handdator

Visa fullständig version : Extrem yrsel vid underskott?


lectris
2007-05-02, 07:57
Inatt var jag med om en ganska obehaglig upplevels (som inte har gått över fullt ut än)

Vaknade runt 3-snåret och mådde helt sjukt illa. Rusade in på toaletten där jag fick sitta med huvudet mellan knäna en rejäl stund för att det inte skulle svarta för ögonen på mig, men inte ens det räckte, utan jag fick lägga mig på golvet och svimmade. Vaknade lagom desorienterad och gick igenom den här proceduren ett antal gånger innan jag ens kunde komma upp i lagom höjd med handfatet och få i mig lite vatten. Hade nån typ av frossa och jäkligt långsam puls som var väldigt obehagligt och som inte gick över på ett par timmar *spy*

Nu till frågan, jag ligger på kcalunderskott för tillfället (i runda slängar 5-700/dag) och har gjort det de senaste 6-7 veckorna. har varit lite småyr vid tillfällen men absolut ingenting som kan ens liknas med inatt. Hur kommer detta sig? Varför blir man akut yr sådär? Finns det något man kan göra för att förebygga det, typ öka kcalmängden, kolhydrater eller liknande? Vill inte gärna att det händer igen.. *grr27*

StrongVoice
2007-05-02, 08:04
Jag fick liknande känsla 2-3 gånger i början på förra veckan. Jag hade legat på underskott, liksom du, samtidigt som jag tränade hårt. Mina spekuleringar är att man har missräknat träningsmängden och legat på ett alldeles för lågt energiintag. Jag tog det lite lugnt i 2-3 dagar och såg till att verkligen exakt få i mig minst 2000kcal efter lite tips från bland annat Eddie Vedder. Nu mår jag bra igen iaf *flex*

Men mitt tips är iaf att äta några hundra extra kalorier i per dag i 2-3 dagar. Förslag från en amatör! *cupid*

Handcuff
2007-05-02, 08:18
Du säger att du ligger på ett undere skott (ca 500-700kcal)..hur mycket får du i dig om dagen?

lectris
2007-05-02, 08:48
Du säger att du ligger på ett undere skott (ca 500-700kcal)..hur mycket får du i dig om dagen?

Random dag kan väl se ut som följande:

0600: 1½dl fiberhavregrynsgröt, 1 banan, 1msk solrosfrön, 1dl minimjölk + 1 kopp kaffe

0900: kaffe + frukt

1200: omelett på 3 ägg, skinka, tomat, paprika, champinjoner, rivna morötter

1500: 200g minikeso + kanel

1800: 1 ugnstekt laxfilé + ½dl okokt råris + en jäkla massa grönsaker + kesella/citron

1930-2030: träning

2100: prottedrink

2300: sängdags


lite? no? yes? :P

Handcuff
2007-05-02, 09:20
Du äter ju inte direkt jättemycket..framförallt lite kolhydrater - men inte heller så väldigt lite..tycker jag. Nu vet jag inte heller hur hårt/mycket du tränar?

Hur lnge har du kört så här? Hur mycket har du gått ner/vecka ungefär?

lectris
2007-05-02, 09:35
Du äter ju inte direkt jättemycket..framförallt lite kolhydrater - men inte heller så väldigt lite..tycker jag. Nu vet jag inte heller hur hårt/mycket du tränar?

Hur lnge har du kört så här? Hur mycket har du gått ner/vecka ungefär?

kör ca 3st 60min styrkepass på gymmet + 2st 60min distanslöpning + 1 30-40min intervallträning i veckan.

Går ner ca ½-1kg i veckan, ibland mer, ibland mindre.. kört ordentligt i ca 6veckor.

Rahf
2007-05-02, 09:57
Har du ätardagar?

lectris
2007-05-02, 10:31
Har du ätardagar?

haha det är lite olika, typ i lördags var det ju första hockeymatchen i vm så då delade jag och sambon på typ 200g godis *whistle* men annars har jag inga planerade ätardagar nej. För mig är det ofta "allt eller inget" vilket kanske inte är sådär jättebra men.. :P

Rahf
2007-05-02, 10:38
Testa att iallafall ha planerade dagar där du äter mer. Om inte för att bättra hälsan så iallafall för att hålla dig mentalt stabil :D

lectris
2007-05-02, 11:05
Testa att iallafall ha planerade dagar där du äter mer. Om inte för att bättra hälsan så iallafall för att hålla dig mentalt stabil :D

allright, will do. :thumbup:


(mentalt stabil vettefasen om jag nånsin blir.. :Virro :D)

L-Sami
2007-05-02, 11:28
Ät mer kolhydrater och drick ordentligt med vatten. Vad jag kan se nu är att du äter högst 100-125g kolisar per dag, alltför lite för en tränande person.

CoolHandLuke
2007-05-02, 14:12
Innehåller prottedrinken aspartam eller annat sötningsmedel?

lectris
2007-05-02, 14:52
Innehåller prottedrinken aspartam eller annat sötningsmedel?

yes, aspartam. kan tillägga också att jag dricker nån dl cola light också varje dag :P men det innehåller ju suklaros och det är väl inte direkt bevisat skadligt för människor? ..eller? *popcorn*

mSJÖDIN
2007-05-02, 14:53
Innehåller prottedrinken aspartam eller annat sötningsmedel?
OM! den gör det, kan det orsaka yrsel?

Eddie Vedder
2007-05-02, 15:03
men det innehåller ju suklaros och det är väl inte direkt bevisat skadligt för människor? ..eller? *popcorn*

Nej inte mer än att det kan leda till migrän möjligtvis, dock förefaller det som att sukralos bryts det inte ner av naturen så ur miljösynpunkt är det ju sämre. Vilket iaf jag tycker man borde ta hänsyn till, men det är jag nog tyvärr lite ensam om.*cry*