handdator

Visa fullständig version : Styrka och Kondition


Skablistor
2007-05-01, 20:23
Styrka och Kondition

Stats
Född: 1991
Kön: Man, eller jag kanske borde säga kille
Marklyft: Fem repetitioner på 100 kg.
Bänkpress: Fem repetitioner på 60 kg.
ATG Böj: Fem repetitioner på 70 kg.

Kortsiktiga Mål Målen gäller för en styrketräningsperiod och en konditionsperiod

Öka belastningen i alla övningar med 5 kg per två veckor av styrketräning.
Gå ner minst 1 kg per två veckor av kondition.


Långsiktiga Mål Målen ska vara uppfyllda till sommaren

Öka belastningen med 10 kg i alla övningar.
Avklara fyra veckors styrketräning och två veckors konditionsträning.
Ha under de två konditionsveckorna, vilket skall resultera i en viktnedgång på 1 kg efter dessa veckor.
Bättre kondition.
Bättre hälsa.


Planering över tiden till Sommaren
Jag kommer att träna på följande sätt fram till sommaren:
Vecka 18 och 19: Styrketräningsperiod
Vecka 20 och 21: Konditionsperiod
Vecka 22 och 23: Styrketräningsperiod
Vecka 24: Sommarlov! Målen skall vara uppfyllda.

Skablistor
2007-05-01, 20:43
Upplägget
Jag kommer att ha två styrketräningsperioder och en konditionsperiod på mig innan mina mål ska vara uppfyllda. Under perioderna av styrketräning kommer jag att träna tre, helst fyra gånger styrketräning och två gånger konditionsträning per vecka. Fokus kommer att ligga på styrketräningen.

Under konditionsperioderna kommer jag att träna styrketräning två gånger och konditionsträning tre, helst fyra gånger i veckan. Fokus kommer att ligga på konditionsträningen.

Anledningen till att jag gör på detta sätt är att jag snabbt tröttnar på att bulka och att deffa. När jag gör det ena vill jag göra det andra. Därför kommer jag att dela upp bulken och deffen i perioder så det inte blir långtråkigt.

Gymschema - vecka 18 och 19
Pass B - Överkropp
frivändning
rodd
bänkpress/sned bänkpress (varannan vecka)
chins
militärpress/drag till hakan (varannan vecka)
hantelcurl
triceps push-down

Pass A - Underkropp
knäböj
raka marklyft
legextension
legcurl
vader
mage

Konditionsträning - vecka 18 och 19
Jag kommer att hinna träna fyra pass av konditionsträning. Dessa pass kommer att vara distanspass på 30-40 minuters längd.

Repetitionsvariation
pass 1: 2-3 set x 12-15RM (lätt)
pass 2: 4 x 8-10RM (medeltungt)
pass 3: 4 x 10-12RM (medellätt)
pass 4: 5x5 (tungt)

Skablistor
2007-05-01, 20:43
Träningsbakgrund
När jag var liten var jag glad och älskade att springa runt och leka. Jag var smal och hade bra kondition. Under tonåren började jag bli lite rund. Detta skedde i tack med att jag åt sämre och rörde mig mindre. Varje dag efter skolan åt jag en bulle. Nej, två bullar. Nej, tre bullar. Så kunde det hålla på tills jag helt enkelt inte orkade fler bullar. Så en dag upptäckte jag att jag vet fet, att jag hade blivit fet och jag fick komplex. Jag ville bli smalare, men jag visste inte vad jag skulle göra. Jag testade att leva på morotsjuicer, att dra ner på maten, men det hjälpte inte. Jag drog ner på kalorierna, men gick inte ner i vikt. Varför? Jo, jag åt fortfarande mina bullar och jag rörde fortfarande inte på mig.

En dag fick jag för mig att jag skulle börja spela fotboll. Sagt och gjort, jag började spela fotboll. Jag började röra på mig och jag började gå ner i vikt. Jag var ganska dålig på fotboll, men det var ändå något jag aldrig kommer att ångra. Fotbollen fick mig att upptäcka hur underbart konditions- och träning i allmänhet är.

Så kom dagen då jag kände mig för dålig för att gå kvar i fotbollslaget. Jag slutade, men saknade motionen. Jag började träna på gym, jag upptäckte hur härligt det är att gå med träningsverk, att känna hur ens muskler jobbar till det maximala. Ni vet vad jag talar om!

En dag hyrde en kompis till mig en bok om träning. Han var min träningskamrat och vän. Han sa till mig: "Ska du inte också hyra en bok?". Det gjorde jag. Skillnaden mellan honom och mig var att jag plötsligt hade hittat min nisch, vilket han inte hade gjort. Jag hade upptäckt något underbart, han inte. Boklånet var dock inte onödigt. Det fick mig att börja intressera mig för kost relaterat till träning. Denna kunskap använde jag och jag gick ner alla de kilon som jag gråtit och tänkt så mycket över så mycket över. Jag var smal igen!

Jag och min kompis började träna karate tillsammans. Vi slutade att gå på gymmet, men fortsatte att träna våra kroppar på ett annat sätt. The way of the muskeluthållighet. Även detta en träningsform som jag än idag älskar. Efter ett tag valde vi att gå skilda vägar. Jag började utöver karateträningarna träna på gym. Kompisen sjöng hellre i en kör. Vi var fortfarande lika bra kompisar.

Jag har styrketränat från och till sedan jag började med karaten i cirka tre år. I december 2006 slutade jag med karaten för att sattsa lite mer på styrketräningen. Jag hade helt enkelt fått nog av teknikträning. Det ända jag vill ha var fys.

Nu sitter jag och skriver i denna journal, "Styrketräning och Kondition". Hoppas att den blir kul att följa...

Skablistor
2007-05-01, 20:45
Bilder, vikt och mått kommer :thumbup:

Chaan
2007-05-01, 21:22
Kommer läsa in mig på den här tråden i mån av lust :D

Det var välskrivet det där. Förutom någon grammatisk upprepning, jag vet själv hur man skapar dem :Virro

Har du läst 'Bänkpress' av Sven Lindqvist... det är en styrketräningsbok som snarare riktar sig till intellektuella (som han själv) än till träningsintresserade. Nu var det inte den boken som gjorde att jag började med styrketräning men som ett Sven Linqvist- OCH styrketräningsfan så var det glad läsning så klart. Den handlar om hur HAN blir övertygad.

/Har själv vilat som bara den nu och laddar om.

Förresten gick jag med från fotboll till styrka. Från början var det mest av sociala skäl och det är det nog nu med :D Antisociala skäl.

Bananen20
2007-05-01, 21:29
Vi är ungefär lika starka... Lycka till

Skablistor
2007-05-02, 21:16
STYRKETRÄNING

Stöt
1x2x40kg
1x2x50kg
1x2x50kg
1x1x50kg fail
1x2x50kg
Tekniken var kanske inte det den borde vara, men det gick ändå hyfsat.

Hantelrodd
1x6x24,5kg
1x5x29kg
1x5x32kg (PB+2kg)
1x5x32kg
1x5x32kg
Inte så väldigt strikt.

Bänkpress
1x5x50kg
1x5x55kg
1x5x60kg (PB+5kg)
1x3x65kg (PB+10kg)
1x2x70kg (PB+15kg)
Jihooo! PB igen!

Militärpress
1x5x25kg
1x5x30kg
1x5x35kg
1x3x40kg (PB+2kg)
1x4x40kg (PB+2kg och 1 rep)
Jag skulle egentligen ha lekt lite i lastdraget här, men den var upptagen.

Lastdrag
1x8x40kg
1x5x47kg
1x5x47kg
1x5x49,5kg (PB+2,5kg)
1x5x52kg (PB+5kg)
Lite längre ner än till hakan.

Hantelcurl
1x5x10kg
1x5x11,5kg
1x5x13,5kg (PB+0,5kg och 1 rep)
1x5x13,5kg
1x2x13,5kg
Övningen känns fortfarande ovan.

Triceps push-down
1x10x15kg
1x6x25kg
1x3x30kg (PB+5kg)
1x5x27,5kg
1x5x27,5kg
Först utförde jag mina push-downs med ett rep och sedan med litet handtag.

Skablistor
2007-05-02, 21:22
Chaan Tack för att du tyckte att min journal var välskriven. Jag ska låna och läsa boken. Tack för tipset!

Bra att du har laddat om dina batterier så du fortsätta kötta :thumbup:.

Bananen20 Tack så mycket! Fast nu kanske jag är starkare än dig i.o.m. alla PB:n som jag slog idag ;).

Durre
2007-05-02, 22:30
Mm väldigt noggrant skirvet, kämpa på mannen! :) btw tror det heter latsdrag men men hehe...

Miiix
2007-05-02, 22:44
En massa pb, fortsätt så!

Skablistor
2007-05-03, 06:39
KONDITION

Typ: Basket och Killer Ball.
Tid: Killer Ball i ca 10 min och Basket i ca 20 min.
Ansträngning: Killer Ballen var inte ansträngande alls. Basketen var ganska däremot ganska ansträngande. Uppskattningsvis låg min puls på 80% av maxpuls

Kommentar: Det här var den första gången jag sprang seriöst efter mitt fotbrott. Jag trodde att min kondition skulle var urusel, men det var den inte. En sak som basketen resulterade i var träningsverk i mina vader.

Skablistor
2007-05-03, 06:43
Durre Haha, snacka om perfektionist. Skämt å sido. Tack för att du tycker att min journal är välskriven. Det tog ett tag innan jag bestämde mig för hur "Lay-outen" skulle se ut ;). Alltså, i min förra journal experimenterade jag friskt, men nu är det slut med det.

Miiix Hoppas jag med! Det kändes riktigt bra att slå PB i bänken. Jag har legat still där ganska länge. Jag tror att för tillfället är det lågreps som gäller för mig, om jag ska öka d.v.s.

Skablistor
2007-05-03, 20:20
STYRKA
Alla set skulle idag vara "ganska lätta". Alltså, jag skulle i alla set ha en god marginal till failure. Detta lyckades jag med. Alla set var "ganska lätta".

Uppvärmning
Få upp värme i kroppen: 3min cross trainer
Dynamisk streching: 10 yxsparkar med varje ben, 10 "sparka-in-dörrar-sparkar" i huvudhöjd med varje ben, 10 "svänga-med-benet-i-sidled-sparkar" med varje ben.

Frontböj
1x8x40kg
1x8x50kg
1x8x42,5kg
1x8x42,5kg
Tanken var att jag skulle träna knäböj istället för frontböj, men jag ramlade efter tre repetitioner. Detta gjorde att jag blev fruktansvärt irriterad och bestämde mig för att aldrig mer träna knäböj. Så var det med den saken.

Raka Marklyft
1x10x70kg
1x10x70kg
1x10x70kg
1x10x70kg
Det var länge sedan jag körde denna övning.

Legextension
1x12x28kg
1x12x28kg
1x12x31,5kg
1x12x31,5kg
Även denna övning har jag inte använt mig av på länge.

Sittande Legcurl
1x12x49kg
1x12x49kg
1x12x56kg
1x12x56kg

Stående Vadpress med släde
1x7x25kg + släden man har på axlarna
1x12x16kg + släden
1x12x16kg + släden
1x12x16kg + släden
Vad jag har blivit svagare i vaderna sedan benbrottet! Jag har tappat nästan 50kg. Aja, det är bara att börja om på nytt igen, som Povel Ramel så fint har diktat.

Liggande crunch
1x10x10kg
1x10x10kg
1x10x10kg
1x10x7,5kg

Chaan
2007-05-07, 02:10
Chaan Tack för att du tyckte att min journal var välskriven. Jag ska låna och läsa boken. Tack för tipset!


Shit vad jag ångrade att jag gav bort mitt ex. Jag hade ett och gav bort det till en som gjorde mig glad en gång. Detta var över 10 år sedan. Jag ångrade mig i ungefär 10 år sedan glömde jag bort det. Nu har jag kommit på det igen *mini*


Bra att du har laddat om dina batterier så du fortsätta kötta :thumbup:.


Tyvärr det känns inte så.

BigForre
2007-05-07, 18:21
Hur går träningen och hur är det med fossingen? Hoppas att allt går och är som det ska. Bra layout...me like ;)

dragonhaze
2007-05-07, 20:51
Är foten bra nu eller?:)Ny o fräsch journal ser jag också det ser fint ut.

Skablistor
2007-05-07, 21:10
STYRKA
Idag skulle alla repetitioner ligga mellan 12 och 15. Om ni undrade alltså ;).

Uppvärmning
Massor av set och reps ryck och stöt med kvastskaft.

Stöt
1x4x30kg
1x4x30kg
Jag ansträngde mig inte särskilt mycket med tanke på att jag klarar ca 20 kg mer som max.

Ryck
1x4x30kg
1x4x30kg
Oj! Min ryckteknik har blivit mycket, mycket sämre, eftersom jag inte har varit och hälsat på OL-tränaren på ett tag.

Sittande Rodd
1x15x40kg
1x12x40kg
Tanken var att jag skulle ha kört hantelrodd, men alla bänkar var upptagna så jag var lite slö och använde en maskin för en gångs skull.

Bänkpress
1x15x50kg
1x15x50kg
1x1x70kg
Jag ville bara testa och se om jag hade blivit lika stark som Arnold över en natt, vilket jag inte hade blivit (surprise!!!).

Lastdrag
1x15x40kg
1x15x40kg
1x2x60kg (PB+8kg)
Sista settet var till för att se om jag hade växt till mig och det hade jag! PB med åtta kg.

Militärpress
1x15x30kg
1x9x30kg
Mr Mjölksyra är mitt andra namn. Eller, det var det då i alla fall.

Hantelcurl
1x15x7,5kg
1x15x7,5kg

Pushdowns
Teknikträning
1x15x30kg (PB+12reps)
1x15x30kg

Skablistor
2007-05-07, 21:17
Chaan Det låter som någonting riktigt hemskt ;). Du kanske har lärt dig något i alla fall. Nämligen att man inte ska ge bort böcker innan man har tänkt till både en och två gånger.

Testa att variera repsantalet. Jag har nyligen börjat maxa lite på skoj. Resultatet har bla blivit en ökning med 15kg i bänk och lastdrag. Jag önskar dig all lycka i alla fall *flex*

BigForre och Dragonhaze Foten är hel återställd, förutom att jag inte kan köra knäböj utan att ramla ;). Jag blivit väldigt mycket svagare i mina vader, men annars har jag inga problem. Dessutom har jag, precis som jag berättade för Chaan, börjat med att maxa. Att öka 15kg på två veckor är inte dåligt. Jag behöver nog inte säga mer :cool:.

Jag gillar faktiskt Layouten jag med. Om man inte har en snygg Layout på sin träningsjournal kommer inga ökningar farandes på gymmet. Testa det killar ;).

dragonhaze
2007-05-08, 11:54
Bra layout = 15kg ökning på gymmet;)haha.
Du har inga bilder på dig själv o lägga ut eller?eller lite mått?

Skablistor
2007-05-08, 15:46
STYRKA
Idag gick jag till gymmet trött och hängig. Jag kände mig inte alls motiverad utan var mer inställd på att ligga i en soffa och dega. Jag sa till mig själv att jag skulle ta det lugnt, inte ha några krav på mig att lägga på nya vikter. Jag var nämligen ganska säker på att inga ökningar skulle ske, men ack så jag bedrog mig.

Uppvärmning
Cyckling i 5min

Frontböj
1x5x50kg
1x5x55kg (PB+5kg)
1x5x60kg (PB+10kg)
1x5x65kg (PB+15kg)
1x5x70kg (PB+20kg)

Raka Marklyft
1x5x75kg (PB+5kg)
1x5x80kg (PB+10kg)
1x5x90kg (PB+20kg)
1x5x90kg
1x5x90kg
Jag hade lite problem att hålla stången parallell med smalbenen. Annars hade jag mycket bättre teknik än förra gången.

Legextension
1x5x42kg (PB+10,5kg)
1x5x49kg (PB+17,5kg)
1x5x56kg (PB+24,5kg)
1x5x63kg (PB+31,5kg)
1x5x70kg (PB+38,5kg)
1x5x77kg (PB+45,5kg)
1x5x84kg (PB+52,5kg)
1x5x119kg (PB+87,5kg) FULLT MAGASIN!
Efter alla dessa set satt jag och funderade på om jag hade kommit på någon sorts ny doping. Jag menar, hur normalt är det att öka 87,5kg mellan två träningsdagar?

Sista repetitionen var inte stilig, men godkänd var den nog.

Stående Vadpress med släde
1x12x25kg (PB+6reps)
1x5x34kg (PB+9kg)
1x5x43kg (PB+18kg)
1x5x52kg (PB+27kg)
1x5x52kg
Jaha, där ser man. Inte fy skam med en ökning på 27kg sedan förra gången. Jag som trodde att jag skulle få pumpa vidare på räkvikten 25kg.

Jag skulle egentligen ha tränat i Legcurlen, men den var upptagen så jag tränade mina vader istället.

Sittande Legcurl
1x12x56kg
1x5x63kg (PB+7kg)
1x5x70kg (PB+14kg)
1x5x77kg (PB+21kg)
1x5x77kg
PB igen! Vad händer!? Det här är lika ofattbart som att zebrorna i Afrika skulle börja flyga.

Liggande crunch
1x12x7,5kg
1x5x10kg lätt
1x5x15kg (PB+5kg)
1x5x15kg
1x5x15kg

Chaan
2007-05-08, 16:14
Legextension
1x5x119kg (PB+87,5kg) FULLT MAGASIN!
[INDENT]Efter alla dessa set satt jag och funderade på om jag hade kommit på någon sorts ny doping. Jag menar, hur normalt är det att öka 87,5kg mellan två träningsdagar?


Dra på trissor. Skicka över en påse av det du tar för det där var extremt.

Chaan Det låter som någonting riktigt hemskt ;). Du kanske har lärt dig något i alla fall. Nämligen att man inte ska ge bort böcker innan man har tänkt till både en och två gånger.


Japp det känns idiotiskt med tanke på att den inte trycks längre vad jag vet. Hoppas verkligen den uppskattades som den gentjänst den var tänkt.


Testa att variera repsantalet.


Gör det. Har dragit av lite fler och lättare reps nu de sista gångerna ju ;)

Jag har nyligen börjat maxa lite på skoj. Resultatet har bla blivit en ökning med 15kg i bänk och lastdrag.


Jo du ser. Inte kunde du jämföra ditt resultat på 55 kg i bänk mot mina 92.5

Jag önskar dig all lycka i alla fall *flex*


Jag har varit och tränat *flex*

Skablistor
2007-05-08, 17:41
Mätning
På dragonhaze begäran har jag mätt mig själv. Inte på längden utan runt mina saftiga muskler (som inte finns). Måtten är ganska exakta, men inte helt. Det var allt. Håll till godo!

Graderingar
Rött = Dåligt
Orange = Inte så bra
Vanlig skrivfärg = Helt ok
Ljusgrönt = Ganska bra
Grönt = Bra

Måtten
Vänster Underarm: 26cm -1cm
Höger Underarm: 27cm -1cm
---
Höger Överarm: 32cm +-0cm
Vänster Överarm: 32cm +1cm
---
Vänster Axel: 36cm -1cm
Höger Axel: 36cm -2cm
---
Runt Bröst och Vingar: 102cm +2cm
Runt Armar, Bröst och Rygg: 121cm vet ej
Mage (över Naveln): 62cm vet ej
ByxMidja: 60cm -1cm
---
Mitten av Höger Lår: 60cm -1cm
Mitten av Vänster Lår:60cm
---
Mitten av Vänster Vad:39cm +-0cm
Mitten av Höger Vad: 39cm -1cm

Kommentar
Anledningen till att jag snarare har minskat i vissa mått än att öka är att jag har lagt av att träna vissa muskelgrupper + mitt fotbrott, som gjorde att jag inte kunde träna ben och vader på ett tag. Jag är nöjd angående måtten. Mitt mål är inte att bli större utan starkare.

Skablistor
2007-05-08, 19:42
Chaan Haha ;). Men det verkar på dig som att du är back in track om du förstår vad jag menar, eller? 92,5kg i bänk är grymt!

Chaan
2007-05-08, 19:46
Chaan Haha ;). Men det verkar på dig som att du är back in track om du förstår vad jag menar, eller? 92,5kg i bänk är grymt!

Jo jag borde verkligen ta det med tanke på hur bra det gått nu.

Fast det beror inte på att jag tränat hårt som du vet.

Däremot har jag en teori, som de flesta skulle anse som helt sjuk, om att olika muskelgrupper är bäst under olika årstider och att bänk är en vår-övning.

Skablistor
2007-05-08, 19:55
Jo jag borde verkligen ta det med tanke på hur bra det gått nu.

Fast det beror inte på att jag tränat hårt som du vet.

Däremot har jag en teori, som de flesta skulle anse som helt sjuk, om att olika muskelgrupper är bäst under olika årstider och att bänk är en vår-övning.

Haha, härlig teori :thumbup:

dragonhaze
2007-05-08, 19:58
Nice med lite mått,du har ingen koll på måtten innan du började träna eller?:D
Måste berömma dig för hur du orkar göra så noggrant och fint varje gång:thumbup:

Skablistor
2007-05-08, 20:03
Nice med lite mått,du har ingen koll på måtten innan du började träna eller?:D
Måste berömma dig för hur du orkar göra så noggrant och fint varje gång:thumbup:

Nej, tyvärr inte. Fast min kropps utveckling går ändå ganska lätt att beskriva:
fet och svag* - superfet och svag* - smal och svag* -smal och ganska stark*

*= I början av tonåren.
*= Lite senare i tonåren
*= Efter min första deff.
*= Nu...

P.S. Jag uppskattar att du tycker att min journal är prydlig :).

Chaan
2007-05-08, 20:31
Haha, härlig teori :thumbup:

:smash: :thumbup:

BigForre
2007-05-08, 21:29
Skönt att foten är bra. Du behöver inte oroa dig för styrkan i vaden den kommer tillbaka fort bara du får börja gå igen. Är frontböjen båda snygga och fulldjupa så är det grymt bra vikter!

Skablistor
2007-05-08, 22:38
Skönt att foten är bra. Du behöver inte oroa dig för styrkan i vaden den kommer tillbaka fort bara du får börja gå igen. Är frontböjen båda snygga och fulldjupa så är det grymt bra vikter!

Fulldjupa är de allt. I botten av böjen är vaderna i kontakt med baksidan av låren. Snygga är de nog också. Jag antar att det är helt okej vikter *whistle*.

Skablistor
2007-05-09, 22:43
KONDITION O MUSKELUTHÅLLIGHET
Idag blev det väldigt mycket hårdare än planerat. Jag har tänkt mig att jag ska ta det lugnt med konditionsträning under styrketräningsperioder, men ett hårt konditionspass kan inte skada.


Uppvärmning
5 varv runt en basketplan

Strech
Snabb dynamisk strech av hela kroppen, fram för allt de stora muskelgrupperna i benen.

Intensiva Intervaller
Vi fick köra om denna följd sammanlagt tre gånger innan vi fick vila:
15s höga knän
15s vila
15s spark i rumpan
15s vila
Mjölksyran hann komma innan man var riktigt trött i hjärtat.

Idioten
1st idioten
Vila medan träningskompis körde
1st idioten
Vila medan träningskompis körde
Jag höll på att spy lagom till andra vändan.

Jämfotahopp
Lugna och fina jämfotahopp från kortände till kortände på en basketplan och sedan tillbaka samma väg.
Jag var galet trött efter idioten.

Hopp på Ett Ben
Lugna och fina hopp med ett ben från kortände till kortände på en basketplan och sedan tillbaka samma väg.
Jag hade lite svårt att hålla balansen.

Hoverställning med Styrkeinslag
Hoverställning i ca 3-4 min. Under tiden blev vi beordrade att göra t.ex. 10 armhävningar och sedan gå tillbaka till hoverställning.
Jag klarade alla armhävningar på tå och alla situps, rygglyft, tiden i hoverställningen m.m. var strikt och fina.

Nedräkningen
Jag har svårt att beskriva denna konditions- och styrkeövning. Man måste nästan ha testat den för att förstå. Svettigt och jobbigt var det dock!

Skablistor
2007-05-09, 22:46
Dagens vikt
Dagens vikt låg idag på 76kg, vilket betyder att jag har hållit den vikt som jag hade kämpat mig till efter deffens slut. Jag är väldigt glad åt detta, då jag trodde att jag skulle gå upp de kilon jag hade förlorat lika snabbt som blixten.

Over and out!
Godnatt!

Nimille
2007-05-10, 15:43
Fasiken vad du byter journal hela tiden, känns det som ;)
Verkar som du har allt i en liten ask här, planerat & bra.
Lyckat till med träningen!
Några bilder på dagsformen förresten? :)

Skablistor
2007-05-10, 20:17
STYRKA
Idag gick jag till gymmet för att jag var fruktansvärt sugen på det. Problemet var bara att min kropp inte ville som jag. Nu känner jag mig sjuk och svag som en vekling. Bättre lycka nästa gång.

Uppvärmning
5min cykling

Stöt
1x2x40kg
1x3x40kg
1x3x40kg
1x3x40kg
1x4x40kg
PB i teknik

Hantelrodd
1x8x24,5kg
1x8x27kg
1x8x27kg
PB i strikthet

Bänkpress
1x4x60kg
1x5x60kg
1x4x60kg
1x7x55kg
Jag blev lite besviken, då jag hoppades att klara åtta reps på 60kg.

Lastdrag
1x8x47kg
1x8x51,5kg
1x8x51,5kg
1x8x51,5kg
Mycket striktare än vanligt här också.

Sedan gick jag hem för att vila...

Skablistor
2007-05-11, 07:05
Nimille Det är faktiskt sant. Det här är min fjärde journal, men träningen förändras och grundideer förändras. Då tycker jag också att man ska byta journal.

Allting är ganska planerat, ja. Det finns dock några frågetecken. Det största just nu är väl återhämtningen. Jag måste helt enkelt sova mer så jag orkar prestera bra pass på pass.

dragonhaze
2007-05-13, 16:58
vad är stöt för en övning?:O

Skablistor
2007-05-14, 20:19
dragonhaze Stöt är en övning som kommer från sporten Olympiska lyft, ungefär som tyngdlyftning fast med olika moment. Jag kan inte riktigt beskriva bättre ;).

Skablistor
2007-05-14, 20:56
UTVÄRDERING
Mina mål var att öka minst 5kg i varje övning under den period som har gått. Jag känns som att jag har uppfyllt dessa mål. Däremot så tror jag att jag kommer att dela in styrkeperioderna i två delar. En del ska heta styrkeperiod. Jag kommer att träna låg-reps och sattsa på pb i fram för allt ökad vikt. Den andra delens namn skall vara muskelbyggarperiod. Under den perioden kommer jag att träna hög-reps och sattsa på att fram för allt slå pb i ökat antal klarade reps på samma vikt. Anledningen till att jag gör detta är att jag vill slippa skitpass som det senaste jag avfyrade. Jag tror nämligen att anledningen till att det gick dåligt var att jag försökte genomföra något som jag inte hade tränat för, slå pb i antalet reps på samma vikt när jag bara tränat för att kunna öka vikten.

Konditionsperiod
Nu inleds konditionsperioden. Vikten ligger just nu på 74,5kg, vilket är en minskning sedan sist. Jag måste helt enkelt äta mer under styrkeperioderna. En till sak värd att nämna är att jag kommer att deffa i två veckor framöver.

Skablistor
2007-05-16, 15:58
KONDITION O FETTFÖRBRÄNNING
Typ: Dans
Längd: 2h med några uppehåll
Ansträgning: Jag dansade tills jag började bli svettig. Jag gick ut i den kalla vårkvällen och kylde ner mig. Jag gick in och dansade tills jag började bli svettig och så fortsatte det.

Kommentar: Igår var jag på min första vårbal. Jag hade inhandlat en ny kostym. Förövrigt min första alldeles egna kostym. Till det hade jag en blå skorta, en blå näsduk och ett par svarta skor. Dessa var förövrigt också nyinköpta. Tjejen jag gick med var också väldigt snyggt klädd.

Först åt vi. Sedan dansade vi. Sedan var vi helt utslagna...

Skablistor
2007-05-16, 16:00
KONDITION OCH FETTFÖRBRÄNNING
Typ: Fotboll och Brännboll
Längd: Fotboll i 20 min och Brännboll i 30 min.
Ansträgning: Brännbollen var inte så jobbig. Jag sprang dock en hel del. Fotbollen däremot var jobbig. Jag tycker att bollsporter är kul så jag har svårt att inte göra mitt bästa.

Kommentar: Ingen.

Skablistor
2007-05-16, 18:49
FETTFÖRBRÄNNING O KONDITION
Sort: Cyckling
Längd: 1h 35 min
Ansträgning: Efter en timme och tjugo minuter var jag trött. Jag började att räkna minuter. Annars var det jobbigt, men inte vråljobbigt.

Kommentar: Jag avslutade passet med nedjogging och streching. Det träningspass som varit så roligt. Varför var det roligt? Jo, jag satt och läste samtidigt. I framtiden kommer jag att träna på detta sätt många gånger. *cupid*

BigForre
2007-05-16, 19:03
KONDITION O FETTFÖRBRÄNNING
Typ: Dans
Längd: 2h med några uppehåll
Ansträgning: Jag dansade tills jag började bli svettig. Jag gick ut i den kalla vårkvällen och kylde ner mig. Jag gick in och dansade tills jag började bli svettig och så fortsatte det.

Kommentar: Igår var jag på min första vårbal. Jag hade inhandlat en ny kostym. Förövrigt min första alldeles egna kostym. Till det hade jag en blå skorta, en blå näsduk och ett par svarta skor. Dessa var förövrigt också nyinköpta. Tjejen jag gick med var också väldigt snyggt klädd.

Först åt vi. Sedan dansade vi. Sedan var vi helt utslagna...

Så att...det var trevligt?

Fan du är ju inte gammal, känns som att det var i ett annat liv man gick på vårbal...*sitter och drömmer mig tillbaka till folköl och moped*...blir nästan lite irriterad över att du har bra med styrka...

Skablistor
2007-05-16, 21:23
BigForre Det var huuur kuuul som helst! Alla förväntningar jag hade uppfylldes. Du borde gå och dansa och ta din folköl med några polare då och då. Återuppliva gamla minnen. Jag ska i.o.f. säga att det liv jag lever nu är helt underbart.

Jag? Stark? Näää ;)

dragonhaze
2007-05-17, 13:15
Trevligt med bal,vi har skolbal om 2veckor vi med.Riktigt kul ska de bli.

Träningen flyter på bra som vanligt också ser jag:) Du har ingen lust och försöka fixa nån bild eller två?:)

Skablistor
2007-05-17, 16:09
STYRKA
Jag har lite ont i halsen, men skitsamma...

Uppvärmning
2min roddmaskin
30s hopprep
Stöt och Ryck med kvastskaft

Stöt - fokus teknik
5x2x40kg
Min teknik blir allt bättre. Snart är det dags att höja vikten.

Bänkpress
1x10x50kg
1x5x55kg
1x5x60kg
2x5x62,5kg (+2,5kg)

Hantelrodd
1x5x24,5kg
1x5x27kg
1x5x29kg (+2kg)
2x1x32kg (+5kg)
Jag har börjat köra denna övning mycket striktare.

Lastdrag
1x8x47kg
1x5x51,5kg
1x5x57kg
1x4x61,5kg (+1,5kg)
1x0x71,5kg Nästan hela vägen
1x1x67kg

Hantellyft åt sidan
1x10x5kg
4x4x8kg
Skön övning

Bicepscurl
1x8x21,5kg
1x5x26,5kg
3x3x31,5kg
Den här övning har jag inte tränat på länge.

Pushdowns
1x12x20kg
2x5x30kg
2x1x35kg

Skablistor
2007-05-18, 17:35
KONDITION OCH EXPLOSIVITET
Sort: Cyckling
Längd: 15 min arbete, vattenpaus, 12 min arbete.
Ansträgning: Min puls låg runt 150 slag/min. Arbetet var väldigt jobbigt, p.g.a. av all mjölksyra jag samlade på mig i benen. Dagens fråga: fick jag mjölksyra p.g.a. dålig kondition eller dålig muskeluthållighet.

Kommentar: Eftersom det var så bra musik på gymmet blev jag sugen att träna lite explosivitet också. Alla rörelser som jag utförde var strikta, men i toppläget släppte jag stången, vilket gjorde att stången flög upp i smithen. Alltså, jag utförde rörelserna så explosivt jag kunde när mina armar var raka stannade jag inte stången utan lät den fortsätta flyga upp i smithen.

Bänkpress i smith -explosivt som tusan
1x10x40kg
3x8x40kg

Militärpress i smith -explosivt som tusan
3x8x25kg

Smal Bänkpress i smith -explosivt som tusan
3x8x30kg

Skablistor
2007-05-18, 21:53
Imorgon ska jag kötta min ben :thumbup:

Skablistor
2007-05-19, 16:36
STYRKA OCH EXPLOSIVITET
Idag gick jag till gymmet full av motivation och glädje. Jag tror att det beror på att jag har sovit som en gris den sista veckan. Sömn är glädje.

Uppvärmning - förkortningen får bli U
4min crosstrainer
Dynamisk streching för ljumskarna och baksidorna av låren.

Frontböj
U: 2x10x20kg
U: 1x5x40kg
1x5x60kg
1x5x65kg
3x5x70kg (PB+2set)
Av någon konstig anledningen var det magen som blev tröttast snabbast idag. Frontböjarna var striktare än förra gången så det kanske var därför.

Raka Marklyft
U: 1x10x40kg
U: 1x6x60kg
1x5x80kg
1x5x85kg
1x5x85kg
1x5x90kg
1x5x90kg
Jag hade inte riktigt lika mycket styrka som förra gången. Det kanske beror på att jag deffar. Visst är jag ett geni som kom på det där *whistle*

Legextension
U: 1x5x63kg
1x5x84kg
1x5x91kg
1x5x91kg
1x5x98kg
1x3x119kg (PB+2reps)
Jag slog PB i antal reps, vikt på fem repetitioner och antalet set på vikten 91kg. Många PB:n alltså.

Sittande Legcurl
U: 1x5x49kg
1x5x70kg
3x5x77kg (PB i set på den vikten)
1x9x63kg

Liggande Crunch
U: 1x10x5kg
U: 1x10x7,5kg
1x8x10kg
1x5x12,5kg
1x9x15kg (PB+4reps)
1x8x15kg
1x7x15kg

Stående Vadpress med släde
U: 1x12x24kg
U: 1x8x37,5kg
1x5x46,5kg
3x5x52kg (PB+2set)

Skablistor
2007-05-19, 19:31
Imorgon blir det nog vilodag/läxdag :thumbup:.

dragonhaze
2007-05-19, 21:29
Deffar du?;O de har jag missat.
Start och målvikt?:)

Skablistor
2007-05-19, 22:10
Deffar du?;O de har jag missat.
Start och målvikt?:)

Japp, jag deffar men idag har jag ätardag :D.

Skablistor
2007-05-20, 11:54
Deffar du?;O de har jag missat.
Start och målvikt?:)

Målvikten är nog när det känns lagom. Minst ett kilo ska jag gå ner. Startvikten är nog 78 kg.

Skablistor
2007-05-20, 15:08
KONDITION OCH FETTFÖRBRÄNNING
Sort: Crosstrainer
Längd: 60 min, var av 5min var uppvärmning och 5 min nervarvning.
Arbetspuls: 145-159 slag/min
Ansträgning: Jag fick inte lika mycket mjölksyra som förra gången. Lite, men det var inte så farligt. Idag var det hjärtat som fick jobba.

Kommentar: Jag börjar hitta tillbaka till konditionsträningens sköna värld. Man mår som en gud efter att hjärtat har fått jobba. Som kronan på verket kan man lägga till lite stretching. Oj, vad avslappnad man blir!

Skablistor
2007-05-21, 20:37
Idag hade jag min vilodag, även fast jag var på vippen att träna kondition. Deffen börjar förövrigt bli ganska tärande nu. Hålla sig ifrån att äta, jobbigt värre.

dragonhaze
2007-05-21, 21:07
Hur länge har du hållt på med deffen?Släng upp nån bild på dig!:D

Skablistor
2007-05-22, 19:53
KONDITION OCH FETTFÖRBRÄNNING
Sort: Crosstrainer
Tid: 1h, var av 5 min uppvärmning, 5 nedvarvning och 10 min stretching.
Arbetspuls: Runt 150 slag/min (PB)
Ansträgning: Jag svettades mycket. På framsidan av tröjan hade jag en svettrand som löpte mellan brösten. Tröjan var inte alls blöt på baksidan, vilket förvånade mig. Med detta vill jag säga att träningspasset var jobbigt.

Kommentar: Idag testade jag en ny efterdrink, Pucko. Chokladdrycken var mycket god. Tillsammans med Puckon åt jag vitt bröd med skinka på.

I framtiden kommer min efterdrink bestå av just Pucko. Jag kommer att dricka det efter jag har tränat kondition. :thumbup:

Skablistor
2007-05-22, 19:54
Hur länge har du hållt på med deffen?Släng upp nån bild på dig!:D

Jag har hållit på med deffen i en vecka och två dagar. Snart är den slut, vilket ska bli underbart.

Ja... Jag ska släng upp en bild....... ;)

danne454
2007-05-22, 20:43
ska föjas. Också 91. SKa försöka gå upp journal också

zyher
2007-05-22, 21:36
Ser fint ut med pbs osv. Bra upplägg, om man bara skulle har haft tid för sånt fotboll 24/7 :E

dragonhaze
2007-05-23, 13:03
Jag har hållit på med deffen i en vecka och två dagar. Snart är den slut, vilket ska bli underbart.

Ja... Jag ska släng upp en bild....... ;)

Gött,hur mkt längre skaru hålla på då?
bild bild bild!

Nimille
2007-05-23, 14:28
Gött,hur mkt längre skaru hålla på då?
bild bild bild!

Nooo! Ingen bild före den 31:a, då ska du lägga upp bilder ^_^

Skablistor
2007-05-23, 15:07
danne454 Trevligt med en till 91:a :thumbup:. Var bor du?

zyher Tack, jag är faktiskt lite nöjd över mitt upplägg. Jag tror faktist att jag har hittat det sätt som jag tycker är roligast och skönast att träna på.

dragonhaze Min deff ska enligt planerna sluta på söndag, men jag kommer att ha en baddag med skolan väldigt snart, så jag kanske fortsätter att deffa *whistle*.

Nimille Roger that ;)

Skablistor
2007-05-23, 15:13
KONDTIONSTRÄNING OCH FETTFÖRBRÄNNING
Sort: Flaggrugby
Längd: 40 min, varav första 10 var passningsövningar och 30 match.
Arbetspuls: Okänd
Ansträgning: I matchen fick man springa många rusher, vilket så klart var jobbigt. Matchen kan jämnföras med intervaller. Variation är alltid bra.

Kommentar: Idag fick jag spela flaggrugby med klassen, vilket var roligt. Man fick springa mycket, vilket också var bra. Jag gillar gympalektioner då man får ta ut sig ordentligt. Mitt lag vann förövrigt.

I am the champion my friend... dum... dum.. dum.. I will keep fighting till the end... dum dum dum.. I am the champion, I am the champion, no time for losers cause I am the champion... :D

dragonhaze
2007-05-23, 19:14
Nooo! Ingen bild före den 31:a, då ska du lägga upp bilder ^_^

Då skulle väll alla lägga upp bilder?;)

Skablistor
2007-05-23, 19:15
Då skulle väll alla lägga upp bilder?;)

Exaktly! Alla ska lägga upp bilder... :hbang:

Skablistor
2007-05-24, 19:23
Idag har jag pluggat biologi för hela slanten. Det blev därför ingen träning idag. Imorgon ska jag träna överkropp på gymmet.

Skablistor
2007-05-25, 18:45
Idag försökte jag träna men det sket sig! jag körde bänkpress sedan gick jag hem förbannad! *grr* *grr* *grr*

Nimille
2007-05-26, 08:25
Idag försökte jag träna men det sket sig! jag körde bänkpress sedan gick jag hem förbannad! *grr* *grr* *grr*

What went wrong? :confused:

Skablistor
2007-05-26, 15:25
STYRKA OCH EXPLOSIVITET
Idag gick det mycket bättre än igår. Jag kommer aldrig mer att underskatta en god natts sömn och en vassle- och maltodrink innan en träning. Jag skriver upp det jag gjorde igår också på dagens pass, så ni förstår varför det sket sig ;).

Uppvärmning
5min crosstrainer
Dynamisk strech
Ryck och stöt med kvastskaft

Stöt
U: 2x2x40kg
2x1x50kg
1x2x50kg (PB+10kg)
1x1x55kg (PB+15kg)
1x0x60kg BOM!
Tekniken var väldigt bra idag. Anledningen till att jag bommade på 60kg var att jag inte var tillräckligt stark i själva stöten. Att få upp stången till axlarna var inte svårt, men att få upp skiten i luften var desto svårare.

Hantelrodd
U: 1x10x15kg
U: 1x10x24kg
2x5x29kg
1x3x32kg (PB+2reps)
1x5x32kg (PB+4reps)
Nästa gång ska jag slå pb i set på 32kg och se till att setten blir strikta och fina.

Bänkpress - Igår körde jag endast bänkpress, vilket sket sig!
U: 1x5x52,5kg
U: 1x5x57,5kg
1x5x62,5kg
1x2x67,5kg
1x0x71,5kg BOM!
1x0x70kg BOM!
Två stycken bommar gör en fly förbannad, jag lovar!

Militärpress
U: 1x10x25kg
1x5x35kg
1x4x40kg
1x2x40kg
1x5x35kg
Trött i axlarna sedan stöten.

Lastdrag
U: 1x10x47kg
1x10x57kg
3x5x60,5kg (PB+1reps, +2set)
1x5x57kg

Pushdowns
U: 1x10x20kg
1x5x25kg
2x3x30kg
1x14x20kg

Scottcurl
U: 1x14xez-stång
U: 1x11x5kg + ez-stång
1x5x15kg + ez-stång
1x3x15kg + ez-stång
1x6x10kg + ez-stång

Skablistor
2007-05-26, 15:26
What went wrong? :confused:

Nu vet du ;)

GymTT
2007-05-26, 15:42
Kul med PB! bara att kriga på

Nimille
2007-05-26, 16:08
PB i bänk?
Ser bra ut överlag tycker jag :thumbup:

Skablistor
2007-05-26, 20:02
GymTT Tackar! Hoppas du tittar in lite då och då i min journal. Det vore trevligt.

Nimille Ja, jag slog inget PB i bänk *cry*. Annars är jag jättenöjd med mina förbättringar.

Skablistor
2007-05-26, 20:06
FETTFÖRBRÄNNING OCH KONDITION
Sort: Beach volleyboll
Längd: 4h
Ansträgning: Jag behövde inte jobba till mitt yttersta i 4h. Jag hann vila många gånger då bollen flög iväg, vid vattenpauser o.s.v. Tempot var alltså inte så högt.

Kommentar: Idag spelade jag beach volleyboll för första gången på länge. Jag tycker det var roligt. Jag och de tre andra, som var där, spelade fyra matcher. De två första vann jag och min lagkamrat överlägset. Vi slappnade av och hade oturen att förlora två matcher på raken. Kul var det hursomhelst.

Nimille
2007-05-26, 20:32
Haha menade mer vad du har för personbästa i bänk ^^
Så PB i bänk? ;)

Skablistor
2007-05-26, 21:13
Haha menade mer vad du har för personbästa i bänk ^^
Så PB i bänk? ;)

2 reps på 70kg :thumbup:

Skablistor
2007-05-28, 20:02
STYRKA OCH EXPLOSIVITET
Jag skiter i att markera allt som är uppvärmningsset nu. Jag med dom, men struntar att markera dom med ett U. Ni ser själva vad som är uppvärmningsset och vad som inte är det.

Uppvärmning
5min crosstrainer
Dynamisk stretching

Frontböj
1x10x20kg
1x10x40kg
1x5x65kg
1x5x70kg
2x5x75kg (PB+5kg)
Magen får jobba som ***.

Raka Marklyft
1x10x54kg
1x8x80kg
1x5x90kg
3x5x95kg (PB+5kg)

Legextension
1x8x70kg
1x5x84kg
1x4x119kg
1x3x119kg
1x4x119kg
Det är lite svårt att köra en övning där man nästan tar sin dubbla kroppsvikt. Jag tror att jag kommer att köra den här övningen med ett ben i taget i forsättningen.

Sittande Legcurl
1x10x49kg
1x5x63kg
1x5x70kg
2x4x77kg
1x5x70kg
PB i strikthet.

Liggande Crounch
1x10x5kg
1x10x7,5kg
1x8x12,5kg
1x10x15kg (PB+1rep)
2x5x17,5kg (PB+2,5kg)


EDIT: Lägsesraport direkt efter träningen: Jag kan knappt gå av utmattning. Jag hoppas verkligen att jag inte får någon mördarträningsverk tills imorgon.

Nimille
2007-05-30, 21:37
Fortfarande starkare än mej ser jag ;)
Bara att fortsätta kriga på!
Ser bra ut mannen

Skablistor
2007-05-30, 22:56
KONDITION
Sort: Baskett
Längd: 40 min
Ansträgning: Mycket högt tempo, vilket gjorde det väldigt jobbigt.

Kommentar: Ingen....

Skablistor
2007-06-01, 11:42
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=95645&page=2

I den där tråden finns fyra bilder på min dagsform.:cool:

Skablistor
2007-06-01, 15:26
STYRKA OCH EXPLOSIVITET
Uppvärmning
5min crosstrainer

Stöt
2xteknikträning på 20kg
1x2x40kg
1x1x50kg
4x1x55kg
Nästa gång ska jag öka vikterna.

Hantelrodd
1x15x19kg
1x8x24,5kg
2x8x27kg
2x8x29kg

Bänkpress
1x10x40kg
1x8x50kg
2x8x55kg
1x7x55kg

Lastdrag
1x10x40kg
1x8x55,5kg
1x8x57kg
1x6x57kg
1x5x57kg

Scottcurl
1x10x5kg
1x8x7,5kg
1x8x10kg
1x9x10kg (PB+1rep)
1x8x10kg

Militärpress
1x15x20kg
1x5x30kg
1x3x30kg

Överstöt
1x5x30kg
1x4x30kg

Pushdowns
1x8x25kg
1x4x26,5kg
1x8x25kg
1x8x25kg

Skablistor
2007-06-02, 17:32
KONDITION
Sort: Volleyboll
Tid: 75 min
Ansträgning: Jag hade ganska hög puls, men inte högre än att jag inte svettades.

Kommentar: Idag har jag varit ute i solen hela dagen, vilket har varit underbart! Jag har börjat få lite färg på kroppen.

Senaste veckan har jag känt mig energilös. Jag har kämpat mig igenom träningen. Jag tror och hoppas att jag kommer att bli piggare och mer motiverad att träna.

Skablistor
2007-06-02, 17:34
Här kommer lite bilder för er som har missat dom.

DB Front:
http://img241.imageshack.us/img241/9720/frontsh5.png

DB Back:
http://img228.imageshack.us/img228/8859/bakifrnht2.png

Sidechest:
http://img524.imageshack.us/img524/7517/sideka8.png

Romersk strandbyggarpose som BigForre så fint kallade det :D
http://img530.imageshack.us/img530/5259/valfriik7.png

Skablistor
2007-06-04, 22:10
KONDITION
Sort: Fotboll, dragkamp, cykling, volleyboll, basket
Kommentar: Idag har jag varit med på skolans idrottsdag. Jag var med och spelade i skolans fotbollslag när vi mötte en annan skola. Speltid ca 10 min. Matchen var 2x25 och jag startade på bänken, men lite fick jag spela.

Efter fotbollen var jag med i skolans dragkampslag. Jag och mina lagkamrater mötte hårt motsånd då motståndarlaget bestod av killar, som vägde 90+ kg.

Efter dragkampen spelade jag och några kompisar basket och volleyboll i ca tre timmar.

Hela dagen cyklade jag helt otroligt mycket. Fram och tillbaka, hit och dit.

Skablistor
2007-06-05, 11:33
KONDITION
Sort: Frispee
Längd: 40 min, var av ca 10 min var frispeematch
Ansträgning: Några rusher gjorde jag, men överlag var det inte jobbigt.

Kommentar: Solen lyste idag, precis som igår. Värmen gjorde mig trött. Slutsats: Sol är bra när man solar, inte annars.

Skablistor
2007-06-05, 17:29
STYRKA OCH EXPLOSIVITET

Uppvärmning
7 min cross trainer
"komplexen"

Stöt
1x2x40kg
1x2x50kg
1x0x55kg
2x1x55kg
Jag bommade i andra settet för att jag inte tog ordentligt med fart när jag skulle dra upp stången mot höften. Jag lyckades dock med att dra stången så nära höften som möjligt.

Stångrodd
Massor av set stångrodd, för att träna upp min teknik.

Hantelpress
5x5x19kg
Ingen balans över huvud taget. Här behöver jag öva teknik. Vikterna var inte tunga, men jag vill få in en bra rörelsebana innan jag ökar.

Drag till Hakan
1x15x20kg
5x5x32,5kg
Styrkan fanns, men inte tekniken...

Chins
5x2xkv

Liggande tricepsextention
2x5x27,5kg
3x4x27,5kg

Skablistor
2007-06-05, 17:31
"Komplexen" = en sammansatt övning som består av =
6 reps drag till hakan
6 r. styrkeryck
6 r. pushpress
6 r. Goodmornings
6 r. bent-over-row

Skablistor
2007-06-06, 16:35
Operation Inga Onyttigheter
Tid: En månad
Hur: Inga sötsaker eller onyttigheter. Undantag och misstag raporteras.
Varför: Mer vanlig husmanskost och mindre sötsaker, för bättre muskeltillväxt, tänder och mindre fettinlagring.

Kommentar: En månad framöver kommer jag att inte äta några sötsaker eller onyttigheter. Detta är för att jag inte orkar äta vanlig mat, p.g.a. slaskätandet. Allt som inte skall ner men som jag äter ändå raporteras. Er uppgift i det hela är att skälla ut mig såfort jag har brutit mot det mål jag satt upp.

P.S. Idag har jag ätit marshmellows och lite bullar. Inget mer sådant!

Skablistor
2007-06-06, 16:42
KONDITION
Sort: Beachvolleyboll i solen
Längd: Ca 150 min, inklusive pauser
Ansträgning: Jag blir bättre och bättre på att spela, vilket resulterar i fler rusher och mer rörelse än tidigare. Solen och värmen är din värsta fiende.

Kommentar: Idag spelade jag beachvolley igen. Vi som spelar blir bättre och bättre. Vi började med att möte några vuxna. Första matchens resultat blev 10-15 till dem. Andra matchen blev 14-16 till dem. Vi var ytterst nära att vinna den matchen.

Nimille
2007-06-06, 18:12
P.S. Idag har jag ätit marshmellows och lite bullar. Inget mer sådant!
Bad on you *slap* :D
KONDITION
Sort: Beachvolleyboll i solen
Längd: Ca 150 min, inklusive pauser
Ansträgning: Jag blir bättre och bättre på att spela, vilket resulterar i fler rusher och mer rörelse än tidigare. Solen och värmen är din värsta fiende.

Kommentar: Idag spelade jag beachvolley igen. Vi som spelar blir bättre och bättre. Vi började med att möte några vuxna. Första matchens resultat blev 10-15 till dem. Andra matchen blev 14-16 till dem. Vi var ytterst nära att vinna den matchen.

Soft med beachvolleyboll!

När du började med stöt o dylikt hade du någon som checkade tekniken åt dig? Sugen på att försöka mig på lite men vet inte iom skaderisk osv.

Skablistor
2007-06-06, 20:29
Jag har gått på några OL-träningar. Där lärde jag mig grunderna för stöt och ryck. Jag tycker att du också ska göra det innan du testar stöt för att slippa felaktig teknik. Å andra sidan, stöt är så mycket roligare än mark. :thumbup:

Nimille
2007-06-07, 10:35
Jag har gått på några OL-träningar. Där lärde jag mig grunderna för stöt och ryck. Jag tycker att du också ska göra det innan du testar stöt för att slippa felaktig teknik. Å andra sidan, stöt är så mycket roligare än mark. :thumbup:
Okej får försöka hitta på någon klubb/förening eller nåt och lära mig tekniken först då :)

Skablistor
2007-06-07, 16:26
KONDITION
Sort: BodyPump och Spinning
Längd: 45 min BodyPump följt av 45 min Spinning
Ansträgning: Spinningen var intensiv och mycket krävande. BodyPumpen var lika intensiv, men inte lika ansträngande.

Kommentar: Min morgon började med BodyPump följt av Spinning. Det var ledningen i skolan som hade bestämt att alla nior skulle träna. Eftersom Spinning och BodyPump inte är ett vanligt inslag i en tonårings vardag blev valet av aktivitet lätt. BodyPump var riktigt roligt. Spinning däremot var mest jobbigt.

Skablistor
2007-06-09, 13:35
STYRKA OCH EXPLOSIVITET

Uppvärmning
15 min trummor *whistle*
Komplexen

Pistolböj
2x2xkv
2x5xkv
1x4xkv

Raka Marklyft
3x5x95kg
2x4x95kg

Enbensvadlyft
2x5xkv
1x5xkv
2x5xkv

"Magrullningar"
1x3xkv
2x2xkv
2x1kv

Nimille
2007-06-09, 14:32
Du kör många mysko övningar, fattar inte ens hälften :D
Men fina Raka marklyft i alla fall!

Skablistor
2007-06-09, 15:13
Här kommer videos på det övningar, som jag har tränat idag.

Pistolböj
HobXTDPin3c

Raka Marklyft
L-gARi1IzuI

Enbensvadlyft
x245NbiOCGI

Magrullningar
dIk8uIXfHIU

Skablistor
2007-06-09, 15:20
Du kör många mysko övningar, fattar inte ens hälften :D
Men fina Raka marklyft i alla fall!

Tackar. Kolla in videorna så kommer du förstå ;)

Nimille
2007-06-09, 19:41
Chill att träna utomhus :hbang:

cam
2007-06-10, 07:56
Härligt utomhus-gym där :thumbup:

Kul med bilder och film också. Gillade markeringarna på framsida lår (vill också ha)

ZyphoX
2007-06-10, 17:10
Ser mycket bra ut, mannen ;).
Btw, när du kör raka mark. Ska man böja lite på knäna så som du gör? Jag har nämligen benen spikraka. Jag böjer inte på benen alls föräns jag är färdig med setet ^^. Eller det kanske är jag som gör fel?

Skablistor
2007-06-10, 20:05
Nimille Jag håller med dig. Det är i och för sig mer chill på vintern, när sömn ligger tät och termometern har sjunkit till -10 grader.

cam I'm hardcore baby! Nejdå, börja träna vanliga knäböjar eller frontböjar med fri stång så kommer du få det snabbare än du hinner blinka.

ZyphoX Tackar! Läs här angående böj på benen vid raka marklyft:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=96110

Skablistor
2007-06-10, 20:26
STYRKA OCH EXPLOSIVITET
Idag kände jag mig lite sliten. Jag bestämde mig för att inte träna stöt till förmån för marklyft.

Uppvärmning
7 min crosstrainer - läste en intressant artikel om hur man optimerar sin kärlekstur
"Komplexen"

Marklyft
1x5x80kg
1x4x100kg
1x3x110kg (PB+10kg)
1x1x120kg (PB+20kg)
1x1x130kg (PB+30kg)
Underbart! Jag har slagit PB med 30 kg genom att träna stöt.

Stångrodd
3x8x45kg
Fokus på teknik

Sned Hantelpress
1x8x16kg
1x12x16kg
1x8x19kg
1x6x19kg
Jag skulle inte ha tränat det sista settet.

Lastdrag
1x8x20kg
1x6x20kg
1x5x20kg
Varje hantag har motståndet 20kg. Film kommer.

Militärpress
1x8x30k
1x7x30kg
1x5x30kg
PB i teknik!

Scottcurl
1x8x10kg + ez-stång
1x9x10kg + ez-stång
1x9+2forcedx10kg + ez-stång
Under sista settet kom en vänlig invandrare och la fingrarna under stången. Det fick mig att orka ytterligare två reps.

Stående tricepsextention i cable
1x8x12,5kg
1x5x15kg
1x8x12,5kg

Skablistor
2007-06-10, 20:49
Marklyft - 3x110kg
g-qsoAnBceE

Marklyft - 1x130kg
mHnAnjiL5cc

Stångrodd
465x8VhwS5Q

Sned Hantelpress
ZSNpEabAWEk

Lastdrag
d6V1-piylZA

Nimille
2007-06-11, 07:58
Väldigt kul att du filmar din träning!
Såg bra ut, marklyftet for ner lite snabbt bara men annars såg det toppen ut :thumbup:

Skablistor
2007-06-11, 19:15
Nimille Jag har hört att man i princip ska släppa stången i den negativa fasen av marklyftet. Sök och du skall finna :thumbup:.

Korta filmer av på sig själv när man tränar höjer motivationen något enormt!

Till alla! Spelade Volleyboll idag igen...

Nimille
2007-06-11, 19:22
Nimille Jag har hört att man i princip ska släppa stången i den negativa fasen av marklyftet. Sök och du skall finna :thumbup:.

Korta filmer av på sig själv när man tränar höjer motivationen något enormt!

Till alla! Spelade Volleyboll idag igen...

Syftade mer på att hålla kvar stången i toppläget samt mer dra bak den så du får en mer upprätt ställning innan man som du säger kan mer ellre mindre låta stången falla i negativa fasen.
Btw jag har gjort exakt likt dej nu i hopp om att bli lika stark :D
Nej men tränade lite ute i solen idag jag med och filmade endel ^^

Skablistor
2007-06-11, 19:26
Nimille Härligt! Du kommer att växa otroligt mycket ;).

Jag ska testa att träna Marklyft med lastremmar nästa gång. Mina underarmar orkar helt enkelt inte vikten. Benen och ryggen klarar vikten, men inte underarmarna. Det kan vara därför jag går ner så snabbt.

dragonhaze
2007-06-12, 21:02
Härligt skabbe.Kul me filmer,fina marklyft:)Grattis till pb.

Skablistor
2007-06-12, 22:03
dragonhaze Tack! Ja ska testa att dra marklyft med dragremmar nästa gång. Vem vet, jag kanske klarar 150kg...

BigForre
2007-06-12, 22:11
Marken går frammåt!! Såg ut att finnas en del kvar utan att gå ifrån en bra form.

Skablistor
2007-06-12, 22:11
Dubbel Kondition
Sort: Baddag och beachvolley
Asträgning: Under Baddagen kom jag inte upp i puls. En hel dag av badande med kompisar tär dock på krafterna.

Vi, mina kompisar och jag, har blivit så pass duktiga att vi klarar av att hålla ett högt tempo när vi spelar Beachvolleyboll. Det leder till en hyffsat hög puls bland de spelande.

Kommentar: Idag var jag på ett Badhus, här i Uppsala, med de andra som går i min skola. Det var roligt. Jag simmade och lekte, skrattade och slängde tjejer i vattnet. När klockan var fem var jag trött.

På kvällen spelade jag och mina kompisar beachvolleyboll. Det är väldigt roligt!

Skablistor
2007-06-12, 22:15
BigForre Det var mina underarmar som satte stopp för höjd vikt. Med lastremmar tror jag att kag klarar ca 150kg. 130kg var varken jobbigt för min rygg eller mina ben. En sak som jag bör tänka på är att lyfta ryggen mer i början av lyftet. Nu j***** :hbang:.

BigForre
2007-06-12, 22:46
BigForre Det var mina underarmar som satte stopp för höjd vikt. Med lastremmar tror jag att kag klarar ca 150kg. 130kg var varken jobbigt för min rygg eller mina ben. En sak som jag bör tänka på är att lyfta ryggen mer i början av lyftet. Nu j***** :hbang:.

Vill du höra mina fem ören innan jag smiter iväg och äter kvällsmat...alltså det jag tror efter att ha sett din film. Antingen så ordnar det upp sig om du är säker på att greppet håller, det är alternativ ett. Annars tror jag att angreppssättet för dig att få en perfekt start med en höft som inte går iväg snabbare än övriga kroppen är att hitta en perfekt starhöjd av höften. Den perfekta startpunkten är personlig och den måste du känna dig fram till, tunga lyft och mobilkamera är perfekt för att fila till det. Det handlar om millimeter för att det ska sitta perfekt, inte för djup och inte för högt. Fallet då höften kryper iväg snabbare brukar ha att göra med att man startar med en djupare höft än vad kroppen vill. Mitt tipps för att lösa är att starta draget med höften några millimeter högre upp...men vem vet...ett sista tipps är att inte spendera för mycket tid i startposition, när du intar position för att påbörja lyftet så bör du nog ha laddat och fokuserat klart...

Ps. En perfekt start ger även många extra kilon...lycka till med lyften!!!

Skablistor
2007-06-12, 23:06
BigForre Mycket bra skrivet! Jag har börjat justera vinklar i lyften nu, vilket känns bra. Jag må vara nybörjare, men inte totalt bortkommen.

P.S. Vad åt du till kvällsmat? Jag åt sushi :D

BigForre
2007-06-12, 23:34
BigForre Mycket bra skrivet! Jag har börjat justera vinklar i lyften nu, vilket känns bra. Jag må vara nybörjare, men inte totalt bortkommen.

P.S. Vad åt du till kvällsmat? Jag åt sushi :D

Sushi äter jag fanimej för sällan... riktigt gott!

Ikväll...6 stycken Schulstad morotsbröd (barnagott), 2 leverpastej, 2 ost skinka, 2 tomat keso. Vaniljte med honung och mjölk och 3dl proviva nyponsoppa...och tre småkakor också föresten.

Släppt kosten och äter vad jag känner för, enda hållhaken är inte över 85kg morgonvikt närmsta månaderna.

Nej nu fortsätter simpsopns på 3an, perfekt att somna till.

malcolmgroda
2007-06-13, 21:16
[SIZE="3"]KONDITION O
[B]Hopp på Ett Ben
Lugna och fina hopp med ett ben från kortände till kortände på en basketplan och sedan tillbaka samma väg.
Jag hade lite svårt att hålla balansen.

Hoverställning med Styrkeinslag
Hoverställning i ca 3-4 min. Under tiden blev vi beordrade att göra t.ex. 10 armhävningar och sedan gå tillbaka till hoverställning.
Jag klarade alla armhävningar på tå och alla situps, rygglyft, tiden i hoverställningen m.m. var strikt och fina.

Nedräkningen
Jag har svårt att beskriva denna konditions- och styrkeövning. Man måste nästan ha testat den för att förstå. Svettigt och jobbigt var det dock!

Heej undrar bara vad är Hoverställning ?? har ingen arning :) FÖRSTA INLÄGGET

Nimille
2007-06-13, 22:09
Heej undrar bara vad är Hoverställning ?? har ingen arning :) FÖRSTA INLÄGGET
Aldrig hört det föur jag heller, men är inte förvånad om det kommer från den här journalen :D
En gissning, hover betyder ju något i stil med sväva om jag inte missminner helt fel, kan det vara nåt i stil med "sitta med ryggen mot väggen med knäna i 90grader" ställningen?

Skablistor
2007-06-14, 09:12
malcolmgroda Grattis till ditt första inlägg! :cheers:

Utförande

Hoverställning utförs på följande sätt:
1. Inta den ställning du befinner dig i när du ska göra en armhävning.
2. Sätt ner armbågarna och knyt händerna. Armbågarna skall vara i lodträt linje med dina axlar. Dina knytna händer skall vara i lodrät linje med ditt huvud.
3. Stå kvar i denna position i den tid du har valt. T.ex. två minuter.

Varför?

Att stå i "hover" ger dig statisk träning för bålen. Övningen är en ganska välkänd kroppsviktsövning och används av många nybörjare för att få magmuskler. Det egentliga syftet är att träna bålen och där igenom få bättre balans när man hoppar. Basketspelare kan använda sig av denna övning med framgång.

Skablistor
2007-06-14, 09:19
Nimille Gissningen var nästan rätt. Anledningen till att jag har med så många olika övningar är för att jag tycker det är kul att veriera mig. Capish? :D

Nimille
2007-06-14, 09:36
Nimille Gissningen var nästan rätt. Anledningen till att jag har med så många olika övningar är för att jag tycker det är kul att veriera mig. Capish? :D

Haha okej ;)
Funderar på och testa några av dina mystiska övningar någon dag nästan ^^

Skablistor
2007-06-15, 00:22
Nimille Klart du ska testa mina övningar. De är jätteroliga :D...

Skablistor
2007-06-15, 00:28
Dubbel Kondition
Sort: Beachvolleyboll och Diskodans
Ansträgning: Beachvolleyn var ganska jobbig. Se tidigare inlägg angående ansträgning och beachvolley.

Diskodansen var svettig. I Lotus, lokalen där jag var, var det varmt. Lokalen var full med folk som dansade och svettades. Om jag hade dansat nån stop hade jag varit lika svettig som vid bastubad.

Kommentar: Varför kan jag inte hålla mig i skinnet? Jag såg en väldigt söt tjej inne i Lotus idag. Jag dansade med henne. Jag dansade lite till. Där stannar vi tycker jag ;)...

Jag ska börja i ett volleybolllag!!! Jag älskar bollar!!! Specielt volleybollar!!!

Skablistor
2007-06-15, 00:36
STYRKA OCH EXPLOSIVITET

Uppvärmning
4min crosstrainer
Komplexen

Bent-over-rodd
1x5x40kg
3x5x47,5kg (PB+2,5kg)
2x6x47,5kg (PB+2,5kg o +1rep)

Hantelpress
1x5x16kg
2x5x22kg (PB+3kg)
3x4x22kg

Lastdrag
1x5x16kg
3x5x20kg
2x4x20kg
PB i teknik!

Drag till Hakan
1x15x20kg
2x5x35kg (PB+2,5kg)
3x4x35kg

Scottcurl
2x5x12,5kg +ez-stång (PB+2,5kg)
1x3x12,5kg +ez-stång
1x2x12,5kg +ez-stång
1x4x12,5kg +ez-stång

Stående tricepsextention i cable
Jag hann inte träna Stående tricepsextention i cable...

Skablistor
2007-06-16, 11:37
STYRKA O EXPLOSIVITET

Uppvärmning
6min crosstrainer
"Komplexen"

Frontböj - Maxning
1x5x50kg
1x5x70kg
1x1x75kg
1x1x80kg (PB+5kg)
1x1x85kg (PB+10kg)
1x1x90kg (PB+15kg)
1x1x95kg (PB+20kg)

Raka Marklyft
1x5x60kg
1x5x90kg
2x5x95kg
1x4x95kg
1x3x95kg
PB i snyggt utförande.

Legextension
1x5x70kg
1x5x90kg
2x5x105kg
3x4x105kg
PB i snyggt utförande.

Sittande Legcurl
1x5x50kg
1x5x70kg
1x5x77kg
3x5x70kg
PB i snyggt utförande. 70kg var tyvärr onödigt lätt.

Enbensvadlyft
2x6xkv
3x5xkv

Liggande Crounch
2x7x17,5kg (PB+2reps)
1x5x17,5kg
1x4x17,5kg
1x10x17,5kg (PB+5reps)

Filmer kommer...

ZyphoX
2007-06-16, 12:04
Många PB! Så ska det se ut! Man får gratulera.

Nimille
2007-06-16, 15:43
Fina frontböj mannen!
Bara att fortsätta i samma stil framöver :)
Ser fram emot filmer ^^

Nimille
2007-06-29, 20:37
Har du övergivit kolo? :(

Skablistor
2007-06-30, 15:35
Sommarlov från Journalen

Har du övergivit kolo? :(

Nej, verkligen inte...

Jag tar sommarlov i journalen. Träningen kommer att fortsättas att bli skött, men jag kommer inte att skriva på ett tag.

Berger
2007-07-06, 09:15
Dubbel Kondition
Sort: Beachvolleyboll och Diskodans
Ansträgning: Beachvolleyn var ganska jobbig. Se tidigare inlägg angående ansträgning och beachvolley.

Diskodansen var svettig. I Lotus, lokalen där jag var, var det varmt. Lokalen var full med folk som dansade och svettades. Om jag hade dansat nån stop hade jag varit lika svettig som vid bastubad.

Kommentar: Varför kan jag inte hålla mig i skinnet? Jag såg en väldigt söt tjej inne i Lotus idag. Jag dansade med henne. Jag dansade lite till. Där stannar vi tycker jag ;)...

Jag ska börja i ett volleybolllag!!! Jag älskar bollar!!! Specielt volleybollar!!!

Kul att du prövar på någon sport och andra aktiviteter än bara löpning. Alltid lättare att ta initiativet att få något gjort om man är med i ett lag. Beachvolley är kul som fan! Tråkigt att det är så säsongsberoende bara, så länge det inte finns någon innomhusplan *rolleyes*
Ser ut att gå bra! Keep up det good work!! ;)
EDIT: Och trevlig sommar förrästen ;D

Tom Jr
2007-08-24, 12:14
Hej Skablistor.

Hur går det med träningen? Upplägget ser bra ut men det känns som om att det är för mycket övningar. Jag skulle tagit bort iallafall en övning eller gått ned på antalet set.

MVH,

TJ