handdator

Visa fullständig version : Teh Incredible Shrinking Calves!


Slartibartfast
2007-05-01, 20:36
Har ni nån förklaring tilll detta fenomen? Det är så att mina vader blivit allt mindre ju mera jag tränar dem. De senaste två åren har de blivit 2 cm mindre trots att jag är två kilo tyngre idag än då och jag idag tränar dem med kanske 20% mera volym än jag gjorde förr. Man kan ju tänka sig att vaderna inte blir större, eftersom det är en svår muskel att bygga, men MINDRE, vafan, liksom??

Kan det ha att göra med omfördelning av fett eller nåt?

raQblad
2007-05-01, 20:40
Har ni nån förklaring tilll detta fenomen? Det är så att mina vader blivit allt mindre ju mera jag tränar dem. De senaste två åren har de blivit 2 cm mindre trots att jag är två kilo tyngre idag än då och jag idag tränar dem med kanske 20% mera volym än jag gjorde förr. Man kan ju tänka sig att vaderna inte blir större, eftersom det är en svår muskel att bygga, men MINDRE, vafan, liksom??

Kan det ha att göra med omfördelning av fett eller nåt?Som jag brukar svara på allting som är svårt: Guds vilja. Det ordnar sig...

Jag har en äldre vän som säger sig ha samma problem. Vet inte hur du gör med löpning osv men han är ute någon gång i veckan och springer. När han la vadträningen på gymet åt sidan så började de växa igen. Kanske blev övertränat med löpningen plus den extra träningen.

ramagoen
2007-05-01, 20:48
Tränar du dem lika hårt?

Kör du lika strikt?

Kör du samma övningar?

Testat att träna dem mindre än förr? (d.v.s. ännu hårdare/tyngre/intensivare på mindre set)

Slartibartfast
2007-05-01, 20:52
Jag kör mycket striktare nu. Körde dem förr i maskin med magasin, nuförtiden i hacklift. Alltid med raka knän.

joriice
2007-05-01, 21:16
du blir gammal. Tråkigt fenomen Slarti, jag hoppas någon förklarar lite bättre här.. :P

Liten Men Fet
2007-05-01, 23:54
Testa å träna den ena vaden och låt den andra vara, gör så i en 6 månader eller ett år så vet du snart om det bara är inbillning eller om det stämmer.

ramagoen
2007-05-02, 06:35
Jag kör mycket striktare nu. Körde dem förr i maskin med magasin, nuförtiden i hacklift. Alltid med raka knän.

Du svarade inte på om du testat träna dom mindre d.v.s. hårdare på mindre volym. :)

Slartibartfast
2007-05-02, 07:51
Du svarade inte på om du testat träna dom mindre d.v.s. hårdare på mindre volym. :)

Hårdare kan jag inte träna dem, men jag kunde testa att dra ner volymen.

Diggler
2007-05-02, 08:51
Maskinen med magasin är kanske bättre än hacken.

jwzrd
2007-05-02, 09:23
Jag tror du tagit ur fett ur vaderna.

Handcuff
2007-05-02, 09:26
AMAGAD! Du håller på att morphas till Brad Pitt!!!! :Virro

Rahf
2007-05-02, 09:55
Testat sittande vadpress i smith, eller kanske vadpress i benpressen? Som ett alternativ till hack då. Banne mig de är sköna.

Slartibartfast
2007-05-02, 10:08
Maskinen med magasin är kanske bättre än hacken.

jo, kanske. Men jag gör kring 18 reps i första set på fullmag i maskinen. Verkar lite i överkant.

Slartibartfast
2007-05-02, 10:09
Testat sittande vadpress i smith, eller kanske vadpress i benpressen? Som ett alternativ till hack då. Banne mig de är sköna.

Som jag förstått det så kopplar man ur en del av vaden om man böjer knäleden. Därför har jag inte gjort sittande. Kan vara värt att pröva.

Timme
2007-05-02, 10:09
Sittand vadpressar avbelastar dock gastrocnemius (den stora "bulan" som man oftast vill träna) och sloeus får ta största belastningen. Nej, stående vadpress är det som gäller.

Gastrocnemius (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gastrocnemius)
Soleus (http://en.wikipedia.org/wiki/Soleus)

Timme
2007-05-02, 10:10
Som jag förstått det så kopplar man ur en del av vaden om man böjer knäleden. Därför har jag inte gjort sittande. Kan vara värt att pröva.

Du har alldeles rätt i det så det är absolut inte värt att pröva. Soleus tränas tillräckligt bra av stående.

Mago
2007-05-02, 10:57
Du har alldeles rätt i det så det är absolut inte värt att pröva. Soleus tränas tillräckligt bra av stående.

Jag skulle ju föredra att köra både stående och sittande. Vadå tillräkligt? Man vill väl få maximal tillväxt.

Sniggel
2007-05-02, 12:37
Jag skulle ju föredra att köra både stående och sittande. Vadå tillräkligt? Man vill väl få maximal tillväxt.

Säg att man tränar båda övningarna 3 set vardera. Då får gastrocnemius 3 sets träning och soleus 6 set

Säg att man enbart kör stående 6 set, då får gastrocnemius 6 set och soleus 6 set.

Borde inte det senare ge bättre tillväxt totalt? :cool:

z_bumbi
2007-05-02, 12:54
Säg att man tränar båda övningarna 3 set vardera. Då får gastrocnemius 3 sets träning och soleus 6 set

Säg att man enbart kör stående 6 set, då får gastrocnemius 6 set och soleus 6 set.

Borde inte det senare ge bättre tillväxt totalt? :cool:

Eftersom soleus oftast tål mer stryk så den kan ibland troligtvis må bra av lite mer pisk men kör man bara 6 set för vaderna så skulle jag helt klart lägga den energin på övningar med raka ben.

Robban
2007-05-02, 13:09
Jag skulle aldrig slopa sittande press då jag vill ha volym på vaderna. Tror stenhårt på den.

99% av alla som tror sig träna vader glömmer det viktigaste. Nämligen att det ska vara tungt, jobbigt och göra ont. Gäller iof inte bara vaderna... Det är dock så att de flesta har en tendens att bara komma ihåg dessa bitar på vissa muskelgrupper(läs biceps/bröst)! :D

Diggler
2007-05-02, 15:16
Sen kan man ju även tänka sig att Herr Slartibartfast går runt halvt avmagrad och hungrig konstant nuförtiden. Det kanske han inte gjorde förr? Med 5kg (?) mindre kroppsvikt blir vaderna mindre belastade i vardagen.

Mitched
2007-05-02, 17:27
Soleus ligger under gastrocnemius på vaden, därför kan det vara en bra idé att även köra några set sittande vadpress för mer massa.

Sniggel
2007-05-02, 17:45
Eftersom soleus oftast tål mer stryk så den kan ibland troligtvis må bra av lite mer pisk men kör man bara 6 set för vaderna så skulle jag helt klart lägga den energin på övningar med raka ben.

Där är en vettig poäng till att isolera soleus iaf.
6 set var bara en siffra tagen ur luften för att kunna göra ett exempel.

Boven
2007-05-02, 18:04
Att ha väl utvecklade vadmuskluler känns väldigt genetiskt, mer än andra muskler. För jag har inte sett eller hört nån som har haft dåliga vader som fått upp dem ens hyggligt, och alla som har bra vader har haft det sen födseln typ. Sen till det klassiska exemplet att det finns större andel gamla kärringar med stora vader än det finns mörkhyade 100-meterslöpare med stora vader, för med 100-meterslöparnas genetiska förutsättningar och träningmängd så borde de rent logiskt ha större vader rent generellt. Ok, det exemplet är inte skivet i sten, men en viss sanning ligger det ändå i det.

mvh Boven

Nitrometan
2007-05-02, 18:22
Jag tror du tagit ur fett ur vaderna.
Han kanske har förträngt att han har tagit ut sina calf-implants?

Eller oxå kanske man måste fylla på syntholen ibland?




Slarti, du verkar väldigt kroppsnojig på sistone. Är det 30-årskrisen som hugger dig i hjärtat?

Slartibartfast
2007-05-02, 18:27
Att ha väl utvecklade vadmuskluler känns väldigt genetiskt, mer än andra muskler. För jag har inte sett eller hört nån som har haft dåliga vader som fått upp dem ens hyggligt, och alla som har bra vader har haft det sen födseln typ. Sen till det klassiska exemplet att det finns större andel gamla kärringar med stora vader än det finns mörkhyade 100-meterslöpare med stora vader, för med 100-meterslöparnas genetiska förutsättningar och träningmängd så borde de rent logiskt ha större vader rent generellt. Ok, det exemplet är inte skivet i sten, men en viss sanning ligger det ändå i det.

mvh Boven

Ja, jag vet att man inte kan bygga större vader. Men belastningsträning borde ju inte göra dem mindre.

Slartibartfast
2007-05-02, 18:28
Slarti, du verkar väldigt kroppsnojig på sistone. Är det 30-årskrisen som hugger dig i hjärtat?

På sistone? :D

30 årskrisen har nog att göra med det, ja.

Boven
2007-05-02, 18:33
Ja, jag vet att man inte kan bygga större vader. Men belastningsträning borde ju inte göra dem mindre.

Nej, såklart inte. Bara en bitter inflikning från min sida om vadträning. Men är du säker att du mätade exakt likadant så som nu?

mvh Boven

Slartibartfast
2007-05-02, 19:06
Nej, såklart inte. Bara en bitter inflikning från min sida om vadträning. Men är du säker att du mätade exakt likadant så som nu?

mvh Boven

Ja, jag mätte helt enkelt på fetaste stället. Flyttade måttbandet upp och ner för att hitta fetaste stället. Så har jag alltid gjort.

pejo
2007-05-02, 20:00
jo, kanske. Men jag gör kring 18 reps i första set på fullmag i maskinen. Verkar lite i överkant.

Kör med ett ben. Det känns t om bättre än med två ben.
Sen håller jag med Robban om att jag tycker du skall testa att köra tyngre.

Jag tycker de flesta verkar köra vader med alldeles för lätt vikt. Öka vikten varje gång. När du klarar att köra på fullmag i maskinen på ett ben så skall du se att vaderna har växt.

Piranha
2007-05-02, 20:02
Har ni nån förklaring tilll detta fenomen? Det är så att mina vader blivit allt mindre ju mera jag tränar dem. De senaste två åren har de blivit 2 cm mindre trots att jag är två kilo tyngre idag än då och jag idag tränar dem med kanske 20% mera volym än jag gjorde förr. Man kan ju tänka sig att vaderna inte blir större, eftersom det är en svår muskel att bygga, men MINDRE, vafan, liksom??

Kan det ha att göra med omfördelning av fett eller nåt?

Mängden fett på dem?

Formen?

Degpekka
2007-05-02, 21:07
läs graneheims artikel i body... tror det var februaris tidning... grymt bra vadträning där. Och jag tror verkligen det är bullshit att vader bara är genetik.

Ignatius72
2007-05-02, 21:15
vad är det med vader som skiljer sig från de andra musklerna? Låter orimligt att man kan bygga alla muskler utom vaden.

Degpekka
2007-05-03, 00:08
bara att dom måste tränas annorlunda... tror iaf jag på ;) funkat på mig.

Slartibartfast
2007-05-03, 08:23
bara att dom måste tränas annorlunda... tror iaf jag på ;) funkat på mig.

På vilket sätt annorlunda? Hur gör du själv?

Jishuku
2007-05-03, 08:42
På vilket sätt annorlunda? Hur gör du själv?

Nu svarar jag inte för Degpekka, utan för mig själv. Jag har skitsvårt att bygga vader, och jag är bara 23. Har också varit med om "krympande vad syndromet", och jag väger mer nu än tidigare.
Hursomhelst, jag kör DC nu, och då ska man träna vaderna med 5 sekunders negativ, och sedan hålla de i utsträckt läge i 15 sekunder varje repetition. Mellan 10-12 reps ungefär.
Detta har faktiskt fått mina vader att växa, om än långsamt. Och jag har haft 3 veckors vila från träningen nu och de har nästan inte krympt någonting. (kanske nån millimeter pga. mindre glykogen eller något men inget märkbart)

Och det är alltså bara några uppvärmningsset + 1 tungt set som gäller här, men det räcker gott och väl. Smärtan på de sista repsen är inte att leka med. :hbang:

krokodille
2007-05-03, 09:06
Jag tror som någon nämnde tidigare att du har bränt fett från vaderna och nu, det som kommer fram är mer råa muskler! off-topic: Hata träningsvärk i vaderna! fy tusan jag kan knappt gå 3 - 4 dagar efter ett vad pass >.<

Slartibartfast
2007-05-03, 09:21
Jag tror som någon nämnde tidigare att du har bränt fett från vaderna och nu, det som kommer fram är mer råa muskler!

Punktförbränning funkar alltså!

Degpekka
2007-05-03, 11:18
På vilket sätt annorlunda? Hur gör du själv?

jag har testat att köra som graneheim skrev i body, och för mig och träningspolaren som kör likadant har det funkat sjukt bra... mina vader har alltid vatt skit små men nu har dom iaf börjat gro lite. :hbang:

jag kör tre övningar.. brukar bli två stående vadpress i smith och en sittande i smith.
Första övningen kör jag först så många reps jag klarar(riktigt strikta å fina, med mkt stretch och knip i överläget) när dom börjar bli ostrikta stannar jag i bottenläget å vilar ett par sekunder. Sen kör jag två stycken reps till, lika strikta, sen vilar jag i bottenläget igen... Sen pressar man strikta en reppare, med vila och stretch imellan, brukar bli en 3-4 stycken innan det blir allt för skönt ;) vikten brukar jag köra på 65-75kg inklusive stången och det räcker gott å väl, som sagt så e det viktigt att köra strikt.

lite senare i benpasset kör jag andra övningen.
sänker vikterna till ca 55kg.
börjar likadant med så många reps jag kan som i första övningen, sen stannar man i bottenläget å vilar ett par sekunder, sen kör man korta ofullständiga reps där foten är ungefär parallel med golvet och hälen rör sig bara ett par cm upp å ner. Dessa små reps räknas inte. När man har gjort ett par sånna går man ner i bottenläget och vilar, sen pressar man en strikt tvåa. Sen kör man "småreps" igen, går ner i bottenläget och pressar en reps med "småreps" mellan varje repetition tills man håller på att dö(vilket är ganska fort). Viktigt att man går ner å stretchar mellan varje repetition och kör dom strikt.

tredje övningen kör jag likadant som andra bara att den är sittande, och givetvis höjs vikterna en hel del då... brukar bli en bit över 100kg.

Grymt skönt att träna så! vet inte om jag kör exakt som graneheim beskrev, kanske lite moddat, men det funkar fiiint på mig å polarn iaf! och det gör riktigt jävla ont! :D
annars kan du pm:a mig så kan du få läsa artikeln... vill inte posta den här.

Edit: får passa på att ge en hel del cred till graneheim också som delade med sig av detta! grymt tacksam! :)

pejo
2007-05-03, 14:13
Punktförbränning funkar alltså!
Det behöver väl inte vara så.

Jag tror att det kan ändras under åren var kroppen lagrar fett.
Det är ganska vanligt att äldre män har rätt rejäla magar men inte mycket fett någon annanstans (Detta gäller för övrigt också mig även om jag inte vill kalla mig äldre ännu). Ungdomar verkar kunna ha fett lite mer utsmetat på kroppen.

Slartibartfast
2007-05-03, 14:31
Det behöver väl inte vara så.

Jag tror att det kan ändras under åren var kroppen lagrar fett.
Det är ganska vanligt att äldre män har rätt rejäla magar men inte mycket fett någon annanstans (Detta gäller för övrigt också mig även om jag inte vill kalla mig äldre ännu). Ungdomar verkar kunna ha fett lite mer utsmetat på kroppen.

Det stämmer ffs! Fettet har vandrat från vaderna till magen!

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/absofsteel.jpg

Timme
2007-05-03, 14:35
Det stämmer ffs! Fettet har vandrat från vaderna till magen!

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/absofsteel.jpg

Gahahah! :laugh:

din underbara bilder! Sluta aldrig att posta dem!


De bästa bilderna av dig är:

Porrsurf-bilden
Bilden mitt uppe i akten
T-Bag
Torrkyckling
Tjock mage

Är det någon annan skön jag har missat?

Yes
2007-05-03, 14:37
Jag har missat alla utom gravid-slarti. :(

Ignatius72
2007-05-03, 19:06
Jag har missat alla utom gravid-slarti. :(


En best of tråd kanske vore på sin plats?

Durre
2007-05-03, 21:01
Förut kanske det var vatten + fett i och på vaderna. Nu har de blivit starkare och mer ihop "packade" och kroppen är ju lat så den har minimerat dem och gjort dem mer effektiva för dess volym.

Cerberus
2007-05-03, 21:07
jag tror på rejäl jävla belastning på vader, om man kollar på rätt feta människor så brukar iaf jag se att många av dom har rejäla vader!

Antingen blir man skitfet lr så lassar man på vikt på vadpressarna :D

Kabuto
2007-05-03, 22:09
Det där med att bli fet håller jag med om :D Bli fet och bo i ett hus med massor med trappor :thumbup:

Jesüs
2007-05-04, 07:01
Du har inte som så många andra österbottningar spelat fotboll på nån åker i ungdomen och nu lagt av på ålderns höst? Mina vader kommer och går med fotbollssäsongen - och helt klena är de inte.

Slartibartfast
2007-05-04, 07:42
Du har inte som så många andra österbottningar spelat fotboll på nån åker i ungdomen och nu lagt av på ålderns höst? Mina vader kommer och går med fotbollssäsongen - och helt klena är de inte.

Nä, jag simmade i min ungdom --->brutala axlar och värdelösa ben/vader.

Jesüs
2007-05-04, 09:48
Aha. Då är det kört.

Slartibartfast
2007-05-04, 11:43
Aha. Då är det kört.

HAHAh! damn. :D

Men du har ju rätt.

Ska dra ner på vadträningen ganska mycket nu. Bara köra de tre obligatoriska seten.

Tolkia
2007-05-04, 11:45
jag tror på rejäl jävla belastning på vader, om man kollar på rätt feta människor så brukar iaf jag se att många av dom har rejäla vader!
Är man "rejält fet" så har man även ganska mycket fett på vaderna, så jag vet inte hur mycket utseendet egentligen säger. ;)