handdator

Visa fullständig version : träna övre traps?


hejduck
2003-03-19, 11:41
jag har problem med tillväxten på trapsen, framför allt övre delen uppemot axlarna.

jag kör 3 set shrugs med skivstång och tre set upprät rodd
1 gång i veckan.

har ni några fler bra övningar för trapsen, helst utan att man tränar vingarna för mycket?
och tycker ni att jag ska köra mer än en gång i veckan?:confused:

Tompi
2003-03-19, 11:48
Prova köra schrugs med hanlar åxå. Sen kan du kanske prioritera trapzen genom att köra 2ggr/vecka en period. Om du låter dom vila tillräckligt mellan passen!
Om du sen har tråkigt när du går hem från mataffären kan du ju göra schrugs hela vägen hem med matkassarna:D

hejduck
2003-03-19, 16:20
är det inte samma grej att köra shrugs med stång som med hantlar?

hm..kan ju alltid köra två pass men blir det inte katabolt då?
att musklerna inte hinner vila menar jag...

rockztatic
2003-03-19, 18:00
Originally posted by hejduck
är det inte samma grej att köra shrugs med stång som med hantlar?

hm..kan ju alltid köra två pass men blir det inte katabolt då?
att musklerna inte hinner vila menar jag...
det beror ju på hur du har ditt program upplagt. själv tycker jag att trapzen växer som ogräs, kör inte shrugs alls, men får endå fyr på de små musklerna :hbang:

tycker personligen att hantlar är mer kontroll än stång

Wilson
2003-03-19, 18:08
shrugs med hantlar är ju såååå gött :devil: nog mest för att det går å ha tunga hantlar i den övningen..

jag trodde oxå en muskel blev övertränad av att träna den 2 ggr/vecka..
men ändå ser man tex fredrik age som tydligen kör så med vader

rockztatic
2003-03-19, 18:13
men antingen så har du svårtränade övre trapz, eller så gör du fel rörelse när du jobbar med trapzen.

men känner dock att 2ggr i veckan för någon muskel, är mera om man vill träna ikapp efter skada eller så. tror det kan blir lite knas om du börjar pumpa övre trapz satan.

hejduck
2003-03-19, 18:50
Originally posted by rockztatic
men antingen så har du svårtränade övre trapz, eller så gör du fel rörelse när du jobbar med trapzen.

men känner dock att 2ggr i veckan för någon muskel, är mera om man vill träna ikapp efter skada eller så. tror det kan blir lite knas om du börjar pumpa övre trapz satan.

asså...min traps är näst intill obefintlig så det är som att träna upp efter en skada :cool:
jag får väl prova mig fram med övningar och antal pass. tror däremot inte att det är någon fel på min form när jag tränar...har hård pluggat rörelsen från b.la *******

rockztatic
2003-03-19, 19:02
låter braa. kör rörelsen långsamt och kontrollerat. vad kör du för ryggpass förresten? för jag har träningsvärk i heela trapzen efter mitt ryggpass, som inte innehåller någon specifik trapzövning :) lucky mee

hejduck
2003-03-19, 21:36
jag kör inga vingövningar, dels för att jag satsar på en slank kropp, dels för att när jag tränade dom så blev dom för stora :)
annars ere:
4 set marklyft
3 set shrugs
3 set upprät rodd
och numenar 3 set hantel shrugs också :)

Hades
2003-03-19, 22:40
Originally posted by hejduck
jag kör inga vingövningar, dels för att jag satsar på en slank kropp, dels för att när jag tränade dom så blev dom för stora :)
annars ere:
4 set marklyft
3 set shrugs
3 set upprät rodd
och numenar 3 set hantel shrugs också :)

Upprätt rodd i ryggpasset? det är ju en övning för mittdeltan! :confused:

hejduck
2003-03-19, 23:23
Originally posted by Hades


Upprätt rodd i ryggpasset? det är ju en övning för mittdeltan! :confused:

http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/upright_rows.asp

Survivor
2003-03-20, 08:12
Originally posted by Hades
Upprätt rodd i ryggpasset? det är ju en övning för mittdeltan! :confused:
Ja, och traps, och jag tror att många med fördel kan träna den övningen istället för hantellyft åt sidan eftersom att den tränar mittdelta hur man än gör, hantellyften kräver mycket mer teknik för att det inte ska ge all effekt på främre delta.

Förresten så undrar jag om inte upprätt rodd tar längre ner på trapsen än shrugs, känns så i alla fall. Någon som vet?

hejduck
2003-03-20, 21:33
Originally posted by rockztatic
men antingen så har du svårtränade övre trapz, eller så gör du fel rörelse när du jobbar med trapzen.

men känner dock att 2ggr i veckan för någon muskel, är mera om man vill träna ikapp efter skada eller så. tror det kan blir lite knas om du börjar pumpa övre trapz satan.
jag har mitt ryggpass på måndag, då jag tränar traps, och mitt axelpass på torsdag..tror du då man kan köra trapsen igen på fredag ?
med tanke på axelpasset innan menar jag

rockztatic
2003-03-20, 21:51
Originally posted by hejduck

jag har mitt ryggpass på måndag, då jag tränar traps, och mitt axelpass på torsdag..tror du då man kan köra trapsen igen på fredag ?
med tanke på axelpasset innan menar jag
nej, inte med tanke på axelpasset. hellre då lägga in trapzen i axelpasset, på torsdagen alltså! då har de fått vila sedan ryggpasset :thumbup:

hejduck
2003-03-20, 21:53
Originally posted by rockztatic

nej, inte med tanke på axelpasset. hellre då lägga in trapzen i axelpasset, på torsdagen alltså! då har de fått vila sedan ryggpasset :thumbup:
amen det jobbiga är att jag redan har bröst tillsammans med axlarna.
jag vet det är lite dåligt upplagt..får väl ändra
tack för hjälpen iaf!

rockztatic
2003-03-20, 21:54
hur har du passet upplagt? fyra dagar? vilka musklegrupper vilka dagar?

hejduck
2003-03-20, 21:56
mån: rygg mage
tis: armar
ons: ben
tors: bröst axlar
fre: vilodag eller mage... < har ej bestämt ännu

Allan
2003-03-20, 21:56
Frivändningar (http://138.9.1.58/athleticperformance/exercise%20videos/Olympic%20Lift%20Videos/power%20clean.mpg)


Stötdrag (http://138.9.1.58/athleticperformance/exercise%20videos/Olympic%20Lift%20Videos/hang%20high%20pull.mpg)

Bygger överlägsen tjocklek i övre ryggen


allan

hejduck
2003-03-20, 21:58
soft tack

rockztatic
2003-03-20, 21:59
tycker deta låter bättre:

mån:
rygg, bic, handleder

ons:
bröst, triceps, mage

fre:
ben, axlar (ev. extra pass trapz)



anledningen till programmet är att bröst är väldigt myvcket pressövningar, vilket innebär att du anvönder triceps. bra att ha dem i samma pass.

samma gäller med rygg & biceps + handleder.

sen ben och axlar blir lite bihang :p

jag kör det,. och funkar skitbra! tar typ 60min/pass inkl. uppvärmning

hejduck
2003-03-20, 22:01
asså...3 dagar låter lite lite för att tillfredsställa mina träningsbehov, rent mentalt.

sen vete fan om jag orkar/hinnar allt det..min magpass e t.ex väldigt stort..satsar på ett grymt 6-pack
men en förändring behövs nog..

rockztatic
2003-03-20, 22:03
men fem dagar är alldeles för mycket, snudd på att fyra dagar är det. men kör då, om fyra dagar, må-tis-tors-fre. -tips-
men annars är, om du har låångt schema, ett rullande schema på tre dagar ett alternatvi. men personligen tycker jag tre dagar är perfekt!

hehe. grymt 6-pack :D braa. men se bara till att baksidan får lika mycket stryk som framsidan!

hejduck
2003-03-20, 22:04
Originally posted by rockztatic
tycker deta låter bättre:

mån:
rygg, bic, handleder

ons:
bröst, triceps, mage

fre:
ben, axlar (ev. extra pass trapz)

såhär skulle nog kännas bättre för mig:
mån:
rygg, bic, handleder

tis:
bröst, triceps, mage

tors: <bytte från onsdag
ben

fre:
axlar, traps+ ev. mage

rockztatic
2003-03-20, 22:06
ser mycket bättre ut!
så kan du safta på ett saftigt benpass på onsdagen då :D
sen är, med 6-packet, två ggr mage (som du skrivit) bättre, än ETT superpass med mage :)

hejduck
2003-03-20, 22:07
Originally posted by rockztatic
ser mycket bättre ut!
så kan du safta på ett saftigt benpass på onsdagen då :D
sen är, med 6-packet, två ggr mage (som du skrivit) bättre, än ETT superpass med mage :)
jo det får bli det..fast jag ändrade till torsdan

angående magen så kör jag inte 2 ggr i veckan hela tiden..
lite ibland som det känns..men du har nog rätt!
tack så oändligt mycket för hjälpen
det uppskattas"

rockztatic
2003-03-20, 22:08
ingen fara! :)
kul att nån gång vara den som hjälper :hbang:

lycka till

hejduck
2003-03-20, 22:10
thanks mate :)