handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag räkna ut hur mycket kcal?


leggis
2007-05-02, 16:56
Hej!

Jag är en kille som är lite nybörjare på det här med träning men har kört nu 10 månader och tycker att det har blivit riktigt kul :)
I början såg man förändringar men nu känns det som man stannat i utvecklingen.

Jag är/väger:
18 år
180 cm
68 kg

Nu har jag börjat fundera på om jag borde anpassa min kost lite bättre och tänkte om man kunde få lite hjälp här av erfarna gymmare *flex*

Så hur ska jag räkna ut vad jag ligger på i energiförbrukning/dag?
Jag tränar på gym 5 dagar i veckan (vardagar):

Måndag - Bröst Triceps

Tisdag - Ben

Onsdag - Rygg Biceps

Torsdag - Axlar Traps

Fredag - Vader Underarmar Mage

Helg - Konditionspass någon gång =)

Ni kanske även har några synpunkter på mitt schema och jag tar mer än gärna emot kritik på det.

Är 6 måltider/mellanmål per dag bra? För just nu äter jag kanske 4 st bara.

Tack på förhand! / Felix

Sniggel
2007-05-02, 17:00
Hej!

Jag är en kille som är lite nybörjare på det här med träning men har kört nu 10 månader och tycker att det har blivit riktigt kul :)
I början såg man förändringar men nu känns det som man stannat i utvecklingen.

Jag är/väger:
18 år
180 cm
68 kg

Nu har jag börjat fundera på om jag borde anpassa min kost lite bättre och tänkte om man kunde få lite hjälp här av erfarna gymmare *flex*

Så hur ska jag räkna ut vad jag ligger på i energiförbrukning/dag?
Jag tränar på gym 5 dagar i veckan (vardagar):

Måndag - Bröst Triceps

Tisdag - Ben

Onsdag - Rygg Biceps

Torsdag - Axlar Traps

Fredag - Vader Underarmar Mage

Helg - Konditionspass någon gång =)

Ni kanske även har några synpunkter på mitt schema och jag tar mer än gärna emot kritik på det.

Är 6 måltider/mellanmål per dag bra? För just nu äter jag kanske 4 st bara.

Tack på förhand! / Felix

Om du äter 4 måltider nu och lägger till 2 utan att minska storleken på de andra 4 så har du tagit ett stort steg i rätt riktning om du vill bygga muskelmassa.

jojjep91
2007-05-17, 22:15
Istället för att köra Bröst Triceps hade jag kört Bröst Biceps, för bröstövningar tar mycket på Triceps. Och iställe för Rygg BIceps, så kör du rygg triceps. för ryggövningar tar mkt på biceps

vikingen_nr1
2007-05-18, 16:39
Istället för att köra Bröst Triceps hade jag kört Bröst Biceps, för bröstövningar tar mycket på Triceps. Och iställe för Rygg BIceps, så kör du rygg triceps. för ryggövningar tar mkt på biceps

Är väl kanske just därför han har så? Jag kör ungefär samma pga att jag vill låta musklerna vila så länge som möjligt, vill helst inte aktivera dom flera dagar i rad.

Handcuff
2007-05-18, 17:04
Istället för att köra Bröst Triceps hade jag kört Bröst Biceps, för bröstövningar tar mycket på Triceps. Och iställe för Rygg BIceps, så kör du rygg triceps. för ryggövningar tar mkt på biceps

Upplägget han kör är klart mer fördelaktigt än ditt tips :thumbup:

Raggis
2007-05-18, 18:55
Upplägget han kör är klart mer fördelaktigt än ditt tips :thumbup:


+1, lol. Dom flesta kör faktiskt bröst + triceps, samt rygg + biceps.

BigForre
2007-05-18, 20:07
Tjänare man! Mina råd till dig är följande...När jag säger det jag tänker säga så är det grundat på att du inte tränat särskilt länge...

Det känns lite överambitiöst att börja räkna kcal, det finns risker med att börja peta allt för mycket i maten. Bland annat kan det medföra att kärleken till träning kan trubbas av om man lägger allt för mycket fokus på detaljer. I värsta fall kan en allt för strikt kosthållning leda till ett rubbat förhållande till kost, med någon form av ätstörning som resultat. Det sistnämnda kanske många skrattar åt, men det är nog väldigt många här inne på brädan som ligger och nosar i gränslandet. Och faktum är att ingen modell är bättre än verkligheten. Det är mycket vanligt med trådar som handlar om varför folk inte ökar i vikt trots att de räknat fram att de ligger på ett energiöverskott, mycket enkelt de har räknat fel, verkligheten är som den är och en beräkning är..just bara en modell, så det är bara för modellen att anpassa sig.

Men det är precis som du säger, vill du vidare och att din kropp ska fortsätta att utvecklas krävs hårt arbete, tillräckligt med vila och ett visst energiöverskott (tänk på att samtliga komponenter är helt vitala i sammanhanget). Jag skulle rösta på att gå en medelväg genom att kontrollera vikten någon gång då och då och ökar inte vikten så får du ät lite mer och ökar du för snabbt får du äta lite mindre. Tänk på att kroppen inte kan nybilda muskelmassa hur snabbt som helst, ett par kilo på ett år så har du gjort ett mycket bra arbete. Öka därför inte allt för snabbt, det kommer bara innebära att du få ett onödigt slitsamt arbete om du skulle vilja bli av med den fettmassa som du lagt på dig (vilket kommer att vara nödvändigt om du vill bygga lite muskler).

Edit: Hurvida du äter fyra eller sex gånger per dag kommer inte spela någon roll i praktiken om det rör sig om samma energimängd. Det är dock för de flesta lättare att få i sig lite mer energi om måltiderna fördelas över lite fler tillfällen, men i slutändan så gör som du känner för och vad som passar din vardag bäst.

Lycka till och hoppas att du kommer att fortsätta bygga och ha roligt många år framöver!

loztdignity
2007-05-18, 21:20
Upplägget han kör är klart mer fördelaktigt än ditt tips :thumbup:

Ja precis ;)

Jag kör också Bröst, Triceps och Rygg, Biceps.

internethjälten
2007-05-18, 21:45
Hur ska jag räkna ut hur mycket kcal?

Köp en matvåg (100-200kr) och sen väger du allt du äter på
en dag och räknar ut hur mkt kcal/protein/kolhydrater/fett
du pillar i dig. Om du nu inte ökar längre så ser du till att äta
mer...

Pepz
2007-05-18, 21:57
För att hålla det enkelt:
Ät mer!

Snöa inte in dig på kalorier, det är bara jobbigt och har man inte rätta psyket så kan det vara direkt skadligt att hålla på och väga all sin mat.
Mat, träning och vila är det som är viktigt.
Mat - ät mycket mat så att du långsamt går upp i vikt om du vill lägga på dig muskler.
Träning. träna som du gör. försök att öka vikterna/repsen så ofta som möjligt
vila - det är under vilan som musklerna växer så träna inte för ofta och ta en vilovecka då och då.

jojjep91
2007-06-09, 20:55
Är väl kanske just därför han har så? Jag kör ungefär samma pga att jag vill låta musklerna vila så länge som möjligt, vill helst inte aktivera dom flera dagar i rad.

Om man vill köra maxvikter så skulle ja köra så.

men, aa lol. jag kör själv rygg, bicce nu, fattade ingenting innan ;s

MAXX
2007-06-09, 21:05
För att hålla det enkelt:
Ät mer!

Snöa inte in dig på kalorier, det är bara jobbigt och har man inte rätta psyket så kan det vara direkt skadligt att hålla på och väga all sin mat.
Mat, träning och vila är det som är viktigt.
Mat - ät mycket mat så att du långsamt går upp i vikt om du vill lägga på dig muskler.
Träning. träna som du gör. försök att öka vikterna/repsen så ofta som möjligt
vila - det är under vilan som musklerna växer så träna inte för ofta och ta en vilovecka då och då.

behöver inte väga efter ett tag. man ser med ögonmåttet :cool: