03, 07:48
Annehem är ett himla trevligt område men jag har inte hört så positiva saker om husen där. Var det förresten inte där man upptäckte att grunden i de nybyggda husen var för dålig och att det började mögla redan efter några år? Jag är lite skeptisk till nybyggen...

abbe
2007-05-03, 07:54
Jo, de största argumentet för nybyggt är att det kommer finnas många kompisar till vår son samt att det är mer eller mindre underhållningsfritt. Frågan är om det kommer finnas kompisar i hus nr 2?

I vissa av husen som byggdes på Annehem kring slutet på 90-talet möglade. Jag förmodar att problemet inte kommer uppstå nu.

EDIT: Tid för trädgård kan man lösa genom att ha trädgårdsmästare eller mer gräs och en automatisk gräsklippare.

Lillgrabben
2007-05-03, 07:54
Jag tycker du / ni ska välja det hus ni trivs bäst med - under förutsättning att ni har råd med vad det kostar.

Om man tycker kostnaden barkar iväg åt pipan för högt så kanske man ändå för välja ett annat boende än man tänkt sig från ?!

Jag tyckte faktiskt att hus nr 1 såg ganska trevligt ut, ljust & fräscht med ganska öppna ytor samt luftigt & bra.

Fördelen med hus nr 2 är att det har större tomt än de 2 andra alternativen, vilket bara är positivt.

z_bumbi
2007-05-03, 07:55
Ur barnsynpunkt
En uppvuxen trädgård (iofs är inte 15 år så mycket men det är bättre än ingen tid alls) tål barn bättre, den trädgården var iofs ganska liten men i alla fall bättre än de andra och barn behöver yta. Kompisar skaffar de sig alla fall och det ingen katastrof om kompisen inte bor direkt bredvid, särskilt inte om det är ett lugnt område.

Ur trädgårds synpunkt
Trädgårdar som är så pass små som det är till alla tre husen kan bli jobbigare att sköta än en större trädgård, det kräver mycket mer planering och det är mindre befogat att skaffa in riktiga redskap om man bara har några kvadrat. Finns det fruktträd vid det äldre huset så skulle det vara en tungt vägande faktor för då får man frukt nu och inte om 10 år.
Att sätta sig ner och försöka planera en trådgård redan nu kan ju vara ett tips, då ser man vad det går att göra med de olika ytorna.

Husen
Det är en personlig fråga men jag förstår inte varför man envisas med att bygga samma tråkiga områden som man gjort sen 70-talet, så mycket dyrare kan det inte bli om man i alla fall har tre olika hustyper att variera mellan och hela området blir mer attraktivt.

Speedy
2007-05-03, 10:05
skulle ju valt alt. 2 men det handlar ju troligen om mycket pengar och man måste se till så man inte tar sig vatten över huvudet..inte kul att behöva flytta om några år för att man itne har råd att bo kvar...men är inte ekonomin nåt problem skulle jag valt alt. 2

KniveN
2007-05-03, 10:59
Hus 1, såg lite annorlunda ut vilken jag tycker är bra och snyggt inne. Du får göra ett sovrum eller klädkammaren till bio rum :)

Hus 2, vanligt tråkigt..

abbe
2007-05-03, 13:09
Fick precis svar från mäklaren. Ska iväg och kolla på hus 2 idag. Tänkte lägga ett bud och se om vi får napp. Blir det budgiving så finns det en viss risk för att det springer iväg mer än vad det är värt och då drar vi så klart oss ur.

Funderar ganska mycket på min sons liv i området. När jag bodde hos naturfolket så påminde det lite om livet för barnen i de nybyggda områdena(Hus 1 och 3). Vi människor har bott i ett öppet community under en väldigt lång tid och det är troligen att föredra. Blir nog inte samma sak i ett etablerat område.

z_bumbi: Jag håller med dig och förstår inte varför alla hus måste vara lika? Så svårt borde det inte vara att göra lite förändringar.

Slimfit
2007-05-03, 13:36
Svår fråga, står själv i begrepp att flytta snart (barn på väg) och tänker såklart som du ang. kompisar osv.

Tycker hus 1 var riktigt snyggt och modernt till skillnad mot många andra i tråden men det kanske inte blir lika roligt när det står 19 andra likadan bredvid. Det ser hur som helst väldigt ljust och fräscht ut, har öppna ytor mellan kök och vardagsrum. På minussidan så saknas det ett garage och bra biutrymmen att förvara att skit man samlat på sig. Såg att man kunde bygga till/ut vardagsrummet och få ett till rum vilket jag isf skulle gjort direkt.

Hus 2: Håller med Fed up ang. utseendet, för mycket trätak, mörka köksluckor och portaler för att vara min stil, men det här är ju bara en smaksak. Större tomt, dubbelgarage och i övrigt större ytor är ju en klar fördel även om det kan finnas lite större renoveringskostnader inbakade i priset.

Hus 3: Skulle föredra hus 1 pga utseendet, samt att det går att flytta in snabbare. Annars är det ju jävligt roligt att få chansen att påverka allt själv.

Tips: Köp hus 1, bo där i några år medan grabben växer upp flytta sedan till ett större hus med större tomt. Då har ni fortfarande ett nästan nytt hus som borde vara väldigt lättsålt och fortfarande kännas modernt.

NiXPhoenix
2007-05-03, 14:06
Det är NCC som bygger Hus 1 och 3.

I Lund behöver man inte bry sig om värdet på huset då det alltid går upp. Vill man spekulera är det en annan sak.





Det där tycker jag är lite knasigt att säga, det beror ju mycket hur länge du kan tänka dig bo kvar där. Fastighetspriserna är idag extremt upptrissade, sen har jag ingen koll på just Lund men antar att det inte skulle vara något specialfall.
Jag skulle inte dra på mig alltför stora lån i alla fall.

Tycker alternativ tre låter bäst. :)

Flykt
2007-05-03, 14:20
Jag skulle definitivt val alternativ nummer två.
Dels för att den är större och för att huset verkar trevligare.
Nybyggda hus har aldrig fallit mig i smaken, och tyvärr gör inte alt. 1 det heller. Har du råd med nr.2 (antar att det är dyrare) så ta den, stor yta lönar sig oftast.

Cilia
2007-05-03, 17:40
Jag håller helt och fullt med Feddan.
Hus #2 gav mig rysningar. Jag tror jag är allergisk mot valv.
Ngn wow-känsla infann sig i varje fall inte.

Hus 1 påminner lite om funkis vilket är min favoritbyggnadsstil.

shadowfire
2007-05-03, 17:51
Jag hade valt alt två eller tre. Om alt två blir för dyrt i budgivningen så alt tre.
Jag håller på att bygga hus i ungefär den stilen som alt ett (på nya Linero) och jag skulle inte vilja flytta dit. Extremt tråkiga och själlösa villor som ligger packade. Tråkigt helt enkelt.
Större tomt är ett plus för barnet(en?) och ett hus byggt 1991 behöver man inte göra några större saker på på flera år. Plus att du får garage.

Jag säger 2.

+1
Visste inte att du jobbade som ByggareBob..

abbe
2007-05-03, 21:47
Var och kollade på "lyxvillan". Ganska slitet och en hel del småsaker att fixa. Dessutom var det mycket utrymme med lite plats. Var inte som på bilderna.

Nu blir det troligen hus 1. Vårt nuvarande boende står högt i pris och frågan är om det gör det nästa år när vi ska flytta in i hus 3. Dessutom vill vi så klart flytta asap.

abbe
2007-05-03, 22:02
Det där tycker jag är lite knasigt att säga, det beror ju mycket hur länge du kan tänka dig bo kvar där. Fastighetspriserna är idag extremt upptrissade, sen har jag ingen koll på just Lund men antar att det inte skulle vara något specialfall.
Nej, det är inte knasigt då Lund faktiskt är ett specialfall. Endast en gång har priserna gått ner på väldigt länge och det var -92 då räntan flög upp i skyarna. Jag tror faktiskt rent av att det var en del fastigheter som bara stannade i pris under denna period.

35 000 studenter med många starka företag innebär tryck på bostadsmarknaden. Sony Ericsson, Ericsson, Alfa laval, Tetra pak, Astrazeneca osv. Dessutom begränsar kommunen nybyggnationer. Utöver det så är det ett bra tryck i regionen.