handdator

Visa fullständig version : Lugnande substans


Purren
2007-05-01, 20:52
Finns det något som t.ex. koffein/kaffe, fast där effekten är lugnande istället för uppiggande?

Eddie Vedder
2007-05-01, 20:53
Rooibosté:thumbup:

Lexidos
2007-05-01, 20:54
Alkohol :D

mela
2007-05-01, 20:55
Hydroxizin :D

Eddie Vedder
2007-05-01, 20:59
Eftersom du nämner kaffe och té antar jag att du är ute efter nåt annat som, precis som kaffe och té, är nästintill kalorifritt och i såna fall säger jag återigen rooibosté. Det är väldigt gott och anses vara lugnande.

Annars är ju varm mjölk en klassiker.

Frippe_L
2007-05-01, 21:01
Cocilana funkar ju men det är inte så bra att ta hela tiden :-)

L-Sami
2007-05-01, 21:11
Rooibosté:thumbup:

Var får man tag på sånt?

mystic[-_-]
2007-05-01, 21:13
Var får man tag på sånt?

Där det säljs té

Eddie Vedder
2007-05-01, 21:14
Var får man tag på sånt?

Finns i vanliga livsmedelsbutiker, jag köpte det på ICA i Degerfors. Finns mej veterligen inte i påsform men det är ju godare i lösvikt. Brukar stå på samma hylla som allt annat té.

"KOBBS Röd Längtan" heter det iaf.:thumbup:
Vill du se hur det ser ut i en kopp så kolla Attachments i min journal.

L-Sami
2007-05-01, 21:18
Finns i vanliga livsmedelsbutiker, jag köpte det på ICA i Degerfors. Finns mej veterligen inte i påsform men det är ju godare i lösvikt. Brukar stå på samma hylla som allt annat té.

"KOBBS Röd Längtan" heter det iaf.:thumbup:
Vill du se hur det ser ut i en kopp så kolla Attachments i min journal.

Okej, finns säkert på ICA här också. Ska ta och prova :)

LadyInsane
2007-05-01, 21:23
Okej, finns säkert på ICA här också. Ska ta och prova :)

Annars finns det ju tusen hälsokostbutiker i sthlm där alla brukar ha te. Dessutom har vi även turen att ha te/kaffe-shoppar i de flesta köpcentrum. Ex Bönor och Blad i västermalmsgallerian.

shadowfire
2007-05-01, 21:24
2 glas Rödtjut.

Hades
2007-05-01, 21:25
Mmmm... roofies.

Maharadja
2007-05-01, 21:38
Kamomill-te :)

L-Sami
2007-05-01, 21:45
Annars finns det ju tusen hälsokostbutiker i sthlm där alla brukar ha te. Dessutom har vi även turen att ha te/kaffe-shoppar i de flesta köpcentrum. Ex Bönor och Blad i västermalmsgallerian.

Yepp! fast ICA Kvantum ligger närmare mig ;)

kspr
2007-05-01, 21:56
Té innehåller en spännande liten beståndsdel - teanin

Theanine is an amino acid commonly found in tea (infusions of Camellia sinensis). Theanine is related to a glutamine, and can cross the blood-brain barrier.[1] Because it can enter the brain, theanine has psychoactive properties.[2] Theanine has been shown to reduce mental and physical stress[3] and may produce feelings of relaxation.[4]

Theanine is speculated to produce these effects by increasing the level of gamma-aminobutyric acid (GABA) production. Theanine increases brain serotonin, dopamine, GABA levels and has micromolar affinities for AMPA, Kainate and NMDA receptors.[5] It has also been found that injecting spontaneously hypertensive mice with theanine significantly lowered levels of 5-hydroxyindole in the brain.[6] Researchers also speculate that it may inhibit glutamic acid excitotoxicity.[5] Theanine also promotes alpha wave production in the brain.[2]

Studies on test rats have shown that even repeated, extremely high doses of theanine cause little to no harmful psychological or physical effects.[7]

(http://en.wikipedia.org/wiki/Theanine)

Dock innehåller ju té även koffein vilket motverkar det hela en aning. Vad du behöver är en tésort som innehåller mycket teanin men lite koffein. Vad jag har förstått det så har grönt té dessa egenskaper, och då kanske speciellt sorten Matcha.

Of the many varieties of tea, matcha is the most concentrated source of theanine. Preparation of this tea involves mixing powdered leaves with water directly, providing the consumer not only with the theanine infused with the water but also that which would otherwise get discarded with used leaves.


(wikipedia igen)

Liten Men Fet
2007-05-02, 00:16
Jag ordinerar ett träningspass, en kall öl i bastun och en kebabpizza på det. Skulle förmodligen lösa dom flesta världsproblemen.

Diana
2007-05-02, 07:35
Valerina sömntabs - för allt ifrån mild dåsighet till de där mysigt drogade/komaliknande tillstånden *popcorn*

OBS Har man bil räddar man antagligen en handfull liv genom att parkera denna dagen efter :D (om man tar den stora dosen)

Andra mkt fina ting...
Roobios tee
heta gaeyiga bad
pluggande

Jag ordinerar ett träningspass, en kall öl i bastun och en kebabpizza på det. Skulle förmodligen lösa dom flesta världsproblemen.

Du är vis

Prankie
2007-05-02, 07:51
Läs valfritt kapitel i principles of marketing.

heltzonicka
2007-05-02, 11:44
A spliff a´day keeps tha doctor away.

Löjtnant Blank
2007-05-02, 12:38
Jag blir trött som en koala efter några åksjukepiller. Köps för ett par tior på Apoteket, så prova.