handdator

Visa fullständig version : Tips på "nyttiga" lättätna kolhydrater


Svedberg
2007-05-02, 11:38
Ska ner på SM nu i helgen och efter invägningen på fredag kväll tänkte jag äta som ett svin hela kvällen och fram tills tävlingen på lördag.
Har laddat upp med massor av nötter/solrosfrön/liknande och protein.
Men vad finns det för kolhydrater man kan ordna? Helst ska man kunna dricka bara så att det går att överäta som fan, men jag vill ju inte hälla i mig socker/malto/druvsocker antar jag.
Eller nått annat som innehåller mycket kolhydrater som man inte behöver tillaga, kommer vara 90mil hemmifrån på ett hotell så klent med tillagning/diskmöjligheter.

formula4shape
2007-05-02, 11:43
Riskakor :cool: hittade några riktigt fettsnåla igår på hemköp.

Svedberg
2007-05-02, 11:46
Ja men dom är väl mest bara "tomma" kolhydrater? men det kanske är skitsamma, kommer att äta mycket av allt så det kanske jämnar ut sig.

Dumleman
2007-05-02, 11:52
Vad som är nyttigt beror ju på vad du äter i övrigt. Men pastasallad kanske kan vara något.

Runda Grodan
2007-05-02, 11:57
Fullkornsvälling.

Fartman
2007-05-02, 12:13
Nu är det ju förvisso inte drickbart men riktigt vitt bröd (typ fralla) brukar ju vara riktigt, riktigt lätt att klämma i sig ordenligt mycket av utan att bli allt för mätt. Speciellt om man rostar det.

z_bumbi
2007-05-02, 12:17
Tre exempel på bra källor för energi, kolhydrater och salt.
Pizza
Chips
Lösgodis

Se bara till att inte äta något som du inte är van vid i för stora doser för då kan kroppen reagera underligt.

Svedberg
2007-05-02, 12:20
Fullkornsvälling.

Kan man blanda det kallt? eller måste man koka/micra sånt?

Runda Grodan
2007-05-02, 12:26
Kan man blanda det kallt? eller måste man koka/micra sånt?
Jag brukar köra det i en shaker tillsammans med vassle och kallt kranvatten. Funkar bra.

formula4shape
2007-05-02, 12:51
Tre exempel på bra källor för energi, kolhydrater och salt.
Pizza
Chips
Lösgodis

Se bara till att inte äta något som du inte är van vid i för stora doser för då kan kroppen reagera underligt.

Nyttiga? *rolleyes* Lättätna iallafall

Ironwoman
2007-05-02, 13:26
Pastasallad som tidigare nämnts finns ju att köpa färdiga. Lite små portioner, men rätt bra. Annars brukar jag kunna äta bröd, köper man butiksbakat behöver man inget pålägg (alt end färdigskivad ost) och frukt.

z_bumbi
2007-05-02, 13:38
Nyttiga? *rolleyes* Lättätna iallafall

Det är frågan om en tävling som sker en gång, då spelar det absolut inte någon roll hur nyttigt något är om det inte är direkt farligt. Allt jag räknade upp är sådant som idrottare använder för att få energi och tryck i kroppen och har man så pass lång tid som 12 timmar på sig att ladda så är det onödigt att försöka hitta den mest drickvänliga kolhydratskällan eftersom man har så gott om tid på sig att få i sig energin. Sen är det ju inget onyttigt jag räknar upp om det ingår i en i övrigt fullvärdig kost..

Svedberg
2007-05-03, 12:49
Har köpt 400g blandade naturella nötter, riskakor. 2 påsar mjukbröd, solrosfrön, 2L mjölk 2L juice, mörk choklad, complete prot3. Så blir det väl lite skräpmat på kvällen. Under tävlingen finns det nån sorts buffé man får gå och äta av.
+ gainer att dricka mellan matcherna och kcg2 innan.

Återstår bara att se hur mycket jag kan pressa ner, matlusten brukar inte vara den bästa på tävlingsdagarna...

westerbotten
2007-05-03, 14:24
Jag brukar käka mixade fiberhavregryn - inbillar mig att det är nyttigt.
- bra/ billigt protein också (i kombi med vassle/ kasein.Passande aminoblandning)

Per 100g
48g kolhydrater varav sockerarter 1g
8g kostfiber
12g protein
4g fett varav mättat 1g

PRIS<... lågt*drool*