handdator

Visa fullständig version : Udda nattpromenad...?


Carolinew
2007-05-02, 01:28
Jösses. När klockan var tolv nu på natten var jag fortfarande jättepigg så jag ringde en kompis för att mötas och ta en promenad i stan. När vi gått en halvtimma ungefär så möter vi en gammal kvinna som ropar på hjälp, hon ligger ner mitt på trottoaren. Hon var liten och såg nästan misshandlad ut. Och yrade om en massa saker. Min första tanke var att det var en uteliggare, men enligt henne så bodde hon vid kyrkogården (som typ ligger på andra sidan stan). Jag och min kompis hjälper henne upp och börjar iaf gå mot kyrkogården som sagt...

Enligt henne hade hon legat där i flera timmar. Hon hade gått hemifrån när det var ljust ute, och nu när vi hittade henne var ju klockan ett på natten... hon sa att flera hade gått förbi henne men inte hjälpt henne. Vad är det för stil på människor egentligen, att inte hjälpa en gammal kvinna som ramlat??? *mini* Hur kan folk vara så fega!!

När vi tillslut kom till kyrkogården så visste hon fortfarande inte var hon bodde. Vi hade småpratat med henne hela vägen dit och hon yrade nåt om att hon bodde i parken, att hennes barn bodde i skogen nånstans osv. Jag började bli lite misstänksam såklart... hon gick fram till en uppgång men hennes nyckel passade såklart inte. Nu bestämde jag mig för att ringa 112... inte för att jag visste om de hjälper till med sånt här men vad sjutton...

Fick komma till polisen iaf och de sa att de skulle skicka hjälp. Det visade sig att kvinnan var hela 84 år! Och vi som dragit med henne genom typ halva stan... Varför varför varför ringde jag inte med en gång?? Blir så arg på mig själv... Menmen, poliserna körde henne iaf till sjukhuset och tackade oss för vår insats.

Jag sprang sen hela vägen hem... är hel uppe i varv nu, vilken adrenalinkick :Virro Jag som skulle bli trött... uhh... Sitter just nu och funderar på om det var ödet. Vad hade hänt om vi inte hittat henne? Fanns ju inte en kotte mer än vi ute på stan... Då hade hon fått ligga där på trottoaren hela natten...

Aja, behövde skriva av mig lite...

Daniiiel
2007-05-02, 01:48
Ja udda nattpromenad. Måste kännas skönt att veta att du i princip räddat livet på stackarn.

Carolinew
2007-05-02, 02:14
Hah! Nu fick jag SMS från henne också... att hon ens ägde en mobil?? :confused: Skrev iaf "God natt goda medborgare! och trevliga promenadsällskap!"

Huh, hon måste ha fått mitt nr från polisen hehe... hm kanske skickade genom deras mobil till och med... Men det känns skönt! :)

LarsK
2007-05-02, 03:05
I trakterna kring Göinge kan allt hända...

Angel
2007-05-02, 05:51
Hehe, kanske var något cerebralt som hänt? Ring polis tidigare hade nog inte varit dumt.

Har faktiskt hänt mig något liknande en natt när jag va ute och jobbade i nattpatrullen. Så kommer det fram en kvinna insvept i ett stort täckte och frågar om vi är taxi. Blir lite misstänksam så ja går fram till henne varpå det visar sig att kvinnan är helt naken, inte ens trosor under och dessutom blöder lite här och var.......

Vinter
2007-05-02, 06:36
Låter lite som om tanten var dement. Hade detta hänt i Stockholm hade säkerligen inte en människa stannat. Folk vågar knappt möta andra människor på gångvägarna mitt på dagen utan byter vägkant ibland...

Gör mig som inte är infödd lite illa berörd...

Diana
2007-05-02, 07:46
hon sa att flera hade gått förbi henne men inte hjälpt henne. Vad är det för stil på människor egentligen, att inte hjälpa en gammal kvinna som ramlat??? *mini* Hur kan folk vara så fega!!
.
StadsmentalitetDELUXE *screwy* man blir fn spyfärdig

Den här typen av storries gör en bara ännu mer ödet-frälst :D :thumbup: wunderbart att det slutade lyckligt iaf!

Stoltz
2007-05-02, 07:55
Jösses. När klockan var tolv nu på natten var jag fortfarande jättepigg så jag ringde en kompis för att mötas och ta en promenad i stan. När vi gått en halvtimma ungefär så möter vi en gammal kvinna som ropar på hjälp, hon ligger ner mitt på trottoaren. Hon var liten och såg nästan misshandlad ut. Och yrade om en massa saker. Min första tanke var att det var en uteliggare, men enligt henne så bodde hon vid kyrkogården (som typ ligger på andra sidan stan). Jag och min kompis hjälper henne upp och börjar iaf gå mot kyrkogården som sagt...

Enligt henne hade hon legat där i flera timmar. Hon hade gått hemifrån när det var ljust ute, och nu när vi hittade henne var ju klockan ett på natten... hon sa att flera hade gått förbi henne men inte hjälpt henne. Vad är det för stil på människor egentligen, att inte hjälpa en gammal kvinna som ramlat??? *mini* Hur kan folk vara så fega!!

När vi tillslut kom till kyrkogården så visste hon fortfarande inte var hon bodde. Vi hade småpratat med henne hela vägen dit och hon yrade nåt om att hon bodde i parken, att hennes barn bodde i skogen nånstans osv. Jag började bli lite misstänksam såklart... hon gick fram till en uppgång men hennes nyckel passade såklart inte. Nu bestämde jag mig för att ringa 112... inte för att jag visste om de hjälper till med sånt här men vad sjutton...

Fick komma till polisen iaf och de sa att de skulle skicka hjälp. Det visade sig att kvinnan var hela 84 år! Och vi som dragit med henne genom typ halva stan... Varför varför varför ringde jag inte med en gång?? Blir så arg på mig själv... Menmen, poliserna körde henne iaf till sjukhuset och tackade oss för vår insats.


:bow:
Bra jobbat!

Stoltz
2007-05-02, 08:01
Låter lite som om tanten var dement. Hade detta hänt i Stockholm hade säkerligen inte en människa stannat. Folk vågar knappt möta andra människor på gångvägarna mitt på dagen utan byter vägkant ibland...

Gör mig som inte är infödd lite illa berörd...

Tro mig, du behöver inte komma utifrån för att bli illa berörd av sådant - Jag äcklas något när folk verkligen totalignorerar andra som behöver hjälp.

Ifall någon ramlar när jag går förbi, ramlar på andra sidan gatan och ingen hjälper dem, skadar sig eller gud vet vad - Då går jag dit och hjälper dem på direkten.

En kille som berättade att hans balanssinne var riktigt skadat hade snubblat på trottoaren och brytit höften.
Fem personer gick rakt förbi. Det sved i hjärtat när man fick vänta på andra sidan vägen pga trafiken för att hjälpa den här killen som helt uppenbart hade sjujäkla ont.

Diana
2007-05-02, 08:21
Tro mig, du behöver inte komma utifrån för att bli illa berörd av sådant - Jag äcklas något när folk verkligen totalignorerar andra som behöver hjälp.

Ifall någon ramlar när jag går förbi, ramlar på andra sidan gatan och ingen hjälper dem, skadar sig eller gud vet vad - Då går jag dit och hjälper dem på direkten.

En kille som berättade att hans balanssinne var riktigt skadat hade snubblat på trottoaren och brytit höften.
Fem personer gick rakt förbi. Det sved i hjärtat när man fick vänta på andra sidan vägen pga trafiken för att hjälpa den här killen som helt uppenbart hade sjujäkla ont.

Aa också sett det. Folk verkar automatiskt utgå ifrån att varenda vinglig människa på stan är labilt fyllo med laddad aidskanyl att sticka i första bästa som kommer för nära... Eller så är det bara en bekväm bortförklaring för att behålla den mysiga distansen mellan 'dom' och 'oss'

*bitter på folk* :Virro

L-Sami
2007-05-02, 10:18
Du är dagens kolozzeum hjältinna :D

Liten Men Fet
2007-05-02, 10:27
Bra gjort! Det är inte alltid så lätt att veta när man ska ringa 112, det är ju en ovanlig situation och det tar ett tag att förstå vad som händer bra att ni hjälpte till. Det fördjävligt många som bara traskar förbi.

shut teh face
2007-05-02, 10:34
Ligger någon på marken och inte har kostym eller liknande, så tror folk automatiskt att människan är uteliggare..

Vissa idioter ser ju på plats att en människa ramlar men hjälper ändå inte till .. det är förjävligt men något som är värre än att inte hjälpa till är idioterna som ställer sig och kollar (!!)

Angel
2007-05-02, 10:51
Låter lite som om tanten var dement. .

ja skulle gissa på något cerebralt som hänt...

GLC
2007-05-02, 11:02
Hehe, kanske var något cerebralt som hänt?

ja skulle gissa på något cerebralt som hänt...

Nån som lärt sig ett nytt ord? *rolleyes*

Snafu
2007-05-02, 11:05
Finns det minsta risk att personen är alkis eller narkoman skulle jag gått förbi direkt. En gammal kvinna hade jag nog hjälp iofs, men jag hade nog ringt direkt till snuten etc.

Muskelbyggaren
2007-05-02, 11:09
Finns det minsta risk att personen är alkis eller narkoman skulle jag gått förbi direkt. En gammal kvinna hade jag nog hjälp iofs, men jag hade nog ringt direkt till snuten etc.

Tolkar jag ditt inlägg som att du inte ringer polisen om en alkis eller narkoman är döende?

Mago
2007-05-02, 11:09
Finns det minsta risk att personen är alkis eller narkoman skulle jag gått förbi direkt. En gammal kvinna hade jag nog hjälp iofs, men jag hade nog ringt direkt till snuten etc.

Om du nu är allvarlig; varför?

Snafu
2007-05-02, 11:10
Jag skulle nog ringa polisen iaf. Stanna och hjälpa, antagligen inte.

Angel
2007-05-02, 11:10
Nån som lärt sig ett nytt ord? *rolleyes*

haha näe men ja har liknat ut för liknande några gånger

Snafu
2007-05-02, 11:12
Jag hatar uteliggare, a-lagare och knarkisar helt enkelt. Tiggare likaså. Jävla pack som stör mig i mitt dagliga liv, såna gillas icke.

regus
2007-05-02, 11:16
Jag hatar uteliggare, a-lagare och knarkisar helt enkelt. Tiggare likaså. Jävla pack som stör mig i mitt dagliga liv, såna gillas icke.

Thank you for sharing.

Stoltz
2007-05-02, 11:32
Nån som lärt sig ett nytt ord? *rolleyes*

Vad bitter du är, har du upplevt något cerebralt på senaste eller?!

:)

Snafu
2007-05-02, 11:36
Thank you for sharing.

Jag svarade på Magos fråga.

Skywalker
2007-05-02, 11:54
Jösses. När klockan var tolv nu på natten var jag fortfarande jättepigg så jag ringde en kompis för att mötas och ta en promenad i stan. När vi gått en halvtimma ungefär så möter vi en gammal kvinna som ropar på hjälp, hon ligger ner mitt på trottoaren. Hon var liten och såg nästan misshandlad ut. Och yrade om en massa saker. Min första tanke var att det var en uteliggare, men enligt henne så bodde hon vid kyrkogården (som typ ligger på andra sidan stan). Jag och min kompis hjälper henne upp och börjar iaf gå mot kyrkogården som sagt...

Enligt henne hade hon legat där i flera timmar. Hon hade gått hemifrån när det var ljust ute, och nu när vi hittade henne var ju klockan ett på natten... hon sa att flera hade gått förbi henne men inte hjälpt henne. Vad är det för stil på människor egentligen, att inte hjälpa en gammal kvinna som ramlat??? *mini* Hur kan folk vara så fega!!

När vi tillslut kom till kyrkogården så visste hon fortfarande inte var hon bodde. Vi hade småpratat med henne hela vägen dit och hon yrade nåt om att hon bodde i parken, att hennes barn bodde i skogen nånstans osv. Jag började bli lite misstänksam såklart... hon gick fram till en uppgång men hennes nyckel passade såklart inte. Nu bestämde jag mig för att ringa 112... inte för att jag visste om de hjälper till med sånt här men vad sjutton...

Fick komma till polisen iaf och de sa att de skulle skicka hjälp. Det visade sig att kvinnan var hela 84 år! Och vi som dragit med henne genom typ halva stan... Varför varför varför ringde jag inte med en gång?? Blir så arg på mig själv... Menmen, poliserna körde henne iaf till sjukhuset och tackade oss för vår insats.

Jag sprang sen hela vägen hem... är hel uppe i varv nu, vilken adrenalinkick :Virro Jag som skulle bli trött... uhh... Sitter just nu och funderar på om det var ödet. Vad hade hänt om vi inte hittat henne? Fanns ju inte en kotte mer än vi ute på stan... Då hade hon fått ligga där på trottoaren hela natten...

Aja, behövde skriva av mig lite...

Dagen Ros.

Liten Men Fet
2007-05-02, 12:10
Jag hatar uteliggare, a-lagare och knarkisar helt enkelt. Tiggare likaså. Jävla pack som stör mig i mitt dagliga liv, såna gillas icke.

Men du kan ju inte anta att alla som trillar eller är tillfälligt förvirrade eller har fått en stroke tillhör den kategorin. Man kan ju kolla genom att gå fram och fråga hur det är och stå på ett sånt avstånd att man hinner glida undan om det är nån tok som ger sig på en.

Jag försöker alltid hjälpa till när det behövs men om jag känner igen dig snafu så kommer jag bara flabba å gå min väg för jag avskyr folk som inte har empati nog att hjälpa till.
Det vore ju ett rättvisst resonemang i sammanhanget eller hur?

Kaew
2007-05-02, 12:20
Jag hatar uteliggare, a-lagare och knarkisar helt enkelt. Tiggare likaså. Jävla pack som stör mig i mitt dagliga liv, såna gillas icke.

+1 (ett tipps när det kommer till tiggare är att spotta dom rätt i ansiktet , mycket effektivt . Dom stör mig inte längre efter att jag andvänt mig av denna metod :) )

Snafu
2007-05-02, 12:25
+1 (ett tipps när det kommer till tiggare är att spotta dom rätt i ansiktet , mycket effektivt . Dom stör mig inte längre efter att jag andvänt mig av denna metod :) )

Ärligt talat, om jag kunde komma undan med det hade jag gjort det. Helst skulle jag vilja se polisen arrestera precis varenda tiggare och deportera dom till någon krigszon.

Snafu
2007-05-02, 12:28
Men du kan ju inte anta att alla som trillar eller är tillfälligt förvirrade eller har fått en stroke tillhör den kategorin. Man kan ju kolla genom att gå fram och fråga hur det är och stå på ett sånt avstånd att man hinner glida undan om det är nån tok som ger sig på en.

Jag försöker alltid hjälpa till när det behövs men om jag känner igen dig snafu så kommer jag bara flabba å gå min väg för jag avskyr folk som inte har empati nog att hjälpa till.
Det vore ju ett rättvisst resonemang i sammanhanget eller hur?

Du får väl göra precis vad du vill, du missar såklart helt min poäng och i din svenskhet och moralpanik måste du dissa mig. Varsågod.

Jag hatar tiggare och det står jag för.

Runda Grodan
2007-05-02, 12:34
Först trodde jag att du hade skrivit en spökhistoria. Det lät lite läbbigt med en "galen" tant som bodde på kyrkogården.



Bra gjort Caroline. :thumbup:

Fredrici
2007-05-02, 13:20
Nån som lärt sig ett nytt ord? *rolleyes*

Hahahaha :D

mathor
2007-05-02, 14:46
Ja, det är säkerligen ödet, som du skriver. Det var nog den bästa och mest trovärdiga förklaringen på det hela. Vad skulle det annars vara? Slumpen? Bah! Ödet fick dig att hitta en gammelgädda nära hennes nästa boning, gravplatsen. Tyvärr misstolkade du planeternas/stjärnornas budskap vilket nog var att du skulle begrava henne levande.

Löjtnant Blank
2007-05-02, 16:01
mathor, var inte så jävla cerebral.

Timme
2007-05-02, 16:23
En kille som berättade att hans balanssinne var riktigt skadat hade snubblat på trottoaren och brytit höften.
Fem personer gick rakt förbi. Det sved i hjärtat när man fick vänta på andra sidan vägen pga trafiken för att hjälpa den här killen som helt uppenbart hade sjujäkla ont.

Fy tusan vad ruttet. *grr* Det är pinsamt vilket fjolligt folk som bor i detta land. Varför är svenskar så fega och totalt livrädda för andra?

Timme
2007-05-02, 16:29
Ärligt talat, om jag kunde komma undan med det hade jag gjort det. Helst skulle jag vilja se polisen arrestera precis varenda tiggare och deportera dom till någon krigszon.

Så du tror att de vill vara tiggare?

Snafu
2007-05-02, 16:36
Så du tror att de vill vara tiggare?

Jag skiter väl i vad dom vill? Jag ligger inte med fula personer bara för att jag vet att dom egentligen vill vara snygga heller. Lika lite ger jag pengar till tiggare för att jag vet att dom egentligen inte vill vara tiggare.

Likt förbannat är tiggare jordens avskum.

En tiggare är en tiggare är en tiggare.

Timme
2007-05-02, 16:41
Jag skiter väl i vad dom vill? Jag ligger inte med fula personer bara för att jag vet att dom egentligen vill vara snygga heller. Lika lite ger jag pengar till tiggare för att jag vet att dom egentligen inte vill vara tiggare.

Likt förbannat är tiggare jordens avskum.

En tiggare är en tiggare är en tiggare.

okej.

edit: Jag ger inte helle pengar till tiggare. Har dock bara sett än och det var i Jönköping.

Jorgen
2007-05-02, 16:58
Du förtjänar en ny avatartext. :)

vxcv
2007-05-02, 17:10
Fint, men slår inte "mannen med hunden".

Carolinew
2007-05-02, 17:27
Oj jag får tacka alla för era uppmuntrande och snälla kommentarer! Visst är det lätt att vara efterklok och säga att man borde ringt med en gång, men nu vet jag ju vad jag skall göra nästa gång jag springer på en halvt döende kvinna på trottoaren mitt i natten... :)

Jörgen: :laugh: Tack i alla fall...

Cilia
2007-05-02, 19:24
Hade detta hänt i Stockholm hade säkerligen inte en människa stannat. Folk vågar knappt möta andra människor på gångvägarna mitt på dagen utan byter vägkant ibland...

Gör mig som inte är infödd lite illa berörd...
Inte sant alls.


Finns det minsta risk att personen är alkis eller narkoman skulle jag gått förbi direkt. En gammal kvinna hade jag nog hjälp iofs, men jag hade nog ringt direkt till snuten etc.
Jag har hjälpt ett antal personer också dom på fyllan. En man som trillade omkring på Drottninggatan 7 på morgonen. Jag kunde inte bara låta honom ligga där. En annan som föll och slog sig så det blödde. Han såg ut som en kostymnisse och var nog det men totalfull. Då fick jag efter ett tag hjälp av 2 andra män som såg mig.

Dessutom kan epilepsi ofta förknippas med att man är full eller liknande. Min mamma har det och jag vill att andra ska hjälpa henne om hon skulle råka få anfall ute.

Sen kan man behöva hjälp även om man är full.


Jag hatar uteliggare, a-lagare och knarkisar helt enkelt. Tiggare likaså. Jävla pack som stör mig i mitt dagliga liv, såna gillas icke.
Det finns många olika livsöden bland dom som är hemlösa och a-lagare. Det går inte att säga att man hamnar där av en viss anledning. Livet är oförutsägbart och man måste många gånger vara väldigt stark för att hålla sig på banan. Det är inte alla som orkar det hela livet. Det gör dom inte till dåliga människor.


Oj jag får tacka alla för era uppmuntrande och snälla kommentarer! Visst är det lätt att vara efterklok och säga att man borde ringt med en gång, men nu vet jag ju vad jag skall göra nästa gång jag springer på en halvt döende kvinna på trottoaren mitt i natten... :)

Det är sällan man vet vad man ska göra. Med facit i hand skulle man ofta göra sake på ett annat sätt men det är ju så man lär sig

Muskelbyggaren
2007-05-03, 15:40
Du får väl göra precis vad du vill, du missar såklart helt min poäng och i din svenskhet och moralpanik måste du dissa mig. Varsågod.

Jag hatar tiggare och det står jag för.
Hur kommer det sig att du hatar tiggare då? Är det så hemskt att de ber efter pengar?

Mago
2007-05-03, 16:09
Hur kommer det sig att du hatar tiggare då? Är det så hemskt att de ber efter pengar?

Jag tror bara att han precis hade kollat på det senaste South Park-avsnittet.

shadowfire
2007-05-03, 16:53
Hah! Nu fick jag SMS från henne också... att hon ens ägde en mobil?? :confused: Skrev iaf "God natt goda medborgare! och trevliga promenadsällskap!"

Huh, hon måste ha fått mitt nr från polisen hehe... hm kanske skickade genom deras mobil till och med... Men det känns skönt! :)

det kanske var en av poliserna som tyckte du var snygg bara o ville skicka nattfluktarsms ;)

shadowfire
2007-05-03, 17:01
Låter lite som om tanten var dement. Hade detta hänt i Stockholm hade säkerligen inte en människa stannat. Folk vågar knappt möta andra människor på gångvägarna mitt på dagen utan byter vägkant ibland...

Gör mig som inte är infödd lite illa berörd...

Man ska iofs inte generellasiera, undantag finns alltid...

... men visst, min brorsa föll ihop i Stockholms innerstad ett antal ggr pga diabetes och fick under 20 års vistelse i Stockholm hjälp bara en enda gång. Det var en offduty-ambulansförare i Solna som kände igenom honom och rusade fram. Brorsan "dog" 2ggr dessutom då han liggandes föll i koma på marken och fick återupplivas.

Det var vår största skräck att han skulle kola av där utan att få hjälp.
Nu avled han dock i en taxi tillslut, men det var en hyvens taxichaffis som gjorde allt i sin makt för att få liv i liket.

Lite läskigt när folk utgår från att en diabetiker är en narkoman och av rädsla går i cirklar kring en människa med fullt normalt utseende o vanliga kläder osv.