handdator

Visa fullständig version : Volontärarbete?


X-Change
2007-05-01, 21:23
Finns det någon här inne som varit volontärarbetare utomlands? Känner mig småsugen på att pröva själv, men vet inte vart jag ska vända mig. Vad finns det för olika organisationer etc.

Skulle vara kul om någon skulle vilja dela med sig av sina erfarenheter och ge lite tips och råd på vägen :)

LadyInsane
2007-05-01, 21:31
Jag har! Åkte dock hem efter mindre än en vecka...

Mitt voluntärarbete anordnades genom Solna kommun. Själva voluntär-grejen brukar annars vara till för relativt stökiga ungdomar som behöver komma bort från hemmet ett tag och så. Själv är jag motsatsen. Mamma jobbar inom kommunen så vi fixade gigget till mig eftersom jag har tagit ett sabbatsår och pluggat i New york i höstas. I varje fall fick jag nästan ingen information och jobbet överhuvudtaget. Eftersom det bara skulle vara under 5 veckor tänkte jag att det kan väl inte vara så hemskt. Jag får åka dit och se hur det är. Jag hann åka hem innan jag började jobba med mitt projekt (miljö). Jag hade blivit lovad eget rum, vilket jag inte fick. Tvingades dela rum med en kille jag inte kände. I en lägenhet med två andra europeer utan lås på varken badrummet eller toaletten. Vår lägenhet låg på 12:e våningen i Leeds sämsta område ("gå inte ensam utomhus") och redan första natten ringer polisen på dörren.

Kort och gott, jag begav mig hem. Tvingades betala en hiskelig summa för biljetten men vägrade stanna kvar. Mitt råd till dig: Var noga med information. på sätt och vis utelämnar du dig i främlingars händer som voluntär, men sålänge du vet hur det ska vara behöver du inte oroa dig. Felet jag gjorde var att jag litade på de som hade hand om resan även fast de inte ens kunde ge berätta vilken stad jag skulle bo i. Det misstaget skulle jag i varje fall inte göra om nu. Men men, alla gör vi misstag och jag har lärt mig något nytt...

Jax
2007-05-01, 21:40
Vad för typ av arbete vill du göra?

Läkare utan gränser annonserar efter folk nu har jag sett. Verkar mest inriktat på logistik, men även annat.

Har för övrigt väldig stor respekt för läkare utan gränser. Har sett dem på fältet och det är imponerande. Mitt ute i ingenstans på en väg jag aldrig skulle köra på ensam (eller obeväpnad) kan man möta en läkare utan gränser-bil.

X-Change
2007-05-01, 23:24
Jag har! Åkte dock hem efter mindre än en vecka...

Mitt voluntärarbete anordnades genom Solna kommun. Själva voluntär-grejen brukar annars vara till för relativt stökiga ungdomar som behöver komma bort från hemmet ett tag och så. Själv är jag motsatsen. Mamma jobbar inom kommunen så vi fixade gigget till mig eftersom jag har tagit ett sabbatsår och pluggat i New york i höstas. I varje fall fick jag nästan ingen information och jobbet överhuvudtaget. Eftersom det bara skulle vara under 5 veckor tänkte jag att det kan väl inte vara så hemskt. Jag får åka dit och se hur det är. Jag hann åka hem innan jag började jobba med mitt projekt (miljö). Jag hade blivit lovad eget rum, vilket jag inte fick. Tvingades dela rum med en kille jag inte kände. I en lägenhet med två andra europeer utan lås på varken badrummet eller toaletten. Vår lägenhet låg på 12:e våningen i Leeds sämsta område ("gå inte ensam utomhus") och redan första natten ringer polisen på dörren.

Kort och gott, jag begav mig hem. Tvingades betala en hiskelig summa för biljetten men vägrade stanna kvar. Mitt råd till dig: Var noga med information. på sätt och vis utelämnar du dig i främlingars händer som voluntär, men sålänge du vet hur det ska vara behöver du inte oroa dig. Felet jag gjorde var att jag litade på de som hade hand om resan även fast de inte ens kunde ge berätta vilken stad jag skulle bo i. Det misstaget skulle jag i varje fall inte göra om nu. Men men, alla gör vi misstag och jag har lärt mig något nytt...

Vilken story! Tack för varningen, ska tänka på vad du sagt, Lady

Vad för typ av arbete vill du göra?

Läkare utan gränser annonserar efter folk nu har jag sett. Verkar mest inriktat på logistik, men även annat.

Har för övrigt väldig stor respekt för läkare utan gränser. Har sett dem på fältet och det är imponerande. Mitt ute i ingenstans på en väg jag aldrig skulle köra på ensam (eller obeväpnad) kan man möta en läkare utan gränser-bil.

Jag har inga speciella krav. Har inte tänkt så mycket på det, kanske jobba med barn, men jag kan tänka mig allt möjligt.
Det bottnar väl mest i att jag vill fly Ö-vik och stå på egna ben. Får jag inte studera till hösten MÅSTE jag fixa fast arbete och egen lägenhet, eller åtminstonne komma bort för ett tag, voila - volontär! ;)

Länkar till olika organisationer som sysslar med volontärarbete skulle uppskattas!

Liten Men Fet
2007-05-02, 00:10
Jag skulle vara väldigt noga med att kolla upp vad det är för organisation och vad det är för boende, folk man ska jobba med, område man ska till och framför allt erfarenheter från andra som redan varit där.

För enligt mig finns det inte mycket mer idiotiska grejer än att åka till ett ställe där man inte gör någon nytta, inte får några vidare erfarenheter och blir behandlad dåligt.
Att tex åka till nåt ställe i israel å plocka daddlar för fickpengar, dessutom omotiverat å slappt eftersom ingen annan där bryr sig.
Jag är lite tveksam eftersom lillebrorsans flickvän åkte på nåt sånt i israel å det var inte mycket nytta hon gjorde, inte var det kul eller berikande heller å ingen annan brydde sig för resten rökte bara brajj.

Kolla upp riktiga organisationer som röda korset och läkare utan gränser. Lillebrorsan ska till thailand och lära små barn engelska en månad i augusti, får väl se om det gör någon nytta.
Undvik politiska organisationer, speciellt vänsterhistorier med skum agenda och löst drivet av folk som gör det gratis på ideologiska grunder. Sånt är oftast bara trams å bidrar inte med något.

Hittar du inget vettigt tycker jag du ska åka nånstans å arbeta i ett vanligt arbete istället, typ england å jobba på hotel eller liknande.

Prankie
2007-05-02, 00:21
Ahh.... Engelskalärare som volontär. Engelskanivån på klassen är oftast så varierande att det är omöjligt att lära ut. Om man är ute efter resa i nya miljöer skulle jag hellre ta en ESL cert och skaffa ett jobb som engelskalärare för universitet och skolor med English major. De betala bra och ge gratis boende i mindre städer. Finns på många ställe i Asien.

Angel
2007-05-02, 05:56
Jag har! Åkte dock hem efter mindre än en vecka...

Mitt voluntärarbete anordnades genom Solna kommun. Själva voluntär-grejen brukar annars vara till för relativt stökiga ungdomar som behöver komma bort från hemmet ett tag och så. Själv är jag motsatsen. Mamma jobbar inom kommunen så vi fixade gigget till mig eftersom jag har tagit ett sabbatsår och pluggat i New york i höstas. I varje fall fick jag nästan ingen information och jobbet överhuvudtaget. Eftersom det bara skulle vara under 5 veckor tänkte jag att det kan väl inte vara så hemskt. Jag får åka dit och se hur det är. Jag hann åka hem innan jag började jobba med mitt projekt (miljö). Jag hade blivit lovad eget rum, vilket jag inte fick. Tvingades dela rum med en kille jag inte kände. I en lägenhet med två andra europeer utan lås på varken badrummet eller toaletten. Vår lägenhet låg på 12:e våningen i Leeds sämsta område ("gå inte ensam utomhus") och redan första natten ringer polisen på dörren.

Kort och gott, jag begav mig hem. Tvingades betala en hiskelig summa för biljetten men vägrade stanna kvar. Mitt råd till dig: Var noga med information. på sätt och vis utelämnar du dig i främlingars händer som voluntär, men sålänge du vet hur det ska vara behöver du inte oroa dig. Felet jag gjorde var att jag litade på de som hade hand om resan även fast de inte ens kunde ge berätta vilken stad jag skulle bo i. Det misstaget skulle jag i varje fall inte göra om nu. Men men, alla gör vi misstag och jag har lärt mig något nytt...



Men vafan, ja trodde ni hade fått sova under en gran eller äta möglig mat eller något? Inget lås på toan,dela rum med en kille (är det de där hemska könet)? De ska va första gången för allt.

Snafu
2007-05-02, 09:50
Det bottnar väl mest i att jag vill fly Ö-vik och stå på egna ben. Får jag inte studera till hösten MÅSTE jag fixa fast arbete och egen lägenhet, eller åtminstonne komma bort för ett tag, voila - volontär! ;)

Det är rätt tänkt, ta dig ifrån staden så fort som möjligt. 99% av de jag känner som bor kvar i Ö-vik är väldans inskränkta - ta dig bort och se lite mer av Sverige och världen.

LadyInsane
2007-05-02, 11:52
Men vafan, ja trodde ni hade fått sova under en gran eller äta möglig mat eller något? Inget lås på toan,dela rum med en kille (är det de där hemska könet)? De ska va första gången för allt.

Det är en sak att läsa det i skript och en annan att uppleva det. För mig var det värsta att bo i detta dåliga område. Jag fick helst inte gå ut ensam, men vad ska man göra då? Man kan knappast träna eller någonting liknande. Staden hade ett gym där det var hiskeligt dyrt att träna. Vi hade varken dator eller tv (vilket också "skulle finnas"). Jag är ingen pjåkig människa, men om jag ställer upp som voluntär förväntar jag mig att organisationen inte ljuger om hur jag ska bo m.m. under perioden.

Angel
2007-05-02, 14:09
volontär tänker ja mig att man bor i en lerig hydda nånstans i afrika, skiten och svettig, bara för att man brinner för att hjälpa barn. Inte att man sitter i en lägenhet i Leeds och är sur för att man inte har någon dator...

Baan
2007-05-02, 14:13
Jag har det ganska skitigt hemma och jag orkar aldrig ta tag i det och städa, så jag tar gärna mot gratishjälp ifall någon vill vara lite volonär..

Mer seriöst så är det nog inte så svårt hitta något vettigt om man har speciella kunskaper och meriter. Om du inte har det så tror jag inte arbetskraft är någon större problem för många hjälporganisationer, det är resurser och kompetent arbetskraft. Om du vill göra dig själv lite mer attraktiv för en sådann arbetsgivare så skaffar du dig något som inte alla andra har. 50 cm biceps t.ex.

Snafu
2007-05-02, 14:15
Om du vill göra dig själv lite mer attraktiv för en sådann arbetsgivare så skaffar du dig något som inte alla andra har. 50 cm biceps t.ex.

haha

Pleione
2007-05-02, 18:50
Happ, då var det första posten för mig då. Jag som trivdes så bra med att lurka. :)

Kan rekommendera http://ial.se/www/sv/start. Trevlig, tillmötesgående organisation med många resor/länder/typ av arbete att välja mellan och inga hutlösa anmälningsavgifter eller skumma regler. Politiskt och religiöst obundna. De har funnits i evigheter, min mor åkte till Frankrike via dem under 70-talet. Själv har jag varit iväg två gånger, först till Irland år 2000 (jobbade med skördande och beredande av medicinalväxter på en antroposofisk gård) och sedan till Slovenien 2002 (bildterapi och matlagning för ett gäng patienter från den slutna psykiatriska vården som var på permission). Helt fantastiska resor båda två.

Man betalar för det mesta resan dit själv, sen får man mat och logi medan man är där. Båda gångerna jag varit ute träffade jag trevligt folk som jag reste omkring med efteråt. Man kommer in i kulturen på ett annat sätt också, då många av volontärerna är inhemska. Dessutom är det sällan mer än en volontär från varje land (förutom de inhemska), så ingen känner någon till att börja med. Resorna är alltifrån någon vecka till flera månader långa. Jag var ute i tre respektive en vecka, vilket passade utmärkt för mig då.
De flesta som åker är i 20-årsåldern, men min far (som fyller 61 i år) har de senaste åren varit iväg till Kanada två gånger.

Pleione
2007-05-02, 18:56
...kan tillägga att man inte behöver ha några speciella meriter eller erfarenheter till många av jobben. Det står ofta i beskrivningen. När jag åkte till Irland hade jag precis gått ut gymnasiet. Man skriver i sin ansökan varför man valt just det jobb man valt, så får de som anordnar jobbet välja bland alla ansökningar. Att vara tidigt ute hjälper också. När jag var iväg till Slovenien hade jag dock läst 40 p psykologi på universitetet, vilket jag tror hjälpte en del.

Cilia
2007-05-02, 19:04
Det finns en hel del volontärarbete i USA. Kollade upp det för länge sen när jag hade funderingar på att åka. Sommartid kan man jobba på läger för barn och ungdomar. Man kan hjälpa till att bygga hus etc.

LadyInsane
2007-05-02, 22:15
volontär tänker ja mig att man bor i en lerig hydda nånstans i afrika, skiten och svettig, bara för att man brinner för att hjälpa barn. Inte att man sitter i en lägenhet i Leeds och är sur för att man inte har någon dator...

*bs* *bs* *bs* *bs*

Det beror väl på vad själva voluntärarbetet handlar om????
*screwy*
Men visst, lås själv in dig i en lägenhet på 12:e våningen i ett område där det är farligt att gå ut. Du, jag har vandrat på New Yorks gator på natten, men inte varit rädd, men detr området skrämde mig. Är det schysst tycker du? Vad är det meningen att jag ska göra egentligen tycker du? Visst jag överlever utan dator, det var inget problem, jag tog mest upp de saker som jag blev lovad men som inte fanns. Nog skulle jag kunna åka och bo i en hydda, dock kräver det att jag vet det från början. Jag gillar att planera, och förändringar har jag svårt för..