handdator

Visa fullständig version : Tillskott med Glukosamin (stavning ?)


Yip_man
2007-05-01, 19:40
Finns det något tilskott på markanden med just Glukosamin???

Sverker
2007-05-01, 19:41
Finns på apoteket. Bara där.

Yip_man
2007-05-01, 19:50
ok , hoppas jag inte fråga om något dopingklassat nu, det är fär att hjälpa svärmor som tvingas köpa glukusamin svindyrt via någon special firma till sina hundar.

Tolkia
2007-05-01, 19:56
Det är inte dopingklassat, men för folk finns bara på Apoteket - dyrt, men ändå billigare än mycket crap som finns i hälsokostaffären om man ser till hur mycket det innehåller. För hundar, hästar etc. i någon djuraffär eller på internet.

westerbotten
2007-05-03, 14:27
Hur? Finns det nån evidens? Är det inte sånt man ger till hundar med artros?

Endura
2007-05-03, 14:55
Det "funkar". Det har iaf gett mina föräldrars äldsta hund vad jag kallar "tillfällig konstgjord andning". Hon är piggare och starkare, orkar mer, sen min far började ge henne det, men i grund och botten känns som hon bara lever på lånad tid med det... det känns som det bara lurar kroppen i längden..?

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1210330
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3629

westerbotten
2007-05-03, 15:02
"Glukosamin fanns tidigare som kosttillägg, men sedan 2002 har flera produkter innehållande glukosamin registrerats som läkemedel, trots avsaknad av vetenskapligt stöd, på indikation symtomlindring vid lätt–måttlig artros. Om hittills tillgängliga studier och metaanalyser kan sägas att studier med industristöd, främst från en firma vars preparation inte är tillgänglig i Sverige, visat modest förbättring av smärta, medan industrioberoende studier i huvudsak inte kunnat verifiera detta. En rad studier har kritiserats på grund av felaktigheter i studieupplägg, och bristfällig blindning och publikationsbias är även sannolika."

Inte enligt din länk iallafall. Kan nog vara värt att pröva om man har ont + pengar att spendera. ;)

Endura
2007-05-03, 15:32
Klart du kan prova, det är ju som sagt ett kroppseget ämne, så det bör ju inte göra nån direkt skada.
Jag tror bara att det är att slänga pengar i sjön i längden, då det bara ger just sk "lånad tid". Tror också det är ganska höga doser som krävs för att märka resultat - dessutom förstod jag det på min far som att de varit tvugna att succesivt öka dosen också. Hennes kropp verkade vänja sig vid den mängd den fick och blev sakta sämre, vilket krävde ökad dos...

Men visst... att leva med smärta är inget jag skulle begära av någon heller. Du väljer så klart efter eget huvud. Lycka till!

Inzza
2007-05-03, 15:48
Glukosamin fungerar fan helt underbart. hade ledvärk några dagar runt jul, som sedan återkom efter nyår i ytterligare dagar. Körde glukosamin i 3 veckor och kände resultat direkt.

Tolkia
2007-05-03, 16:21
Klart du kan prova, det är ju som sagt ett kroppseget ämne, så det bör ju inte göra nån direkt skada.
Jag tror bara att det är att slänga pengar i sjön i längden, då det bara ger just sk "lånad tid". Tror också det är ganska höga doser som krävs för att märka resultat - dessutom förstod jag det på min far som att de varit tvugna att succesivt öka dosen också. Hennes kropp verkade vänja sig vid den mängd den fick och blev sakta sämre, vilket krävde ökad dos...

Men visst... att leva med smärta är inget jag skulle begära av någon heller. Du väljer så klart efter eget huvud. Lycka till!
Jag är tveksam till att kroppen skulle "vänja sig vid" tillskott av glukosamin så att den egna produktionen av glukoaminoglykaner (blev det rätt nu?) stängs av när det ges för att (kanske) avhjälpa en brist. Det verkar ju som om det är fråga om en gammal hund, så jag skulle gissa att det helt enkelt är så att hon stadigt försämras; det kan gå ganska fort när det väl sätter igång (särskilt om det är en storväxt ras och/eller en ras där ledproblem är vanligt).

Angående att "leva på lånad tid" så är det väl snarare en fråga om hur mycket pengar man vill lägga på en gammal hund (när det gäller sig själv finns det oftast ingen gräns för hur mycket pengar man vill lägga om det kniper). Om man annars skulle varit tvingen att avliva hunden p.g.a. ledsmärtorna får den förstås "extra tid", men jag förstår inte riktigt uttrycket "lånad". Visst, degenerationen botas ju inte, men det är ju inte riktigt samma sak som om man med smärtlindring skulle dämpa bort symptomen, så att hunden fortsätter nöta på dåliga leder men bara inte känner det.

RassK
2007-05-03, 16:50
Finns på apoteket. Bara där.

Naaaaaaaaaaah.. Jag har hittat flera kosttillskott som innehåller eller baserar sig på glukosamin. I webshoppar. Svenska.

Tyvär får jag inte länka till dem :(