handdator

Visa fullständig version : Magen växer... gör jag fel? :/


ecs
2002-04-26, 10:35
Jag är en liten kille på strax över 20 år som har börjat träna för ca ett halvår sen. Nu på sistone har jag märkt att min mage har börjat växa utåt vilket är _mycket_ irriterande. Jag har inget fett alls på kroppen... det är alltså buken som växer utåt helt enkelt.

Min träning är mycket mångsidig... men gör jag någonting fel ändå? Kan jag göra någonting åt den här utveckligen?

Jag vill inte väga 65kg vid 25 års ålder och ha kagge! Snälla... ge mig tips.

Lumber Jack
2002-04-26, 10:59
Det KAN vara så att du kör mage med för tunga vikter(iaf med hänseende till önskat resultat). I sådana fall om du har anlag för att bygga magmuskler(inte nödvändigtvis rutor)så kan magen komma att bukta ut. Stretchar du magen? En del hävdar att om man stretchar magen för mycket så löper man risk att få en så kallad "sköldpaddsmage".

nanna
2002-04-26, 11:18
>dannyboy!! Du är inte ensam.. Jag är förvisso tjej men jag har precis samma problem som du. Jag har inte heller fett på magen men den buktar ändå.. det börjar precis där revbenen slutar..
Inte tränar jag speciellt tungt heller..25 kg när jag kör mage..
Vi( jag och dannyboy) vill som sagt var ha tips!!

Mia
2002-04-26, 11:38
Vet inte om detta stämmer, men jag har hört att man aldrig ska ha vikter vid magträningen. Den egna kroppsvikten skulle vara nog. Faran skulle vara att magen när man slutar träna buktar ut på precis det sättet som ni beskriver.

Kan vara en skröna, vad vet jag :)

ecs
2002-04-26, 12:11
Nannas och mitt problem är aningen olika. Min mage börjar bukta ut direkt under brösten.. om det nu skulle hjälpa.

Ett stort tack till er som redan har svarat.

Please... kom med flera tips och råd!

[ 26 April 2002: Inlägget har ändrats av: dannyboy ]

Daemon
2002-04-26, 12:26
Intressant fråga.

Jag vet inte exakt hur bukmuskulaturen fungerar men det är inte bara rutorna som är muskler? muskeln fortsätter väl en bit in i kroppen? Ok, inte så bra beskrivet...
Jag upplevde det som att magen växte när jag började köra marklyft en gång i tiden iochmed att man tar stöd och spänner magen under lyftet.
Men så jävla stor kan den väl inte vara?

//Daemon

rogerQ
2002-04-26, 13:07
Det kan bero på att magen/tarmarna är fulla med mat. Prova med laxermedel. Det brukar tävlingsbyggare köra med för att minska ner midjemåttet.

Åse Columbus
2002-04-26, 13:12
Om man tränar mage med vikter så ska man vara uppmärksam på att man spänner an magen ....håller in den samtidigt som man kör ...om man lägger för mycket vikter i träningen så reagerar magen som alla andra muskler...blir större!!!!...speciellt om man ger den möjlighet att expandera genom att inte hålla in den...tänk er att ni har en tråd på baksidan av naveln ...dra den runt ryggraden och hållfast!!! ;)

Magen är en av tre muskler i kroppen som inte ska sträckas ....i för hög grad...då gör man den ju större och med dålig kontroll i den så buktar den utåt...de andra sitter faktiskt under fotsulan i hålfoten...sträcker du den så får du ont när du går och så blir du plattfot.
:eek: :eek:

Åse :cool:

JJ
2002-04-26, 13:27
Åse, tillåt mig att vara lite skeptisk. Vad menar du med magen i ditt inlägg? Menar du muskler innanför den magmuskelatur vi ser? Och att den skulle växa om vi inte håller in magen? Förklara gärna, referenser vore guld.
Ställer mig även väldigt skeptisk till att man kan stretcha hålfoten så mycket så att man kan bli plattfot.

Åse Columbus
2002-04-26, 13:33
Kan bara säga så här ...been there and done that.....speciellt med hålfoten....gjorde djävligt ont...när jag orkar så ska jag leta rätt på referenser....inte idag...lite bakis :o

Åse :cool:

JJ
2002-04-26, 13:34
Slarver ;)

Petrus
2002-04-26, 13:41
Kanske är jag ute på lite halt vatten här men endå...
Om jag har rätt så finns det även muskler innanför de magmusklerna vi ser, som går "på andra hållet". Alltså typ som Åse beskriver. Musklerna fäster på insidan av magen och en "bit in i kroppen"...(Hur f_n ska man förklara det?) Hur som helst är det de musklernas uppgift att "hålla in" magen. Om muskelrna är väl töjda så kommer magen med andra ord att "puta lite utåt"...
Teoretiskt skulle man kunna avhjälpa det med vissa övningar, tex som Åse åxå skrev: Att låta bli att stretcha magen för mycket. Man kan även göra sk vaccum-övningar: Dra in magen så långt du kan och blås därefter ut alla lyft du har i lungorna, men håll kvar magen i "inneläget". Det är just när du drar magen inåt som de musklerna jag skrev om innan aktiveras. Håll kvar så länge du kan i inneläget utan att andas och gör det så många gånger du vill/orkar.
Tror att det även kallas Power-breathing eller nåt sånt...
kanske var till lite hjälp iaf...
Vänligen,

'Petrus

JJ
2002-04-26, 13:52
OK, jag kan möjligtvis köpa att man inte skall stretcha de musklerna, men inte resten. Dels tror jag kanppast att de tränas om du putar med magen under din magträning (vilket även måste vara svårt att lyckas med), dels tror jag knappast att de kan växa till några större dimensioner även om så vore fallet. Och blir de starkar borde de ju hålla in magen.

Flood
2002-04-26, 14:59
kan man inte lägga på sig inre bukfett också? jag har hör det nånstans har jag för mig, i så fall kan det ju va det.

Det finns ju en del som har stor hård mage, verkligen hård typ "putmage" som inte tränar.

Jag har ingen referens kan ja säga!! :D bara mina subjektiva observationer

Åse Columbus
2002-04-26, 14:59
Tack Petrus!!!!

*Ont i huvet*

JJ..du gör som du vill...men du kan ju komma ihåg denna tråd i bakhuvet om magen putar lite mycket i framtiden ;)

Åse :(

JJ
2002-04-26, 15:09
Åse, min mage putar redan.
Jag vill bara ha reda på vad du menar och om du har nån bra referens? Menar du som Tinner skrev? Anatomibild?
När du piggnat till såklart ;)

Åse Columbus
2002-04-26, 15:12
gå in på exrx.......så länge och / eller utför magövningarna såsom jag skrev och kolla om det blir nån skillnad....det kan ju oxå bero på att din höftböjare drar bäckenet framåt och ger dig en överdriven svank och putmage.....inte vet jag ...har ju inte sett dig...

Åse :(

JJ
2002-04-26, 15:16
Se inte så ledsen ut :)
Jag har en naturlig svank och lite för mycket fett. Blev bara lite intresserad av detta, tror nog jag redan tränar som du beskrev. När jag var yngre var jag väldigt bra på att rulla magen och göra grymma vacummagar. Nu är jag riktigt bra på att "blåsa" upp magen. Så mina muskler kanske är för uttänjda ändå. Ska öva lite vacum, om inte annat kan det bli ett schysst party trick.

Forest
2002-04-26, 15:26
Jag har läst artiklar som stödjer vad Åse och Petrus skriver.

Träna på att hålla in magen det skall hjälpa! Drag in magen stenhårt med vakum och försök hålla så länge du kan. 5 reps. Passar bra på jobbet!

När du börjar klara ett tag skall du försöka att börja andas medan du håller in den.

Någon amerikans artikel hävdade att man på detta vis kan minska sitt avspända midjemått med en tumm.

JJ
2002-04-26, 15:32
Om du nånsin hittar dem, så länka gärna.
mvh/JJ (som håller in magen)

Daemon
2002-04-26, 15:42
Jag har ett par kompisar varav vissa är sångerskor och andra spelar blåsinstrument, de kan blåsa ut magen som fan. De använder bukandning när de spelar/sjunger, kallas att använda "stödet".

Vad jag förstått ska man använda sig av liknande teknik när man lyfter tungt i ex. Mark,Böj,Bänk mm. för att få ordentlig stabilitet på bålen.
Borde inte detta kunna påverka bukmuskulaturen så att magen börjar puta??

Jag ser fan gravid ut när jag putar med magen, gravid mage med rutor på :D

//Daemon

Petrus
2002-04-26, 15:59
>Forest,
Tror att vi har läst samma artikel. (I någon US-fitness/byggar-tidning)
Hittar jag den så tipsar jag!!!
Vänligen,

Petrus

HenkeGr
2002-04-26, 16:23
Daemon:
Samma här, kan gå från första till nionde månaden på 5 sekunder. Mycket uppskattat partytricks.
Förövrigt är bara "rutorna" en liten del av muskulaturen i magtrakten, så det är säkert möjligt att de inre delarna växt till sig och därmed får magen att puta ut lite.

/Henke

Matti
2002-04-26, 16:31
the lost secret of ab training (http://www.testosterone.net/articles/169ab.html)

Daemon
2002-04-26, 17:35
:D He he
Exakt Henrik, bra partytrick :D
Folk tittar på stora ögon på magen och kommer med anmärkningar om att man kör för lite konditionsträning, sen lyfts tröjan och samtalet tar slut :D :D
Lite kul
Får lära mig vakummage också, så är väl succen ett faktum :D
//Daemon

WantNoFatAssHo
2002-04-28, 04:08
for mye HGH :p

emmzan
2002-04-28, 18:53
Har också fått problem med en putande mage. Kan ju för faan inte öka i fett% under deffen.
Detta borde väl inte kunna vara resultat av "för tung" magträning eller?

Kör benlyft på bänk samt det bland oss tjejer populära "rumplyft". Sen crunches i maskin på 40 kg... Sneda magmuskler med hantelböj åt sidan.
Tränar mage 1-1.5ggr/vecka.

/emma

Åse Columbus
2002-04-28, 19:02
Emma...... varför använder du 40 kg i magmaskinen.....tycker inte att tjejer behöver använda såna vikter....

min bara min åsikt..

Åse :cool:

emmzan
2002-04-28, 19:06
Har inte tänkt så mycket på det faktiskt. Ökar bara vikterna då det börjar kännas lätt...

Borde jag helt enkelt sänka vikten till säg 20-25 kg och köra högrepetitions-set istället?

Har lite viktnoja och komplex för magen, det vet jag. Men den HAR blivit större, det är ett faktum inte ett hjärnspöke.

ecs
2002-04-29, 07:38
Får väl testa att dra ner på vikterna lite när det kommer till magträningen. Har gått specielt hårt fram där faktiskt.

Fick ett annat intressant svar från ett annat håll. Det gick ut på att man skulle träna magens sidmuskler eftersom det är dom som håller in magen. Jag skulle alltså enligt honom använde den sk "vridmaskinen" mer. Och köra sånna där vridna "armbåge mot knä-situps".

Forest
2002-04-29, 08:20
Vi hade en KUNNIG sjukgymnast som föreläste om ergonomi på företaget.

Hon var väldigt possitiv till i princip all styrketräning (även tung) men hon varnade för vridmakinen. Hon hävdade att kotorna lätt kan komma lite fel i rörelsens ytterläge och i kombination med belastning så kan man lätt skada sig.

40 kg i magmaskin kanske inte är så tungt som det låter, det är väldig skilnad på maskiner. Vi har en på mitt gym där 25 kg är ungefär balansen av självvikten av min överkropp. Dvs. lutar jag mig frammår utan att håla emot med ryggen så lyfter jag vikten.

Åse Columbus
2002-04-29, 08:35
Forest!

Håller med henne om vridmaskinen!...Farlig för kotorna OCH det faktum att den har en tendens att BREDDA i midjan!

Däremot om man har en sport där man vill bygga upp en muskelmassa för att ta emot slag, kampsporten, boxning, ishockey, m.fl. kan den vara bra, efter en ordentlig instruktion.

Själv använder jag den vid rehabiliteringsövningar och vid stabiliseringar för ensidiga sporter typ golf, tennis, badminton, etc.

Vad gäller vikten så tycker inte jag att kvinnor behöver träna med vikter, om de inte ska tävla eller som enligt ovan vid en specifik sportinriktad träning.

Åse :cool:

Rah
2002-04-29, 13:24
Åse: Varför ska inte tjejer använda vikter? :confused:
Tror du att alla tjejer är för svaga för vikter, eller tycker du bara inte att tjejer ska bygga muskler?

Åse Columbus
2002-04-29, 13:34
Rah!
Absolut inte!

Tycker om rutor på tjejer...men de behöver inte lägga på alltför mycket vikt för att få dem..gör man det blir det ofta en s.k."putmage".

rutorna kan man skapa med mindre vikt och sedan beror det mer på hur mycket fett som gömmer rutorna...vi tjejer har ju en tendens att lägga på i det området.

Kör själv med vikter ...men lassar inte på för mycket och kör "slipövningar" ofta (utan vikter).

Hoppas att det var svar på din fråga

Åse :cool:

ecs
2002-04-29, 18:56
Man tackar för alla svar.

Intressant det där med vridmaskinen... eftersom jag alltid lastat på allt va jag orkar. Inge kul om kotorna skulle börja dansa breakdance... kan bli å varva ner några kilo.

[ 29 April 2002: Inlägget har ändrats av: dannyboy ]

z_bumbi
2002-04-29, 19:34
Att puta med magen är kul men jag har märkt att gör jag det för ofta så blir magen uttöjd och därmed större...
Förövrigt tycker jag att kunna klara av att göra en riktig vakumpose borde vara ett krav för att få gå upp på scenen under en byggartävling.

-xR-
2002-04-29, 19:54
Hur gör man ett vakum pose?

Mia
2002-04-29, 21:40
Hehe, vakumpose på byggartävling :D

Jag drömmer om att tävla för att få gå upp med Birkenstocksandaler och bommulsbikini. Tror ni jag har någon chans?

z_bumbi
2002-04-30, 08:51
Mia: De flesta byggare i Sverige borde klara en vacum, jag tänkte snarare på de lite mer stormagade proffsen.

iconoclast
2002-05-01, 17:10
Helt klart diskussion det här. Själv har jag alltid inbillat mig att jag SKA stretcha magen för att undvika ovan nämnda problem.. men det är alltså helt galet?

Dessutom är det inte så konstigt att folk inte vet vad en vakuummage är. Får väl gå tillbaka 20 år i tiden för att hitta en bild på en så'n...

Marcus
2002-05-02, 09:12
Pratade med min mamma igår ang att en bekant som hade köpt ett sånt där "hjul" man köpa via "TV-shop", ni kanske vet vilket jag menar? "Just three minutes a day" etc etc
Mamma berättade hursomhelst att det fanns en sån där "bodybuildartjej" som hon uttryckte det på hennes jobb (misstänker att det var en fitnesstjej) och att hon, när hon skulle träna mage, gav sig ut och sprang, körde hård backträning i branta backar, och att det var mumma för magen. Ligger det nån substans i det ???

PK
2002-05-02, 12:31
självklart växer magmusklerna av träning, vill man inte ha en stor mage får man låta bli att träna den någon annan lösning finns inte såvida problemer inte beror på gaser eller liknande som rör kosten. klena magmuskler kan tillåta tarmarna att skjuta ut lite vilket ger de här symptomen(varför många oträna tjejer har en liten kula utan att vara feta) är detta fallet är det bara att köra hårdare. att träna med eller utan vikt har ingen betydelse egeltligen det viktiga är ju kontraktionen. kör man tunga mark o böj krövs ett visst buktryck som givetvis leder till större mage.

byt ner er till högreps träning(100reppare) om ni önska miska volymen och ta bort böj och mark det är den enda lösningen :eek:

Åse Columbus
2002-05-02, 12:38
PK.....hittills kan jag bara säga....du har helt sunda kommentarer...håller med ....har kollat de andra inläggen du gjort.... ;)

Åse :cool:

-xR-
2002-05-02, 14:56
PK>

Du verkar skärpa dig nu. Kommer allt ihåg dig från maxx. Gick inte att vara där tillslur p.g.a ngn:s kommentarer..*host* :D

LJF
2002-05-03, 09:12
Svullen. Äter man mycket protein mm så kan magen se svullen ut.

ecs
2002-05-03, 09:16
vah? det låter konstigt. Varför skulle magen svälla om man äter mycket protein?

PK har nog kommit med det bästa inlägget so far tycker jag.

Algen
2002-05-03, 11:08
Sluta med steroiderna då!!

matrix
2002-05-27, 13:26
Jag har för mig att jag har läst att de sneda magmusklerna håller in magen. Men jag har även hört att om man tränar de sneda magmusklerna så kommer midjan att växa... :confused:

Prova att träna de sneda magmusklerna och kolla vad som händer...man vet ju aldrig ;)

Warrior
2002-05-27, 13:46
Jag tror inte att det har något med att magmuskulaturen har växt. Jag tror däremot att det beror på att proteiner som sväller upp i magen och med tanke på att du förmodligen äter mer protein nu än vad du gjorde innan du började träna så är svälningen väldigt märkbar...

Så jag tror inte det har något med dina muskler o göra utan istället med ditt intag utav proteiner...du kanske är även allergisk mot mjölk eller något annat vilket även kan göra att magen sväller upp.

[ 27 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Krigarn ]