handdator

Visa fullständig version : Ont/öm i ryggraden


Zakath
2007-05-02, 19:13
Jag har varit öm i ryggraden i över en vecka nu, det är ungefär i svanken jag är öm och det känns bara när jag svankar bakåt/sträcker mig, känns också om jag krummar ryggen. Det gör alltså inte ont i musklerna utan i själva ryggraden.

Jag undrar vad det här kan bero på?

Jag har en teori att ryggraden/svanken antingen är övertränad eller översträckt/komprimerad. Då det finns främst två faktorer som jag tror kan ha påverkat:

1. Jag har nyligen börjat köra tunga knäböj två gånger i veckan (jag har höjt lite varje gång för att sakta vänja mig, och nu är jag uppe i 130kg vilket är tungt för mig), samt att jag ibland marklyfter men inte alls lika ofta.

2. När jag stretchar så brukar jag gå upp i brygga för att jag tycker att det är det enda som känns för magmusklerna, men då svankar jag ju också ryggraden ganska extremt. Jag har alltid kunnat gå upp i brygga och har gjort det regelbundet de senaste 6 månaderna utan större problem.

En tredje mer otrolig faktor är att jag har bytt cykel nyligen, och den har sådana där böjda handtag som man stödjer sig mot, och jag brukar få lite mjölksyra i korsryggen när jag cyklar långt med den. Cyklar ca. 3 mil/dag.


I förebyggande åtgärd tänker jag ta det lugnt med alla dessa faktorer förutom cyklingen för att se om det blir bättre, jag lider dock inte av ömheten, men jag börjar bli orolig.

Tack på förhand!

Rahf
2007-05-02, 19:40
1. Nu är ju jag inte den erfarne styrketräningsräven av oss alla men jag skulle tro att två tunga knäböjpass i veckan blir mycket att hantera för kroppen.

2. Efter du stretchat genom att gå upp i brygga så måste du givetvis stretcha ryggen också. Gör en redig framåtböj där du satsar på att koppla ur hamstring så mycket som möjligt för att få kontakt med ryggen.

Jag föreslår att du åtminstone nästa vecka backar lite från tunga lyft som kopplar in ryggen (mark och knäböj framförallt) samt är noga med att stretcha övre samt nedre ryggpartier. Gällande cykeln så skulle en anledning vara att du sitter och omedvetet spänner bålen när du cyklar, fundera på det nästa gång och se om du kan slappna av mera.

http://www.trickstutorials.com/images/s91.jpg

Testa denna stretch och se om du får kontakt med ryggen, kom ihåg att vara försiktig med nacken i denna position.

http://www.trickstutorials.com/images/s95.jpg

Denna kan vara bra för att känna om du får ont av vridningar, den tar i princip på alla delar i nedre bålregionen och du kommer definitivt att känna när du sätter den rätt.

Det är vad jag kan hjälpa till med just nu, dessa är mina personliga åsikter och absolut inte en professionell diagnos. Lycka till!

sweet_sunny_south
2007-05-03, 20:33
Jag har varit öm i ryggraden i över en vecka nu, det är ungefär i svanken jag är öm och det känns bara när jag svankar bakåt/sträcker mig, känns också om jag krummar ryggen. Det gör alltså inte ont i musklerna utan i själva ryggraden.

Jag undrar vad det här kan bero på?

Jag har en teori att ryggraden/svanken antingen är övertränad eller översträckt/komprimerad. Då det finns främst två faktorer som jag tror kan ha påverkat:

1. Jag har nyligen börjat köra tunga knäböj två gånger i veckan (jag har höjt lite varje gång för att sakta vänja mig, och nu är jag uppe i 130kg vilket är tungt för mig), samt att jag ibland marklyfter men inte alls lika ofta.

2. När jag stretchar så brukar jag gå upp i brygga för att jag tycker att det är det enda som känns för magmusklerna, men då svankar jag ju också ryggraden ganska extremt. Jag har alltid kunnat gå upp i brygga och har gjort det regelbundet de senaste 6 månaderna utan större problem.

En tredje mer otrolig faktor är att jag har bytt cykel nyligen, och den har sådana där böjda handtag som man stödjer sig mot, och jag brukar få lite mjölksyra i korsryggen när jag cyklar långt med den. Cyklar ca. 3 mil/dag.


I förebyggande åtgärd tänker jag ta det lugnt med alla dessa faktorer förutom cyklingen för att se om det blir bättre, jag lider dock inte av ömheten, men jag börjar bli orolig.

Tack på förhand!

en annan tanke till ömheten kanske kan vara brist av stabilitetsträning i kombination med någon av dina teorier. det blir lätt så att man glömmer bort att träna ryggradens stabilitetsmuskler när man tränar mer större och globala muskler i bl.a. basövningar.

Rahf
2007-05-03, 21:00
Stabilisatorerna i ryggpartiet hos en medelsvensson bör kunna klara trycket från knäböj och marklyft. Det är oftast buken som sviktar i de fallen.

Zakath
2007-05-03, 21:07
en annan tanke till ömheten kanske kan vara brist av stabilitetsträning i kombination med någon av dina teorier. det blir lätt så att man glömmer bort att träna ryggradens stabilitetsmuskler när man tränar mer större och globala muskler i bl.a. basövningar.

Jag är tveksam, då jag inte tror att jag skulle blivit öm i själva ryggraden av det, utan snarare skadat mig eller sträckt mig i någon muskel om så var fallet. Vilka muskler är det du tänker på?

Men jag har faktiskt ändå tänkt på det här av andra anledningar och lade nyligen in en övning för magens sidomuskler samt att jag tänkte börja med någon ryggövning där man krummar ryggen (som sittande kabelrodd).

sweet_sunny_south
2007-05-03, 23:09
Jag är tveksam, då jag inte tror att jag skulle blivit öm i själva ryggraden av det, utan snarare skadat mig eller sträckt mig i någon muskel om så var fallet. Vilka muskler är det du tänker på?

Men jag har faktiskt ändå tänkt på det här av andra anledningar och lade nyligen in en övning för magens sidomuskler samt att jag tänkte börja med någon ryggövning där man krummar ryggen (som sittande kabelrodd).

jo du har rätt i att det kanske låter mer som en sträckning eller en tillfällig överansträngning. hur som helst så ville jag bara framhäva vikten av stabilitetsträning vid ryggproblem därför att det e så många som har problem med ryggen och som inte tränar stabilitet. de muskler jag tänker på är mm.rotatores o mm.multifidi, som bl.a. tränas i samband med m.transversus abdominis. visst tränas transversus i en del övningar där balansmoment krävs(plus inte minst när man sitter o skiter:) ) men har man problem med ryggen och vet med sig att man tränar stabilitet sparsamt så e det mycket bra att träna det specifikt. det kan generellt förhindra ryggproblem.

men när kände du först smärtan? kom den smygande eller kom den pang-på-en-gång?

Zakath
2007-05-03, 23:16
jo du har rätt i att det kanske låter mer som en sträckning eller en tillfällig överansträngning.
Nu tror jag att du läste lite fel, förmodligen på grund av min otydliga formulering.

[/QUOTE]men när kände du först smärtan? kom den smygande eller kom den pang-på-en-gång?[/QUOTE]
Jag tror jag kände den dagen efter något träningspass samtidigt som träningsvärken, tänkte mest på det som att man brukar vara lite stel dagen efter.


Märkte också nu att jag kan känna vart jag är öm genom att trycka hårt med tummen mot tyggraden (så att jag känner kotorna ordentligt). Men det känns verkligen inte mycket, bara en lätt ömhet på vissa ställen i svanken.

sweet_sunny_south
2007-05-03, 23:36
Nu tror jag att du läste lite fel, förmodligen på grund av min otydliga formulering.

men när kände du först smärtan? kom den smygande eller kom den pang-på-en-gång?[/QUOTE]
Jag tror jag kände den dagen efter något träningspass samtidigt som träningsvärken, tänkte mest på det som att man brukar vara lite stel dagen efter.


Märkte också nu att jag kan känna vart jag är öm genom att trycka hårt med tummen mot tyggraden (så att jag känner kotorna ordentligt). Men det känns verkligen inte mycket, bara en lätt ömhet på vissa ställen i svanken.[/QUOTE]

ja, jag märkte det nu, sorry. Men hur som helst så tycker jag att det ofta kan vara väldigt svårt att avgöra exakt var själva smärtan sitter. det fäster ju en massa muskler på och längs med spinalutskotten, så det kanske kan vara dem du känner? även några ligament går mellan spinalutskotten, och runt dem. så det finns många strukturer som kan göra ont...

men har ömheten förbättrats nånting då på en vecka?

Zakath
2007-05-03, 23:45
ja, jag märkte det nu, sorry. Men hur som helst så tycker jag att det ofta kan vara väldigt svårt att avgöra exakt var själva smärtan sitter. för övrigt så fäster det en massa muskler på och längs med spinalutskotten, så det kanske kan vara dem du känner? även några ligament går mellan spinalutskotten, och runt dem. så det finns många strukturer som kan göra ont...

men har ömheten förbättrats nånting då på en vecka?

Ja det är väldigt svårt att avgöra vart smärtan sitter, men jag vet att den sitter på/i ryggraden och det känns inte alls som någon skelettmuskel. Det gör inte ont på sidan av ryggraden, utan precis mitt på/i den om det kan hjälpa.

Ömheten har inte förbättrats nämvärt (men jag har ju precis börjat min vila så det kanske inte är så konstigt), dock så kan jag ibland inte känna av ömheten när jag svankar på ryggen, men sen kommer ömheten tillbaka senare på dagen.

Jag har iaf tagit en vilovecka nu så jag får väl vänta och hoppas på det bästa. Tack för hjälpen än så länge!

Guddi
2007-05-04, 05:52
Låter som att du har töjt ut din interspinal ligament och nu när de är irriterade blir din rygg känslig för flektion. Jag skulle gissa på att det är cyklingen som har bidragit mest till dina problem (förutsatt att din knäböj teknik är bra). Om du verkligen vill fortsätta med cyklandet så försök att ta små pauser under ditt cyklande där du håller ryggen rak. Träning av rörligheten i höften för att minska flektionen vid cyklingen kan nog också vara en bra idé.

Angående din stretch med att gå i brygga, du är varm innan du ger dig på den va? Om du bara känner stretch i brygga så kanske du inte behöver stretcha magen ens?

Dumleman
2007-05-04, 09:44
Testa sänk sadeln en gnutta på cykeln.

Zakath
2007-05-04, 10:55
Testa sänk sadeln en gnutta på cykeln.

Sadeln är redan för låg (det är inte min cykel, lånar min pappas då min är trasig för tillfället).

Men varför tror ni helt plötsligt att cyklingen är boven?


Guddi, min knäböjsteknik är mycket god, men det spelar ju ingen roll för om korsryggen skulle bli överbelastad eller ej, höjer man vikterna för snabbt så går det som det går när kroppen inte hunnit anpassa sig. :(

Jag stretchar alltid i slutet av passet så då brukar jag vara ganska varm.

Finns det något mer man ska tänka på om det är de interspinala ligamenten som har irriterats och ungefär hur lång tid brukar de behöva för att återhämta sig? Tack igen!

Zakath
2007-05-09, 21:48
Ryggen verkar ha blivit bättre nu, väldigt lite ömhet kvar.

Ska man börja träna när ömheten försvunnit helt, vänta mer efter att ömheten försvunnit eller börja nu tror ni?